Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka heikkoon fyysiseen kuntoon vaihdevuodet voivat romahduttaa? Niin heikoksi ettei jaksa kävellä kuin pari sataa metriä?

Vierailija
10.01.2025 |

Moni sanoo ettei "jaksanut vaihdevuosissa mitään" mutta mitä se tarkoittaa ihan konkreettisesti? Miten heikoksi vaihdevuodet voivat tehdä ihmisen? Niin heikoksiko ettei ihminen jaksa kävellä kuin pari sataa metriä ja päivät kuluvat suurimmaksi osaksi leväten ja normaalit arkirutiinit kuten ruoanlaitto ja suihkussa käynti vaativat ponnistelua? Liittyykö vaihdevuosiin tyypillisesti lihasten hapotus vähäisestäkin fyysisestä rasituksesta? Entä kuuluuko vaihdevuosiin monta kuukautta jatkuvat flunssaoireet (nuha, yskä, päänsärky, kurkkukipu, kolotukset)?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän?  Vai onko  sekin yksilöllistä?

Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.

Mutta oireet voi kestää loppuiän.

No ei kyllä kestä. Paitsi jos kuolet alle kuuskymppisenä.

Kestää, äidilläni on yhä kuumia aaltoja, paino nousee ja on yli 70.

Vierailija
42/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jaksoittain niin heikossa kunnossa ettei onnistu se parin sadan metrinkään kävely. Se oli hurha pudotus 6 kertaa viikossa kuntosalilla treenavalle joutua tilaan missä miettii turvarannekkeen käyttöä ja joutuu tilaamaan ruuat kotiin kun ei kertakaikkisesti voimat riitä edes kävellä muuta kuin kotona huoneiden väliä. Kerran jouduin tilaamaan ambulanssin kun verenpaineet alkoi hakata 200 pinnassa ja syke nousi yhtäkkiä korkeaksi. Kaikki vain pyöri silmissä. Sitten kun ambulanssi saapui niin olin jo suhteellisen ok. Ihme kohtaus. Sydämestä löytyi ylimääräisiä lyöntejä entisten sydän ongelmien lisäksi. Nyt on vaivana pistävät kivut nivelissä, sekä nivelten turvotus. En ole enää vuosiin päässyt kuntosalille, välillä riudun ja paino laskee, välillä turpoan nopeasti. Välillä olo on ok ja sitten olen taas todella raihnainen. Suolisto on epäkunnossa.  Olo tuntuu vanhalle ja hauraalle aika usein.  Mutta se on vaan ne vaihdevuodet j

Ei ole vaihdevuosioireita. Kukaan ei mene vaihdevuosissa tuohon kuntoon ettei jaksa kävellä huoneiden väliä! Kuinka monta koronamyrkkypiikkiä olet ottanut? Nyt kärsit haitoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei lopulta paljon vaadi että kroppa menee ihan sekaisin.  Kun ei pysty liikkumaan säännöllisesti, tuo se taas uusia vaivoja mukanaan.

Vierailija
44/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jaksoittain niin heikossa kunnossa ettei onnistu se parin sadan metrinkään kävely. Se oli hurha pudotus 6 kertaa viikossa kuntosalilla treenavalle joutua tilaan missä miettii turvarannekkeen käyttöä ja joutuu tilaamaan ruuat kotiin kun ei kertakaikkisesti voimat riitä edes kävellä muuta kuin kotona huoneiden väliä. Kerran jouduin tilaamaan ambulanssin kun verenpaineet alkoi hakata 200 pinnassa ja syke nousi yhtäkkiä korkeaksi. Kaikki vain pyöri silmissä. Sitten kun ambulanssi saapui niin olin jo suhteellisen ok. Ihme kohtaus. Sydämestä löytyi ylimääräisiä lyöntejä entisten sydän ongelmien lisäksi. Nyt on vaivana pistävät kivut nivelissä, sekä nivelten turvotus. En ole enää vuosiin päässyt kuntosalille, välillä riudun ja paino laskee, välillä turpoan nopeasti. Välillä olo on ok ja sitten olen taas todella raihnainen. Suolisto on epäkunnossa.  Olo tuntuu vanhalle ja hauraalle

En ole yhtäkään ottanut. 

Vierailija
45/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun paljon päivittäin, nyt kun olin tietyistä velvoitteista johtuen himassa pari viikkoa ja pääsin käymään vaan kaupassa, niin koko kroppa oli täysin voimaton, en päässyt edes sängystä kunnolla ylös. Liikkumattomuus alkaa olla keholle myrkkyä vaihtari-ikäisille naisille.

