Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoinen ei vaan syö vähemmän jotta se laihtuisi?

Vierailija
12.01.2025 |

Usein ihmettelen tätä koska ylipaino ei ole terveellistä eikä kaunista, miksi siis ylipainoinen ei syö vaan vähemmän jotta laihtuu? Laihduttaminen on todella helppoa. Meillä töissä eräs ylipainoinen joka syö lounaaksi aina ihan liikaa, sen annokset on saman kokoisia kuin miehillä joten eikö ihme että hän on ylipainoinen? 

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on törkeää olettaa, että ylipainoinen ihminen mässää suuhunsa isoja annoskokoja ja kaikkea roskaa. Ylipaino on usein paljon monimutkaisempi asia, johon ei tepsi se, että söisi vähemmän. Et voi tietää mikä toisen ihmisen ylipainon aiheuttaa, joten olisi kiva, että ihmiset ei tekisi omia johtopäätöksiä. Usein taustalla on syömishäiriöitä tai ihan fyysisiä sairauksia, esim. Kilpirauhasen vajaatoiminta tai vaikka raudan puute. Jos kroppa ei toimi, niin ei auta vaikka söisi kuinka vähän, keho ei vaan laihdu.

Vierailija
22/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska "vähemmän syöminen" ei ole pitkäaikainen ratkaisu. Se sekoittaa kehon eri järjestelmiä monella tapaa. Kysymys ei ole määrästä, vaan siitä MITÄ syö. Alkaa olla jo vanhaa tietoa tämä. Miten ap on mahdollista, ettet tiedä 😲

Syöminen on ylipainoisilla usein sijaistoiminto. Matka terveyteen alkaa terapian kautta. Terapiassa avainkysymys "MIKSI SYÖT" avataan askel kerrallaan. 

"Laihduttaminen on todella helppoa. Eikö ihme?" Älä turhaan kiinnitä huomiotasi muiden annoskokoon. Ihmisen ohjaaminen elintapojen muutoksen äärelle vaatii osaamista, jota sinulla ei ole. "Eikö ihme!"

Ei todellakaan tarvitse mennä terapiaan laihtuakseen. Oikeesti nyt. Ylipainoinen nyt vaan syö vääristä syistä. Pitää syödä vaan ja ainoastaan nälkäänsä. Ei sen ymmärtämiseen terapeuttia tarvitse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todistettu että toiset ihmiset lihoo herkemmin, kuin toiset.

Ruuan vähentäminen ja nälän tunteen hallinta on samanlaista kuin tupakoinnin vähentäminen tai lopettaminen.

Ihminen on kuitenkin riippuvainen ruuasta, ja ruokahalun hallinta on tahdon asia.

Vierailija
24/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elimistö menee sitten säästöliekille ja painonpudotus pysähtyy. Energiatasot tippuvat, koska ylipainoisella on vielä kuitenkin kannettavanaan se ylimääräinen paino. Samaan aikaan elimistö tarrautuu kiinni kehon energiavarastoihin, koska evolutionaaliselta kannalta se on turvannut eloonjäämisen.

Ole hyvä!

Vierailija
25/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on sulla ap miettimistä.

Vierailija
26/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en ole ylipainoinen, vaikka syön enemmän kuin moni ylipainoinen?

Laskepa viikon kalorisi ja mieti sitten uudelleen. Olen kuullut tämän väitteen nimittäin useita kertoja. Aina lopulta on käynyt ilmi, että väitteen esittäjä ei sitten kuitenkaan syö esim. aamupalaa koskaan, tai että syö bik mäk-aterian, mutta seuraavana päivänäkin on vielä niin täysi olo, että juo vain mustaa kahvia ja syö yhden omenan. Alipainoiset ihmiset liioittelee syömisiään ja ylipainoiset vähättelee, näin se vain menee. 

Puhut palturia. Joka aamu syön aamupalan. Lisäksi syön päivän aikana 4-5 kertaa. Laatikko tai keittoruokaa, leipää, makkaraa, kahvileipää, banaaneja, jäätelöä, suklaata jne. Jos olen myöhään ylhäällä, niin vielä yölläkin makkaraleipää, jogurttia, kahvia ja kahvileipää. Näin se menee!

Vierailija
27/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pahimmillaan noin 30kg ylipainoinen. Omalla kohdallani tilanne lipsui tuohon tilaan siten, että alussa liikuin todella paljon ja pystyin syömään melko paljon jopa herkkuja lihomatta kuitenkaan yhtään. Muuton myötä työmatkapyöräily jäi pois, vähensin kyllä syömisiä mutta en tarpeeksi. Liikuin edelleen mutta se ei ollut yhtä kuluttavaa. Sitten tuli stressi eräästä perhettämme kuormittaneesta asiasta ja univaikeudet. Unen puute pitää myös stressihormonit koholla ja edstystä ei tapahdu vaikka herkut jättäisikin pois.

Itselläni lähti nopeasti (noin parissa kuukaudessa) 10kg pois kun aloitin säännöllisen liikunnan. Aluksi se tuntui pakkopullalta mutta pian aloin kaivata liikkumista, se auttoi uneen, joka auttoi hyvän ruokarytmin pitämiseen, joka auttoi laihtumiseen. Sittemmin aloin lisätä kasviksia ruokavalioon, joka aterialle reilusti- huomasin että napostelu jäi pois tämän myötä kuin itsestään, ja laihtuminen jatkui.

Usein lihavuudessa ei ole mikään yksi asia pielessä, saati että se ongelma olisi pelkkä ruoka tai herkut. Kannattaa alkaa tekemään korjaukset liikuntaa lisäämällä, se auttaa nukkumaan ja hyvän kierre voi syntyä. Tietysti kannattaa myös illalla katsoa mitä syö tai juo. Alkoholi heikentää unta vaikka moni liikakäyttäjä kuvittelee asian olevan toisin.

Laihdutuksessa ei ole kyse pelkästään syömisen vähentämisestä, vaan elämäntaparemontista, johon kuuluu hyvä uni ja runsas liikunta.

Vierailija
28/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi pyörätuolipotilaat ei vaan nouse ja kävele? Paljon näppärämpää! Katso, näin! Sitten vaan töppöstä toisen eteen!

Haloo, ehkä sentään eri asia  Kyllä lihava  fyysisesti pystyy lataamaan sille lautaselleen vähemmän ruokaa😁

Vierailija
29/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistohormonit, jotka hillitsevät ruokahalua, ovat tuhoutuneet ylipainoisilla.

Vierailija
30/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi ylipainoiset ei hakeudu lihavuus leikkauksiin tai hae reseptiä esim. Saxendaan.

Vierailija
31/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormonit, jotka hillitsevät ruokahalua, ovat tuhoutuneet ylipainoisilla.

Tämä on todistettu tieteellisesti. Ne tuhoutuvat lisäksi hyvien pyrkimysten takia, eli lukuisien laihdutusyritysten takia.

Normaalipainoisella ei muuten ole mitään käsitystä siitä, millaista on tiputtaa suurta määrää ylipainoa. Se on aivan eri asia kuin pysytellä normaalipainossa.

Vierailija
32/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalaukku on venytetty ahmimisella. Se hälyttää lisää ruokaa vaikka nälkä ei ole todellinen. Tavallinen normaali ateria on noin 4 dl. Ei mahdu mahaan enempää. Jos syöt kukkuralautasen, leipää ja maitoa niin syöt liikaa. 

Haima on epätoivoisena kalibroitunut suurempaan insuliinineritykseen. Aineenvaihdunta on sekaisin.

Anna armoa elimistöllesi ja syö vähemmän. Katso mallia normaalivartaloisen (kylkiluut erottuu) lautaselta. Siitä se lähtee.

Vierailija
33/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoon on kyllä hyviä ohjeita, ja hyvä ohje ei ole se, että pikalaihdutetaan, koska silloin ei opi syömään oikein. Jos tänään alkaisi laihduttaa tahdilla kilo kuukaudessa, niin jo vuoden päässtä 12 senttiä kapeampi mahan ympärys olisi ja vanhat vaatteet istuisivat paremmin.

Aikaa voi mennä kovin ylipainoisella enemmän kuin pikakuurit lupaavat, mutta onko siinäkään järkeä, että paastotaan bikinikuntoon ja sitten syksyllä taas aloitetaan joulutorttujen paisto viimeistään lokakuussa.

Liian nopean laihduksen jälkeen kilon palaavat aina ystävien kera, ja se on paha noidankehä.

Vierailija
34/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina ohimennen sanoa ruokailevalle pullukalle, että älä nyt enää syö. Ehkä hän sitten havahtuu.

Ei kannata. Siinä saattaa tulla sanojalle  nenä kipeäksi jos väärälle sanoo.

Vierailija
35/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua. Ei mulla ole tarvetta syödä vähempää kuin syön. Eikä mua voisi vähempää kiinnostaa se mitä mieltä muut ovat. Muiden sanomiset ei vaikuta mun elämään millään tavalla.

Vierailija
36/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, kun ei ole elämää valittajalla ja sekin sitten valittamista ylipainoisista, kantsis hankkia oma laiffi. Elämä on mielenkiintoista, kokeile ?

Vierailija
37/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, kun ei ole elämää valittajalla ja sekin sitten valittamista ylipainoisista, kantsis hankkia oma laiffi. Elämä on mielenkiintoista, kokeile ?

TÄMÄ !

Vierailija
38/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en halua. Ei mulla ole tarvetta syödä vähempää kuin syön. Eikä mua voisi vähempää kiinnostaa se mitä mieltä muut ovat. Muiden sanomiset ei vaikuta mun elämään millään tavalla.

Älä sitten kuluta läskeinesi julkista terveydenhuoltoa.

Vierailija
39/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AP on näin tyhmä? Käyttäisi aivojaan eikä nolaisi itseään tälläisillä aivopieruilla. Ajatteleminen on helppoa, tyhmyys ei ole kaunista eikä terveellistä.

Vierailija
40/176 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin noin helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme