Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko seksuaalinen halusi spontaania vai responsiivista?

Vierailija
11.01.2025 |

HS kirjoittaa seksuaalisesta halusta, jota on terapeuttien mukaan kahdenlaista: spontaania ja responsiivista. Spontaani tarkoittaa nopeasti syttyvää halua, ikään kuin sisäsyntyistä seksin tarvetta, joka ei vaadi erityisiä ärsykkeitä. Responsiivinen halu taas on enemmän reaktiota tilanteeseen, vuorovaikutukseen tai tunnelmaan. Se syntyy jonkinlaisesta ärsykkeestä.

Terapeutin mukaan voi aiheuttaa kitkaa parisuhteeseen, jos halujen tyyppi on kumppaneilla erilainen. Responsiivisuus voidaan nähdä jopa haluttomuutena, vaikka siitä ei ole kyse.

Kumpaa halun tyyppiä sinä edustat? Ja tiedätkö kumpaa tyyppiä kumppanisi on?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee.

Ihmisillä voi olla niin samoja tai niin erilaisia pysyvämpiä intressejä tai vaihtuvia preferenssejä seksissä, joiden välillä ihmiset tekevät päivittäisiä valintoja kuinka seksissä haluaa toimia ja olla.

Se vaihtelee. 

Vierailija
82/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa parisuhteessa kehutaan, tehdään yhdessä kotihommia, vietetään aikaa yhdessä. Mulla se ei vaan liity haluihin juuri mitenkään, enkä haluaisi olla sellaisen kanssa jolla liittyy. Enkä edelleenkään hahmota, miten vaikkapa random kouriminen liittyy tähän. En mä ala kouria miestä heti kun mun tekee mieli seksiä, vaikka haluni on sisäsyntyinen. 

Tuli jotenkiin mieleen, kun hahmotamisesi on niin vaikeaa, että elätkö ollenkaan tunteella, vai onko spontaani halu vain  hetken suorittamista. Sellainen  joka elää tunteella tavitsee kaikkea noita ja arvosusta, jotta halut heräävät. Seksissäkin mennään tunne edellä. Näin ainakin meillä menty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sitä tarkoita, etteikö olisi spontaania seksiä vaikka naisella on reaktiivinen halu. Ja vielä vähemmän reaktiivinen halu tarkoittaa matalaa libidoa. Minulla on todella korkea libido, mutta haluan tiettyä miestä, minua ei paneta ja halut menee, jos mies sanoo, että panettaa, eikä että haluaa minua. Miehen ei siis tarvitse siivota taloa lattiasta kattoon vaan haluta minua, ei panemista.

Vierailija
84/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa parisuhteessa kehutaan, tehdään yhdessä kotihommia, vietetään aikaa yhdessä. Mulla se ei vaan liity haluihin juuri mitenkään, enkä haluaisi olla sellaisen kanssa jolla liittyy. Enkä edelleenkään hahmota, miten vaikkapa random kouriminen liittyy tähän. En mä ala kouria miestä heti kun mun tekee mieli seksiä, vaikka haluni on sisäsyntyinen. 

Tuli jotenkiin mieleen, kun hahmotamisesi on niin vaikeaa, että elätkö ollenkaan tunteella, vai onko spontaani halu vain  hetken suorittamista. Sellainen  joka elää tunteella tavitsee kaikkea noita ja arvosusta, jotta halut heräävät. Seksissäkin mennään tunne edellä. Näin ainakin meillä menty.

Jaa että tämmöstä. Joku joka haluaa eri tavalla kuin sinä on täysin tunteeton. Asia selvä. Useimmiten seksi on mulle spontaani tapahtuma ja sellaisenaan paras, sanoisin noin 90% ajasta. Ei se tarkoita etten elä ollenkaan tunteella.

Vierailija
85/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kumpaa olen. Olen kädellä kokeillut. Jos nainen tulvii, niin kalu sisään ja äkkiä.

Vierailija
86/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sitä tarkoita, etteikö olisi spontaania seksiä vaikka naisella on reaktiivinen halu. Ja vielä vähemmän reaktiivinen halu tarkoittaa matalaa libidoa. Minulla on todella korkea libido, mutta haluan tiettyä miestä, minua ei paneta ja halut menee, jos mies sanoo, että panettaa, eikä että haluaa minua. Miehen ei siis tarvitse siivota taloa lattiasta kattoon vaan haluta minua, ei panemista.

Tämä. Jos joku sanoo että panettaa, niin se tuntuu ihan vastaavalta kuin hän toteaisi että paskattaa. 

Vierailija
87/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
88/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma haluni on ollut teini-iästä lähtien spontaania juuri sillä tavalla kuin jutussa kuvataan: sisäsyntyistä seksin tarvetta, joka ei välttämättä vaadi ärsykettä, tiettyä tunnelmaa tms. Spontaanius ei sulje pois sitä, että reagoin ja innostun myös seksuaalisista ärsykkeistä. Puolisoni halu taas on enemmän responsiivista. Olen tiennyt tämän eroavaisuutemme jo kauan, mutta juttu antoi lisää eväitä sen sanoittamiseen.

Minä teen meillä useimmat seksialoitteet, joihin puolisoni reagoi onneksi pääosin myönteisesti. Kun hänen halunsa herää, hän nauttii seksistä. Toki toivoisin, että hänkin tekisi useammin aloitteita, mutta nyt ymmärrän paremmin, miksi ei tee. Ja jutun luettuani ymmärrän myös, että responsiivisuudessa ei ole kyse haluttomuudesta. Se on eri asia.

Lisää ymmärrystä on tuonut kaksi kokemaani keskivaikeaa masennusjaksoa. Niiden aikana olin lähes haluton: seksi ei juurikaan kiinnostanut. Ikään kuin sisäsyntyinen seksin tarpeeni olisi sammunut. Lääkitys taas vaikutti niin, että fyysinen kyky seksiin heikkeni. Parannuttuani ja pystyttyäni lopettamaan lääkityksen, myös spontaani halukkuuteni ja kykyni palasi. Tämän kokemuksen myötä ymmärrän, että halukkuus voi vaihdella elämän eri tilanteissa. ap

Vierailija
89/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs terapeutti, ku tajuaa saman asian, minkä kaikki muutkin tajuaa.

No eipä näytä kaikki tajuavan edes tällä saitilla saati normaalissa elämässä. Itketään kun vaimo tai naispuolinen kumppani ei tee aloitteita seksiin tai ei syty itsestään seksiin. 

Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaammat tunteet sen helpommin saa orgasmeja ja sen kiimaisempi on. Tämä jos mikä on miehenkin etu.

Miksi spontaani halu on jotenkin vähemmän arvokas kuin responsiivinen? Eikö kummal

Ei siinä halussa mitään vähemmän arvokasta ole. Mutta että päästään seksiä harrastamaan niin se kyllä edellyttäisi että molemmat sitä haluaa. 

Vierailija
90/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä näytä kaikki tajuavan edes tällä saitilla saati normaalissa elämässä. Itketään kun vaimo tai naispuolinen kumppani ei tee aloitteita seksiin tai ei syty itsestään seksiin. 

Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaammat tunteet sen helpommin saa orgasmeja ja sen kiimaisempi on. Tämä jos mikä on miehenkin etu.

Miksi spontaani halu on jotenkin vähemmän arvokasta kuin responsiivinen?

Ei siinä halussa mitään vähemmän arvokasta ole. Mutta että päästään seksiä harrastamaan niin se kyllä edellyttäisi että molemmat sitä haluaa. 

Näin on. Miehenä minä ihmetyttää, että miksi haluta seksiä jos toisella ei ole haluja. Jos ei ole, niin miksei niitä voisi herätellä, jotta seksissä olisi molemmat halukkaita ja seksi kiimaisempaa.  Tämä on varmaan suurin syy miksi koittanut pitää omalla käyttäytymiselläni  vaimon seksihaluja yllä. Loppujen lopuksi pieniä arjen asiota, millä pitää toisen hyvällä tuulella, tuntee olevansa rakastettu ja haluttu. 

Vierailija
91/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Näin on. Miehenä minä ihmetyttää, että miksi haluta seksiä jos toisella ei ole haluja. Jos ei ole, niin miksei niitä voisi herätellä, jotta seksissä olisi molemmat halukkaita ja seksi kiimaisempaa. Tämä on varmaan suurin syy miksi koittanut pitää omalla käyttäytymiselläni vaimon seksihaluja yllä. Loppujen lopuksi pieniä arjen asiota, millä pitää toisen hyvällä tuulella, tuntee olevansa rakastettu ja haluttu. 

Niin, itsekin olen ihmetellyt sitä, että joittenkin mielestä pitäisi "vaan antaa", vaikkei yhtään kiinnostaisi. Miksi kukaan haluaisi seksiä sellaisen kanssa joka ei sitä halua, ainoastaan velvollisuudesta tai säälistä suostuu. Tosi häiriintynyt ajatus. 

Vierailija
92/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluni on proaktiivista.

Vierailija
93/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaammat tunteet sen helpommin saa orgasmeja ja sen kiima

Ei pidä, kuka niin on väittänyt? Sen sijaan on kerta toisensa jälkeen sanottu, että jokaisella on oikeus etsiä itselleen sopiva pari. 

Vierailija
94/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma haluni on ollut teini-iästä lähtien spontaania juuri sillä tavalla kuin jutussa kuvataan: sisäsyntyistä seksin tarvetta, joka ei välttämättä vaadi ärsykettä, tiettyä tunnelmaa tms. Spontaanius ei sulje pois sitä, että reagoin ja innostun myös seksuaalisista ärsykkeistä. Puolisoni halu taas on enemmän responsiivista. Olen tiennyt tämän eroavaisuutemme jo kauan, mutta juttu antoi lisää eväitä sen sanoittamiseen.

Minä teen meillä useimmat seksialoitteet, joihin puolisoni reagoi onneksi pääosin myönteisesti. Kun hänen halunsa herää, hän nauttii seksistä. Toki toivoisin, että hänkin tekisi useammin aloitteita, mutta nyt ymmärrän paremmin, miksi ei tee. Ja jutun luettuani ymmärrän myös, että responsiivisuudessa ei ole kyse haluttomuudesta. Se on eri asia.

Lisää ymmärrystä on tuonut kaksi kokemaani keskivaikeaa masennusjaksoa. Niiden aikana olin lähes haluton: seksi ei juurikaan kiinnostanut. Ikään kuin sisäsyntyine

Mä en ole oikeastaan koskaan ajatellut että kyseessä olisi responsiivisen puolelta haluttomuus, vaan ainoastaan halu kokea erilaista seksiä, erilaisissa olosuhteissa. Valtaosa mun ystävistä on tosi responsiivisia, ja tiedän heidän puoleltaan sen turhautumisen mitä epäsopivan tai tökerön kumppanin kanssa puuhailu aiheuttaa. Ymmärrän siis turhautumisen tunteena, vaikken koe sitä samasta asiasta. Mä reagoin aika hitaasti ja vaivalloisesti ulkoisiin ärsykkeisiin oikeastaan missään, koskee siis myös muutakin elämää. 

Vierailija
95/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi spontaani halu on jotenkin

Ehdottomasti. Tosin uskon että seksuaalinen yhteensopivuuskin on tekijä, eikä pelkästään responsiivisuus/spontaanius-ulottuvuudella. Kaikki eivät sovi niin hyvin yhteen, eikä kaikkien välille koskaan synny yhtä tyydyttävää seksiä kuin toisten. Eli ei ole tarpeellista, että seksiä tarvitsisi harrastaa jonkun kanssa jos se ei vaan suju

Vierailija
96/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaam

Ei pidä, kuka niin on väittänyt? Sen sijaan on kerta toisensa jälkeen sanottu, että jokaisella on oikeus etsiä itselleen sopiva pari. 

Kymmenet kommentit jokaisessa haluttomuutta/parisuhdeongelmaa käsittelevässä ketjussa. 

Sopiva pari toki jokaisen kannattaisi etsiä, siitä kaikki lienee yhtä mieltä. 

Vierailija
97/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitten kun toinen näkee esim. kodinhoidon välittämisen ja yhteyden osoitukseksi, niin imurointi onkin sitten viettelyä ja esileikkiä?

Sori oli pakko.

Siis rehellisesti sanottuna tää hämmentää. Mä tykkään huomioida kumppaniani ja yhteistä kotia, ja olis tosi hämmentävää ja luotaantyöntävää jos toinen kokisi sen jotenkin eroottisena. Tai jos toinen siivoaisi siksi että haluaa seksiä. 

Entäs jos huomio ja keventää toisen taakkaa. Toisella on omaa aikaa enemmän ja on virkeämpi. Silloin on seksihalujakin enemmän ja myös aikaa seksille. Mutta joillekin tämä yhtälö on ilmeisen vaikea sisäistää?

Meenkö oman työni ohella vielä muijan töihinkin tekemään sen duunit?

Tulee sieltä meinaan niin väsyneenä, et näyttää vetäneen ittensä piippuun jo siellä. 

Vierailija
98/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva pari toki jokaisen kannattaisi etsiä, siitä kaikki lienee yhtä mieltä. 

se olisi ihanaa, maailma olisi varmasti rauhallisempi ja mukavampi paikka. 

Vierailija
99/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli kyllä näin miehenkin mielestä harvinaisen hyvin sanottu. Selkeä ja ymmärrettävä tapa esittää asia. 

Vierailija
100/111 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Pidän mielessä sitten kun haluan sun vaimon kanssa seksiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi