Mitkä ovat ylemmän keskiluokan statussymbolit?
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko ihmisillä erilaisia käsityksiä siitä, mitkä ovat nimenomaan ylemmän keskiluokan statussymboleita. Itse sanoisin niiden olevan esimerkiksi Artekin huonekalusteita ja huoliteltu muttei överi ulkonäkö.
Kommentit (444)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tunnettu sukunimi, suomenruotsalaisuus, suvun perintö ja tavat. Kuitenkin perusluonteelta maalainen eikä mikään snobi. Naurattaa vähän nämä jutut, mutta tunnistan kyllä no
Kyllä tohtorit kuitenkin on sua ylempänä, vaikket laskisikaan. Sulla voi olla sukunimi, mutta niillä on tietoa ja taitoa ja asiantuntemusta alaltaan
Usein tohtorit on kuitenkin sen verran erikoisia että enpä tiedä tuosta. Mullakin on tietoa, taitoa ja asiantuntemusta moneltakin alalta. Eipä sillä että kiinnostaisi. Harrastuksissa ja vapaa-ajalla ollaan kuitenkin samalla viivalla ilman titteleitä.
Mielestäni todelliset huipputaitelijat, kirjailijat, muusikot, taidemaalarit etc. ovat sellaista "ylintä" eliittiä. He ovat satsanneet taiteeseensa koko elämänsä, intohimonsa, lahjakkuutensa. He eivät niinkään välitä status-symboleista, suvun perinnöistä/tavois
Mieheni (ruotsalainen) toive oli että saisi nähdä Esa Pekka Salosen dirigentnä. Ei ollut helppo löytää lippuja, Los Angeles, San Francisco, Lontoo, Berliini ? Hän tulee usein mielellään Tukholmaan ja viime vuoden keväällä Berwaldhallen, järjestin liput ja mieheni toive toteutui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon perheen nettotulot, että on ylempää keskiluokkaa?
100 000€ / vuosi molemmilla tulot niin on ylempää keskiluokkaa.
Luokka ei määräydy tulojen vaan koulutuksen ja tapojen perusteella.
Keskiluokka nimenomaan määräytyy tulojen perusteella.
Meinaatko että ahtaaja ja yliopiston lehtori ovat molemmat samaa yhteiskuntaluokkaa?
Ahtaajalla on rahaa, yliopiston lehtorilla ei pahemmin, ja työkin usein pätkää. Eli koulutusta ja tuloja suhteuttaen ehkä hyvinkin tasoissa vaikka eivät samoissa piireissä liikkuisikaan.
Ainakin meillä yliopistonlehtorit ovat vakinaisia. Palkka 4-6 ke/kk toimistoaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tunnettu sukunimi, suomenruotsalaisuus, suvun perintö ja tavat. Kuitenkin perusluonteelta maalainen eikä mikään snobi. Naurattaa vähän nämä jutut, mutta tunnistan kyllä no
Kyllä tohtorit kuitenkin on sua ylempänä, vaikket laskisikaan. Sulla voi olla sukunimi, mutta niillä on tietoa ja taitoa ja asiantuntemusta alaltaan
Usein tohtorit on kuitenkin sen verran erikoisia että enpä tiedä tuosta. Mullakin on tietoa, taitoa ja asiantuntemusta moneltakin alalta. Eipä sillä että kiinnostaisi. Harrastuksissa ja vapaa-ajalla ollaan kuitenkin samalla viivalla ilman titteleitä.
Kuuleppas, tohtorit eivät suomenruotsalaisille pärjää. Tohtorit ovat niitä ikuisia opiskelijoita. Kirjoitin tästä aiemmin mielipiteeni tohtoreista. Tuttu ylilääkäri putosi pois työurallaan kärryiltä, ei vastannut työssään
Mikä ihmeen puoskari se sellainen ylilääkäri on, joka on toiminut työssään ilman tohtorintutkintoa?
Itse kuulumme ylinpään keskiluokkaan eli ei olla aivan eliittiä. Asumme kuitenkin hienoston asuinalueella.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulumme ylinpään keskiluokkaan eli ei olla aivan eliittiä. Asumme kuitenkin hienoston asuinalueella.
Hienoston asuinalueella asumiseen ei kaikilla ole varoja, osoite on silloin selvä statuksen merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon perheen nettotulot, että on ylempää keskiluokkaa?
100 000€ / vuosi molemmilla tulot niin on ylempää keskiluokkaa.
Luokka ei määräydy tulojen vaan koulutuksen ja tapojen perusteella.
Keskiluokka nimenomaan määräytyy tulojen perusteella.
Meinaatko että ahtaaja ja yliopiston lehtori ovat molemmat samaa yhteiskuntaluokkaa?
Ahtaajalla on rahaa, yliopiston lehtorilla ei pahemmin, ja työkin usein pätkää. Eli koulutusta ja tuloja suhteuttaen ehkä hyvinkin tasoissa vaikka eivät samoissa piireissä liikkuisikaan.
Koneistajan palkka.
Lueskelin vähän ensimmäisen sivun kommentteja. Siellä joku oli sitä mieltä, että ylempään keskiluokkaan kuuluu perityt antiikkihuonekalut, lasten kulttuuriharrastukset ym. Ei. Suomessa on hyvin pieni vanhan rahan yläluokka, eikä ylempi keskiluokka kuulu siihen. Ylempi keskiluokka on koulutettua hyvätuloista väkeä. Ylempään keskiluokkaan voi päästä nopeallakin "luokkahypyllä", ei siihen tarvita perittyjä antiikkihuonekaluja. Ylempi keskiluokka haalii todennäköisemmin Artekia ja Marimekkoa.
Suomi ei ole sillä tavalla luokkayhteiskunta kuin vaikkapa Iso-Britannia, joten eivät nämä luokatkaan ole niin selkeitä. Britanniassa yläluokkaan synnytään. Toki siihen voi osittain tunkeutua, jos käy tietyt yksityiskoulut (englanniksi public school) ja jatkaa sieltä sitten Oxbidgeen. Näin luo ne oikeat ystävyyssuhteet ja oppii puhumaan oikealla tavalla.
Alemmassa keskiluokassa yleisiä ovat yhdenlaiset symbolit, ylemmässä keskiluokassa toisenlaiset. Jos mietin vaikka meidän perhettä, niin meiltä puuttuu joitain alemman keskiluokan tunnusmerkkejä: ei ole autolainoja tai näkyviä logoja. Palkkataso (molemmat selvästi ylimmässä desiilissä), koulutustaso (molemmilla tohtorintutkinto ja erilaisia lisäpätevyyksiä) ja toimenkuva (johtava asiantuntija-asema) eivät ole minusta kovin tyypillisiä alemmalle keskiluokalle, jossa ollaan ehkä tyypillisemmin 4000 e/kk palkalla ja amk-koulutus tai perusmaisteri.
Ylempi keskiluokka laittaa rahojaan enemmän sijoituksiin ja palveluihin. Hyväpalkkaiset duunarit sen sijaan ostavat peräkärryt, mönkijät, moottoriveneet ja muut vermeet. Ehkä vie myös peräkärryllä puita mökille, kun taas yläluokkainen vuokraa valmiin mökin jostain, jossa kaikki on tehty valmiiksi.
Yläluokkaiset piirteet ovat keskiluokalle myös noloja. Olen ylempää keskiluokkaa, kuten ystävänikin, mutta sukutaustan vuoksi on jos ei nyt yläluokan, niin hyvin pitkän linjan ylemmän keskiluokan /sivistyskodin piirteitä, jotka on aikanaan kaiketi matkittu yläluokalta. Eron näkee esimerkiksi kodin sisustuksessa. Ystävien kodit ovat harmonisia ja inspiroituneet sisustuslehdistä. Tyyli on ajalle ominaista. Meillä taas ei ole samalla tavalla harmonista eikä sisustetun näköistä. Perintö-öljyvärimaalaukset edustavat tyylejä, joita näkee taidenäyttelyissä, ei niinkään kodeissa, ei ainakaan minun ikäisten kodeissa. Osa huonekaluista on myös perittyjä, ne on kunnostettu paremmin meille sopiviksi, mutta aika persoonallisia ovat. Eikä näihin Artekit oikein sovi. Värimaailma on meillä epäsovinnainen: emme lähteneet kokovalkoiseen, harmaaseen emmekä beessiin. Ei näy greigeä. Lisäksi kodissa näkyy juuri tuo taideharrastus: on myös sukulaisten maalauksia ja erilaisia soittimia. Koen välillä kotihäpeää, kun meillä on tosi erilaista kuin muilla. En olisi itse valinnut ollenkaan kaikkea, mitä kodissani on, mutta en oikein osaa luopuakaan esineistä, joilla on pitkä ja sinänsä arvokas historia (aika monesta esineestä olen kyllä myös kieltäytynyt). Niihin suhtautuu vähän kuin oman ulkonäön piirteisiin: suvun perinteinen nenäkyömy ei ole kauhean instakelpoinen, mutta tämmöisen minä sain ja näillä mennään.
Hauska ketju! Itse voisin todeta, että tässä porukassa ei ole juurikaan ole mitään statussymboleita, eikä välttämättä kauheasti yhteisiä nimittäjiäkään. Työllä on toki tärkeä merkitys ja ihmiset liikkuvat paljon.
Auto ei ole kauhean tärkeä, mutta tuttavapiirissä osa ajaa uudella Land Roverilla tai Teslalla, osa taas Peugeotilla tai vanhalla Volvolla. Merkki tai auton vaihtaminen usein tuntuu olevan tärkeämpää keskiluokassa.
Harrastuksissa tärkeämpää on ehkä itsensä toteuttaminen, kuin se että harrastettaisiin jotain pelkän statuksen vuoksi. Toki esim. golf tai alppihiihto ovat lajeina sen verran kalliita, että esim. lasten kohdalla eteneminen pitkälle vaatii vanhempien rahallista panostusta. Muuten harrastukset ovat samoja kuin kaikilla muillakin ryhmäliikunnasta, tanssista, juoksusta, joukkuelajeista, hirvenmetsästykseen ja kalastukseen. Monella tuttavapiirissä on intohimoinen harrastus: eräs on viikkoja hiihtovaelluksella Lapissa, toinen taas kunnostaa vuosia suvun vanhaa hirsirakennusta.
Koulutus on tärkeää tai oikeastaan itsestäänselvyys. Tuttavapiirin lapsista useimmat opiskelevat ihan kotimaassa. Koulutukseen voi lukea myös itsensä kehittämisen. Akateemisen ammatin lisäksi saatetaan opiskella aikuisiällä toinen esim. ns. käsityö- ym. ammatti (tyyliin eräsopas, artesaani, luova kirjoittaminen).
Useimmilla on mökki tai kakkosasunto. Se voi olla moderni lasiseinäinen talo Saimaalla/Lapissa tai pieteetillä kunnostettu vanha maalaistalo tai hirsimökki.
Osa matkustaa enemmän, osa vähemmän. Teattereissa ja konserteissa käydään usein. Harva on sosiaalisessa mediassa mitenkään aktiivinen ja käyttää sitä lähinnä harrastuksiin liittyvissä jutuissa.
Suomessa on (onneksi) niin pienet piirit, ettei ylempi keskiluokka ole mikään oma kuplansa, vaan ystäviä ja tuttavia löytyy eri ammateista.
No 6taloa,Hikiset joggarit,urheilu feikki vaatteet,kopiot.Kopio laukut virosta.Ulkokuori pihat täynnä roinaa.Nissan sunny.Kun kysyy onko sulla netti DI..ei oo häh..oikesti ei nettiä ollu,silti ukko asu pask.nvärisessä tiili talossa autona hunday.Tämmönen suomal.näkökanta..rellu ..vanha Volvo.Nämäkö on se rikkauden keskiluokan rikkaan tunnusmerkit.Oikeesti pitäs mennä näin.Kellänonni on se onnen kätkeköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmällä keskiluokalla ei ole mitään statussymboleita, ei tarvitse esittää mitään kenellekään. Kaupasta ostetaan asiat käytäntö ja kestävyys edellä.
Hyvä yleissivistys ja sosiaalinen sivistyneisyys voisi olla parempia mittareita.
Ei ehkä riitä kuitenkaan. Jokaisella lukion käyneellä on sellainen yleissivistys plus myöhemmissä jatko-opinnoissa ja työelämässä saavutettu erikoistuneempi tietämys josta ammentaa esimerkiksi keskusteluissa. Ylempää keskiluokkaa ei ole kuitenkaan mielekästä ulottaa koskemaan heitä kaikkia.
Ylemmän keskiluokan edustajan on vanhempiensa varallisuudesta riippumatta tullut menestyä keskivertoa moninkertaisemmin myös taloudellisesti. Tällä saadaan riittävää erottuvuutta muista muutoin samankaltaisista.
Sosiaalinen sivistyneisyys on muna-kana ilmiö jolle merkittäv
Poikani on aikuinen ja hän on 20- vuotias, pitää huolta itsestään vastuullisesti ja opiskelee tavoitteellisesti. Enempää aikuisuutta en häneltä kaipaa, mutta nuo ominaisuudet täyttävät kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni todelliset huipputaitelijat, kirjailijat, muusikot, taidemaalarit etc. ovat sellaista "ylintä" eliittiä.
Taidemaalarit eivät ole eliittiä. He ovat köyhälistöä, köyhempiä kuin siivoojat. Osa tekee siivostyötä saadakseen vähän rahaa. Hyvin pieni osa taiteilijoista saa edes saman verran rahaa kuin rakennusmiehet. Aivan murto-osa taiteilijoista tienaa edes kohtuullisesti.
Ylempi keskiluokka voi ihannoida taiteilijoita, mutta eivät missään tapauksessa haluaisi, että omasta lapsesta tulisi nälkätaiteilija.
Sitten, jos yläluokalla on niin paljon rahaa, että lapsen taloudellinen tulevaisuus on turvattu, teki hän mitä tahansa. Niin sitten, kuvataide voi olla hyväksytty uravalinta.
Sain lapsuudenkodistani avaran katsontakannan.
Olen ollut ystävyyssuhteissa alaluokan, keskiluokan, yläluokan, aatelin (opiskeluaikoina Uppsalassa) ja vähemmistöjen kanssa.
Osaan viittä eri kieltä sujuvasti. Yksi niistä on venäjä. Olen synnyttänyt Etelä-Saksan suurimmassa kaupungissa (en halua paljastaa liikaa). Olen maisteri koulutukseltani.
Minulla on kaikki; omaisuutta, kaksi arvokiinteistöä, kallis auto, yläluokan kulttuuria joka kuukaudelle, matkojayou name it
Minulle on kuitenkin tärkeää että saan elää rikasta elämää ja että minulla on korkeasti koulutetut lapset, joilla omat kiinteistöt, laskettelu-ja kesämatkat, terveet lapsenlapset 🥰🥰.
Olen antanut aina oppilailleni elämänohjeeksi että pitää osata kieliä, saa rikkaan (kuuntelevat korvat höröllä) elämän. Ja olen selittänyt että rikas elämä ei ole materialistisia, kyky saada olla erilaisten ihmisten, kulttuurien ja maiden joukossa. Ja olen myös neuvonut että asemalle ei jäädä.
Mitä virkaa on kehuskella vauvapalstalla perinnöistä, sukunimistä ja muusta nonsence puppua, kun maailma ympärillä pelkää tulevaisuutta kaiken sodan ja sotkun keskellä ?
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsuudenkodistani avaran katsontakannan.
Olen ollut ystävyyssuhteissa alaluokan, keskiluokan, yläluokan, aatelin (opiskeluaikoina Uppsalassa) ja vähemmistöjen kanssa.Osaan viittä eri kieltä sujuvasti. Yksi niistä on venäjä. Olen synnyttänyt Etelä-Saksan suurimmassa kaupungissa (en halua paljastaa liikaa). Olen maisteri koulutukseltani.
Minulla on kaikki; omaisuutta, kaksi arvokiinteistöä, kallis auto, yläluokan kulttuuria joka kuukaudelle, matkojayou name it
Minulle on kuitenkin tärkeää että saan elää rikasta elämää ja että minulla on korkeasti koulutetut lapset, joilla omat kiinteistöt, laskettelu-ja kesämatkat, terveet lapsenlapset 🥰🥰.
Olen antanut aina oppilailleni elämänohjeeksi että pitää osata kieliä, saa rikkaan (kuuntelevat korvat höröllä) elämän. Ja olen selittänyt että rikas elämä ei ole materialistisia, kyky saada olla erilaisten ihmisten, kult
Nonsencea (sic!) viidellä kielellä?
Nonsense !
kiitos huomauttamisesta. Viisi er kieltä:niistä mitään kuitenkaan osaa kunnolla😉
Totta. Nykyajan eliittiä ovat muusikot, kirjailijat ja taidemaalarit. Heitä ylempi keskiluokka ihailee ja haluaa tuntea.
Olen se, joka aiemmin kirjoitti, että ylemmän keskiluokan kotiin kuuluu tutun taidemaalarin tekemä teos. Sehän sai aikaan hirveät itkupotkuraivarit, että eikö mun Edelfeltit kelpaakaan, ja miten ne kaverin töherrykset olisi parempia.
Tyypit missasivat itse pointin. Ylempi keskiluokka on aina se, joka pyrkii jäljittelemään eliittiä ja pyörimään eliitin ympärillä. Alemmat keskiluokat sitten jäljittelevät ylempää keskiluokkaa, mutta tekevät sen pinnallisemmin, jäljitellen enemmän ulkoisia merkkejä kuin itse statusta.