Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka heikkoon fyysiseen kuntoon vaihdevuodet voivat romahduttaa? Niin heikoksi ettei jaksa kävellä kuin pari sataa metriä?

Vierailija
10.01.2025 |

Moni sanoo ettei "jaksanut vaihdevuosissa mitään" mutta mitä se tarkoittaa ihan konkreettisesti? Miten heikoksi vaihdevuodet voivat tehdä ihmisen? Niin heikoksiko ettei ihminen jaksa kävellä kuin pari sataa metriä ja päivät kuluvat suurimmaksi osaksi leväten ja normaalit arkirutiinit kuten ruoanlaitto ja suihkussa käynti vaativat ponnistelua? Liittyykö vaihdevuosiin tyypillisesti lihasten hapotus vähäisestäkin fyysisestä rasituksesta? Entä kuuluuko vaihdevuosiin monta kuukautta jatkuvat flunssaoireet (nuha, yskä, päänsärky, kurkkukipu, kolotukset)?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän?  Vai onko  sekin yksilöllistä?

Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.

Kysymys on mielestäni ihan aiheellinen. Eli jos oireet johtuvat estygeenin vöhentymisestä, niin eihän sitä enää vaihdevuosien jälkeen lisää tule. Jatkuvatko oireetkin siis lopun elämää niin että niistä vaan tulee uusi normaali? Osa terveyssivustoista tosiaan sanoo että monille näin käy.

Eräs vaihdevuosiasiantuntijalääkäri sanoi, että menopaussi on naisella loppuelämän. Se ei tosiaan lopu sitten ennen kuin kuolet.

Vierailija
62/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun ferritiiniarvot tutkittu? Hieman kuulostaa sille, että voi johtua sieltä. Jos sulla on (vielä) tosi runsaat kuukautiset, niin voi nekin tiputtaa ferritiinejä. Itselläni oli jatkuvasti alhaalla ferritiini, mutta nyt, kun menkat jäi pois, on ferritiinikin pysynyt kondiksessa. Ota yhteys lääkäriisi tai tilaa tää puhti-testi: https://thisisit.fi/tuotearvostelu-puhti-50-naisen-terveystarkastus/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän?  Vai onko  sekin yksilöllistä?

Usein alkaa esivaihdevuosilla 40-45-vuotiaana, sitten esivaihdevuosia 5-10 vuotta ennen menopaussia. Sen jälkeen oireita voi muutaman vuoden. Useimmilla lopulta elimistö sopeutuu uuteen hormonitasoon eikä oireita enää ole. Jollain harvoilla jää päälle oireet loppuelämäksi.

Vierailija
64/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimenopaussi romahdutti kyllä kunnon aika totaalisesti ja suosittelenkin keventämään liikkumista sinä aikana. Sitten varsinaisessa menopaussissa jaksaa taas tehdä raskaampaa treeniä.

Vierailija
65/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten, että vaihdevuodet rapauttaa naisen keuhkoja niin, että se vastaa 20 savukkeen polttamista joka ikinen päivä 10 vuoden ajan.

Ja silti naisten vaihdevuosia ei tutkita juuri lainkaan.

Miksi tämä fakta on saanut 2 alanuolta? 

Koska esität aika raflaavan väitteen ilman mitään asiallista lähdeviitettä. Itse en ainakaan tällaiseen usko ilman lähdettä.

Vierailija
66/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se joillakin voi tuon tehdä. Jo esivaihdevuodet siis, jotka voi alkaa jo 40 aikoihin tai vähän jälkeen. Tunnen itsekin ihmisiä joilla näitä oireita on niin voimakkaana että jopa työkyky on vaarantunut, kun ei pysty eikä jaksa enää. Joillain tulee fyysisen väsymyksen lisäksi myös vaikeaa aivosumua, joka voi tehdä jopa muistihäiriömäistä oireilua. Tunnen erään naisen, joka joutui vaihtamaan tekniseltä asiantuntija-alalta suorittavaan työhön, koska aivot ei kuulemma enää vaan toimineet. Tätä oiretta ei poistanut edes hormonikorvaushoito, ja gyne oli sanonutkin, että ei siihen välttämättä auta, mutta että aivosumun pitäisi mennä ohi noin kymmenessä vuodessa. Mutta ei työpaikoilla katsella kymmentä vuotta aikaansaamatonta työntekijää.

Itselläni ei ole vaihdevuodet missään vaiheessa aiheuttaneet mitään muuta kuin kymmenisen vuotta menkkavuotojen määrän ja kierron pituuden vaihtelua, kunnes sitten 51-vuotiaana loppuivat kokonaan. Nyt 53. En ole minkään sortin väsymystä, kuumia aaltoja, kolotuksia tms. kokenut missään vaiheessa. Kuntosalillakin treenaan kuten ennenkin ja lenkkeilen koirien kanssa pari tuntia päivässä. Eli jonkin sortin geenilottovoitto ilmeisesti tässä asiassa tullut.

Vierailija
67/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuota kokemusta.   Aloitin päivittäiset pitkät juoksulenkit ja maratonit.  Kaipasin fyysistä suorittamista. Ei tullut vaihdevuosioireita, hikoilinkin vain juoksulenkillä. N63

Vierailija
68/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla muuta/kin taustalla, esim. matalat ferritiinit jne.

Tuo  fertitiini on  niiden juttu enemmän, joilla on vielä kuukautiset. 

Vierailija
69/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinit olivat 50 eli suhteellisen hyvät. Hemppa oli muistaakseni 124.

Ehkä voisin kuitenkin popsia rautakuurin. Tuskin nämä arvot yhdestä rautapurkista vielä liian korkealle nousevat.

Ap

Ei kyllä ferritiinistä johdu nyt väsymys. Tämä on riittävän hyvä. En väitä loistavaksi, mutta niin, ettei oireita voi nyt tähän liittää. 

Mulla ittellä rupesi helpottaan, kun pääsin arvoon 43.

Vierailija
70/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet tosi rajuina yllättäen 41-vuotiaana, eli reilu 11 vuotta sitten ja joudun edelleen syömään hormonikorvaushoitoa (oireet siis palaa rajuina, jos lopetan lääkeen). En ole huomannut kauheasti mitään vaikutuksia, muuten kun että täytyy liikkua säännöllisesti tai kunto romahtaa äkkiä, mutta pistän sen enemminkin iän piikkiin. Eli kunnosta täytyy pitää JATKUVAA huolta, liikkua täytyy päivittäin. Olen aina ollut tosi hoikka, viime vuonna sitten tuli muutama kilo lisää kun jouduin syömään mielialalääkkeitä työuupumukseen, ja kiloista on tosi, tosi hankala päästä eroon, vaikka ei mulla edes kauheesti paineita, kun nyt olen normaalipainoinen, lähinnä yritän, ettei enempää kertyisi. 

Vierailija
71/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ylipaino? 

Vierailija
72/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuudella saa itsensä todella huonoon kuntoon. Omassa päässä laiskuuden voi kääntää ulkopuoliseksi syyksi jos oikea merkitys ottaa koville.

Vierailija
73/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vaihdevuosioireet yhdessä yössä tule, vaan pikkuhiljaa. Vaikuttavat kyllä jaksamiseen, mutta joillekin taas ei tule mitään oireita. Veikkaan että kyseessä on tässä tapauksessa pitkittynyt korona.

No mulla tuli 😫 Ihan yhtäkkiä alkoi niin raju yöhikoilu, että jouduin vaihtamaan lakanat yöllä. Päivisin ei mitään oireilua. 

Vierailija
74/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys kuuluu asiaan, liittyy hormonitoiminnan muutoksiin. Elimistö muutenkin hidastuu. Olen itse nyt vaihdevuosissa. Herään aamulla yleensä virkeänä noin klo 6, menen töihin kahdeksaksi tai vartin yli. Kun palaan kotiin viiden maissa, olen ihan loppu. Siis olen niin loppu, että maksaan sohvalla tai nukun sängyssä 30-60 min. päiväunet. Sen jälkeen laitan ruokaa, syön ja teen kotitöitä. Joskus käyn lenkillä tai kuntosalilla. Illalla väsyttää jo klo 21. Haukotuttaa, vireystila laskee. Jos menen silloin sänkyyn, se on iso virhe. Nukahdan ehkä mutta herään aamuyöstä, ja sitten jos herää klo 03-04, se on selvä, että uni ei enää tule ennen töihin lähtöä.

Multa meni yöunet kokonaan kun vaihdevuodet alkoi ja ennen sitä olen ollut hyvä nukkuja. Nykyään nukun vain lääkkeillä 😔 Ilman niitä en olisi työkykyinen. Aika pitkään vielä kesti, ennen kun löytyi itselle sopiva yölääke kombo. 

Vierailija
75/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin syksyllä koronan ja tämä alkoi pari viikkoa sen jälkeen. Arvelen itsekin että todennäköisemmin kyse saattaisi olla pitkittyneestä koronaviruksesta juuri tuon ajallisen yhteyden takia mutta lääkärin mukaan kyseessä on vaihdevuodet. Long covidia ei ollut lääkärin mielestä olemassakaan.

Olen sen ikäinen että vaihdevuodetkin ovat periaatteessa mahdolliset mutta ihmettelen alkavatko vaihdevuosioireet yhdessä päivässä ja kuuluuko niihin näin julmetun kova väsymys ja flunssaoireet? Nenän tukkoisuutta voi kai olla vaihdevuosissakin mutta että ihan kurkkukipu, nuha, päänsärky ja flunssamaiset kolotukset ja kivut ympäri kehonko myös? 

Ap

Kolotukset ympäri kehoa voivat kuulua vaihdevuosioireisiin, mutta tuskin nuo muut flunssaoireet. Voivat olla muuta kuin koronaa, onhan koronan jälkeen voinut tulla mykoplasmatartuntakin.

Vierailija
76/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein alkaa esivaihdevuosilla 40-45-vuotiaana, sitten esivaihdevuosia 5-10 vuotta ennen menopaussia. Sen jälkeen oireita voi muutaman vuoden. Useimmilla lopulta elimistö sopeutuu uuteen hormonitasoon eikä oireita enää ole. Jollain harvoilla jää päälle oireet loppuelämäksi.

Mulla alkoi kerralla 48v ja loppui 53v. Ei mitään ennen eikä jälkeen. 

Vierailija
77/84 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.

Kysymys on mielestäni ihan aiheellinen. Eli jos oireet johtuvat estygeenin vöhentymisestä, niin eihän sitä enää vaihdevuosien jälkeen lisää tule. Jatkuvatko oireetkin siis lopun elämää niin että niistä vaan tulee uusi normaali? Osa terveyssivustoista tosiaan sanoo että monille näin käy.

Eräs vaihdevuosiasiantuntijalääkäri sanoi, että menopaussi on naisella loppuelämän. Se ei tosiaan lopu sitten ennen kuin kuolet.

Näin se on. Pahin muutosmyllerrys kestää ehkä muutaman vuoden ja sen jälkeen alkaa uusi normaali alempien estrogeenitasojen kanssa. Tämä olotila voi aiheuttaa oireita loppuelämän. Se taas on yksilöllistä mitä oireita ja minkä verran, vaiko mitään.

Vierailija
78/84 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kovaa esim.jalkakipuilu voi olla, kokemuksia? Kolottaa ja särkee, sohvalta noustessa täytyy hetki tuumailla ennenkuin ottaa askeltakaan, koska kinttuun sattuu, ei kärsi astua. Paineen tunne esim.patjaa vasten sängyllä on epämukavaa. Kengän jalkaan kiskominen, kun nostaa ja taivuttaa kinttua aiheuttaa kipua.

Vierailija
79/84 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että vaihdevuodet vie ihmisen rapakuntoon. Taustalla tod.näk. fyysisiä sairauksia. Oon 51v, jaksan juosta 5-10km. Kunnon eteen pitää nahdä vaivaa keski-iässä

Vierailija
80/84 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydän tutkittiin perusteellisesti jo ennen joulua ja se oli onneksi kunnossa.

Ap

Entä keuhkot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi