Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko seksuaalinen halusi spontaania vai responsiivista?

Vierailija
11.01.2025 |

HS kirjoittaa seksuaalisesta halusta, jota on terapeuttien mukaan kahdenlaista: spontaania ja responsiivista. Spontaani tarkoittaa nopeasti syttyvää halua, ikään kuin sisäsyntyistä seksin tarvetta, joka ei vaadi erityisiä ärsykkeitä. Responsiivinen halu taas on enemmän reaktiota tilanteeseen, vuorovaikutukseen tai tunnelmaan. Se syntyy jonkinlaisesta ärsykkeestä.

Terapeutin mukaan voi aiheuttaa kitkaa parisuhteeseen, jos halujen tyyppi on kumppaneilla erilainen. Responsiivisuus voidaan nähdä jopa haluttomuutena, vaikka siitä ei ole kyse.

Kumpaa halun tyyppiä sinä edustat? Ja tiedätkö kumpaa tyyppiä kumppanisi on?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitten kun toinen näkee esim. kodinhoidon välittämisen ja yhteyden osoitukseksi, niin imurointi onkin sitten viettelyä ja esileikkiä?

Sori oli pakko.

Siis rehellisesti sanottuna tää hämmentää. Mä tykkään huomioida kumppaniani ja yhteistä kotia, ja olis tosi hämmentävää ja luotaantyöntävää jos toinen kokisi sen jotenkin eroottisena. Tai jos toinen siivoaisi siksi että haluaa seksiä. 

Entäs jos huomio ja keventää toisen taakkaa. Toisella on omaa aikaa enemmän ja on virkeämpi. Silloin on seksihalujakin enemmän ja myös aikaa seksille. Mutta joillekin tämä yhtälö on ilmeisen vaikea sisäistää?

Minusta suhteessa noita asioita pitää tehdä joka tapauksessa, eikä se liity seksuaalisuuden tyyppiin mitenkään. Jos hautautuu kodinhoidon ja töiden alle, ei yleensä halua spontaanisti eikä responsiivisesti. 

Vierailija
62/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan spontaanisti iski pimpin hinku jo kyppi-v ikäisenä eikä ole poistunu !  Sen kanssa on pakko sopeutua elämään. 

Voihan sitä aina etsiä kumppanin joka vastaa haluihin. Niin minä ainakin tein. 

Joo vähä kutkuisampi pillu olis saanut kohdalle osua. Sinulla varmaan kävi hyvä tuuri !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan spontaanisti iski pimpin hinku jo kyppi-v ikäisenä eikä ole poistunu !  Sen kanssa on pakko sopeutua elämään. 

Voihan sitä aina etsiä kumppanin joka vastaa haluihin. Niin minä ainakin tein. 

Joo vähä kutkuisampi pillu olis saanut kohdalle osua. Sinulla varmaan kävi hyvä tuuri !

No pelasin upporikasta ja rutiköyhää. Seksuaalisesta yhteensopivuudesta en alkaisi joustaa. 

Vierailija
64/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitten kun toinen näkee esim. kodinhoidon välittämisen ja yhteyden osoitukseksi, niin imurointi onkin sitten viettelyä ja esileikkiä?

Sori oli pakko.

Siis rehellisesti sanottuna tää hämmentää. Mä tykkään huomioida kumppaniani ja yhteistä kotia, ja olis tosi hämmentävää ja luotaantyöntävää jos toinen kokisi sen jotenkin eroottisena. Tai jos toinen siivoaisi siksi että haluaa seksiä. 

Entäs jos huomio ja keventää toisen taakkaa. Toisella on omaa aikaa enemmän ja on virkeämpi. Silloin on seksihalujakin enemmän ja myös aikaa seksille. Mutta joillekin tämä yhtälö on ilmeisen vaikea sisäistää?

Voi sitä omaa aikaa järjestää vaikka kuinka paljon. Vaimo kyllä keksii siihen täytettä. Seksihaluihin sillä ei ole vaikutusta, kuten ei ole kotitöiden tekemiselläkään.

Vierailija
65/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Eli vain responsiivisen haluilla on väliä, vaikka tuo toiminta vähentäisi sen spontaanimman haluja? Vaikea sovittaa yhteen, jos toisen halut syntyvät siitä kun kaikki tähdet osuvat kohdilleen ja toinen haaveilee spontaanista rykimisestä. 

Vierailija
66/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Eli vain responsiivisen haluilla on väliä, vaikka tuo toiminta vähentäisi sen spontaanimman haluja? Vaikea sov

Miksi pitää olla joko tai?  Jos kerran molemmilla on spontaaneja haluja ja parilla on riittävästi seksiä ei ole mitään ongelmia. Mutta jos ei ole, niin toisen kannattaa niitä herätellä ja pitää seksielämää yllä, varsinkin kun responsiivinen kaipaa ja tarvitsee sitä, että tuntee itsensä rakastetuksi ja halutuksi. Huonoin vahtoehto on jäädä odottelemaan että jotain tapahtuu.

Vierailija
67/111 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Eli vain responsiivisen haluilla on väliä, vaikka tuo toimin

Mikäli kumpikin on jossain keskivälillä, tuo toimii varmasti.  Jos taas toinen on ääripäässä tai kumpikin on eri ääripäässä, tuo olisi todella epätyydyttävää. Toinen ei käytännössä koskaan saisi sitä itselleen kaikkein tyydyttävintä seksiä, jos vain toinen joustaa. 

Odottelemaan ei tosiaan kannata jäädä, vaan erota heti kun noin räikeä vastakkaisuus libidossa ilmeää. En pystyisi olemaan parisuhteessa jossa mahdollisuus spontaanille seksille on poissuljettu ja toinen pitää vakuuttaa aina ennen seksiä, tuntisin oloni etovaksi. 

Vierailija
68/111 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Eli vain r

Mikäli kumpikin on jossain keskivälillä, tuo toimii varmasti.  Jos taas toinen on ääripäässä tai kumpikin on eri ääripäässä, tuo olisi todella epätyydyttävää. Toinen ei käytännössä koskaan saisi sitä itselleen kaikkein tyydyttävintä seksiä, jos vain toinen joustaa. 

Odottelemaan ei tosiaan kannata jäädä, vaan erota heti kun noin räikeä vastakkaisuus libidossa ilmeää. En pystyisi olemaan parisuhteessa jossa mahdollisuus spontaanille seksille on poissuljettu ja toinen pitää vakuuttaa aina ennen seksiä, tuntisin oloni etovaksi. 

Puhut ilmeisesti teoriaa etkä kokemusesta. Jos kokemuksesta,niin et ole ilmeisesti tottunut tekemään kompromisseja, vaan aina pitää mennä minä edellä. 

Vierailija
69/111 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Entäs jos huomio ja keventää toisen taakkaa. Toisella on omaa aikaa enemmän ja on virkeämpi. Silloin on seksihalujakin enemmän ja myös aikaa seksille. Mutta joillekin tämä yhtälö on ilmeisen vaik

Melkoinen provo. Ei minusta seksuaalisuudessa ole kestävää tehdä jatkuvasti kompromisseja, vaan kaikkien kannattaa hakeutua sellaiseen suhteeseen jossa seksi on kummallekin tyydyttävää. Edelleen, mikäli kumpikin on suunnilleen siellä keskivälillä, homma kulkee. Valtaosa täällä vaikuttaa olevan siellä. Se on ihan eri asia kuin selkeästi responsiivinen tai spontaani seksuaalisuus. 

Vierailija
70/111 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Eli vain r

Niin samaa mieltä kuin vain voi olla. Itselläni on että kaipaan kyllä viettelyä ja valmistelua ja kun olen toisen mieliksi suostunut spontaaniin seksiin kun en vain ole valmis, on se tappanut tunteet ja koko suhteen. Seksissä ei voi tehdä kauhean isoja kompromisseja vaan pitää etsiä se sopivin kumppani. En halua että se minun lämppäys on toiselle etovaa, vaan kumppanin jolle se on kiihottavaa esileikkiä.

Vierailija
71/111 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori oli pakko.

Entäs jos huomio ja keventää toisen taakkaa. Toisella on omaa aikaa enemmän ja on virkeämpi. Silloin on seksihalujakin enemmän ja myös aikaa seksille. Mutta joillekin tämä yhtälö on ilmeisen vaik

Joo siis en oikein ymmärrä, mitä kukaan tekisi epätyydyttävällä seksielämällä, paitsi jos tarkoitus on vain lisääntyä. En ikinä vaatisi todella responsiivista ihmistä sopeutumaan minun haluihini, tuntuu oudolta että täällä tyrkytetään päinvastaista. 

Vierailija
72/111 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs terapeutti, ku tajuaa saman asian, minkä kaikki muutkin tajuaa.

No eipä näytä kaikki tajuavan edes tällä saitilla saati normaalissa elämässä. Itketään kun vaimo tai naispuolinen kumppani ei tee aloitteita seksiin tai ei syty itsestään seksiin. 

Se mitä olen lukenut ja kokenut, niin enemmistö naista tarvitsee halujen herättelyä. Sinsänsä ihan luonnollista koska näin on kaikkialla muuallakin luonnossa, urokset joutuu lirkuttelemaan naaraat seksiin. Toisekeen vaikka naisen halut heräisivät itsestäänkin, niin ei miehen huomiosta ole koskaan haittaakaan. Mitä paremmalla mielellä nainen on ja mitä voimakkaam

Vaikka mieleen tulisi  sjatus sekdistä en silti kirjoitu hetkessä joten mahdotonta istua noin vain päälle. 

Vierailija
73/111 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlainen "yleisliberaalin" maailmankuvan näkökulmahan  aiheeseen on, että paha patriarkaatti on tukahduttanut väkivalloin fyysisellä ylivoimallaan naisten itseasiassa paljon miehen seksiviettiä vahvemman seksuaalisuuden.

Ei kun sitä patriarkaattia ei vaan olla vieläkään saatu nujerrtettua niin siksi naiset on edelleen haluttomia ja seksuaalisuutensa tukahduttaneita. Mitenkään se ei voi johtua siitä, että naisilla on vaan yksinkertaisesti alhaisempi libido. Sellainen ei kertakaikkiaan ole mahdollista, koska naiset haluavat kyllä sitten, kun _________.

Vierailija
74/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen jaottelu. Minä olen ajatellut, että miesten seksuaalisuus olisi aina sellaista, mitä tässä kutsutaan spontaaniksi. Että on tarve saada seksiä, ja sitten etsitään kohdetta jonka kanssa sitä harrastaa. Kun oma haluni taas syttyy ainoastaan jo olemassaolevasta kohteesta, ja ilman kohdetta sukuelimeni ja -haluni uinuvat tyystin.

On sinänsä hyvin vastenmielinen ajatus, että on toiselle vain käyttöesine tarpeen purkamiseen, ja että saman tarpeen ajaisi joku muukin. Kun itselle seksi on ihan muuta. 

Vierailija
75/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni alkuhuumassa spontaani, sitten muuttuu responsiiviseksi (valitettavasti). Olen nainen ja naissuhteessa.

Onko vaikuttanut suhteeseen ikinä tuo muutos? 

Kyllä se on usein kriisiyttänyt suhdetta kun se on tulkittu haluttomuudeksi toisen puolelta (kumppanit olleet enemmän spontaaneja). Nykyinen kumppani on ymmärtäväisempi ja osaa ja jaksaa herätellä.

Hyvä juttu. Aloin miettiä että kuinkakohan usein tuo on syynä parisuhteiden seksielämän kuivumiseen. Siis jos toinen ei halua lämmitellä tai sitä muutosta ei osata kommunikoida puolin ja toisin. 

Mulla on tullut haluttomuusongelmaa suhteissa. Syy on ollut se, että alun jälkeen mies ei enää ihaile eikä liehittele, häntä eivät enää asiani kiinnosta. Vieressä näen kuinka miehen pää kääntyy kaupungilla muiden naisten perään ja puhuu flirttaillen muille, mutta ei minulle. Kun tästä sanon, niin mies toteaa että eikö tärkeintä ole että hän kuitenkin  harrastaa seksiä minun kanssani eikä noiden muiden naisten? Ei se noin mene. 

Vierailija
76/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tullut haluttomuusongelmaa suhteissa. Syy on ollut se, että alun jälkeen mies ei enää ihaile eikä liehittele, häntä eivät enää asiani kiinnosta. Vieressä näen kuinka miehen pää kääntyy kaupungilla muiden naisten perään ja puhuu flirttaillen muille, mutta ei minulle. Kun tästä sanon, niin mies toteaa että eikö tärkeintä ole että hän kuitenkin  harrastaa seksiä minun kanssani eikä noiden muiden naisten? Ei se noin mene. 

Tyyppiesimerkki putkiaivoisesta miehestä. Näitä on saitillakin, jotka valittaa, ettei aina viitsi tehdä aloitteita, eikä panostaa vaimoon. Sitten valitetaan kun vaimo ei halua seksiä. Eikö kannattaisi sen verran tulla vaimoa vastaan, että tekisi sellaisia asioita, mistä saa vaimon hyvälle tuulelle ja halukkaaksi. Silloin saa vielä parempaa seksiä, eikä tarvitse olla puutteessa koskaan. 

Vierailija
77/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni alkuhuumassa spontaani, sitten muuttuu responsiiviseksi (valitettavasti). Olen nainen ja naissuhteessa.

Onko vaikuttanut suhteeseen ikinä tuo muutos? 

Kyllä se on usein kriisiyttänyt suhdetta kun se on tulkittu haluttomuudeksi toisen puolelta (kumppanit olleet enemmän spontaaneja). Nykyinen kumppani on ymmärtäväisempi ja osaa ja jaksaa herätellä.

Hyvä juttu. Aloin miettiä että kuinkakohan usein tuo on syynä parisuhteiden seksielämän kuivumiseen. Siis jos toinen ei halua lämmitellä tai sitä muutosta ei osata kommunikoida puolin ja toisin. 

Mulla on tullut haluttomuusongelmaa suhteissa. Syy on ollut se, että alun jälkeen mies ei enää ihaile

Ymmärrän kyllä että tällainen on törkeää, eikä sinänsä minusta liity mihinkään muuhun kuin käytöstapoihin ja emotionaaliseen kypsyyteen. -spontaani nainen

Vierailija
78/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen jaottelu. Minä olen ajatellut, että miesten seksuaalisuus olisi aina sellaista, mitä tässä kutsutaan spontaaniksi. Että on tarve saada seksiä, ja sitten etsitään kohdetta jonka kanssa sitä harrastaa. Kun oma haluni taas syttyy ainoastaan jo olemassaolevasta kohteesta, ja ilman kohdetta sukuelimeni ja -haluni uinuvat tyystin.

On sinänsä hyvin vastenmielinen ajatus, että on toiselle vain käyttöesine tarpeen purkamiseen, ja että saman tarpeen ajaisi joku muukin. Kun itselle seksi on ihan muuta. 

Nyt kyllä ymmärretään tämä jotenkin eri tavalla. Mulle se spontaani halu tarkoittaa sitä että kun tekee mieli, se on sisäsyntyistä. Joko teen itsekseni jotain, tai sitten teen sellaisen miehen kanssa jonka tiedän hyväksi siinä hommassa, eli tässä tapauksessa mieheni. 

Ymmärrän vastenmielisyyden tunteena. Mulle tulis samanlainen olo jos seksin eteen pitäisi jatkuvasti suorittaa tehtäviä. Koska mulle seksi on se mistä asiat lähtee, ei se mikä pitäisi jotenkin saavuttaa. 

Vierailija
79/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä ymmärretään tämä jotenkin eri tavalla. Mulle se spontaani halu tarkoittaa sitä että kun tekee mieli, se on sisäsyntyistä. Joko teen itsekseni jotain, tai sitten teen sellaisen miehen kanssa jonka tiedän hyväksi siinä hommassa, eli tässä tapauksessa mieheni. 

Ymmärrän vastenmielisyyden tunteena. Mulle tulis samanlainen olo jos seksin eteen pitäisi jatkuvasti suorittaa tehtäviä. Koska mulle seksi on se mistä asiat lähtee, ei se mikä pitäisi jotenkin saavuttaa. 

Mulle taas kuulostaa oudolta tuo useankin täällä käyttämä ilmaisu tehtävien suorittamisesta. Itselleni on ainakin luonnollista kehua kumppanin ulkonäköä, flirttailla ja koskettaa häntä. Eivät ne vaadi minulta mitään, ole mitään tehtäviä joita suoritan - ne tulevat luonnostaan kun toisesta viehättyy.

Jos mies lopettaa kaiken tämän minua kohtaan, ja ainoa häneltä saatava sukupuolinen huomio on sitä että hän tarttuu tissistä ja odottaa saman tien seksiä, mutta muuten katsoo ja kohtelee kuin kodinkonetta, niin ei tunnu siltä että mies pitää minua haluttavana ja viehättävänä. Vaan siltä että mies tarvitsee nyt seksiä ja minä olen siihen vain arkinen väline. 

Vierailija
80/111 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän vastenm

Normaalissa parisuhteessa kehutaan, tehdään yhdessä kotihommia, vietetään aikaa yhdessä. Mulla se ei vaan liity haluihin juuri mitenkään, enkä haluaisi olla sellaisen kanssa jolla liittyy. Enkä edelleenkään hahmota, miten vaikkapa random kouriminen liittyy tähän. En mä ala kouria miestä heti kun mun tekee mieli seksiä, vaikka haluni on sisäsyntyinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan