MITÄ PELLEILY TÄÄ TYÖNHAKU OIKEIN ON, ateriapalvelijan työhön videohakemus ?!
1800e palkan takia en kyllä mitään videohakemusta ala tekemään, hohhoijaa nyt.
Töihin huutelijoille, olen kyllä töissä, haluan vaihtaa alaa tyystin, mutta joku raja nyt tavan matalapalkkaisten suorittavien töiden avoimien työpaikkojen kysymyksiin (ja vaatimuksiin), vai Auri Kananenko sitä pitää olla??
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
"Sen olemuksen näkee kyllä työhaastattelussa. Selville käy myös hakijan äänenpainot ja saa vaikutelman, uskaltaako hakija jutella vieraalle ihmiselle."
Joten sinusta on järkevämpi että sen kahden minuutin videon sijaan työnantaja varaa sen 30 minuuttia aikaansa 300:lle hakijalle (150h) jotta voi haastatella nämä kaikki kasvotusten, ja se ei olisi resurssien tai ajan hukkaamista?
Ikinä koskaan missään milloinkaan ei ole haastateltu kaikkia hakijoita. Niitä hakemuksia vilkaistaan korkeintaan 30 sekunnin ajan ja ne laitetaan ehkä- ja ei-pinoihin. Ehkä-pinoon päätyy noin 5-10 hakemusta, kaikki muut on ei-pinossa. Aikaa menee huomattavan paljon vähemmän kuin jokaisen videon katsomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt kaupan hyllyttäjä ei saa takellella? Voin kyllä sanoa, etten ole koskaan elämässäni tarvinnut asiakkaana kaupan hyllyttäjän "henkilökohtaista asiakaspalvelua" ja jos tarvitsisin, niin takeltelu ei ainakaan haittaisi. Hitto vie, kykenen jopa elämään maailmassa, jossa tapaan päivittäin henkilöitä työtehtävissä jotka eivät edes osaa sanaakaan suomea tai englantia. Ei ole tullut mieleen lähteä vaatimaan vaikkapa rappusiivoojan irtisanomista sen perusteella, että hän "takeltelee" ja "olemuskaan" ei minua miellytä.
Rekrypoika täällä ei tosiaan tajua mitään siitä, miten prioriteetit asetetaan. No, eipä sillä väliä koska rekryprosessit ovat kohta lähes täysin AI:lla automatisoituja, joten rekrypoikia ei tarvita enää tuijottamaan "olemuksia" videoilta päivät pitkät.
Ymmärrätkö tahallasi väärin? Väännän vielä kerran ratakiskosta, alusta asti:
-Videohakemuksessa ei ole kyse siitä että osaa kuvata sen videon, vaan videon sisällöstä.
-Videon sisällössä ei ole kyse siitä onko hakija malli, vaan olemuksesta ja ulosannista. Vaikutelmasta, jota paperilla olevasta tekstistä ei saa, sama miten pitkään intät.
-em. viestissä ei ole kyse siitä, voiko hyllyttäjänä toimia ihminen jolla on puhevika tai joka jännittää? Vastaus on: voi. Kyse oli nyt noista kahdesta kuvitteellisesta hakijasta, joista toinen olisi useimpien mielestä selkeästi parempi vaihtoehto melkein hommaan kuin hommaan, jos he olisivat ainoat hakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt kaupan hyllyttäjä ei saa takellella? Voin kyllä sanoa, etten ole koskaan elämässäni tarvinnut asiakkaana kaupan hyllyttäjän "henkilökohtaista asiakaspalvelua" ja jos tarvitsisin, niin takeltelu ei ainakaan haittaisi. Hitto vie, kykenen jopa elämään maailmassa, jossa tapaan päivittäin henkilöitä työtehtävissä jotka eivät edes osaa sanaakaan suomea tai englantia. Ei ole tullut mieleen lähteä vaatimaan vaikkapa rappusiivoojan irtisanomista sen perusteella, että hän "takeltelee" ja "olemuskaan" ei minua miellytä.
Rekrypoika täällä ei tosiaan tajua mitään siitä, miten prioriteetit asetetaan. No, eipä sillä väliä koska rekryprosessit ovat kohta lähes täysin AI:lla automatisoituja, joten rekrypoikia ei tarvita enää tuijottamaan "olemuksia" videoilta päivät pitkät.
Jankutat ja jankutat ja jankutat olemuksesta ja vaikutelmasta. Eli suoraan ja avoimesti myönnät, että videoissa on kyse diskriminaatiosta eikä niillä ole mitään tekemistä tehtävässä tarvittavan osaamisen kanssa.
End of discussion.
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen ei uskalla esitellä itseään kameralle puolta minuuttia, eikä vastata puhelimeen jos ennalta outo numero soittaa. Silti puhelinta näpätään 24/7 kuin se olisi käteen kasvanut.
Jos ihminen on sosiaalisesti noin kyvytön, en usko hänen pärjäävän työpaikallamme.
Siksi.
T. Rekryukko
Et ole mikään rektyukko. Olen sosiaalinen ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa vastaanko puhelimeen. Ihmiset on väsyneet näihin huijauspuheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä korkeasti koulutetut arkielämästä täysin vieraantuneet pätemisen tarvettaan tyydyttävät tällaisia pelleilyjä keksii ja kehittelee, itse eivät oikeasta työstä mitää tiedä eivätkä ymmärrä mitä työnteko on.
Tai piruuttaan keksivät tällaisia ainoastaan kiusatakseen työnhakijoita.
Videohakemus vaikuttaa ERINOMAISELTA keinolta hakeutua eroon asennevammaisista jo heti rekryprosessin alussa. AP ja sinä olette todisteita tästä.
Miltä näyttäisi esimerkiksi siivoojan työhön hakevan videohaastattelu? Kerro, niin voin oppia.
Esimerkiksi näin:
Mervi tässä moi!
"Haen Duunitori.fissä yrityksenne ilmoittamaa siivoojan paikkaa pohjoishelsingin toimipi
Tuo nyt ei kiinnostaisi ketään.
Olen samaa mieltä. Ei kovin kiinnostava tai mieleenpainuva eli ei erotu millään lailla. Miksi siis kyseisenlaisen videohakemuksen tekevä kutsuttaisiin haastatteluun? Niinhän siinä käy ettei kutsuta. Hakijan kannalta täysin tyhjänpäiväistä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Eli sanot suoraan, että takelteleva henkilö on jokaiseen maailman hommaan huonompi kuin sellainen, joka ei takeltele.
Onneksi et ole tekemisissä oikeasti vaativien työtehtävien kanssa. Huippukirurgi, joka takeltelee, on takuuvarmasti parempi sinutkin leikkaamaan kuin henkilö, jolla ei ole mitään osaamista kirurgian alalta mutta jonka "olemus" tekee sinuun hyvän "vaikutelman" ja joka ei takeltele. Ydinvoimalaa operoimaan tarvitaan samoin henkilö, joka tajuaa hommista jotain. Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Miksi siis matalapalkka-alojen hommat olisivat sellaisia, joihin valitaan vain ja ainoastaan "olemuksen" ja "vaikutelman" ja "ilmaisun" perusteella, täysin riippumatta siitä, ovatko henkilöt kykeneviä ja sopivia tehtäviinsä. Siinä tapauksessahan valtaosa väestöstä kannattaisi kouluttaa näyttelijöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä videohaastatteluista, mutta olen ihan hyvä niissä ja miellyttävä ulkonäkönikin tuo mulle varmaan lisäpisteitä. Paperihakemuksilla oli todella vaikea päästä haastatteluun. Videohakemuksissa onnistumisprosentti oli 66% ja sellaisen kautta työllistyinkin. Itse työ onkin sitten lähinnä etäilyä ja yksinnyhräämistä :D
Videohaastattelu on ihan eri asia, tässä ketjussa puhutaan videoesittelyistä. Eli ei niin, että siellä toisessa päässä olisi ketään jolle puhuisit, kuten videohaastattelussa. Vaan istut yksin puhumassa kameralle.
Sori, väärä termi. Ihan siis kysymyksiä oli (esittele itsesi, miksi haet tähän työhön jne) ja niissä vastausaika esim 2min. Eli ei mitään vuorovaikutusta. Tympeäähän noita oli tehdä, mutta onneksi osaan feikata, vaikka inhoan esiintymistä ja selfie-kulttuuria.
Sanomalehtien varhaisjakeluun pääsi ainakin aikoinaan suoraan kun kävi kysymässä töitä. Viimeistään 3 yön jälkeen selvisi onko työntekijästä siihen.
Porukkaan mahtui monenlaista persoona ja nimenomaan ne sosiaalisesti erikoisimmat olivat parhaimpien työntekijöiden joukossa. Huonoimmat olivat pääsääntöisesti sosiaalisesti taitavimpia ja pukeutuivat parhaiten.
Rekryfirma onnistuisi tässä tapauksessa palkkaamaan todennäköisesti nimenomaan huonoimmat työntekijät temppuradallaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä korkeasti koulutetut arkielämästä täysin vieraantuneet pätemisen tarvettaan tyydyttävät tällaisia pelleilyjä keksii ja kehittelee, itse eivät oikeasta työstä mitää tiedä eivätkä ymmärrä mitä työnteko on.
Tai piruuttaan keksivät tällaisia ainoastaan kiusatakseen työnhakijoita.
Videohakemus vaikuttaa ERINOMAISELTA keinolta hakeutua eroon asennevammaisista jo heti rekryprosessin alussa. AP ja sinä olette todisteita tästä.
Miltä näyttäisi esimerkiksi siivoojan työhön hakevan videohaastattelu? Kerro, niin voin oppia.
Esimerkiksi näin:
Mervi tässä moi!
"Haen Duunitori.fissä yrityksenne il
Lisäksi, miten laiska pitää rekrytoijan olla jos ei viitsi lukea CV:stä tai nettilomakkeesta paria lausetta eli ehkä nimi, lisäksi työkokemus ja koulutus jossa sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku HR-frma yrittää kääriä itselleen tuloja teettämällä täysin turhia vaiheita rekrytointiin. En ymmärrä miksi työnantajat lankeavat tähän ansaan. Ei ole ihme että on työttömiä. Suomessa paljon kun kaikki tehdään mahdollisimman vaikeaksi.
Toinen turha on psykologiset testit. Tai tämä vähän riippuu työtehtävistä. Mutta jos haetaan kaupan kassaa tai maalaria, niin ei kyllä mitään järkeä maksaa noista. Tulokset saattavat olla oikeat (seulotaan halutunlaiset tyypit), mutta kun ei ymmärretä, että millainen ihminen sopii siihen työtehtävään ja mikä on olennaista. Ei yksin työskentelevän tarvitse olla ulospäinsuuntautunut supersosiaalinen moottoriturpa jne.
Olin aikoinani toimistotyössä, joka oli itsenäistä yksin puurtamista. Joka päivä yksin aamusta iltaan, viikkokausia, kuukausikausia. Pomoja näki silloin tällöin, olivat eri rakennuksissa töissä.
Viihdyin erinomaisesti, koska olen introvertti. Oli mukavaa tehdä töitä yksin omassa rauhassa, tullä hiljaiseen työpaikkaan ja lähteä reippaana takaisin kotiin, kun on saanut ladata akkuja hiljaisuudessa. Tätä sitten ihmeteltiin, että olen toimistolla tyytyväisenä. Aiemmat työntekijät kun olivat lähteneet kaupungille hengailemaan ja valehtelivat olevansa töissä.
No, sen siitä saa, jos hakee introvertin, yksikseen töissä hiljaisuudessa viihtyvän tyypin työhön sosiaalisen, ulospäinsuuntautuneen moottoriturvan, joka tarvitsee ihmisiä ympärilleen. Ne lähtevät pois, koska eivät voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikälainen "olemus ja vaikutelma" hyllyttäjällä siis mielestäsi pitäisi olla? Eikö nuo ole aika epämääräisiä määreitä?
Ja ymmärrätköhän itse, että ihmisen "olemus ja vaikutelma" on ihan eri oikeassa elämässä? Siis siinä, jossa sitä työtä tehdään. Videolla pirtsakka voi olla hyllyttäjänä laiska, ja epämääräinen ja kiusaantunut mumisija olla loistava hyllyttäjä. Videolla edukseen esiintyminen on taito, jota läheskään kaikilla ei ole. Eikä tarvitse ollakaan, ellei rekrytoija etsi näyttelijää tai sometähteä.
Minä suosittelen äänittämään niitä työvoimatoimiston ja muita rekryhaastatteluja, vastaisuuden varalle, jos tulee erimielisyyttä, mitä on sanottu ja mitä ei. Silloin siinä voi olla jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt videohakemusta enkä tule koskaan tekemään.
Mä voisin kyllä esitellä ahteriani ja avautua oikein kunnolla.
Nuo videot on oikeasti todella vaativia tehdä jos siis haluaa tehdä hyvän. Poika tekee amk:ssa näitä videoita.
Ensin käsikirjoitetaan koko juttu (ja harjoitellaan) ja sen jälkeen kuvataan moneen kertaan. Ja lopuksi leikataan video 2-3 min pitkäksi. Menee helposti 4-8 h JOS halutaan kunnollinen video. Ja monesti menisi enemmänkin aikaa.
Nyt itsetehdyt videot?? En tajua mitä niillä haetaan??
Tuli mieleen, että huolimatta kaikista testeistä ja mutkista nykyajan rekryprosesseissa narsistit ja kiusaajat voivat päästä vaikka miten korkeisiin asemiin. Riittää, että he osaavat oikeissa tilanteissa esiintyä oikealla tavalla. Esim. minua ja eräitä muitakin monen vuoden ajan kiusannut kollega on nykyisin erään ison työyhteisön korkein johtaja. Rekrytoijat eivät osaa katsoa pintaa syvemmälle, vaan lankeavat vakuuttavaan esiintymiseen ja maireisiin sanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen ei uskalla esitellä itseään kameralle puolta minuuttia, eikä vastata puhelimeen jos ennalta outo numero soittaa. Silti puhelinta näpätään 24/7 kuin se olisi käteen kasvanut.
Jos ihminen on sosiaalisesti noin kyvytön, en usko hänen pärjäävän työpaikallamme.
Siksi.
T. Rekryukko
Eiköhän puolen vuoden koeaika riitä osoittamaan, onko työntekijä pätevä vai ei. Temppuratojen rakentaminen rekryprosesseihin on turhaa, mutta ilmeisesti jotkut hankkivat elantonsa sillä tavalla: toisia kiusaamalla.
Ei yrityksillä ole varaa tai ainakaan halua kokeilla kuukausikaupalla jonkun pätevyyttä. Käy kalliiksi hukattu aika ja puuttuvat resurssit. Parempi hakuvaiheessa jo parhaansa mukaan varmistua henkilön pätevyydestä.
"Ketjulaisten mielestä ei olisi resurssien ja ajan tuhlaamista, että ne 300 hakijaa otetaan vuoronperään 6kk koeajalle, mutta kahden minuutin video on. Logiikka."
Ootko todella noin tyhmä??
Olen valmis maksamaan siitä, että minusta tehdään deepfake esittelyvideo.
"Mikälainen "olemus ja vaikutelma" hyllyttäjällä siis mielestäsi pitäisi olla? Eikö nuo ole aika epämääräisiä määreitä?
Ja ymmärrätköhän itse, että ihmisen "olemus ja vaikutelma" on ihan eri oikeassa elämässä? Siis siinä, jossa sitä työtä tehdään. Videolla pirtsakka voi olla hyllyttäjänä laiska, ja epämääräinen ja kiusaantunut mumisija olla loistava hyllyttäjä. Videolla edukseen esiintyminen on taito, jota läheskään kaikilla ei ole. Eikä tarvitse ollakaan, ellei rekrytoija etsi näyttelijää tai sometähteä. "
Selitä minulle miksi ottaisit hakija 1:n hakija 2:n yli niistä edellä mainituista kahdesta kuvitteellisesta hakijasta.
Hakija 1: likainen paita, epäsiisti olemus, kämppä täynnä tavaraa, ulosanti epäselvää
Hakija 2: puhdas paita, siisti olemus, kämppä järjestyksessä, ulosanti selkeää
Aiempi viestiä takertui siihen että käytin termiä takeltelu ja veti olkiukon takamuksestaan että syrjin ulkomaalaisia ja kokonaisia kansakuntia, kun kyse oli siitä, kumpi näistä kahdesta hakijasta antaa paremman vaikutelman. Sama mihin hommaan hakee.
Joo ei sitä työmoraalia tuosta näe, muttei näe siitä sähköposti tai kaavakemuotoisesta hakemuksestakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika kovaa kieltä rekrykonsultit käyttävät tässäkin ketjussa. Videohakemusvaatimukset on suunnattu autismin kirjon ihmisiä vastaan. Hyvinkin pieni poikkeama kehonkielessä riittää siihen, että leimataan ali-ihmiseksi.
Vitsi tässä vielä se, että minä vedän vaikka 3h monologin teatterin lavalla. Esiinnyn erinomaisesti, olen harrastanut näyttelemistä vaikka kuinka kauan. Mikä tahansa rooli menee jossain videohaastattelussa heittämällä läpi, vaikka en sitä aidosti olisikaan. Kommunikaatio kaikissa muodoissa on mielenkiinnon kohteeni.
Olen autisti. En viihdy kahvitaukokeskusteluissa ja pöhinässä, mutta pystyn esittämään sitä uskottavasti videolla.
Eli se siitä autistivarmasta keinosta sitten :D
En ole koskaan tehnyt videohakemusta enkä tule koskaan tekemään.