MITÄ PELLEILY TÄÄ TYÖNHAKU OIKEIN ON, ateriapalvelijan työhön videohakemus ?!
1800e palkan takia en kyllä mitään videohakemusta ala tekemään, hohhoijaa nyt.
Töihin huutelijoille, olen kyllä töissä, haluan vaihtaa alaa tyystin, mutta joku raja nyt tavan matalapalkkaisten suorittavien töiden avoimien työpaikkojen kysymyksiin (ja vaatimuksiin), vai Auri Kananenko sitä pitää olla??
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Kuten aloituksesta näkyy, saavat nämä ilman motivaatiota olevat hakijat suodatettua, joille pieni vaivannäkö työnsaannissa on jo liikaa.
Eli toimii kun pointti on juuri katsoa, kuka on valmis tekemään eli potentiaalisesti ahkera työntekijä. Ei siinä katsota kuin, että et ole mikään friikki, vaan normaali ihminen.
Niin. Oikein kivahan näitä näin autistina on tehdä. Ennen oli jonkinlaisia mahdollisuuksia päästä töihin koska livehaastattelussa ja vuorovaikutuksessa pystyy vakuuttamaan, mutta nyt leimautuu friikiksi jo videon perusteella.
Joo. En ole koskaan ollut tällä alalla, mutta taas paan kädet kyynärpäitä myöden ristiin, että olen eläkkeellä.
Mun lähiesihenkilö on todella taitava puhumaan miten paljon tekee töitä. Siis jaksaa edelleen oikeasti hämmentää, koska kahden vuoden aikana olen joutunut 99% tekemään hänelle kuuluneet työt. Videohakemuksella hän puhuisi itselleen työpaikan kuin työpaikan, vaikka käytännössä minut esiintymiskammoisena kannattaisi palkata,jos haluaa tulosta aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"3. Väärien asioiden korostaminen rekryprosessissa, eli sellaisen osaamisen nostaminen ykköseksi jolla ei ole mitään tekemistä tehtävässä vaadittujen taitojen kanssa."
Samalla logiikalla sähköpostihakemuksen lähettäminen on väärien asioiden korostamista, kun eihän esim. siivoojan hommissa mitään sähköposteja lähetellä.Ehkä se on hyvä, että videon luominen on joillekin jo joko älyllisesti, tai sitten periaatteellisesti ylitsepääsemätön asia, niin toimii karkeasuodattimena.
Ei ole pakko olla noin tyhmä...
Niin no en ole se, joka vetoaa että videohakemuksia pitäisi tehdä vain jos työ liittyy esiintymiseen, videoiden editointiin tai kuvaamiseen.
Ja sitten kun vielä kertoisit, millä tavalla vaikkapa keittiötyöntekijän tärkein taito on kuvata itsestään Tiktok-videoita?
No, ethän sinä kykene koska koulutuksesi on se tradenomi, eli et kyennyt opiskelemaan ja olet liian laiska tekemään töitä. Ja itse et pääse yhteenkään hyvään työpaikkaan koska hakemuksesi heitetään roskiin sillä sekunnilla kun sieltä huomataan se "tradenomi".
nykyään ei mitään mahkuja saada töitä jos ei profiilia facessa instassa tik takissa onlyfanissa linkedinissä xssä
Istukaapa per.seellenne ja miettikää hetki, että miksi tuollaista tehdään. No tietysti siksi, että se kannattaa. Miksi se kannattaa? Koska aina joku alentuu noihin pelleilyihin. Lopettakaa! Älkää lähettäkö yhtä ainuttakaan videota mihinkään, niin yritykset huomaavat lopulta, ettei homma toimi noin.
Työpaikallani otettiin käyttöön videot osaksi työhaastattelua pari vuotta sitten. Jos hakisin nyt työpaikalleni töihin nykyisellä rekrytointityylillä, en pääsisi sisään.
Teen duunarihommia eli mitään tarvetta sille, että pitäisi kuvata omaa naamaa, ei pitäisi olla. Mutta tämä onkin HR:n keksimä juttu, pakkohan heidän on näyttää itse siltä, että tekisivät töitä.
Keittiöihin palkkaava vielä jatkaa, että musta oli jo liikaa se, kun kasvokuvat tuli CVn yläreunaan. Siellä sitten ihmeteltiin niitä punakan pulleita naamoja.
Työvalmentajat sanoo, että jää paremmin mieleen, kun kuvan kanssa CV. Kaikkihan ne oli saman näköisiä nassultaan. :) Mutta tiesi, että kenen valmennettavana olivat olleet. En sitä heidän ristikseen kattonut, vaikka vähän säälitti.
Itse saan pakit työmarkkinoilla ulkonäön vuoksi, joten cv:llä me rumat erottaudutaan akanoista edes haastatteluun. Jos olisi pelkkä videohakemus, niin naaman nähdessä videolta menen suoraan mappi ööhön, vaikka tekijänä cv puhuu puolestaan.
Sitten ihmetellään, kun kasvua ei ole, eikä työpaikkoja. Asiat pitäisi kertakaikkiaan hoitaa järkevämmin.
.Eipä sua kannattaisikaan palkata, jos minkäänlaisen videohakemuksen tekeminen on mahdoton juttu.--
Älä viitsi. Kaikki tietää että te haluutte vain tsekata että ihonväri ja paino on oikea? Älkää tehkö videohakemuksia!
Vierailija kirjoitti:
.Eipä sua kannattaisikaan palkata, jos minkäänlaisen videohakemuksen tekeminen on mahdoton juttu.--
Älä viitsi. Kaikki tietää että te haluutte vain tsekata että ihonväri ja paino on oikea? Älkää tehkö videohakemuksia!
Ja ikä. Mielellään alle 30-vuotias missi 20 vuoden kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
148 tavallista työntekijää/-hakijaa on samaa mieltä aloituksen älyttömyyden kanssa versus 10 varamies palvelun HR ihmistä😀
Nyt tilanne 181-11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aloituksesta näkyy, saavat nämä ilman motivaatiota olevat hakijat suodatettua, joille pieni vaivannäkö työnsaannissa on jo liikaa.
Eli toimii kun pointti on juuri katsoa, kuka on valmis tekemään eli potentiaalisesti ahkera työntekijä. Ei siinä katsota kuin, että et ole mikään friikki, vaan normaali ihminen.
Eli näissä matalapalkka-alojen rekryprosesseissa ei edes yritetä etsiä parhaita työntekijöitä, vaan epätoivoisimpia ja nöyrimpiä?
Aloituksen mukaanhan ap jätti hakematta koska prosessi oli naurettava eikä hänellä ole tarvetta nöyryyttää itseään koska on jo töissä. Silti hän olisi saattanut olla se paras, sopivin ja pätevin tehtävään.
Ei tämä keskustelu ainakaan näitä heikkolahjaisten, koulutuspolullaan epäonnistuneiden tradenomien, joita rekryfirmat ovat täynnä, puuhia saa vaikuttamaan millään tavalla järkeviltä. Ennem
Itse olen huomannut, että nöyryys ja epätoivoisuus nimenomaan tuntuu tappavan rekrytoijan kiinnostuksen. Vähän sinnepäin vasemmalla kädellä laitettu hakemus ollen vielä jossain muualla töissä, niin kyllä tuntuu tulevan pyyntöä haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Oikein kivahan näitä näin autistina on tehdä. Ennen oli jonkinlaisia mahdollisuuksia päästä töihin koska livehaastattelussa ja vuorovaikutuksessa pystyy vakuuttamaan, mutta nyt leimautuu friikiksi jo videon perusteella.
Ei takuulla ole videon tekeminen yksyhteen työntekijän ahkeruuden kanssa. Teen töitä kuin pieni orava ja inhoan kameroita ja kuvien ottamista. Emme kaikki ole parikymppisiä suun mutristelijatyttöjä. Kivahan niitä videoita on sitten siellä firma juhlissa esittää hupinumeroina. Jos ei normaali haastattelu riitä, niin pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta kun saadaan nauraa ihmisten puhetyylille, pukeutumiselle, ulkonäölle :D
Meillä rekryssä saadaan aina perjantaisin kunnon naurut näitä katellessa. Parasta on et säästää aikaa ja ei tarvi kohdata kasvokkain!
Näinhän se osittain on. Haastetteluihin menee aikaa, ja niiden pääpointti on katsoa, että ihminen edes on oikea ihminen, eikä esimerkisi haiseva limanuljaska, joka ei osaa puhua. (Toinen pointti on katsoa, osaako kandidaatti tulla edes ajoissa paikalle, vai onko jopa iin aineissa, että unohtaa koko jutun). Video säästää aikaa valtavasti, kun oharit eivät vie rekrytoijalta juuri lainkaan aikaa.
Pääsääntöisesti syrjäytyneet ja päihdeongelmaiset eivät hae töitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
nykyään ei mitään mahkuja saada töitä jos ei profiilia facessa instassa tik takissa onlyfanissa linkedinissä xssä
Siltikin pitää pillua antaa tirehtöörille.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli et jaksa muutaman minuutin videota tehdä vaan mieluummin nostat tukia ?
Niin, sinun kaltaiset ikänsä selfieitä ja belbieitä ottaneet, ja ne nettiin laittaneet ette vaan tajua, että on myös ihmisiä, jotka ei halua videotallenteita itsestään tuntemattomille lähettää. Turha typerästi luulla, että kyse on jostain laiskuudesta tai puutteellisista sosiaalisista taidoista tai mistään muustakaan sen lisäksi, mitä mainitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin deepfake videon tekoälyllä itsestäni. Vain silloin tulee hakemusvideosta täydellinen.
Tämä muuten alkaa olla täysin mahdollista nykypäivänä. Mitäs nämä rekryfirmat sitten tekevät? Katselevat AI:n tuottamia videoita kaiket päivät?
AI-videoiden teko on tätä päivää. Jos et itse osaa, niin joku tuttusi osaa satavarmasti auttaa.
Tämä muuten alkaa olla täysin mahdollista nykypäivänä. Mitäs nämä rekryfirmat sitten tekevät? Katselevat AI:n tuottamia videoita kaiket päivät?