Miksi ylipainoinen ei vaan syö vähemmän jotta se laihtuisi?
Usein ihmettelen tätä koska ylipaino ei ole terveellistä eikä kaunista, miksi siis ylipainoinen ei syö vaan vähemmän jotta laihtuu? Laihduttaminen on todella helppoa. Meillä töissä eräs ylipainoinen joka syö lounaaksi aina ihan liikaa, sen annokset on saman kokoisia kuin miehillä joten eikö ihme että hän on ylipainoinen?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miksi pyörätuolipotilaat ei vaan nouse ja kävele? Paljon näppärämpää! Katso, näin! Sitten vaan töppöstä toisen eteen!
Liittyy aiheeseen miten?
Ihan yhtä helppia kuin aloituksen älynväläys. Sen kun tekee vain näin, kun minä kaikkitietävä näin totean.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ovat täynnä herkkuja ja lehdet ja netti täynnä herkkuohjeita. Aina on joku syy juhlia herkuilla, vähintäänkin viikonloppu. Laskiaispulliakin alkoi tulla kauppoihin jo heti loppiaisen jälkeen.
Pakkauskoot ovat yleensä perhekokoisia. Yksinasuva ja kaksinasuvakin syö väkisinkin liikaa kun ei halua heittää ruokaa pois eikä kaikki ruoka sovi pakastettavaksi. Turkkilaista jogurttia riittäisi pari ruokalusikallista kastikkeeksi, mutta pakko vetää koko purkki ettei mene haaskuun.
Entäs jos söisi vain sen verran kuin tekee mieli? Nuo yllä mainitut nimittäin kuulostavat vain tekosyiltä. Kyllähän turkkilainen jogurtti nyt jonkun päivän säilyy. Ja jos pakkauksessa on kaksi laskiaispullaa, niin onko se nyt niin kamalaa? Ja kuka sen pakkauksen pakotti ostamaan? Kahvilasta saa pullaa ihan yksittäin. Minulla usein menee vanhaksi perunalastut, kun en syö koko pussia, niin sitten vain heitän loput pois ja ostan uuden, kun tekee taas mieli. Ei se nyt niin kamalaa ole. Mieluummin laitan ne kompostiin, kuin pakotan itseni kompostiksi.
Kalalle haisee alapäät kaikilla akoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikkaruokalassa monet ylipainoiset ottaa vain salaattilounaan. En tuohon muuten olisi kiinnittänyt huomiota, mutta joku työkaveri siitä joskus totesi että näyttää olevan aika lihottavia nuo tämän paikan salaatit.
Kotona syövät salaa muilta
Tämä on todella yleistä. Lihavat ei kehtaa syödä mitään hyvää julkisesti, koska sitä arvostellaan rankasti. Syömällä salaatin saa ainakin toisten hyväksynnän, kun edes yrittää tehdä jotain oman tilanteensa eteen. Kotona voi sitten syödä sitä, mitä oikeasti tekee mieli.
Tiedotusvälineissä sekä ajankohtaisohjelmissa on toitotettu lihavuuden eri syistä jo vuosia, mutta ei vaan mene joillekin läpi.
Näitä aloituksia vaan edelleen tehdään. Mitäs jos ottaisit sinäkin, ap, asioista selvää, imisit tietoa ja seuraisit aikaasi ja uutisia muuallakin, niin saisit vastaukset, joita ehkä kaipaat?
Netti on myös käytössäsi, kaikkea asiaan liittyvää tietoutta löytyy. Ehkä et osaa etsiä? Kysy joltain neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikkaruokalassa monet ylipainoiset ottaa vain salaattilounaan. En tuohon muuten olisi kiinnittänyt huomiota, mutta joku työkaveri siitä joskus totesi että näyttää olevan aika lihottavia nuo tämän paikan salaatit.
Se on juurikin näin. Ylipainoisen pitäisi päinvastoin pyrkiä syömään tavallista ruokaa (ml. salaatit) erityisesti päiväsaikaan riittävästi, ettei päivän aikana pääse kertymään nälkävelkaa, joka illalla sitten kostautuu hallitsemattomana naposteluna ja herkutteluna. Nykyään opetetaan, että ei kukaan kestä pidempään jatkuvaa nälkää ja jatkuva nälässä olo saa sitten dieetin jälkeen tankkaamaan menetyt takaisin, kun kroppa on nälkävelassa. Eli pitäisi syödä normaalia ravitsevaa ruokaa riittävästi ja pikkaisen vähemmän kuin on tarve, näin paino lähtee pitkällä tähtäimellä laskemaan.
Jokainen kilo ja metri on saavutettu kovalla työllä. En luovu.
Nautinto nyt, kärsimys myöhemmin. Siispä mässää.
Vierailija kirjoitti:
Tiedotusvälineissä sekä ajankohtaisohjelmissa on toitotettu lihavuuden eri syistä jo vuosia, mutta ei vaan mene joillekin läpi.
Näitä aloituksia vaan edelleen tehdään. Mitäs jos ottaisit sinäkin, ap, asioista selvää, imisit tietoa ja seuraisit aikaasi ja uutisia muuallakin, niin saisit vastaukset, joita ehkä kaipaat?
Netti on myös käytössäsi, kaikkea asiaan liittyvää tietoutta löytyy. Ehkä et osaa etsiä? Kysy joltain neuvoa.
Mitähän ne lihavuuden eri syyt on :) ? Joo tiedän, joillakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta suurin osa vaan syö liikaa. En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painonpudotusta ajatellaan sprinttinä eikä pitkän matkan juoksuna. Kai ne kilot palaa takaisin jos menee niiden pudotusta varten erikseen dieetille. Kun sitten vähän lipsutaan niin heitetään dramaattisesti hanskat tiskiin ja ahmitaan senkin edestä. Unohda katastrofiajattelu ja tee hitaasti itseäsi miellyttäviä muutoksia joista on helppo pitää kiinni.
Oletkohan itse edes laihduttanut? Moni ei kyllä heitä mitään hanskoja tiskiin ja ala ahmimaan senkin edestä, ihmeellistä vähättelyä. Jos painoa ei halua takaisin, niin tämä vaatii oikeasti 110% skarppina pysymistä, eikä esim. lomalla saisi höllätä syömisen ja liikunnan suhteen yhtään. Pienikin lepsuminen näkyy kyllä vaa'alla samantien ja senkin pois saaminen on varsin työlästä. Oikeassa elämässä ikävä kyllä tulee myös vastoinkäymisiä, jolloin jatkuvasti skarppina pysyminen ei ole ensimmäinen asia mielessä ja täll
Kiitos kysymästä, kyllä olen! Pointtinani olikin että ei kannata lähteä pudottamaan painoa tavoilla jotka vaativat "110% skarppiutta", silloin hommaa tyssää nopeasti.
Muistaakseni eräs ns vaihtoehtolääkäri on kirjoittanut, että ihminen lihoo ja sairastuu kun suoliston terve bakteerikanta on tuhottu esim sokerilla ym.. valkoinen puhdistettu sokeri ja valkoinen vehnäjauho erikoisesti ovat myrkkyä suolistolle.
Ihmisen kuuluisi siis syödä täysjyvää ja ruskeaa sokeria. Suomessa meillä on mahdollisuus kaikkeen tähän, joten miksipä ei!
Mun ystävä on ylipainoinen ja ihan selkeästi ruoka-addikti. Elämä pyörii sen ruuan ympärillä heti kun aamulla silmät auki saa. Syöminen on ihanaa ja annoskoot liian isoja. Ahmiminen on nautinto. Aina löytyy jotain superherkullista jota täytyy kokeilla. Addiktien tapaan hän haluaa sitä mullekin tuputtaa, haluaa rikoskumppanin. Loukkaantuu jos sanon etten halua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en ole ylipainoinen, vaikka syön enemmän kuin moni ylipainoinen?
Sen salaisuus on sinun suolistosi mikrobeissa. Esimerkiksi lapsena paljon antibioottikuureja syömään joutuneet ovat ryhmänä painavampia kuin terveempinä pysyneet ikätoverinsa. Lapsen korvakäytävän läpimitta on yksilöllinen ja siihen auttaa vain aika. Korvien putkittaminenkaan ei saa kaikkien lasten korvatulehduskierrettä poikki. Eivät myöskään maitohappobakteerit tai ksylitolin säännöllinen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
On todistettu että toiset ihmiset lihoo herkemmin, kuin toiset.
Ruuan vähentäminen ja nälän tunteen hallinta on samanlaista kuin tupakoinnin vähentäminen tai lopettaminen.
Ihminen on kuitenkin riippuvainen ruuasta, ja ruokahalun hallinta on tahdon asia.
Sillä erolla, että tupakointi ei ole kenellekään pakollista, mutta syöminen on kaikille. Ruoka onkin siitä hankala riippuvuus, että sitä kun on pakko syödä, ei voi vain lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan nolla ylipainoinen. Ennen olin ylipainoinen, jolloin vedin kaikki pullat ja kakut ja ruokalautanen oli puolen metrin keko. Ylipainoiset kaverit jaksoi syödä ravintolan annoksista puolikkaat, mä vedin heidänkin loput, ja he päivittelivät mun ruokahalua.
Nykyään olen tosi pahasti ylipainoinen. Inhoan kaikkea makeaa, en saata syödä karkkeja enkä leivoksia. Todella usein ruoassa on salaattia ja tulen pienestä määrästä täyteen. Pidän vain kunnolla suolaisesta ruoasta. Saatan jopa laskea annosten makroja, kaloreita ja syön nykyisin kohtuu säännöllisesti.
Mut joo, menee ihan järjen vastaisesti..
Vierailija kirjoitti:
Eli siinä on nyt sitten jotain outoa tai väärää, että ylipainoiset yrittää laihduttaa, tai että syövät terveellistä(kin) ruokaa? Eli mikään ei teikäläisille kelpaa, ei se että vetää lounaalla rekkamiehen annoksia, eikä myöskään se, että syö oikein?
Monella ei pää kestä sitä nälän tunnetta ja ei kestänyt minullakaan. Kukaan ei ollut käskemässä mitä saan syödä ja mieli oli heikko
"Kiitos kysymästä, kyllä olen! Pointtinani olikin että ei kannata lähteä pudottamaan painoa tavoilla jotka vaativat "110% skarppiutta", silloin hommaa tyssää nopeasti."
Olet todella onnekas, jos kuulut siihen pieneen vähemmistöön, joka onnistuu pitämään painon noin helposti poissa. 80-95 % laihduttajista lihoo takaisin, tästä löytyy englanniksi netistä paljon lähteitä. Monelle se painon poissa pitäminen vaatii niin järeitä keinoja, ettei niitä pysty mitenkään normaalissa elämässä noudattamaan ja siksi tapahtuu takaisin lihomista.
Jos liikakiloja on paljon (useita kymmeniä) niin laihtuminen käy alkuu "sutjakkaasti" ihan vain jättämällä ruokavaliosta pois selviä huonoja juttuja. Mutta annas olla kun niitä liikakiloja on enää jäljellä 10-15kg niin ne viimeiset eivä kehosta niin vain enää karisekaan. Ne viimeiset kilot eivät ole helppoja.