Jos ne hoitajantyöt on niin raskaita ja epämukavia niin miksi naiset ei kouluttaudu rakennusalalle?
Tai putkiasentajiksi, sähköasentajiksi, autokorjaajiksi, hitsaajiksi? Johtuuko se sittenkin siitä että nämä mainitut alat ovat niin vaativia ja raskaita ettei onnistu?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa autot ja putket. En todellakaan halua miettiä niitä 8 tuntia joka hemmetin arkipäivä.
Ei se ole siitä kiinni vaan siitä ettet sinä osaa korjata autoja, siinä pitää osata käyttää työkoneita, työkaluja ja olla ongelmanratkaisukykyä.
En nyt ihan tajua. Mulla on tuolla autotallissa työkalu poikineen ja pidän niiden käyttöä erittäin helppona. En vain erityisen kiinnostavana. Käytän niitä sujuvasti kun on pakko.
Miksi siitä pitäisi videota tehdä? Ehkä miehen ja naisen ero on se, että naisen ei tartte ihan jokaisesta teostaan ja mielenliikkeestään tehdä youtube-videota. Fiksumpaakin tekemistä on.
Ne tekee rahaa niillä videoilla ja harrastus, se on ylimääräinen tulolähde.
Minä en ole kyllä vuosiin nähnyt missään pihassa ketään korjaamassa autoa. Eikä meidän miesvaltaisessa suvussa kukaan korjaa itse. Tankata ja tuulilaskunpesunestettä osaa kaikki lisätä. Minä osasin myös nuorena tyttönä vaihtaa tuulettimen hihnan vanhaan fiatiin, isä opetti. Mun veljet ei osaa yhtään mitään teknistä, ovat käyneet kaupallisen alan kouluja, eli meillä on vähän päinvastoin kuin yleensä. Eivätkä ymmärrä jos niille koettaa edes selittää jotain.
Itse olen miesvaltaisella alalla ollut koko ikäni ja paria lestaopea lukuunottamatta en ole kokenut mitään vähättelyä koskaan. Olen myös ollut ammatissani naisvaltaisessa paikassa ja toisessa kokemus oli vähän ikävä, koska siellä tehtiin selväsi "me olisi haluttu kyllä tänne joku mies niinkuin aina on ennenkin ollut". Toisessa taas vastaanotto samassa hommassa oli päinvastainen, kiva saatiin tänne tänne naispuolinen, miehet vaan istuu touhuamassa omiaan ja hommat on hoitamatta. No noissa kummassakin se edeltäjä oli ollut vähän erilainen ja asenne-erot johtuivat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa autot ja putket. En todellakaan halua miettiä niitä 8 tuntia joka hemmetin arkipäivä.
Ei se ole siitä kiinni vaan siitä ettet sinä osaa korjata autoja, siinä pitää osata käyttää työkoneita, työkaluja ja olla ongelmanratkaisukykyä.
En nyt ihan tajua. Mulla on tuolla autotallissa työkalu poikineen ja pidän niiden käyttöä erittäin helppona. En vain erityisen kiinnostavana. Käytän niitä sujuvasti kun on pakko.
Eli miehet harrastelemassa ja puuhastelemassa mielenkiintonsa kohteen parissa? Mitä ihmeellistä siinä on? Jos autot eivät kiinnosta, ei kai niitä viitsi silloin rassaillakaan.
Miksei naisia kiinnosta autot? Mikä niitä kiinnostaa noin yleensäkään?
Kuka se sanoi hoitajan työstä??!usein se toive kutsumus ammatti oli.Enää en jaksaisi iän myötä nostaa itseäni isompaa ihmisistä.Ennen jaksoin..teen miesten töitä koko ajan omassa elämässä.En palaa ikinä hoitotyöhön jo vuoden 2010.Onneksi lopetin.Nyt irtisanottu hoitajia,ja hoitotyössä olevia.Samaan aikaan Satonen Vartiainen hakee Intia,vietnam,Filip.thaim..hoitajia.Hoitotyöstä tehdään matalapalkka ala!!oikeasti koulutus huippu tässä on tulos!hävetkää.!!!!Suomi pelkää sotaa.Ihan sekaisin joka paikka.Pomojen pomojen palkat nousee nekö hoitaa kohta iäkkäät.lapset..jne.Heillä on velvollisuus.Sinne vaan kakka vaippoja vaihtamaan ja psykiatriselle ottamaan pataan.Nämä kaikki koettu..Hurjia aikoja vauvasta vaariin ja psyk..pelotti monesti.
Oma kokemus 15v takaa. Kouluttauduin miesvaltaiselle alalle ja jo pelkkä harjoittelupaikan saanti oli mahdottomuus. Soittelin ja kiersin kaikki paikkakunnan firmat paikan päältä kysymässä. Valmistuttuani hain lukuisiin työpaikkoihin enkä päässyt yhteenkään haastatteluun, vaikka paperini olivat hyvät. Lusmut luokkakaverit kyllä työllistyivät. Törkyjuttuja riitti tuolloin myös harjoitteluissa ollessani alaikäinen ja naisena sai tehdä triplasti paremmin, että oli tasavertainen miesten kanssa. En pyytänyt enkä odottanut mitään erityiskohtelua sukupuoleni vuoksi, olisin vain halunnut tasavertaiset mahdollisuudet.
Vaihdoin sitten naisvaltaiselle alalle eikä tämäkään kaksista ole, mutta töitä riittää. Paras on ollut työpaikka, jossa oli melko tasaisesti miehiä ja naisia.
Te boomerit tuhositte koko maan jo tennmeillä ei ole thtään mitään "velvollisuutta" hoitaa teitä. filipiinot hoitaa jos hoitaa. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksei raksaäijät kouluttaudu hoitajiksi jos ne hoitajantyöt on niin helppoja?
Kyllähän miehiä näkee terveydenhoitoalalla mutta naisia ei näe noilla aloilla joita luettelin.
Kyllä meitä on vaikka kuinka paljon. Terv raksamuija
Hoitoalalla saa puolitoista-kaksinkertaisen palkan verrattuna saman vaativuustason töihin teollisuudessa. Miksi en sitten itse kouluttaudu hoitoalalle? Siksi, koska minulla ei ole sinne pääsyvaatimuksena tarvittavaa psykopaattista luonnetta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kouluttaututaan. Mutta naisena on hankalaa olla miesvaltaisella alalla. Jo amiksessa alkaa törkyjutut ja vaikka työelämässä suurin osa onkin ihan mukavia, niin valitettavasti törkeää kohtelua ja vähättelyä saa sielläkin. Ennakkoluulot myös hankaloittaa naisten työllistymistä alalle.
T putkari
Iän myötä jotkut asiat helpottaa eli vähättely on jo loppu. Törkyjutut ei, vaikka olen jo yli 50v. Mutta ei haittaa. Ne osaa jo ottaa välinpitämättömästi tai käskeä menemään muualle tyhmäilemään ja osaan onkin kiva tarttua ja jatkaa kakanjauhantaa.
Varmaan siksi, että kaikki nykyrakentaminen on niin surkeaa ja tehdään kaikki vähän sinnepäin. Yksikään ammattiaan ja itseään kunnioittava ihminen ei voi työskennellä raksalla.
Miksi hoitajien pitäisi kouluttautua joksikin muuksi? Ei hoitajia ole yhtään liikaa. Päinvastoin meidän pitäisi haluta, että ihmiset jatkavat hoitajiksi kouluttautumista.
Koska hoitajan ammatti on yhteiskunnalle välttämätön, niin työolosuhteiden ja palkkauksen pitää olla sellaisia, että jatkossakin riittävä määrä ihmisiä haluaa hoitajiksi. Sama koskee myös rakentajia, putkiasentajia, sähköasentajia jne. kaikkia yhteiskunnan kannalta välttämättömiä aloja.
Liian fyysistä työtä naisille. Erilainen keho naisilla ja miehillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleteko koskaan nähnyt youtubessa naista joka tekee videoita autoista ja korjailee niitä? Itse en ole mutta miehiä paljon ja nämä miehet ei ole mitään mekaanikkoja. Tässä tulee se ero miesten ja naisten välillä osaamisessa.
Ei osaamisessa, vaan kiinnostuksessa. Kaikki asiat on opittavissa, oli sitten mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Moni hoitaa mieluummin ihmisiä kuin rassaa putkia. Ei se sen kummempaa ole.
Hieno aloitus. Niin miksei naisilla käden ole auton rasvassa. Mikseivär edes itse vaihda renkaita.
Raksahommat olisivat hyvä vaihtoehto hoitoalalle. Mutta nykyään vaan siistiä konttorihommaa tehtäisiin. Tuolissa istuen.
Kiinnostuksesta on asia tosiaan kiinni. Matemaattiset alat ja tekninen toteuttaminen raksalla tai veneen rakentaminen ei ole naisia. Olen nainen ja voimia kyllä saa lisää harjoittelemalla.
Mikä siinä hoitotyössä on raskasta? Kaikki nostotyöt tehdään laitteella, ei mitenkään enää kosketa edes sairaaseen tai vanhukseen. Käännellään ja puhdistetaan ja pestään, ei siinä ole raskasta mikään. Aina on kaksi henkilöä käntämässsä ja keskenään juttelevat omia asioitaan. Vanhus katsoo ihmeissään kun häntä ei huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kouluttaututaan. Mutta naisena on hankalaa olla miesvaltaisella alalla. Jo amiksessa alkaa törkyjutut ja vaikka työelämässä suurin osa onkin ihan mukavia, niin valitettavasti törkeää kohtelua ja vähättelyä saa sielläkin. Ennakkoluulot myös hankaloittaa naisten työllistymistä alalle.
T putkari
Iän myötä jotkut asiat helpottaa eli vähättely on jo loppu. Törkyjutut ei, vaikka olen jo yli 50v. Mutta ei haittaa. Ne osaa jo ottaa välinpitämättömästi tai käskeä menemään muualle tyhmäilemään ja osaan onkin kiva tarttua ja jatkaa kakanjauhantaa.
Mäki oon alanvaihtaja. Kyllästyin "naisille sopivaan" työhöni ja pakenin putkariksi. Nyt osaa suhtautua niin, ettei toinna pahoittaa mieltään jos joku muu on idiootti tai törkyillä itsekin, mut nuorempana olisi ollut todella paha paikka tulla alalle. Vaikka itselleni putkihommat olisi jo silloin sopineet paremmin kuin toimistossa homehtuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuksesta on asia tosiaan kiinni. Matemaattiset alat ja tekninen toteuttaminen raksalla tai veneen rakentaminen ei ole naisia. Olen nainen ja voimia kyllä saa lisää harjoittelemalla.
Mikä siinä hoitotyössä on raskasta? Kaikki nostotyöt tehdään laitteella, ei mitenkään enää kosketa edes sairaaseen tai vanhukseen. Käännellään ja puhdistetaan ja pestään, ei siinä ole raskasta mikään. Aina on kaksi henkilöä käntämässsä ja keskenään juttelevat omia asioitaan. Vanhus katsoo ihmeissään kun häntä ei huomioida.
Hoitotyötä on aika montaa sorttia. Mutta olin joskus vanhainkodissa ja se ihmisten siirtely oli vähiten raskasta siinä työssä. Jos se olisikin vain kääntelyä ja rasvausta, niin ei kai siinä mitään. Kyllä se raskaus tuli vähän muista jutuista, kuten siitä, että mietit, oletko antanut lääkkeet oikein, koska jouduit epäpätevänä niitä jakamaan. Kiva jos joku kuolee oman osaamattomuuden seurauksena, mutta tehtävistä ei voinut kieltäytyä, jos halusi pitää työn. Ei yhtään stressaavaa. Virheitä sitten sattuikin, onneksi ei itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vanhusten ripulivaippoja haluat vaihtaa mielummin. :D
Oletpas lapsellinen.
P.S. Eikö siellä viemäriputkissa ole ripulia vielä enemmän?
Eipä erityisemmin, ne huljahtaa jätevedenpuhdistamolle. Lokapojat hoitaa ne tukokser ja joskus jossain saneerauskohteessa saattaa tulla tukos vastaan. Yleisesti ottaen putkihommat ovat varsin siistiä työtä!
Mulla muuten alanvaihdon tstorotasta asentajaksi laukaisi eräs tuskallinen kotimatka tstosta kotia, kun alkoi haisemaan ja näin ku lokapojat aukoi katuviemäriä. Aattelin siinä, et miks mäki en vois tehdä jotain tuollaista oikeaa työtä... Noh, en ihan lokahommiin menny, mut sinne päin.
T putkimimmi
Ei suurin osa naisista jaksa mitään raksatyötä.se on ihan fakta.
T. Nainen
Eivät ne ole. Se miten ne on järjestetty ja johdetu on epäinhimillistä, sadistista.