Ei ole kyllä normaalia tuollainen kunnon romahtaminen. Itse olin sairaudesta johtuen pääosin kotona ja Prismassa käyntikin oli liikaa, lähikaupassa pystyin käymään, mutta vain autolla ja sielläkin sellaiseen aikaan, etten joudu jonottamaan. (Pääosin en tehnyt edes sitä, vaan mies kävi kaupassa.)

Silti kun sairaus helpotti, ei tehnyt mitään ongelmaa esimerkiksi juosta tai hiihtää. Hengästyin toki helpommin, mutta ei mitään hengenahdistusta. Ja yllättävässä hätätilanteessa pystyin mm. juoksemaan. 

Ei normaalilla ihmisillä parissa viikossa kunto romahda niin, että ei sängystä ylös pääse, jos ei nyt aivan liikkumattomana sängyssä makaa. (Ja tuskin sittenkään.)

Vierailija
46/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että vaihdevuodet rapauttaa naisen keuhkoja niin, että se vastaa 20 savukkeen polttamista joka ikinen päivä 10 vuoden ajan.

Ja silti naisten vaihdevuosia ei tutkita juuri lainkaan.

Vierailija
47/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikun paljon päivittäin, nyt kun olin tietyistä velvoitteista johtuen himassa pari viikkoa ja pääsin käymään vaan kaupassa, niin koko kroppa oli täysin voimaton, en päässyt edes sängystä kunnolla ylös. Liikkumattomuus alkaa olla keholle myrkkyä vaihtari-ikäisille naisille.

Ei ole kyllä normaalia tuollainen kunnon romahtaminen. Itse olin sairaudesta johtuen pääosin kotona ja Prismassa käyntikin oli liikaa, lähikaupassa pystyin käymään, mutta vain autolla ja sielläkin sellaiseen aikaan, etten joudu jonottamaan. (Pääosin en tehnyt edes sitä, vaan mies kävi kaupassa.)

Silti kun sairaus helpotti, ei tehnyt mitään ongelmaa esimerkiksi juosta tai hiihtää. Hengästyin toki helpommin, mutta ei mitään hengenahdistusta. Ja yllättävässä hätätilanteessa pystyin mm. juoksemaan. 

Ei normaalilla ihmisillä parissa viikossa kunto romahda niin, että ei säng

Olin siis kokonaisen VUODEN pääosin kotona.

Vierailija
48/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?

Vierailija
49/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaihdevuodet kesti 5v 48-53v välillä. Ei todellakaan romahduttanut kuntoa.

Elämänlaatu parani ilman pms oireita mutta tuossa vaiheessa jo 30v kestänyt unettomuus ja pari kipusairautta uuvutti pahasti. Vv jälkeen aloitin pilateksen ja avantouinnin jotka varmasti paransivat yleiskuntoa ja liikkuvuutta

Nyt olen yli 60v ja kivuttomampi joskin kömpelömpi kuin 10v sitten. 5km kävelee kevyesti, 10km tuntuu jo nivelissä ja lihaksissa. Joka viikko vesijumppaa, paljon puutarhahommia jne pitää kunnossa. Nukkumaankin oken oppinut, jopa 6h yössä!

Ylipainoa 5kg, ei sokeri/verenpaineongelmaa ja kolesterolikin laskenut.

Vierailija
50/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koko syksyn ihan samanlaisia oireita ku sulla. Olen päiväkodissa töissä joten sain kaikki taudit joita sieltä tuli. Ferritiini mulla liiankin korkea joten siitä ei johtunut. 

aloin syödä vitamiineja paljon. Hedelmiä ja sit vielä purkista lisää. (En liikaa muuta kuin c vitamiinia) Nyt tuntuu että alkaa helpottaa.

Koronaa en ole sairastanut tietääkseni mut flunssat on nyt ilman sitäkin jotenkin sitkeämpiä.

Vierailija
51/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mulla ainakaan ole fyysistä, vaan henkistä jaksamattomuutta. Ei vaan saa aikaiseksi aloittaa ja tekee mieli jättää kaikki kesken, ja monesti jääkin. Eli siis kaikki arjen perusjutut pyörii automaatiolla kuten ennenkin, mutta sen päälle ei enää 'jaksa' sitä mitä ennen jaksoi. On vain sellainen tasaisen harmaa, apea olo. 

Vierailija
52/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuodet yksin tee ihmistä heikoksi. Siitä ovat todisteena mm. ne senioriurhelijat, jotka jaksavat vielä vaihdevuosien jälkeenkin. Eihän ne kuntoa kenelläkään paranna, mutta eivät ole ainoa syy sen heikkenemiseen.

Vierailija
53/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HKH:n myötä paino tippui reilusti ja tämän myötä on ollut fyysisesti heikompi olo. Toisaalta nukkuminen on parempaa. 

Vierailija
54/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki 45+ naisten vaivat on vaihdevuosista johtuvia, joten sydämen vajaatoiminta ja monta syöpää jää diagnosoimatta, koska kirjataan, että menopaussi. Mun 47v siskolle ei suostuttu julkisella puolella tekemään lähetettä rasituskokeeseen, hoettiin vain, että laihduta ja kuntoile, vaihdevuosissa tuollaiset oireet on normaaleja (sisko on suunnilleen 170 cm ja painaa 60 kg eli ei ole mikään läski, vaikka painoa yli suositusten onkin). Pakko mennä yksityiselle ja samantien ambulanssilla pallolaajennukseen, tilanne oli jo vakava.

Vierailija
55/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän?  Vai onko  sekin yksilöllistä?

Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.

Kysymys on mielestäni ihan aiheellinen. Eli jos oireet johtuvat estygeenin vöhentymisestä, niin eihän sitä enää vaihdevuosien jälkeen lisää tule. Jatkuvatko oireetkin siis lopun elämää niin että niistä vaan tulee uusi normaali? Osa terveyssivustoista tosiaan sanoo että monille näin käy.

Vierailija
56/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, enkä tiedä vaihdevuosista mitään, mutta muutamille tutuille miehille on tehty pallolaajennus kun eivät ole paria sataa metriä jaksaneet kävellä. Kaikki ei oo menneet lääkäriin ja sitten rytköyttänyt pumpusta.

Minä en ole vuosiin jaksanut kävellä sataa metriä levähtämättä. On otettu EKG ja vuorokausiseuranta. Yskinyt limaa kuukausia. Nyt menee näkö kun kävelee rauhallisesti. Aina syy on jossain muussa kuin sydämessä. Verenpainetauti ollut kymmenen vuotta. Kyllä meitä nyt karsitaan, viivyttelemällä. Ihan tietoisesti meitä karsitaan, etenkin jos ei ole vakituista työpaikkaa. Hyödyttömät pois. 

Ja tämä oire alkoi koronapiikkien ottamisen jälkeen? Tyypillinen koronapiikkihaitta.

Alkoi jo aiemmin mutta neljä piikkiä taisin ottaa kun olen moninkertaisesti riskiryhmää. Vointi mennyt vain huonommaksi vuosien varrella. Yhtään koronaa en ole sairastanut.  Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan mm.

Vierailija
57/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki 45+ naisten vaivat on vaihdevuosista johtuvia, joten sydämen vajaatoiminta ja monta syöpää jää diagnosoimatta, koska kirjataan, että menopaussi. Mun 47v siskolle ei suostuttu julkisella puolella tekemään lähetettä rasituskokeeseen, hoettiin vain, että laihduta ja kuntoile, vaihdevuosissa tuollaiset oireet on normaaleja (sisko on suunnilleen 170 cm ja painaa 60 kg eli ei ole mikään läski, vaikka painoa yli suositusten onkin). Pakko mennä yksityiselle ja samantien ambulanssilla pallolaajennukseen, tilanne oli jo vakava.

60kg yli suositusten 170 cm pitkälle?? Älä nyt viitsi! 

Vierailija
58/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine-ja kolesterolilääkitykset tuli ainakin mulle ja sitten kovaa väsymystä joten otin hormonihoidon.

Ilman HRT:tä olevat raportoi juuri niitä särkyjä ja kolotuksia 

Vierailija
59/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskosi on hoikka eikä painoa mitenkään yli suositusten. Saisi painaa 70kg ja olisi yhä normaalipainoinen. Ihmeellistä siskosi dissaamista.

Vierailija
60/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö muuten, että vaihdevuodet rapauttaa naisen keuhkoja niin, että se vastaa 20 savukkeen polttamista joka ikinen päivä 10 vuoden ajan.

Ja silti naisten vaihdevuosia ei tutkita juuri lainkaan.

Miksi tämä fakta on saanut 2 alanuolta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi