Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden ihmisten lapset: tajuavato vanhempanne alkaa siirtää omaisuuttaan jo eläessään?

Vierailija
12.01.2025 |

Vai ovatko niin itseensä keskittyneitä, kuten luulen, että eivät edes ajattele, että voisivat jo eläessään TALOUDELLISESTI auttaa? 

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut muuta omaisuutta kuin asunto-osake johon äitini jäi asumaan isäni kuoltua. Muutama vuosi sitten houkuteltiin äitini myymään asunto ja muuttamaan esteettömään senioritaloon. Vuokra on tietenkin aivan eri luokkaa kuin velattoman asunnon yhtiövastike, mutta tehtiin laskelmat että hyvin sijoitettuina rahat riittävät satavuotiaaksi. Emme me kuusikymppiset tyttäret tarvitse ennakkoperintöä.

Siis omaisuus sulaa palvelutalon vuokraan? Onpas hölmö valinta!

AP

Hölmöä maksaa omasta mukavuudesta?

Vierailija
42/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhemmat 72v ja 74v. Äidin puolen isovanhemmat 91v ja 93v, isän äiti 93v.

Kaikki asuvat omakotitaloissa. Isän äiti hakkaa itse klapitkin. Ei tulisi mieleenkään sanoa isoisoäidillw, että myy talosi ja anna rahat 70+ ikäisille lapsillesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas.

Kun meitä sisaruksia on tässä muuan kappale.

Meinaatko, että he vetävät itse puuroa ja tunkevat rahansa yli 50 vuotiaille ihmisille.

Jos siihen ikään nojaa vanhempien rahoihin. Ja odottaa niitä. Mitä omille lapsille on silloin annettu.

Vierailija
44/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaisuutta. On velkoja.

Vierailija
45/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti eivät. Anoppi kuili vastikään ja oli totaalijärkytys kun hänen pankkitilinsä saldo oli reilusti yli 100 000€. Viimeisinä vuosinaan eli hoitokodissa ja sitä ennen pari vuotta näki nälkää kun kaikki on niin kallista Ei puhettakaan minkään palvelun ostamista tai käyttämisestä, jopa lääkeautomaatti oli apen mielestä liian kallis. Mieheni ei niitä rahoja olisi tarvinnut - minulle ne eivvät tuli tai kuulisi mitenkään muutenkaan- mutta anopin loppuvuosiin olisi saatu paljon apua ostettua. Mutta kun ei. Pitää 80+ vuotiaanakin säästää pahan päivän varalle :(

Vierailija
46/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisten pitäisi luopua omaisuudestaan täysi-ikäisten lastensa hyväksi jo ennen kuolemaansa?

Vauraat perheet kutsuvat sitä verosuunnitteluksi. 

Vierailija
47/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut muuta omaisuutta kuin asunto-osake johon äitini jäi asumaan isäni kuoltua. Muutama vuosi sitten houkuteltiin äitini myymään asunto ja muuttamaan esteettömään senioritaloon. Vuokra on tietenkin aivan eri luokkaa kuin velattoman asunnon yhtiövastike, mutta tehtiin laskelmat että hyvin sijoitettuina rahat riittävät satavuotiaaksi. Emme me kuusikymppiset tyttäret tarvitse ennakkoperintöä.

Siis omaisuus sulaa palvelutalon vuokraan? Onpas hölmö valinta!

AP

Senioritalo ei ole palvelutalo, tollo.

Vierailija
48/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole omaisuutta. Osa ei edes omista asuntoaan jossa asuu. 

Vierailija
49/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, itse on pitänyt alkaa järjestellä mm. kesämökin vanhan kuolinpesän asioita. Mukana roikkuu ihmisiä, jotka eivät käytä sitä. Kehotimme tekemään avioehdon nykyisen mieheni kanssa, tämä pitäisi vielä ostaa ulos (omastakin tahdostaan) heidän yhdessä hankkimastaan kaksiosta. Vanhoja ihmisiä, joiden taloustaidot ovat niin ja näin.

Vierailija
50/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla ei ole omaisuutta. 

Vierailija
51/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ennakkoperintöä kärkkyvät ovat säälittäviä ihmisiä. Jokainen nauttikoon työnsä hedelmistä itse, eikä niitä tarvitse jakaa, jos ei halua.

Vierailija
52/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kyllä vielä työelämässä, mutta antavat rahaa sen verran mitä voi ilman lahjaveroa antaa.

Vierailija
53/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tajua siirtää, enkä oikeastaan rahojaan edes kaipaa.

Sen sijaan olisi hyvä jos tajuaisivat järkeistää omistuksiaan ja myydä pois. Rahat voisivat käyttää itseensä ja vaikka helpomman kodin hankintaan.

Ihan älytöntä että kaksi raihnaista kasikymppistä pitävät isoa omakotitaloa, mitä eivät pysty enää ylläpitämään ja jonka rinnepihalla eivät uskalla edes talvella liikkua. Ja kesämökkiä jolla eivät juuri jaksa enää käydä ja joka ränsistyy pilalle. Ja lapsuuden kotipaikkaa jossa eivät käy koskaan. Ja isoa kallista venettä joka homehtuu pilalle trailerilla pihassa jne.jne.

En ymmärrä tätä joidenkin ihmisten intoa ajaa ihmisiä pois omasta kodistaan. 

Ikääntyvien pitäisi itse ymmärtää mitä on viisas vanhuus. Viisasta vanhuutta ei ole asua hissittömän talon ylimmässä kerroksessa tai huonokuntoisessa omakotitalossa syrjäseudulla kaukana palveluista.

Vierailija
54/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisten pitäisi luopua omaisuudestaan täysi-ikäisten lastensa hyväksi jo ennen kuolemaansa?

Vauraat perheet kutsuvat sitä verosuunnitteluksi. 

En ole vauras, mutta suunnittelen silti. 

Vierailija
55/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kyllä vielä työelämässä, mutta antavat rahaa sen verran mitä voi ilman lahjaveroa antaa.

Tuskin työelämässä olevat vanhempasi silloin ovat iäkkäitä, mikäli iäkkäillä tarkoitetaan yli 80-vuotiaita.

Vierailija
56/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, itse on pitänyt alkaa järjestellä mm. kesämökin vanhan kuolinpesän asioita. Mukana roikkuu ihmisiä, jotka eivät käytä sitä. Kehotimme tekemään avioehdon nykyisen mieheni kanssa, tämä pitäisi vielä ostaa ulos (omastakin tahdostaan) heidän yhdessä hankkimastaan kaksiosta. Vanhoja ihmisiä, joiden taloustaidot ovat niin ja näin.

*miehen, ei mieheni. 

Vierailija
57/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos onkin köyhät vanhemmat ja ainoa omaisuus on heidän asuntonsa?

Niinpä. Tämä on useiden suomalaisten tilanne reaalimaailmassa. Ainoa omaisuus on koti, joka monen keskieurooppalaisen ja eteleurooppalaisen mielestä olisi käsittämättömän pieni ja vaatimaton, kun asukas on sentään joskus elämässä saanut vanhemmaltaan pienen perinnön ja käynyt töissä kymmeniä vuosia ja elänyt askeettisesti aina. Ainoa maalinen hyvä, mitä voin antaa akuiselle lapselleni tällä hetkellä, on ruoka, jota  välillä ostan hänelle ruokakaupasta. Hän on minuakin heikommassa asemassa.

Vierailija
58/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole tajunneet. Istuvat tiukasti rahojensa päällä.

Olen miettinyt että mikä olisi sellainen lause, mikä laittaisi vähän miettimään. Perintönä olisi tulossa metsäpalstoja eri puolilla maakuntaa, omakotitalo kaupungin keskustan liepeillä jne. 

Vierailija
59/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä säästää rahojaan mulle perinnöksi. Ei vaan vieläkään usko että kieltäydyn perinnöstä kun en halua melkolailla purkukuntoista omakotitaloa vaivoikseni. Ja se olisi itselleni taloudellinen katastrofi. Olen koittanut sanoa että käyttäisi rahat itseensä siivous, ruoka ym palveluihin mutta ei. Olen kysynyt haluaisiko sitten antaa rahaa ennakkoon "perintönä" mutta ei. Pihtailee rahojaan ja rahat saa lopulta valtio. Ei kukaan mukaan sukulaisista halua hänen taloaan periä. Eikä rahaa hänellä kuitenkaan niin paljoa ole että sillä kattaisi omakotitalosta aiheutuvat remonttikustannukset (jos remontointi olisi enää edes mahdollista) tai purusta aiheutuvat kulut. Eikä tontistakaan saa niin paljoa rahaa että kannattaisi vaivaa nähdä asian eteen.

Tulen ihan hyvin omillani toimeen, mutta eniten ärsyttää se kun isä ei käytä rahoja edes itseensä. Eikä mene jakeluun että nämä hänen perinnöksi säästämänsä rahat menee taivaan tuuliin enkä

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Jos kieltäydyt perinnöstä, huonokuntoinen talo siirtyy heille aiheuttaein heille taloudellisia menetyksiä.

Vierailija
60/105 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat senioritalojen asukkaista ovat myyneet omistusasuntonsa ja muuttaneet vuokralle. Senioritalojen asuntojen vuokrat vastaavat yleistä vapaiden markkinoiden tasoa. Hoivapalvelut pitää tilata ja maksaa erikseen. Palvelutaloissa asuminen on kallista.

Tämä on päivän trendi: vanhuksia kannustetaan panostamaan elämänsä viimeisiin vuosiin sen sijaan että he söisivät vesivelliä, kituuttaisivat jossain mummonmökissä ja säästäisivät arkkurahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan