Jos ne hoitajantyöt on niin raskaita ja epämukavia niin miksi naiset ei kouluttaudu rakennusalalle?
Tai putkiasentajiksi, sähköasentajiksi, autokorjaajiksi, hitsaajiksi? Johtuuko se sittenkin siitä että nämä mainitut alat ovat niin vaativia ja raskaita ettei onnistu?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kouluttaututaan. Mutta naisena on hankalaa olla miesvaltaisella alalla. Jo amiksessa alkaa törkyjutut ja vaikka työelämässä suurin osa onkin ihan mukavia, niin valitettavasti törkeää kohtelua ja vähättelyä saa sielläkin. Ennakkoluulot myös hankaloittaa naisten työllistymistä alalle.
T putkari
Onneksi puhut jostain 1950-luvusta. :) olen 1970-luvulla syntynyt, koko elämäni viettänyt miesvaltaisilla aloilla ja ikinä ei ole mitään törkyjuttuja puhuttu. Toki se voi olla, että teen töitä ihan normaalisti ja pyydän apua tarvittaessa. En odota mitään erikoiskohtelua vain sukupuolieroavaisuuksien vuoksi. T. Sähkömies, sähköinsinööri, koneinsinööri ja kone di.
Kiva, jos sinulla on käynyt tuuri, kaikilla ei käy. Turha luulla, että se on sinusta ja sinun käytöksestäsi kiinni. Sama kuin sanoisi, että on naisen vika jos aviomies hakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on ollut potilaana sairaalassa ja näkee millaisia äärimmäisen kauheita potilaita hoitajien pitää palvella niin mikään raha ei riittäisi palkaksi tuosta työstä...
Anteeksi että nipotan, mutta hoitajat eivät palvele vaan hoitavat. Hoitotyö ei ole asiakaspalvelua.
Mutta olet aivan oikeassa siinä että potilaiksi tulee ihan kamalia ihmisiä. Ne eivät edes ole mikään harvinainen poikkeus, vaan niitä tukee vastaan jatkuvasti. Kiukutellaan, ollaan väkivaltaisia, uhkaillaan, häiritään toisten hoitamista, tehdään perättömiä valituksia yms.
Ja usein nämä ovat aiheuttaneet sairautensa ihan itse omilla valinnoillaan, mutta kehtaavat silti purkaa pahaa oloaan hoitajiin. Ja mitään eivät tietenkään ole valmiita tekemään terveytensä eteen, esim. pudottamaan painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa autot ja putket. En todellakaan halua miettiä niitä 8 tuntia joka hemmetin arkipäivä.
Mutta vanhusten ripulivaippoja haluat vaihtaa mielummin. :D
Oletpas lapsellinen.
P.S. Eikö siellä viemäriputkissa ole ripulia vielä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me kouluttaututaan. Mutta naisena on hankalaa olla miesvaltaisella alalla. Jo amiksessa alkaa törkyjutut ja vaikka työelämässä suurin osa onkin ihan mukavia, niin valitettavasti törkeää kohtelua ja vähättelyä saa sielläkin. Ennakkoluulot myös hankaloittaa naisten työllistymistä alalle.
T putkari
Onneksi puhut jostain 1950-luvusta. :) olen 1970-luvulla syntynyt, koko elämäni viettänyt miesvaltaisilla aloilla ja ikinä ei ole mitään törkyjuttuja puhuttu. Toki se voi olla, että teen töitä ihan normaalisti ja pyydän apua tarvittaessa. En odota mitään erikoiskohtelua vain sukupuolieroavaisuuksien vuoksi. T. Sähkömies, sähköinsinööri, koneinsinööri ja kone di.
Sullapa käynyt hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa autot ja putket. En todellakaan halua miettiä niitä 8 tuntia joka hemmetin arkipäivä.
Ei se ole siitä kiinni vaan siitä ettet sinä osaa korjata autoja, siinä pitää osata käyttää työkoneita, työkaluja ja olla ongelmanratkaisukykyä.
Kukaan mieskään ei osaa niitä hommia opettelematta. Vaikea on oppia, jos ei kiinnosta opetella.
Koska viimeksi olet nähnyt autoa korjaavan naisen? Itse en ole koskaan, en autokorjaamoilla tai parkkipaikoilla tai pihoilla, mutta miehiä näkee kaikissa paikoissa noissa.
Syynä naisten syrjintä, vähättely, kiusaaminen ja ahdistelu noilla aloilla. Mielummin olen töissä alalla jossa hyvä työyhteisö joka kohtelee minua tasavertaisena (en ole kuitenkaan hoitaja). Autoa voin huoltaa itse kotona säästääkseni kuluissa, sekä koota huonekaluja ym., koska minusta sellainen puuhastelu on mukavaa.
Jos mies vastaavasti kouluttautuu hoitajaksi, ei ole syrjintää ja vähättelyä, vaan kohdellaan tasavertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Naisia vetää sote-alalle mm. mahdollisuus vakitöihin. Miesvaltaisilla aloilla naispuoliset hakijat nähdään äitiyslomariskeinä joita ei kannata palkata.
Ja jos vaikka lapsi sairastuu ja pitää jäädä kotiin hoitamaan sitä, sote-alalla asia ymmärretään. Mutta miesvaltaisilla aloilla on totuttu siihen että työntekijät eivät ole lasten sairastelujen vuoksi pois "kun kyllähän äidit hoitavat".
Jos työelämä olisi aidosti tasa-arvoinen niin silloin naisia varmasti hakeutuisi enemmän juuri rakennusalalle. Mutta siihen kuuluu se että isyysloma pidennetään samanpituiseksi kuin äitiysloma, ja lisäksi vanhempainvapaat ja lasten sairastelut jaetaan 50-50. Ja siihen on vielä matkaa.
Mitä olen sote-alan juttuja kuullut, tuntuu, että siellä katsotaan paljon karsaammin esimerkiksi raskauden ajan vaivoja ja ei ainakaan suopeammin lasten sairasteluja.
Aivan varmasti meidänkin alalla on asiatonta käytöstä ja niitä jotka eivät ymmärrä, mutta enemmän olen törmännyt siihen, että isät todella hoitavat lapsiaan ja esimerkiksi oman, hankalan raskauteni aikana, en saanut puolikastakaan vihjausta yhdeltäkään työkaverilta, että olisin liiotellut tai lintsannut. Enemmän paljon empatiaa ja tukea. (Ainoa joka vähätteli oireitani oli neuvolalääkäri, nainen.)
Eikä äitiys ole ollut mikään este, minut muun muassa ylennettiin lähes suoraan äitiyslomalta palatessa.
Viimeksi eilen työkaveri (mies) lopetti palaverin napakasti, että pitää lähteä hakemaan lasta hoidosta. Ja hiljattain toinen pyysi tuuraamaan yhdessä jutussa, kun lapsi sairastui. Ja hoitovapaata pitävissä on miehiä ollut viime vuosina paljon, enkä ole kuullut yhtään ihmettelyä tai vähättelyä.
Omat kokemukseni ovat tosin pääosin toimihenkilöpuolelta ja tiedän, että tilanne ei ole usein yhtä ruusuinen työntekijäpuolella tai pienissä firmoissa. Tosin on noissa yllä olevissa tapauksissa ollut ihan kirvesmieskin ja osa omistakin kokemuksista on pienehköstä firmasta. Mutta ei rakennusala ole kokonaisuutena ollenkaan hullumpi perheelliselle, usein tuntuu, että jopa empaattisempi kuin moni hoitoalan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole siitä kiinni vaan siitä ettet sinä osaa korjata autoja, siinä pitää osata käyttää työkoneita, työkaluja ja olla ongelmanratkaisukykyä.
Kukaan mieskään ei osaa niitä hommia opettelematta. Vaikea on oppia, jos ei kiinnosta opetella.
Koska viimeksi olet nähnyt autoa korjaavan naisen? Itse en ole koskaan, en autokorjaamoilla tai parkkipaikoilla tai pihoilla, mutta miehiä näkee kaikissa paikoissa noissa.
Minä en näe ikinä ketään korjaamassa omaa nykyautoaan. Renkaiden vaihdossa kyllä ja tuulilasinpesunestettä lisäämässä. Nuo teen itsekin itse. Muut hoitaa korjaamo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan tajua. Mulla on tuolla autotallissa työkalu poikineen ja pidän niiden käyttöä erittäin helppona. En vain erityisen kiinnostavana. Käytän niitä sujuvasti kun on pakko.
Oleteko koskaan nähnyt youtubessa naista joka tekee videoita autoista ja korjailee niitä? Itse en ole mutta miehiä paljon ja nämä miehet ei ole mitään mekaanikkoja. Tässä tulee se ero miesten ja naisten välillä osaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan tajua. Mulla on tuolla autotallissa työkalu poikineen ja pidän niiden käyttöä erittäin helppona. En vain erityisen kiinnostavana. Käytän niitä sujuvasti kun on pakko.
Oleteko koskaan nähnyt youtubessa naista joka tekee videoita autoista ja korjailee niitä? Itse en ole mutta miehiä paljon ja nämä miehet ei ole mitään mekaanikkoja. Tässä tulee se ero miesten ja naisten välillä osaamisessa.
Miksi siitä pitäisi videota tehdä? Ehkä miehen ja naisen ero on se, että naisen ei tartte ihan jokaisesta teostaan ja mielenliikkeestään tehdä youtube-videota. Fiksumpaakin tekemistä on.
Vierailija kirjoitti:
Tai miksei raksaäijät kouluttaudu hoitajiksi jos ne hoitajantyöt on niin helppoja?
Käläkälä kälä.
Kyllä täällä miesvaltaisella alalla on paljon mukavammat työkaverit.
Olin aiemmin naisvaltaisella alalla jossa selän takana juoruaminen. Kiusaaminen. Vähättely ja muu ikävä käytös oli jokapäiväistä.
Miesvaltaisella alalla sanotaan asiat suoraan ja ollaan paljon reilumpia toisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehet harrastelemassa ja puuhastelemassa mielenkiintonsa kohteen parissa? Mitä ihmeellistä siinä on? Jos autot eivät kiinnosta, ei kai niitä viitsi silloin rassaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vanhusten ripulivaippoja haluat vaihtaa mielummin. :D
Oletpas lapsellinen.
P.S. Eikö siellä viemäriputkissa ole ripulia vielä enemmän?
Meinaat että kaikki putket tulee vessanpöntöstä. Eikä niihin tarvi koskea vaan sitä varten on koneet jotka tyhjentää kaivot.
Kyllä sähköasentajina on jonkun verran naisia ja raksallakin on ollut. Maalarina on nyt jo paljonkin ja moni työnantaja sanoo, että jälki on pääsääntöisesti parempaa kuin miesten. Mutta me naiset vaan tuppaamme jatkamaan insinööriksi helposti. T. suunnitteluinsinööri, talotekniikka, nainen.
Ei vain autistimiesten ja valkoisten miesten sosiaaliset taidot ei riitä hoitotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksei raksaäijät kouluttaudu hoitajiksi jos ne hoitajantyöt on niin helppoja?
Käläkälä kälä.
Olin nuorena naisena raksoilla maalarina. Se setäselittämisen määrä ja lähentelyt saivat vaihtamaan alaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain autistimiesten ja valkoisten miesten sosiaaliset taidot ei riitä hoitotyöhön.
Tämä on varmasti totta. Ja niitä kiinnostaa putkenpätkät ja mutterit enemmän kuin toinen elävä ihminen. Onneksi molemmille taidoille riittää kysyntää.