Helsinki auraa ja puhdistaa pyörätiet, mutta ei jalkakäytäviä
Ja pyöräilijöitä Helsingissä taas tähän aikaan vuodesta ei ole yhtään. Samalla tuhotaan luontoa levittämällä pyöräteille suolaa.
"Pyöräteiden osalta verkostosta kattaa noin 140 kilometriä. Tästä noin 80 kilometriä hoidetaan harjasuolauksella ja noin 60 kilometriä tehostetulla aurauksella.
Se, miksei kaikkia pyöräteiden vieressä olevia jalkakäytäviä harjata samalla, johtuu Pudaksen mukaan siitä, että lumen ja jään jalankululle aiheuttaman harmin ajatellaan olevan vähäisempi kuin pyöräilylle."
Kommentit (69)
Lain mukaan jalkakäytävän talvikunnossapito kuuluu viereisen kiinteistön omistajan vastuulle. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kunnan vastuulla.
Sitten kävelijät kävelevät pyörätien puolella ja spandex-pyöräilijät soittavat raivoissaan kelloa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Eli Helsingin kaupunki ottaa paremmin huomioon koirat ja pyöräilijät kuin lastenvaunuja ja -rattaita työntävät ja rollaattorin kanssa liikkuvat kuntalaiset. Katselen surullisena päivittäin naapuripäiväkotiin sohjossa lastenrattaita työntävä naisia ja naapurin herraa, joka yrittää käydä rollaattorin avulla lähikaupassa. Ovatko nämä tietoisia arvovalintoja.
Ei. Ensin aurataan kaikkien silmäätekevien pihat ja sitten vasta kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa vihreät, ihanaa!
Kokoomus johtaa Helsinkiä, mutta vihreät asuvat persutrollien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jalkakäytävän talvikunnossapito kuuluu viereisen kiinteistön omistajan vastuulle. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kunnan vastuulla.
Olet väärässä, kuten vihreät aina: https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2005/kadun-ja-eraiden-yleisten-…
- Katujen kunnossapito kuuluu kunnalle siltä osin, kuin sitä ei ole kunnossapitolaissa säädetty tontinomistajien tehtäväksi
- yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet kuuluvat aina kunnan kunnossapitovastuulle
Tänä vuonna ei ole kovin jäisiä jalkakäytäviä ollut, mutta muutama vuosi sitten oli aivan jalankulku ihan tappokunnossa ja uskon sen näkyneen myös tapaturmaklinikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa vihreät, ihanaa!
Kokoomus johtaa Helsinkiä, mutta vihreät asuvat persutrollien päässä.
Milloin Anni Sinnemäki, joka johtaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialaa jolle tämä kuuluu, siirtyi mielestäsi kokoomukseen? Kannattaisi sunkin varmaan ensin tsekata tosiasiat ennen itsesi julkista nolaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jalkakäytävän talvikunnossapito kuuluu viereisen kiinteistön omistajan vastuulle. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kunnan vastuulla.
Olet väärässä, kuten vihreät aina: https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2005/kadun-ja-eraiden-yleisten-…
- Katujen kunnossapito kuuluu kunnalle siltä osin, kuin sitä ei ole kunnossapitolaissa säädetty tontinomistajien tehtäväksi
- yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet kuuluvat aina kunnan kunnossapitovastuulle
Tässä ei ole kyseessä yhdistetty jalankulku- ja pyörätie. Vaan ihan erillinen jalkakäytävä ja erillinen pyörätie.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ei ole kovin jäisiä jalkakäytäviä ollut, mutta muutama vuosi sitten oli aivan jalankulku ihan tappokunnossa ja uskon sen näkyneen myös tapaturmaklinikoilla.
On tuolla esimerkiksi tänään aika mahdoton kulkea lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kun jalkakäytäviä ei aurata lumesta.
- Helsinkiläinen
Ajan ympäri vuoden pyörällä ja suolaaminen olisi kauhistus - järkyttävä rasitus pyörän mekaniikalle. Riittää, että olisi aurattu hyvin ja kun lumi sohjoontuu, sohjo aurattaisiin pois. Helsingin kannnattaisi käydä ottamassa mallia Oulusta - kevyen liikenteen väylät on hoidettu hyvin ja pyöräily onkin suosittu liikkumismuoto ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jalkakäytävän talvikunnossapito kuuluu viereisen kiinteistön omistajan vastuulle. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kunnan vastuulla.
Olet väärässä, kuten vihreät aina: https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2005/kadun-ja-eraiden-yleisten-…
- Katujen kunnossapito kuuluu kunnalle siltä osin, kuin sitä ei ole kunnossapitolaissa säädetty tontinomistajien tehtäväksi
- yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet kuuluvat aina kunnan kunnossapitovastuulle
Tässä ei ole kyseessä yhdistetty jalankulku- ja pyörätie. Vaan ihan erillinen jalkakäytävä ja erillinen pyörätie.
Ja silti tuokin, kuten merkittävä osa jalkakäytävistä Helsingistä, kuuluu kunnan vastuulle kuten tietäisit jos osaisit lukea tuon linkitetyn lainsäädännön, sillä sitä ei ole erikseen kunnossapitolaissa säädetty tontinomistajien tehtäväksi.
Mitä järkeä sinun on kinata julkisia faktoja vastaan? Katsopa tuota Hesarin kommenttipalstaa, niin te vihreät olette niin epäsuosittuja Helsingissä että keväällä kuntavaaleissa tulee vielä pahempi romahdus kuin teille tuli viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajan ympäri vuoden pyörällä ja suolaaminen olisi kauhistus - järkyttävä rasitus pyörän mekaniikalle. Riittää, että olisi aurattu hyvin ja kun lumi sohjoontuu, sohjo aurattaisiin pois. Helsingin kannnattaisi käydä ottamassa mallia Oulusta - kevyen liikenteen väylät on hoidettu hyvin ja pyöräily onkin suosittu liikkumismuoto ympäri vuoden.
No kiva että pyörätiet aurataan. Täällä Helsingissä kun sitten jalkakäytävät jätetäänkin auraamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa vihreät, ihanaa!
Älä huoli, Anni Sinnemäki häipyy maisemista kuntavaaleissa (on jo ilmoittanut ettei edes yritä ehdolle) ja vihreät romahtavat vielä edellisiä kuntavaaleja pahemmin. Joten kohta noista päästään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan jalkakäytävän talvikunnossapito kuuluu viereisen kiinteistön omistajan vastuulle. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kunnan vastuulla.
Helsingissä ne kuuluvat kaupungille, joka vaan ei viitsi katuja aurata. Kaupunki silti pakkoveloittaa aurausmaksua kiinteistöiltä, vaikkei tee hommiaan.
On muuten hihasta repäisty kaupungin väite, että 12% helsinkiläisistä pyöräilisi talvella. Siis useampi kuin joka kymmenes! 🤣🤣🤣
Vihreiden ja vassareiden syy. Niillähän se ylivoima siellä päättävissä elimissä on.
Kuuluuko ne Helsingissä kaupungille siis? Täällä jalkakäytävät pitää kohdalla olevan taloyhtiön/kiinteistön omistajan huolehtia. Vain ne, missä on kaupungin alueita vieressä, kuuluvat kaupungille, myös keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan ympäri vuoden pyörällä ja suolaaminen olisi kauhistus - järkyttävä rasitus pyörän mekaniikalle. Riittää, että olisi aurattu hyvin ja kun lumi sohjoontuu, sohjo aurattaisiin pois. Helsingin kannnattaisi käydä ottamassa mallia Oulusta - kevyen liikenteen väylät on hoidettu hyvin ja pyöräily onkin suosittu liikkumismuoto ympäri vuoden.
No kiva että pyörätiet aurataan. Täällä Helsingissä kun sitten jalkakäytävät jätetäänkin auraamatta.
Toivoin kyllä viestissäni, että KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLÄT aurattaisiin. KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLÄT OVAT KAIKKIA VARTEN, NIILLÄ KÄVELLÄÄN JA PYÖRÄILLÄÄN!
Vierailija kirjoitti:
Ajan ympäri vuoden pyörällä ja suolaaminen olisi kauhistus - järkyttävä rasitus pyörän mekaniikalle. Riittää, että olisi aurattu hyvin ja kun lumi sohjoontuu, sohjo aurattaisiin pois. Helsingin kannnattaisi käydä ottamassa mallia Oulusta - kevyen liikenteen väylät on hoidettu hyvin ja pyöräily onkin suosittu liikkumismuoto ympäri vuoden.
Helsingissä ei ole kevyen liikenteen väyliä niin kuin muualla Suomessa. Helsingissä on jalkakäytävät ja sitten joillain kaduilla sellaiset erilliset punaiset pyörätiet.
Eli Helsingin kaupunki ottaa paremmin huomioon koirat ja pyöräilijät kuin lastenvaunuja ja -rattaita työntävät ja rollaattorin kanssa liikkuvat kuntalaiset. Katselen surullisena päivittäin naapuripäiväkotiin sohjossa lastenrattaita työntävä naisia ja naapurin herraa, joka yrittää käydä rollaattorin avulla lähikaupassa. Ovatko nämä tietoisia arvovalintoja.