Onko seksuaalinen halusi spontaania vai responsiivista?
HS kirjoittaa seksuaalisesta halusta, jota on terapeuttien mukaan kahdenlaista: spontaania ja responsiivista. Spontaani tarkoittaa nopeasti syttyvää halua, ikään kuin sisäsyntyistä seksin tarvetta, joka ei vaadi erityisiä ärsykkeitä. Responsiivinen halu taas on enemmän reaktiota tilanteeseen, vuorovaikutukseen tai tunnelmaan. Se syntyy jonkinlaisesta ärsykkeestä.
Terapeutin mukaan voi aiheuttaa kitkaa parisuhteeseen, jos halujen tyyppi on kumppaneilla erilainen. Responsiivisuus voidaan nähdä jopa haluttomuutena, vaikka siitä ei ole kyse.
Kumpaa halun tyyppiä sinä edustat? Ja tiedätkö kumpaa tyyppiä kumppanisi on?
Kommentit (111)
"Kaikesta voi haaveilla toki. Kävikö ollenkaan mielessä, että miehensä arvostama, rakkautta osoittava täysin vaimonsa halujen mukaan tyydyttävä ja henkisestikin tyydytetty nainen edes ajattelisi harrastavansa seksiä kenenkään muun kanssa. Tuolla periaatteella pitänyt hänet itselläni alusta alkaen ja sama toiminut kyllä toisinkin päin. "
Niin ja koska sinun vaimosi on sellainen ja tällainen niin kaikkien muidenkin naisten täytyy olla samanlaisia ja niihin täytyy toimia samat temput
Jos olisit edes kerran elämässäsi seukannut jonkun toisen kanssa niin ymmärtäisit ehkä, että ihmiset ja ihmisten väliset kemiat ja suhteet on erilaisia
Vierailija kirjoitti:
"Kaikesta voi haaveilla toki. Kävikö ollenkaan mielessä, että miehensä arvostama, rakkautta osoittava täysin vaimonsa halujen mukaan tyydyttävä ja henkisestikin tyydytetty nainen edes ajattelisi harrastavansa seksiä kenenkään muun kanssa. Tuolla periaatteella pitänyt hänet itselläni alusta alkaen ja sama toiminut kyllä toisinkin päin. "
Niin ja koska sinun vaimosi on sellainen ja tällainen niin kaikkien muidenkin naisten täytyy olla samanlaisia ja niihin täytyy toimia samat temput
Jos olisit edes kerran elämässäsi seukannut jonkun toisen kanssa niin ymmärtäisit ehkä, että ihmiset ja ihmisten väliset kemiat ja suhteet on erilaisia
En ole koskaan puhut,että muiden pitäisi olla samanlaisia. Kertonut vain omat ajatukseni ja kokemukseni. Olin koko pitkän työurani ajan läheisissä väleissä naispuolisten kolleegoiden kanssa, toimien useinkin olkapäänä, mentorina jne.. Tiedän kyllä, että ihmistenväliset kemiat ratkaisevat kaiken parisuhteessa. Mutta nähnyt senkin, että jos kohtelee vaimoaa kuin koiraa tai välinpitämättömästi, niin seksihalut on tiukassa. Parisuhteen kemian näkee siitä miten vaimo katselee miestään ja miten mies puhuu vaimolleen. Korutonta kertomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan puhut,että muiden pitäisi olla samanlaisia.
Nimenomaan sitä olet jankannut sivutolkulla. Kuinka sua ihmetyttää ettei kaikki ajattele samalla tavalla kuin sä, kerta toisensa jälkeen miehenä ihmetellyt jotain. Alkaa tuntua siltä että sua nimenomaan ottaa päähän se sun vaimon tyydyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan puhut,että muiden pitäisi olla samanlaisia.
Nimenomaan sitä olet jankannut sivutolkulla. Kuinka sua ihmetyttää ettei kaikki ajattele samalla tavalla kuin sä, kerta toisensa jälkeen miehenä ihmetellyt jotain. Alkaa tuntua siltä että sua nimenomaan ottaa päähän se sun vaimon tyydyttäminen.
Jos minua joku ottaa päähän, niin miehet jotka ei panosta omaan vaimoonsa ja vaimojen tyydyttämiseen. Säälittävää lukea, kun naiset saaneet vain joitakin tai joku kymmentä orgasmia, kun olisivat voineet saada pidemmässä suhteessa tuhansia. Olin koko työurani asiakasrajapinnassa ja näin miten suomalaiset miehet kohtelivat vaimojaan. Tokkopa oli kotonakaan mitään ilotulitusta. Eikä ole sitä tutkimustenkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen jaottelu. Minä olen ajatellut, että miesten seksuaalisuus olisi aina sellaista, mitä tässä kutsutaan spontaaniksi. Että on tarve saada seksiä, ja sitten etsitään kohdetta jonka kanssa sitä harrastaa. Kun oma haluni taas syttyy ainoastaan jo olemassaolevasta kohteesta, ja ilman kohdetta sukuelimeni ja -haluni uinuvat tyystin.
On sinänsä hyvin vastenmielinen ajatus, että on toiselle vain käyttöesine tarpeen purkamiseen, ja että saman tarpeen ajaisi joku muukin. Kun itselle seksi on ihan muuta.
Ymmärrän pointtisi, mutta en näe asiaa noin yksiulotteisesti. Halun tyyppi on vain yksi osa persoonaa ja suhdetta. Esimerkiksi itse tunnen omaavani spontaanin halun. Minä myös rakastan, kunnioitan ja haluan puolisoani. Spontaani haluni kohdistuu häneen, enkä pidä häntä käyttöesineenä tarpeeni purkamiseen. Samaa tarvetta ei ajaisi joku muu ihminen kuin hän.
Se ero sinulla ja minulla ilmeisesti on, että minun haluni ei sammu ilman kohdetta vaan se on olemassa sisäsyntyisesti. Jos en saa responsiivisen puolisoni halua syttymään (eli aloite ei johda seksiin), saatan tyytyä sooloseksiin myöhemmin. Sama juttu, jos puolisoni on vaikka matkoilla tai muuten poissa. ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen jaottelu. Minä olen ajatellut, että miesten seksuaalisuus olisi aina sellaista, mitä tässä kutsutaan spontaaniksi. Että on tarve saada seksiä, ja sitten etsitään kohdetta jonka kanssa sitä harrastaa. Kun oma haluni taas syttyy ainoastaan jo olemassaolevasta kohteesta, ja ilman kohdetta sukuelimeni ja -haluni uinuvat tyystin.
On sinänsä hyvin vastenmielinen ajatus, että on toiselle vain käyttöesine tarpeen purkamiseen, ja että saman tarpeen ajaisi joku muukin. Kun itselle seksi on ihan muuta.
Ei tuo ole mikään sukupuolikysymys. Itselläni naisena on vain spontaania halua. Seksi on minulle fyysinen tarve. Se tarve ei liity mitenkään kehenkään tiettyyn mieheen, eikä mies voi tarvettani sen enempää nostaa, mikä se on luontaisesti. Itselleäni on kova panetus siis joka päivä, oli miestä tai ei.
Minusta tuntuu, että minussa on nämä molemmat seksuaalisen halun tyypit. Oli sinänsä kiinnostava juttu kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että minussa on nämä molemmat seksuaalisen halun tyypit. Oli sinänsä kiinnostava juttu kyllä!
Kun responsiivisen naisen haluja herättää hän haluaa "spontaanisti" seksiä. Halujen herättämisen ja seksin välissä voi olla muutama päivä. Näin meillä menty pitkään, eli vaimo tehnyt sitten varsinaiset aloitteet seksille. Monesti tiennyt jo etukäteen mihin johtaa kun olen panostanut läsnäoloon ja vaimolle tärkeisiin juttuihin tai reissuihin. Paras esimerkki itsellen oli kun reilu 20v sitten skippasin harrastereissun kavereiden kanssa ja painuttiin 3 viikoksi mökille vaimon ja iltatähden kanssa ja keskityin vain vaimon juttuihin. Tuli uusi honey moon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun responsiivisen naisen haluja herättää hän haluaa "spontaanisti" seksiä. Halujen herättämisen ja seksin välissä voi olla muutama päivä. Näin meillä menty pitkään, eli vaimo tehnyt sitten varsinaiset aloitteet seksille. Monesti tiennyt jo etukäteen mihin johtaa kun olen panostanut läsnäoloon ja vaimolle tärkeisiin juttuihin tai reissuihin. Paras esimerkki itsellen oli kun reilu 20v sitten skippasin harrastereissun kavereiden kanssa ja painuttiin 3 viikoksi mökille vaimon ja iltatähden kanssa ja keskityin vain vaimon juttuihin. Tuli uusi honey moon.
Aivan, aivan.
mulla spontaani, vaimolla se toinen. mutta välillä toisinpäin.
Kaikesta voi haaveilla toki. Kävikö ollenkaan mielessä, että miehensä arvostama, rakkautta osoittava täysin vaimonsa halujen mukaan tyydyttävä ja henkisestikin tyydytetty nainen edes ajattelisi harrastavansa seksiä kenenkään muun kanssa. Tuolla periaatteella pitänyt hänet itselläni alusta alkaen ja sama toiminut kyllä toisinkin päin. Muut naiset eivät ole herättäneet haluja, vaikka joitan olen fantasioinut. Mutta kun ei viisari värähdä niin ei. Rakkaus on ollut liian vahva. Nyt seniori-iässä ei ole enää ulkopuolista kilpailua kummallekaan. Iso kullini jäin muissa pilluissa käymättä, eikä kaduta pätkääkään.