Kenen uskot murhanneen Jukka S Lahden?
Kerro mielipiteesi? Kiinnostaisi tietää kuinka moni uskoo murhaajan olleen Anneli? Tai vaihtoehtoisesti kuka muu se voisi olla? En usko itse, että tämä murha selviää koskaan.
Kommentit (5083)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs niitten Jukan kenkien tarina olikaan? Niitähän on voinut käyttää kuka vaan perheen jäsenistä. Itse otan jotkut vain kengät jos piipahdan ulkona/terassilla.
Ei löytynyt Jukalta kengän pohjakuvioon täsmääviä kenkiä, eikä edes oikeaa kokoa.
Nimenomaan oikeaa kokoa oli ne jäljet eli passas Jukan kenkiin. Kenkiä ei löytyny talosta mut kuinka ollakaan kengätkin siirtyivät uuteen kotiin kuten vihreekahvanen veitsi. Anneli sanoi sitte hävittäneensä kengät. Löytyy tietoo.
Naakan mittauksien mukaan kenkä olisi lattian verijäljen mukaan 43-44, kun Jukan koko oli 41.
Eikös selvitetty kenkävalmistaja
? pituushan piti olla vain 160cm? Olen itse 179cm mies ja kengän koko 42-43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs niitten Jukan kenkien tarina olikaan? Niitähän on voinut käyttää kuka vaan perheen jäsenistä. Itse otan jotkut vain kengät jos piipahdan ulkona/terassilla.
Ei löytynyt Jukalta kengän pohjakuvioon täsmääviä kenkiä, eikä edes oikeaa kokoa.
Nimenomaan oikeaa kokoa oli ne jäljet eli passas Jukan kenkiin. Kenkiä ei löytyny talosta mut kuinka ollakaan kengätkin siirtyivät uuteen kotiin kuten vihreekahvanen veitsi. Anneli sanoi sitte hävittäneensä kengät. Löytyy tietoo.
Naakan mittauksien mukaan kenkä olisi lattian verijäljen mukaan 43-44, kun Jukan koko oli 41.
Kengänjäljen pituus 31,5 cm. Oma kenkäni numeroa 42 oli 30 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naakan mittauksien mukaan kenkä olisi lattian veri
Kengän pohjan pituus riippuu mallista ja pohjasta. Minulla naisella on samankokoisia kengiä mut pohjamitta vaihtelee 2cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naakka ei ole mitään mitannut. Älä nyt viitsi olla noin typerä. Poliisi on etsinyt verisiin jälkiin sopivat kengän pohjat, ja kyseisten kenkävalmistajien mukaan kenkä on kokoa 40-42. Pienellä Jukalla oli pieni jalka, ja sama koko sopii ihan hyvin vaikka pitkälle Annelille, jonka jalkapohja on raskauksien myötä lätistynyt. Hänhän kertoi käyttäneensä Jukan kenkiä Halisissa postinhaku-kenkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaihtelee se pohjamitta. Ulvilan surma: Näihin todisteisiin syyttäjä vetoaa. Lukekaa se ja totta maar oikeuteen on katsottu oikea tieto kengänjälkien koosta. Siitä on turhaa väitellä. Ja muistan, kun Anneli kertoi kulkeneensa Jukan kengillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naakka ei ole mitään mitannut. Älä nyt viitsi olla noin typerä. Poliisi on etsinyt verisiin jälkiin sopivat kengän pohjat, ja kyseisten kenkävalmistajien mukaan kenkä on kokoa 40-42. Pienellä Jukalla oli pieni jalka, ja sama koko sopii ihan hyvin vaikka pitkälle Annelille, jonka jalkapohja on raskauksien myötä lätistynyt. Hänhän kertoi käyttäneensä Jukan kenkiä Halisissa postinhaku-kenkinä.
Jos poliisi on varma, että ne ovat Jukan kengistä ne jäljet, ja kengät on löydetty, niin mitä epäselvää siinä sitten enää olisi? Tuskin kukaan ulkopuolinen vetää Jukan kenkiä jalkaansa kun toteuttaa tekonsa ja lopuksi vielä nakkaa kengät Annelille, joka kuskaa ne uuteen asuntoonsa. Ei, poliisilla ei voi olla todisteena noita teossa käytettyjä kenkiä, koska juttu olisi ollut sillä selvä.
Olisko Jukka ollut väkivaltainen ja teon teki vanhin tytär? Anneli suojelee.
Mutta tämä on vaan veikkaus. Ja toivottavasti olen väärässä
Vierailija kirjoitti:
Olisko Jukka ollut väkivaltainen ja teon teki vanhin tytär? Anneli suojelee.
Mutta tämä on vaan veikkaus. Ja toivottavasti olen väärässä
Ei. Mikään pieni tyttö ei tuollaiseen pysty. Hätäpuhelussa tyttö vaikutti hätääntyneeltä ja kiltiltä.
"Siis eihän pelkkä nauhurin näppäilyäänten puuttuminen ollut syynä, miksi hovioikeus ei uskonut pojan kertomusta. Siellä on mm. asiantuntijan lausunto, jonka mukaan seitsenvuotias ei pysty tulkitsemaan niin monimutkaista tapahtumaketjua pelkän kuulon varassa. Lisäksi hovioikeus ei uskonut, että lapsi kuuli veitsen viuhuvat ilmassa, eikä surmassa oltu käytetty vasaraa, vaikka poika niin väitti. Rikosteknisen tutkimuksen mukaan takkahuoneen ovea ei oltu aukaistu ikkunan rikkomisen jälkeen, vaikka poika sanoi kuulleensa, että ovi oli aukaistu ja suljettu. Lisäksi hovioikeus ei uskonut, että isosisko oli osallisena surmassa, kuten poika kertoi. "
Ensinnäkin mainitsemasi asiantuntija oli puolustuksen psykologi Santtila, joka oli tehnyt pikkututkimuksen laboratorio-olosuhteissa, missä ei otettu ollenkaan huomioon sitä, että monet kodin äänet ovat lapsille entuudestaan tuttuja. Se viuh-ääni taas oli toiseksi nuorimman tytön kertomaa, ei pojan. Vasaran käytöstä poika kertoi niin, että Amanda oli kertonut käytetyn vasaraa. Tämä oli myös kehuskellut olleensa osallisena murhassa. Ei siis ole pojan syytä, jos on uskonut siskoaan. Jos ottaa huomioon, että käytössä on ollut taustanauha, silloin on ollut ihan mahdollista, että poika on kuullut ääniä myös oven aukaisuista. Mielestäni pojan kertomus leimattiin epäuskottavaksi väärin perustein. Sen sijaan Amandan huppishavaintoon uskottiin, vaikka se oli selvästi voinut syntyä valemuistona ja tyttö oli eri kerroilla kertonut huppiksen poistumisesta eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naakka ei ole mitään mitannut. Älä nyt viitsi olla noin typerä. Poliisi on etsiny
Naakan kirjassa on poliisin kuvat mittoineen. Olen itse ne nähnyt. Jäljen pituus on 30,9cm.
Jaaha, taas tuo seko vauhdissa jankkaamassa.
"Jos poliisi on varma, että ne ovat Jukan kengistä ne jäljet, ja kengät on löydetty, niin mitä epäselvää siinä sitten enää olisi? Tuskin kukaan ulkopuolinen vetää Jukan kenkiä jalkaansa kun toteuttaa tekonsa ja lopuksi vielä nakkaa kengät Annelille, joka kuskaa ne uuteen asuntoonsa. Ei, poliisilla ei voi olla todisteena noita teossa käytettyjä kenkiä, koska juttu olisi ollut sillä selvä."
En minä ole väittänyt, että poliisi olisi päässyt vertailemaan Annelin Halisissa käyttämiä talvikenkiä verijälkiin. Anneli ei nimittäin ilmoittanut poliisille, että on löytänyt kengät, tulkaa katsomaan pohjia.
Kengänjälkien koko on kuitenkin niin pieni, että on hyvin todennäköistä, että kyse oli Jukan kengistä.
Vierailija kirjoitti:
"Jos poliisi on varma, että ne ovat Jukan kengistä ne jäljet, ja kengät on löydetty, niin mitä epäselvää siinä sitten enää olisi? Tuskin kukaan ulkopuolinen vetää Jukan kenkiä jalkaansa kun toteuttaa tekonsa ja lopuksi vielä nakkaa kengät Annelille, joka kuskaa ne uuteen asuntoonsa. Ei, poliisilla ei voi olla todisteena noita teossa käytettyjä kenkiä, koska juttu olisi ollut sillä selvä."
En minä ole väittänyt, että poliisi olisi päässyt vertailemaan Annelin Halisissa käyttämiä talvikenkiä verijälkiin. Anneli ei nimittäin ilmoittanut poliisille, että on löytänyt kengät, tulkaa katsomaan pohjia.
Kengänjälkien koko on kuitenkin niin pieni, että on hyvin todennäköistä, että kyse oli Jukan kengistä.
No mitä sinä olet sitten väittänyt? Jos Annelilla olisi ne teossa käytetyt kengät, hän olisi visusti hävittänyt ne sanaakaan sanomatta, kuten sen astalonkin, jos hän olisi se tekijä itse. Jos hänellä taas on jotkut Jukan muut kengät, niin se nyt ei merkitse yhtään mitään.
"Naakan kirjassa on poliisin kuvat mittoineen. Olen itse ne nähnyt. Jäljen pituus on 30,9cm."
Joo joo, kaikki me ollaan nähty nuo samat kuvat. Mutta mittaa voi lukea haluamastaan kohdasta. Luotan mieluummin poliisin arvioon kuin johonkin tarkoituksellisesti venytettyyn annelistin arvioon.
Vierailija kirjoitti:
"Siis eihän pelkkä nauhurin näppäilyäänten puuttuminen ollut syynä, miksi hovioikeus ei uskonut pojan kertomusta. Siellä on mm. asiantuntijan lausunto, jonka mukaan seitsenvuotias ei pysty tulkitsemaan niin monimutkaista tapahtumaketjua pelkän kuulon varassa. Lisäksi hovioikeus ei uskonut, että lapsi kuuli veitsen viuhuvat ilmassa, eikä surmassa oltu käytetty vasaraa, vaikka poika niin väitti. Rikosteknisen tutkimuksen mukaan takkahuoneen ovea ei oltu aukaistu ikkunan rikkomisen jälkeen, vaikka poika sanoi kuulleensa, että ovi oli aukaistu ja suljettu. Lisäksi hovioikeus ei uskonut, että isosisko oli osallisena surmassa, kuten poika kertoi. "
Ensinnäkin mainitsemasi asiantuntija oli puolustuksen psykologi Santtila, joka oli tehnyt pikkututkimuksen laboratorio-olosuhteissa, missä ei otettu ollenkaan huomioon sitä, että monet kodin äänet ovat lapsille entuudestaan tuttuja. Se viuh-ääni taas oli toiseksi nuorimman tytön kertomaa, ei
Suoraan hovioikeuden tuomiosta:
PS:n tutkimuksessa oli käytetty 24 seitsemänvuotiasta koehenkilöä, jotka eivät olleet kyenneet ymmärtämään kuulonvaraisesti B:n kertomuksista ilmenevää tapahtumainkulkua muistuttanutta koetilannetta yksittäisiä ääniä lukuun ottamatta.
---
PS on hovioikeudessa kertonut, että mainitut, lasten tunnistamat yksittäiset äänet olivat olleet koehenkilöille tuttuja, kuten oven aukaisemisen ja sulkemisen äänet.
---
Uskottavana ei voida kuitenkaan pitää sitä, että B olisi pystynyt vuosia myöhemmin luotettavasti yhdistämään tietyt äänet juuri veitsellä lyömisestä seuranneiksi varsinkin olosuhteissa, joissa veitsellä lyöntiin on samanaikaisesti väistämättä sekoittunut tekoon ja uhrin ääntelyyn liittyviä muita ääniä. On myös huomattava, että nämä äänet ovat kuuluneet noin kymmenen metrin etäisyydeltä takkahuoneesta, joka ei ole kokonaisuudessaan avoin olohuoneeseen, ja että B:n makuuhuoneen ovi on mahdollisesti ollut kiinni. On epätodennäköistä, että A:lla olisi ollut jokin vain hänelle ominainen tapa nostaa veitsi pöydältä, jonka äänen B olisi kyennyt tunnistamaan.
Ja jos joku ei tiedä B on poika, A on isosisko.
Vierailija kirjoitti:
"Naakan kirjassa on poliisin kuvat mittoineen. Olen itse ne nähnyt. Jäljen pituus on 30,9cm."
Joo joo, kaikki me ollaan nähty nuo samat kuvat. Mutta mittaa voi lukea haluamastaan kohdasta. Luotan mieluummin poliisin arvioon kuin johonkin tarkoituksellisesti venytettyyn annelistin arvioon.
Niin tai näin, niin tuo noin 31cm ja YouTwo-merkin pohjakuvio on faktaa, josta on kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sinä olet sitten väittänyt? Jos Annelilla olisi ne teossa käytetyt kengät, hän olisi visusti hävittänyt ne sanaakaan san
Minä olen sanonut vain, että kengänjälki oli kokoa 40-42 ja Jukan koko sopii tuohon. Voi olla, että hän on hävittänyt ne kengät heti. Voi olla, että hän vain laittoi äitinsä todistamaan oikeuteen mistä tahansa miesten talvikengistä. Kengän jälki on joka tapauksessa niin pieni, että niihin kenkiin on mahtunut vain pienen miehen jalka. Talosta ei löytynyt pohjakuvion sopivia kenkiä, joten johonkin ne olivat kadonneet. Tuskin kuitenkaan isojalkaisen miehen jaloissa.
"PS:n tutkimuksessa oli käytetty 24 seitsemänvuotiasta koehenkilöä, jotka eivät olleet kyenneet ymmärtämään kuulonvaraisesti B:n kertomuksista ilmenevää tapahtumainkulkua muistuttanutta koetilannetta yksittäisiä ääniä lukuun ottamatta.
---
PS on hovioikeudessa kertonut, että mainitut, lasten tunnistamat yksittäiset äänet olivat olleet koehenkilöille tuttuja, kuten oven aukaisemisen ja sulkemisen äänet."
Vaikka äänet sinällään olisivat tuttuja, koetilanne ei kuitenkaan ollut. Koetta ei tehty noiden lasten kotona. Santtilan koe ei siis vastannut aitoa tilannetta. Omasta mielestäni keskeistä muutenkin olivat vain ne pojan jo alunperin ihmettelemät lasiäänet, Annu-huudot ja naks-äänet, jotka kummallisesti kuuluivat samaan aikaan ja toiseen kertaan.
Auer tietysti..kai muuten etsittäisiin vaarallista murhaajaa? Poliisit kyllä tietää kuka sen teki. Mokasivat vaan tutkinnan.
Ei täsmää. Ei Jukalla ollut mitään YouTwon kenkiä, eikä ne kulkeneet mihinkään uuteen kotiin.