Onko seksuaalinen halusi spontaania vai responsiivista?
HS kirjoittaa seksuaalisesta halusta, jota on terapeuttien mukaan kahdenlaista: spontaania ja responsiivista. Spontaani tarkoittaa nopeasti syttyvää halua, ikään kuin sisäsyntyistä seksin tarvetta, joka ei vaadi erityisiä ärsykkeitä. Responsiivinen halu taas on enemmän reaktiota tilanteeseen, vuorovaikutukseen tai tunnelmaan. Se syntyy jonkinlaisesta ärsykkeestä.
Terapeutin mukaan voi aiheuttaa kitkaa parisuhteeseen, jos halujen tyyppi on kumppaneilla erilainen. Responsiivisuus voidaan nähdä jopa haluttomuutena, vaikka siitä ei ole kyse.
Kumpaa halun tyyppiä sinä edustat? Ja tiedätkö kumpaa tyyppiä kumppanisi on?
Kommentit (111)
" Itse ajattelen, että kumpikaan halun tyyppi ei ole parempi tai arvokkaampi. Ne ovat vain erilaisia, jonka takia oma ja kumppanin tyyppi on hyvä tunnistaa. Ennakko-oletus varmasti on, että miehet ovat enemmän spontaaneja ja naiset responsiivisia. Siksi oli kiinnostavaa, kun vastasit naisena, joka kokee spontaania halua. Löytisiköhän joku halultaan responsiivinen mies vielä kommentoimaan. ap"
Responsiivista mistä kutsutaan neitsyeksi.
Molemmat spontaaneja. Jos tulee taukoa, niin vaimo toteaa, että nyt tarvitaan munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs terapeutti, ku tajuaa saman asian, minkä kaikki muutkin tajuaa.
No eipä näytä kaikki tajuavan edes tällä saitilla saati normaalissa elämässä. Itketään kun vaimo tai naispuolinen kumppani ei tee aloitteita seksiin tai ei syty itsestään seksiin.
Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaammat tunteet sen helpommin saa orgasmeja ja sen kiimaisempi on. Tämä jos mikä on miehenkin etu.
Miksi spontaani halu on jotenkin
Eihän noita ole kukaan arvottanut toisiaan huonommaksi. Mutta fakta on, että jos haluaa parisuhdeseksin toimivan, olevan riittävän usein ja olevan molemmille nautittavaa, täytyy enemmän haluvavan tai spontaanisemman vetää toista mukanaan ja toimia sen mukaan, että halut syttyy. Ihan samaan perustuu pano- ja jännämiesten naisten saanti, pitää herättää uinuvan naisen halut. Ihan samaa miehet voi tehdä kotona jos oman vaimon halut vaatii herättelyä. Ei se ole mitään nöyristelyä miehen puolelta vaan ennemmin luonnonlaki. Sitä paitsi monellla miehelllä ei kuulemma kestä edes pää aktiivista naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä näytä kaikki tajuavan edes tällä saitilla saati normaalissa elämässä. Itketään kun vaimo tai naispuolinen kumppani ei tee aloitteita seksiin tai ei syty itsestään seksiin.
Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaammat tunteet sen helpommin saa orgasmeja ja sen kiimaisempi on. Tämä jos mikä on miehenkin etu.
Miksi spontaani halu on jotenkin
Olen suunnilleen samaa mieltä. Tuossa kommentissa johon vastasin, tosin vaivasi se että suhtaudutaan spontaaniin haluun vähän pilkallisesti. Että itketään kun toinen ei syty. Totta kai se aiheuttaa surua jos halut eivät kohtaa muuten hyvässä parisuhteessa. Varmasti responsiivisestakin olisi kurjaa jos seksi etenisi aina spontaanisti.
Ikävä kyllä naiset voivat käyttää tuota jakoa syynä olla kehittymättä suhteessa ja suhtautumisessa miehiin.
Jos mies ei ole tarpeeksi pitkä, isomunainen, tuuheatukkainen jne. niin nainen voi laittaa lehtorivaiheen päälle ja pitää luennon siitä, mitä on oikea seksuaalisuus eli nainen on 'responsiivinen'.
Jos taas sinkkuaikoina pituusjättiläinen tuuheatukkineen ja jättimunineen tulisi ovesta sisään, aika moni responsiivinen nainen olisi 'spontaani'.
Naiset keksivät sääntöjä taviksille ja rikkovat niitä chadien kohdalla.
Jokainen haluaa kokea olevansa haluttu ilman tekemiseen liittyviä ehtoja ainakin välillä. Iso osa miehistä vain ehdollistuu tähän "kun saat työpaikan ja olet mukava persoonallisuus, voit ääni väristen kysyä pimppiä joskus varovasti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Kommentissa ihan selkeästi pilkattiin ja vähäteltiin spontaaneja haluja ja sitä jos ne eivät toteudu, kyllä se on arvottamista. Ja kuten sanottua, mulle se seksi ei olisi niin nautinnollista jos joutuisin aina lämmittelemään ja menemään 100% toisen, täysin erilaisen ihmisen, tahdin mukaan. Tuolla oli joku siitä samaa mieltä. En siis ymmärrä asennetta, että vain se responsiivinen puoli on oikeutettu siihen että seksi etenee hänen tahdissaan ja että hänet huomioidaan.
Spontaanina naisena en ole koskaan pettynyt seksissä, jokainen kerta ekasta lähtien on ollut hyvää. Toki mulla on ollut vain kaksi miestä, varmasti osin juuri siksi että kaikilla on kyllä pää kestänyt paremmin kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaammat tunteet sen helpommin saa orgasmeja ja sen kiima
Kommentissa ihan selkeästi pilkattiin ja vähäteltiin spontaaneja haluja ja sitä jos ne eivät toteudu, kyllä se on arvottamista. Ja kuten sanottua, mulle se seksi ei olisi niin nautinnollista jos joutuisin aina lämmittelemään ja menemään 100% toisen, täysin erilaisen ihmisen, tahdin mukaan. Tuolla oli joku siitä samaa mieltä. En siis ymmärrä asennetta, että vain se responsiivinen puoli on oikeutettu siihen että seksi etenee hänen tahdissaan ja että hänet huomioidaan.
Spontaanina naisena en ole koskaan pettynyt seksissä, jokainen kerta ekasta lähtien on ollut hyvää. Toki mulla on ollut vain kaksi miestä, varmasti osin juuri siksi että kaikilla on kyllä pää kestänyt paremmin kuin hyvin.
En kyllä havainnut mitään pilkkaamista. Mutta kyllä on fakta että enemmistö miehistä joutuu herättelemään ja ylläpimään naisensa seksihaluja. Mulla on vaimo tehnyt enimmät aloitteet, mutta nekin kun olen ensin herätellyt hänen halujaan. Sanonut vaimolle monesti, että voisi ottaa vaikka heti kullista kiinni tai hyödyntää kivikovaa aamuseisokkia ja istua päälle jos haluaa kovaa pilluunsa. Vaan eipä ole toteutuneet spontaanit seksiehdotukset. Harvempi mies taitaisi valittaa spontaanista naisesta. Mutta jos nainen on responsiivinen niin ei ole naisen vika, jos hänen halunsa heräävät vasta kun tuntee olevansa haluttu ja rakastettu. Pääasia minusta on, että ne halut naisessa herää ja saa rakastella halukkaan naisen kanssa.
Oma haluni on spontaania, mutta en välitä harrastaa huonoa seksiä eli sitten se panetus ohjautuu omaan kivaan. On kokemusta miehestä jolla halu oli responsiivista, ei että häntä olisi pitänyt lämmitellä ja vietellä, libido oli korkea. Vaan että halu vaati syttyäkseen vaikka sen että oltiin jo lähekkäin vaikka suihkussa tai sängyllä.
En kokenut itseäni halutuksi tai seksistä puuttui kaikki kiihottavat puheet ja lähestymiset ja sellaiset. Mies yksinkertaisesti näki seksin enemmän vain toimintana ja omien sanojensa mukaan harvemmin sitä ajatteli kun aihe ei ollut. Tämä sai miehen vaikuttamaan silmissäni heikolta ja tylsältä. Kaipaan intohimoa ja sitä että molemmat lähestyy toisiaan ja kertoo mitä haluaisi tehdä ja ihailee ja koskettelee toista.
Toisella naisella sen sijaan responsiivinen seksuaalisuus ei häirinnyt, otin mielellään ohjat.
En saa tästä jaosta kiinni. Sekä itselläni, kaikilla eksilläni että nyksällä tuntuu olevan nuo molemmat. On sisäsyntyinen seksin tarve joka ei vaadi erityisen paljon lämmittelyjä. Lisäksi syttyy myös lämmittelyistä. Vaikea kuvitella ihmistä jolla näin ei olisi. Ehkä en vaan ymmärrä tästä jotain pointtia.
Vierailija kirjoitti:
En saa tästä jaosta kiinni. Sekä itselläni, kaikilla eksilläni että nyksällä tuntuu olevan nuo molemmat. On sisäsyntyinen seksin tarve joka ei vaadi erityisen paljon lämmittelyjä. Lisäksi syttyy myös lämmittelyistä. Vaikea kuvitella ihmistä jolla näin ei olisi. Ehkä en vaan ymmärrä tästä jotain pointtia.
Kuten tällaiset tyypittelyt aina, nämäkin ovat karkeita yleistyksiä. Todellisuudessa kyseessä on jatkumo, ja moni sijoittuu siihen välille johonkin kohtaan. Ja halun tyyppi voi muuttua elämän eri vaiheissa, ehkä myös eri tilanteissa.
Siksi tällaisia tyypittelyjä ei pidä ottaa ehdottomina ja ainoina mahdollisina vaihtoehtoina. Jotakin suuntaviivoja ne voivat kuitenkin antaa ja lisätä ymmärrystä omasta ja kumppanin käytöksestä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tällaiset tyypittelyt aina, nämäkin ovat karkeita yleistyksiä. Todellisuudessa kyseessä on jatkumo, ja moni sijoittuu siihen välille johonkin kohtaan. Ja halun tyyppi voi muuttua elämän eri vaiheissa, ehkä myös eri tilanteissa.
Siksi tällaisia tyypittelyjä ei pidä ottaa ehdottomina ja ainoina mahdollisina vaihtoehtoina. Jotakin suuntaviivoja ne voivat kuitenkin antaa ja lisätä ymmärrystä omasta ja kumppanin käytöksestä. ap
Hyvä pointti. Mietin lisää ja tajusin että myös minä ja kaikki elämäni aikaiset kumppanit ovat olleet responsiivisia myös siinä että jos ei koe itse olevansa haluttu, niin ei halua seksiä, ainakaan sen ihmisen kanssa joka osoittaa ettei halua.
Onko sitten niin että joillakin siellä janan toisessa ääripäässä tämä halutuksi tuleminen ja lämmittely on ainoa tapa syttyä ja jos niitä ei ole, halujakaan ei ole lainkaan. Toisessa ääripäässä sitten ihminen joka haluaa silloin kun fyysisesti panettaa ja kun se on hoidettu, häntä ei voi lämmitellä ennen kuin fyysinen tarve on taas päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Tällä tyypillä ei kyl ole kaikki inkkarit kanootissa.
Vierailija kirjoitti:
" Itse ajattelen, että kumpikaan halun tyyppi ei ole parempi tai arvokkaampi. Ne ovat vain erilaisia, jonka takia oma ja kumppanin tyyppi on hyvä tunnistaa. Ennakko-oletus varmasti on, että miehet ovat enemmän spontaaneja ja naiset responsiivisia. Siksi oli kiinnostavaa, kun vastasit naisena, joka kokee spontaania halua. Löytisiköhän joku halultaan responsiivinen mies vielä kommentoimaan. ap"
Enpä nyt tiedä, kyllä munkin mies, vaikka varmasti omaa piirteitä molemmista ja on spontaaninen, tykkää siitä jos laitan vaikka seksiviestejä tai puhun tuhmia päivällä. Toimii myös, jos vaikka pukeudun ulos seksikkäisiin vaatteisiin, kotiin tultuamme mies kyllä haluaa seksiä.
Sanoisinkin itse, että jos pelkkä ärsykkeisiin vastaaminen on responsiivistä en ole tavannut miestä, joka ei pitäisi pikku lämmittelystä ja jolla ei halut siitä heräisi. Mutta tunnen kyllä naisia, jotka eivät puhu tuhmia arjessa, laita seksiviestejä tai muutenkaan flirttaile tai pidä omalta osaltaan yllä seksuaalista jännitettä suhteessa. Tunnen myös niitä naisia sekä miehiä, joiden mielestä nainen ei saa näin toimia vaan seksuaalisen ehdottelun täytyy tulla mieheltä. Kaipa sekin joillakin toimii.
Tarkoittaako tämä sitä, että mulla oviksen aikaan spontaani halu kumpuaa sisältä, tekee mieli seksiä ajasta, paikasta ja tilanteesta riippumatta.
Ja sitten toiseen aikaan kuusta responsiivinen halu: tarvitsen kosketusta virikkeeksi.
Mutta kyllä toivoisin, että (autisti)mieheni osoittaisi joskus spontaaniutta ja tekisi aloitteen, ettei aina ole minun tehtäväni alkaa kosketella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt tiedä, kyllä munkin mies, vaikka varmasti omaa piirteitä molemmista ja on spontaaninen, tykkää siitä jos laitan vaikka seksiviestejä tai puhun tuhmia päivällä. Toimii myös, jos vaikka pukeudun ulos seksikkäisiin vaatteisiin, kotiin tultuamme mies kyllä haluaa seksiä.
Sanoisinkin itse, että jos pelkkä ärsykkeisiin vastaaminen on responsiivistä en ole tavannut miestä, joka ei pitäi
Noin päin se varmaan toimiikin helpommin eli spontaanisti haluava syttyy helposti myös kiihottavista ärsykkeistä ja tilanteista (eli on siinä hetkessä responsiivinen).
Sen sijaan responsiivisesti haluavan on varmaan vaikeampi olla spontaani, kun hänellä ei ole samanlaista sisäsyntyistä ja enemmän tai vähemmän jatkuvaa seksin tarvetta.
Mutta tesponsiivinen voi itse luoda sopivan tilanteen ja tunnelman omankin halun herättämiseksi. Esim. mainitsemasi tuhmien viestien lähettely tai seksikäs pukeutuminen varmaan sytyttää myös responsiivisen ihmisen itsensä. Ja hän voi neuvoa kumppaniaan, millä konsteilla tämä voi osaltaan virittää tunnelmaa ja herätellä halua. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisinkin itse, että jos pelkkä ärsykkeisiin vastaaminen on res
Tässä nyt varmaan vaikuttavat yksilökohtaiset erot ja se mihin tuolla jatkumolla sijoittuu. Mulle se spontaani halu on nimenomaan aika spontaania, ja paras seksi on sellaista joka alkaa ja etenee siinä hetkessä ja intuitiivisesti. Puoliso, joka olisi ihan erilainen kuin minä tässä asiassa, olisi uuvuttava, koska mulla menisi halut siinä lämmittelemisessä ja odottelemisessa että toisen tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisinkin itse
Tässä nyt varmaan vaikuttavat yksilökohtaiset erot ja se mihin tuolla jatkumolla sijoittuu. Mulle se spontaani halu on nimenomaan aika spontaania, ja paras seksi on sellaista joka alkaa ja etenee siinä hetkessä ja intuitiivisesti. Puoliso, joka olisi ihan erilainen kuin minä tässä asiassa, olisi uuvuttava, koska mulla menisi halut siinä lämmittelemisessä ja odottelemisessa että toisen tekee mieli.
