MITÄ PELLEILY TÄÄ TYÖNHAKU OIKEIN ON, ateriapalvelijan työhön videohakemus ?!
1800e palkan takia en kyllä mitään videohakemusta ala tekemään, hohhoijaa nyt.
Töihin huutelijoille, olen kyllä töissä, haluan vaihtaa alaa tyystin, mutta joku raja nyt tavan matalapalkkaisten suorittavien töiden avoimien työpaikkojen kysymyksiin (ja vaatimuksiin), vai Auri Kananenko sitä pitää olla??
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
temppurata kuin jossain koiranäyttelyssä, työnantajat tuomaroimassa ja se saa koirankeksin joka tottelevaisimmin antaa tassua ja kierii kun käsky käy...
Kun se kuitenkaan ei tuota tulosta. Varmistetaan ainoastaan, että saadaan kaikkien tykkäämä jeesjeesmies palkattua.
Tuo viestiketju jossa joku psykoosipäissään jankkaa että toinen on työhakemustenkäsittelijä, perustui kyllä nimenomaan siihen, että haetaan matalapalkkahommiin. Ihan itse vetivät nuo kirurgit, rasismit ja muut olkiukot sinne mukaan.
- Eipä sua kannattaisikaan palkata, jos minkäänlaisen videohakemuksen tekeminen on mahdoton juttu.--
- Älä viitsi. Kaikki tietää että te haluutte vain tsekata että ihonväri ja paino on oikea?
Älkää. Tehkö. Videohakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Parasta kun saadaan nauraa ihmisten puhetyylille, pukeutumiselle, ulkonäölle :D
Meillä rekryssä saadaan aina perjantaisin kunnon naurut näitä katellessa. Parasta on et säästää aikaa ja ei tarvi kohdata kasvokkain!
Ja sitten heräsit. Erikoisia unia näet
Lets face it. Kuka meistä ei vähän kiusaisi heikommassa asemassa olevaa, jos tilaisuus tulisi? Aivan. Totta kai vaaditaan video, kun tiedetään sen aiheuttavan vaivaa ja kiusaantuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Mikälainen "olemus ja vaikutelma" hyllyttäjällä siis mielestäsi pitäisi olla? Eikö nuo ole aika epämääräisiä määreitä?
Ja ymmärrätköhän itse, että ihmisen "olemus ja vaikutelma" on ihan eri oikeassa elämässä? Siis siinä, jossa sitä työtä tehdään. Videolla pirtsakka voi olla hyllyttäjänä laiska, ja epämääräinen ja kiusaantunut mumisija olla loistava hyllyttäjä. Videolla edukseen esiintyminen on taito, jota läheskään kaikilla ei ole. Eikä tarvitse ollakaan, ellei rekrytoija etsi näyttelijää tai sometähteä. "
Selitä minulle miksi ottaisit hakija 1:n hakija 2:n yli niistä edellä mainituista kahdesta kuvitteellisesta hakijasta.Hakija 1: likainen paita, epäsiisti olemus, kämppä täynnä tavaraa, ulosanti epäselvää
Hakija 2: puhdas paita, siisti olemus, kämppä järjestyksessä, ulosanti selkeää
Aiempi viestiä takertui siihen että käytin termiä takeltelu ja veti olkiukon
Tuollaista tilannetta ei tule ikinä, että hakijoita on vain kaksi ja he ovat noin erilaisia. Kenet itse valitset, jos hakijoita on 20 ja he kaikki ovat hakijan 2 kaltaisia?
Vierailija kirjoitti:
Lets face it. Kuka meistä ei vähän kiusaisi heikommassa asemassa olevaa, jos tilaisuus tulisi? Aivan. Totta kai vaaditaan video, kun tiedetään sen aiheuttavan vaivaa ja kiusaantuneisuutta.
Jokainen tietää, että ihminen menee luonnostaan heikomman puolelle silloin, jos jokin asia on yksiselitteisesti liikaa. Jokainen meistä voi olla se heikko joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vielä on leikattavaa kun on varaa kieltäytyä tuollasella tekosyyllä työstä! Saatanan patalaiskat vassarinpaskat!
Itse olit Mäkkärin jälkeen 15 vuotta työelämän ulkopuolella ja nyt julkisella veroelättinä joten soukempaa suuta kiitos!
Kuulin viime vuonna kuinka varastolle oli haettu työntekijää videohaastatteluilla. Siis varastotyöntekijää. Työhön oli valittu nuori nainen, joka oli varmasti liian taitava ja hyvä esiintyjä työskentelemään montaa vuotta pelkissä varastohommissa.
Muutama vuosi sitten (ja ehkä vieläkin) eräs ruotsinlaivafirmoista vaati hakemukseen valokuvaa, vaikka työ oli pelkästään puhelimessa tehtävää asiakaspalvelua.
En tiedä mikä on ateriapalvelija, mutta kuulostaa asiakaspalvelutyöltä, joten video voi olla aivan kätevä tapa saada jonkinlainen käsitys hakijasta, että voisiko olla reipas ja ko. tehtävään sopiva siisti ihminen.
-Mies 50+
Minä hain epätoivoissani erään suuren maanrakennusfirman myyntimiesten puhelinvastaajaksi (muutama vuosi sitten, kun ostajia vielä oli). Palkka oli vähän yli puolitoistatuhatta euroa kuukaudessa ja täysi työaika tarpeen mukaan klo 08 ja 20 välillä. Rekryfirma otti yhteyttä ja kehotti lähettämään esittelyvideon. En lähettänyt, vaikka olivat oikein kiinnostuneita ja soittivat perään.
Tuo taisi olla samanlainen tehtävä kuin samoihin aikoihin avoinna ollut paikka erään pienemmän rakennusfirman pomon tulkkina työmatkoilla Keski-Euroopassa. Ilmoituksen laatija oli jaaritellessaan tinkinyt vaatimuksista, ja työnkuvauksen loppupäässä ei enää tarvinnutkaan saksan kieltä, eikä sen englanninkaan olisi tarvinnut niin mahtavaa olla. Tätä paikkaa hain ihan piruuttani, englannin ja saksan kääntäjä ja tulkki kun olen. Se kuutosella alkava syntymävuosi taisi kuitenkin olla liikaa, eikä videotakaan tarvinnut lähettää. :D
Olen joskus muutamaan paikkaan ollut video haastattelussa. Ihan samanlaista kuin jos olisi haastattelussa paikan päällä, paitsi että on kotisohvalta käsin. Oli valmiit videokysymykset, joihin piti vastata ja ne sai ottaa useamman kerran ja tarkistaa itse,millaiset videot tuli😊 ja sitten toinen ollut vain suora videoyhteys haastattelijaan. Samalla tavallahan hakijan pitää osata vastata kuin jos olisi mennyt haastatteluun paikan päälle. Ei siinä mitään temppuja tarvii tehdä muuten. Nämä videot säästää aikaa, kun rekrytoija voi katsoa ne milloin vain eikä tarvitse varata aikaa ja hakija voi myös tehdä ne milloin vain.
Sehän on ihan prseestä ja syvältä. Työtöntä nöyryytetään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on pelleilyksi mennyt koko homma ajat sitten.
Asiat meni pelleilyksi/pyllyilyksi siinä vaiheessa kun nää rekry-toimistot levisi Suomeen...minäkin olin työllistettynä yhden kerran sellaisen kautta, tunti palkka n. 8 ekee,(Tästä on aikaa n.20-vuotta.) Neljä kk. piti olla heidän kautta työssä ja sitten siirrettiin ko. yrityksen listoille ja palkka lähes tuplaantui, että sen verran ottavat välistä. Lisäksi veloittavat kerta korvauksen kun työllistyy yritykseen. Kaveri kertoi lisäksi että hänen olisi pitänyt maksaa haastattelusta, mutta tuo ei kuitenkaan kai ole kovin yleistä?
Saavat olla onnellisia ne joilla on töitä. Tässä maassa se ei ole mitenkään itsestäänselvyys.
Tärkein tekijä mitä ei paljoa ole esille tuotu on kuitenkin tietoturva. Jos laitan videon itsestäni jonnekin niin mullahan ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen kuka sen näkee, missä se kiertää ja mitä sille tapahtuu. Jääkö se ikuisuuksiin unohdettuna jollekin serverille ja joku kaunis päivä hakkeri pamauttaa näkyville koko komeuden nettiin. tai joku firman työntekijä päättää lähettää sen koko henkilöstölle perjantaikevennyksenä. Vai käytetäänkö videota johonkin muuhun tarkoitukseen ja äkkiä olenkin meeminä jossain tai tietojani käytetään julkisesti minulta kysymättä. Identiteettivarkauksesta puhumattakaan. Lisäksi vaikka cv:stä voi olla vaikea päätellä ikää niin videollahan sen näkee kuka on yli 25v ja tulee hylätyksi ilman että kukaan edes vaivautuu tutustumaan cv:hen. Ikäsyrjintä nääs.
Joten jätän hakematta ne paikat joissa vaaditaan videoesiintymistä. Etenkin jos se tarkoittaa sitä että ensin pitää lähettää video, seuraavaksi rekryfirmastta soittaa joku ja haastattelee jonka jälkeen pitää mennä jonnekin ryhmähaastatteluun ja jos siitä pääsee eteenpäin niin joutuu vielä kerran haastatteluun rekrytoivan esimiehen kanssa. sitten jännitetään muutama viikko tai kuukausi kunnes tulee tieto ettei ketään palkatakaan sillä kertaa tai eikiitos-sähköposti. Kyse on tietenkin määräaikaiseta työstä naurettavalla palkalla.
Itse asiassa kähetin kerran videon kun oli riittävän kiinnostava paikka. Kuvasin pelkkää seinää ja luin cv:n tiedot ääneen. En päässyt jatkoon XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikälainen "olemus ja vaikutelma" hyllyttäjällä siis mielestäsi pitäisi olla? Eikö nuo ole aika epämääräisiä määreitä?
Ja ymmärrätköhän itse, että ihmisen "olemus ja vaikutelma" on ihan eri oikeassa elämässä? Siis siinä, jossa sitä työtä tehdään. Videolla pirtsakka voi olla hyllyttäjänä laiska, ja epämääräinen ja kiusaantunut mumisija olla loistava hyllyttäjä. Videolla edukseen esiintyminen on taito, jota läheskään kaikilla ei ole. Eikä tarvitse ollakaan, ellei rekrytoija etsi näyttelijää tai sometähteä. "
Selitä minulle miksi ottaisit hakija 1:n hakija 2:n yli niistä edellä mainituista kahdesta kuvitteellisesta hakijasta.Hakija 1: likainen paita, epäsiisti olemus, kämppä täynnä tavaraa, ulosanti epäselvää
Hakija 2: puhdas paita, siisti olemus, kämppä järjestyksessä, ulosanti selkeää
Tuollaista tilannetta ei tule ikinä, että hakijoita on vain kaksi ja he ovat noin erilaisia. Kenet itse valitset, jos hakijoita on 20 ja he kaikki ovat hakijan 2 kaltaisia?
Sen lisäksi ettei kukaan kuvaa kämppäänsä taustalle. Kuvataan tyhjän seinän tai komeron ovien edessä
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus muutamaan paikkaan ollut video haastattelussa. Ihan samanlaista kuin jos olisi haastattelussa paikan päällä, paitsi että on kotisohvalta käsin. Oli valmiit videokysymykset, joihin piti vastata ja ne sai ottaa useamman kerran ja tarkistaa itse,millaiset videot tuli😊 ja sitten toinen ollut vain suora videoyhteys haastattelijaan. Samalla tavallahan hakijan pitää osata vastata kuin jos olisi mennyt haastatteluun paikan päälle. Ei siinä mitään temppuja tarvii tehdä muuten. Nämä videot säästää aikaa, kun rekrytoija voi katsoa ne milloin vain eikä tarvitse varata aikaa ja hakija voi myös tehdä ne milloin vain.
Haastattelu ja hakemus ihan eri asia.
Tämä nälyy esim. Iltalehden toimittajien työssä. Vidoita lykätään joka otsikon alle ja joskus erehtyvät ihan kirjoittamaan, niin teksti on melkein hepreaa. Tänä aamuna oli taas niin sutta ja sekundaa muutama kirjoitelma.