Huomenna on Nuutinpäivä ja virallinen joulun lopetus
Harmitti sammuttaa joulukyntteliköt ikkunalta. En niinkään joulusta välitä, mutta oli mukava tulla keittiöön kahvin keittoon, kun oli tuo valo. Pitäisi keksiä joku muu ei_niin_jouluinen valo.
"Nuutinpäivä on kansanomaisesti tärkeä merkkipäivä, johon jouluajan on katsottu päättyvän, kuten osoittaa sananparsi: Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi. Vanhojen lakien mukaan joulurauha kesti 20 päivää ja päättyi siten 13. tammikuuta".
- mummo
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Täysikuu ja komeetta kiertää auringon, sekin vielä.
Niinpä. Oli hienon näköinen kuu aamutaivaalla.
- ap
C/2024 G3 (ATLAS) is a long-period, sungrazing comet, which will reach perihelion on 13 January 2025, at a distance of 0.09 AU from the Sun. It could become the brightest comet of 2025,possibly exceeding apparent magnitude of 3.5. The comet is visible in the southern hemisphere before and after perihelion. It can only be observed in the daytime sky around perihelion in the northern hemisphere.
No onhan noita valosarjoja kaupat väärällään. Vaikka johonkin nättiin lasimaljakkoon laitat sellaisen.
Mulla olisikin kaunis kynttelikkö. Se kuitenkin joskus tipahti hyppysistäni - hiekat tuli jalkaosasta pihalle, enkä osaa korjata sitä.
- ap
Mitä te höpöhtätte. Eläkää unelmissanne, kyllä lapsiperheessä joulu loppuu jo jouluaattoon. Kysykääpä lapsiltanne, mitä he muistavat joulusta. Yleensä vastaus on joululahjat! Muut asiat tulevat kaukana perässä. Kyllä joulu on vain aattoiltapäivä, sen jälkeen vain ollaan, syödään ja riidellään. Siinä se.
M23 kirjoitti:
Lopetin joulun 27.12.
Minä en edes aloittanut. Olin kaksi viikkoa valtion hallinnoimassa erämaamökissä. Yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te höpöhtätte. Eläkää unelmissanne, kyllä lapsiperheessä joulu loppuu jo jouluaattoon. Kysykääpä lapsiltanne, mitä he muistavat joulusta. Yleensä vastaus on joululahjat! Muut asiat tulevat kaukana perässä. Kyllä joulu on vain aattoiltapäivä, sen jälkeen vain ollaan, syödään ja riidellään. Siinä se.
Aikuiset lapset muistavat, että pihakuusen alle lasipurkissa viety lahjakirje joulupukille oli aamulla hävinnyt. Näkyi tontun jälkiä ja tilalle oli ilmestynyt karkkeja. Huijasin lapsiani.
- ap
Meillä jouluaatto oli aamusta rauhallinen, pukin käytyä yhtä kaaosta ja tappelua. Tappelut jatkuivat joulupäivänäkin, mieskin sekaantui siihen mutta tuomarointi epäonnistui pahasti. Kavereita juoksi koko ajan sisään ja ulos. Tapaninpäivänä anoppi tuli kylään ja hän kysyi 6-vuotiaalta mitä joulupukki toi. Poika katsoi isoäitiään ja sanoi totisella naamalla
- "Se toi riitaa ja vihaa. Ei mitään hyvää tänä jouluna".
- "No mitä sait lahjaksi", kysyi anoppi
- "pelin ja kirjan ja jotain rättejä"
Minulla paloi hermot, kylläpä nuorin nyt antaa huonon kuvan joulusta. Kerroin anopille mitä poika sai ja kiitin myös siitä kirjekuoresta, saadaan pojalle hokkarit ostettua. Muut pojat tulivat myös keittiöön ja anoppi kyseli että joko olette käyneet hiihtämässä. Pojat sanoivat että ei niillä takkapuilla voi hiihtää.
No, onneksi anoppi on nähnyt ja kuullut kaikenlaista, tuskin pisti pahakseen, mutta minua hävetti kyllä kovasti.
Veljeni tuli käymään uutena vuotena perheensä kanssa ja keskusteliin kaikenlaista. Veli kysyi lapsiltani, mitä pukki toi. Eivät muistaneet mitään, sen peli sitten monen sekunnin kuluttua. Varmaan loppiaisena eivät muistaneet enää lainkaan, että pukki oli käynytkään.
Täysikuu ja komeetta kiertää auringon, sekin vielä.