Vaatii vähän suunnitelmallisuutta ja ennakointia. Mutta mies saa kummasti naisensa haluamaan olemalla läsnä naisensa kanssa henkisesti,osoittamalla rakkautta ja näyttämällä, että haluaa häntä 24h ja tämä nimen omaan silloin kun ei ole kyse seksistä. Mutta tätähän naiset ovat toivoneen maailmansivu kirjoituksilla ja lauluja myöten. Ei pitäisi olla kellekään miehelle uusia asia. Jo lauluissakin sanotaan,ette kerro se jo aamulla, jos haluat illalla seksiä. Ei oikein toimi, että mies on koko päivän omissa jutuissaan ja illalla ennen nukkumaan menoa ehdottaa seksiä. Tämä siis minun miehen kokemus ja mielipide. Naisen kokemusta ja mielipidettä ei ole. Mutta toki jos ei ole ylipäätään läsnäoloa parisuhteessa ei ole halujakaan. Kaikista tärkeintä on oppia tietämään mistä saa puolisonsa haluamaan ja innostumaan seksistä. Pitää myös huolehtia että kumppanin toiveet täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt tiedä, kyllä munkin mies, vaikka varmasti omaa piirteitä molemmista ja on spontaaninen, tykkää siitä jos laitan vaikka seksiviestejä tai puhun tuhmia päivällä. Toimii myös, jos vaikka pukeudun ulos seksikkäisiin vaatteisiin, kotiin tultuamme mies kyl
Okei? No mä olen nainen ja mun mielestä kaikki tuo kuuluu parisuhteeseen jossain määrin, mutta ei vaikuta mun seksihaluihin juuri mitenkään. Mulla oli haluja sinkkunakin, ettei se parisuhde kyllä kohdallani niitä herätä. Kuten jo äsken alussa kirjoitin, minusta kyse on yksilöiden välisistä eroista eikä näitä voi täysin typistää sukupuolieroiksi.
Senpä vuoksi minua ei myöskään lämmitä se, että joku toinen kertoo kuinka hän haluaa joustaa ja lämmitellä kumppaniaan maailman tappiin. Kiva että sulla toimii, mun haluihin tai mun ja mieheni parisuhteeseen ei liity mitenkään. Mulle se spontaani seksi illalla on nimenomaan sitä parasta, jos halut osuu yksiin. Koen seksuaalisen yhteensopivuuden tärkeäksi asiaksi, eikä musta olisi suhteeseen ihmisen kanssa jota täytyy aamulla varoittaa mahdollisesta seksistä tai joka liittää normaalin parisuhdekanssakäymisen ja halut yhteen. Kaikki kunnia heille joille se toimii, veikkaan että monelle ei ja vähintään toinen on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kyse jostain spektristä. Luulen että valtaosa sijoittuu jonnekin keskiväliin, mutta sitten on sellaisia kuin allekirjoittanut, jolle halut ovat aina olleet lähes kokonaan spontaaneja.
Itse ajattelen, että kumpikaan halun tyyppi ei ole parempi tai arvokkaampi. Ne ovat vain erilaisia, jonka takia oma ja kumppanin tyyppi on hyvä tunnistaa. Ennakko-oletus varmasti on, että miehet ovat enemmän spontaaneja ja naiset responsiivisia. Siksi oli kiinnostavaa, kun vastasit naisena, joka kokee spontaania halua. Löytisiköhän joku halultaan responsiivinen mies vielä kommentoimaan. ap