Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka heikkoon fyysiseen kuntoon vaihdevuodet voivat romahduttaa? Niin heikoksi ettei jaksa kävellä kuin pari sataa metriä?

Vierailija
10.01.2025 |

Moni sanoo ettei "jaksanut vaihdevuosissa mitään" mutta mitä se tarkoittaa ihan konkreettisesti? Miten heikoksi vaihdevuodet voivat tehdä ihmisen? Niin heikoksiko ettei ihminen jaksa kävellä kuin pari sataa metriä ja päivät kuluvat suurimmaksi osaksi leväten ja normaalit arkirutiinit kuten ruoanlaitto ja suihkussa käynti vaativat ponnistelua? Liittyykö vaihdevuosiin tyypillisesti lihasten hapotus vähäisestäkin fyysisestä rasituksesta? Entä kuuluuko vaihdevuosiin monta kuukautta jatkuvat flunssaoireet (nuha, yskä, päänsärky, kurkkukipu, kolotukset)?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän?  Vai onko  sekin yksilöllistä?

Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.

Mutta oireet voi kestää loppuiän.

No ei kyllä kestä. Paitsi jos kuolet alle kuuskymppisenä.

Vierailija
22/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on joku trendi pistää kaikki vaihdevuosien piikkiin, mutta sanoisin että 99% varmasti sulla on nyt joku muu tuon nuhan ja yskän perusteella. Ehkä korona? Kotona hometta?

Samaa mieltä.

Nyt on ollut paljon hengitystieriesaa, itsellä kuivaa yskää pitkään maustettuna kunnon flunssilla joka päällä.

Sitten erikseen hieman painaa maailmantilanne. Miten saatanan duracellpupu tässä pitäisi olla missään iässä? Nukkuminen on nykyään ihanaa ja oikein nautiskelen siitä, mietin uniani ja lepään heti kun siltä tuntuu ja siihen pystyn. En näe tuossa mitään väärää. Olen aina karttanut stressiä. 

Nuorempana kävin paljon tunteilla ylikierroksilla, nykyään en enää. Pieni hormonilisä Angeliq. En osaa ikävöidä nuoruutta kyllä yhtään, mutta maybe it s just me.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän tutkittiin perusteellisesti jo ennen joulua ja se oli onneksi kunnossa.

Ap

Vierailija
24/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys kuuluu asiaan, liittyy hormonitoiminnan muutoksiin. Elimistö muutenkin hidastuu. Olen itse nyt vaihdevuosissa. Herään aamulla yleensä virkeänä noin klo 6, menen töihin kahdeksaksi tai vartin yli. Kun palaan kotiin viiden maissa, olen ihan loppu. Siis olen niin loppu, että maksaan sohvalla tai nukun sängyssä 30-60 min. päiväunet. Sen jälkeen laitan ruokaa, syön ja teen kotitöitä. Joskus käyn lenkillä tai kuntosalilla. Illalla väsyttää jo klo 21. Haukotuttaa, vireystila laskee. Jos menen silloin sänkyyn, se on iso virhe. Nukahdan ehkä mutta herään aamuyöstä, ja sitten jos herää klo 03-04, se on selvä, että uni ei enää tule ennen töihin lähtöä.

Vierailija
25/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä väsymys, mikään ei huvita, harmittaa suurimmaksi osaksi aikaa, niveliä kolottaa, ruoka maistuu jo liikaakin, ainainen nälkä, makeanhimo, palelua sitten taas liian kuuma, äkkipikaisuutta, pahaa oloa, vihaisuutta, kiukuttaa 24/7, pissattaa, iho kuivuu, limakalvot kuivuu, ahdistaa, nenässä ei kulje ilma, hiukset ohenee, kaikki paikat ovat kuin Saharan autiomaa, kolottaa, masentaa, uuvuttaa, henkeä ahdistaa. Tällaista siinähän niitä jo tulikin, eikä ehkä vieläkään kaikki tullut luetelluksi, kauhea jakso elämää, kait se joskus helpottaa. Haluaisi olla entistä enempi ihan vaan yksinään !

Vierailija
26/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä kuulla kokemuksianne etteivät nämä kuulosta tyypillisiltä vaihdevuosioireilta monien muidenkaan mielestä. 

Ja totta totisesti ihmettelen minäkin tämän lääkärin "tietoa" jonka mukaan korona ei voisi joillakin pitkittyä tai tehdä ihan kummallisiakin oireita, kun vastahan esimerkiksi Ylellä uutisoitiin että Suomessa on joitakin kymmeniä tuhansia long covidista kärsiviä! Puhumattakaan mitä sitten on muualla maailmassa. Ja netti näyttää olevan pullollaan lääketieteellisiä tutkimusselosteita long covidiin liittyen !

Iso kiitos teille kaikille vastauksista! Nyt tiedän että suuntaan energiani sen selvittämiseen mistä löydän lääkärin joka osaa hoitaa pitkittyvää koronaa ja ennen kaikkea miten voin itse auttaa itseäni toipumaan tästä mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman nopeasti. Kiitokset vielä teille kaikille!

Vierailija
27/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jäätävä väsymys", mitä se tarkoittaa käytännössä nro 25?  Kykenetkö käydä töissä vai oletko sairaslomalla?

Vierailija
28/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin syksyllä koronan ja tämä alkoi pari viikkoa sen jälkeen. Arvelen itsekin että todennäköisemmin kyse saattaisi olla pitkittyneestä koronaviruksesta juuri tuon ajallisen yhteyden takia mutta lääkärin mukaan kyseessä on vaihdevuodet. Long covidia ei ollut lääkärin mielestä olemassakaan.

Olen sen ikäinen että vaihdevuodetkin ovat periaatteessa mahdolliset mutta ihmettelen alkavatko vaihdevuosioireet yhdessä päivässä ja kuuluuko niihin näin julmetun kova väsymys ja flunssaoireet? Nenän tukkoisuutta voi kai olla vaihdevuosissakin mutta että ihan kurkkukipu, nuha, päänsärky ja flunssamaiset kolotukset ja kivut ympäri kehonko myös? 

Ap

Jos sun yleiskunto on laskenut? Itselläni on toisinaan lihasheikkoutta, jalat on vetelät. 

Vierailija
29/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaihdevuodet on noin ajallisesti? Kestääkö ne menkkojen loputtua koko loppuelämän?  Vai onko  sekin yksilöllistä?

Mitä sä horiset? Eikö sulla ole mitään käsitystä biologiasta? Vaihdevuodet on se aika kun hormonitoiminta loppuu, eihän se nyt hyvä ihminen kenelläkään loppuikää kestä.

Mutta oireet voi kestää loppuiän.

No ei kyllä kestä. Paitsi jos kuolet alle kuuskymppisenä.

Miksi sitten tätä tietoa levitetään?

Vierailija
30/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireita ei ole kaikilla, ja vaihdevuodet loppuvat menopaussiin. Sitten alkaa menopaussioireet, jos on alkaakseen, nekin vähitellen. 

Vierailija
31/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin syksyllä koronan ja tämä alkoi pari viikkoa sen jälkeen. Arvelen itsekin että todennäköisemmin kyse saattaisi olla pitkittyneestä koronaviruksesta juuri tuon ajallisen yhteyden takia mutta lääkärin mukaan kyseessä on vaihdevuodet. Long covidia ei ollut lääkärin mielestä olemassakaan.

Olen sen ikäinen että vaihdevuodetkin ovat periaatteessa mahdolliset mutta ihmettelen alkavatko vaihdevuosioireet yhdessä päivässä ja kuuluuko niihin näin julmetun kova väsymys ja flunssaoireet? Nenän tukkoisuutta voi kai olla vaihdevuosissakin mutta että ihan kurkkukipu, nuha, päänsärky ja flunssamaiset kolotukset ja kivut ympäri kehonko myös? 

Ap

Varmaan koronan myötä rautavaje. Mittauta tai ota omatoimisesti kuuri, jos oireet sopii.

Vierailija
32/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinit olivat 50 eli suhteellisen hyvät. Hemppa oli muistaakseni 124.

Ehkä voisin kuitenkin popsia rautakuurin. Tuskin nämä arvot yhdestä rautapurkista vielä liian korkealle nousevat.

Ap

Nuo on itse asiassa aika huonot arvot. Kuuria vain.

Vierailija
33/84 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Long covid. Käy toisella lääkärillä.

Vaihdevuosissa itsekin, väsyttää joskus mutta huonosti nukutun yön jälkeen eikä oudosti ilman syytä. Yleensä jaksan harrastaa liikuntaakin, esim.kävellä 10 km. Toki hyvin nukutun yön jälkeen.

Naisten oireita vähätellään terveydenhuollossa, jonka vuoksi esim.syövät havaitaan myöhään jne. On naisia kuollutkin, kun ovat uskoneet näitä "sinulla on vaihdevuodet"-lääkäreitä. Sitten paljastuikin keuhkosyöpä, hups.

Parempia vointeja, ap.  

Vierailija
34/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarokotehaitoista näköjään kärsit. Montako piikkiä tuli otettua?

Tyypillinen oire tuo hengästyminen, kun pienet keuhkoverisuonet menevät tukkoon, sen huomaa d-dimeeriarvoista.

P.S. Lonkoviitti on rokotehaitta

Vierailija
35/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lääkäri, enkä tiedä vaihdevuosista mitään, mutta muutamille tutuille miehille on tehty pallolaajennus kun eivät ole paria sataa metriä jaksaneet kävellä. Kaikki ei oo menneet lääkäriin ja sitten rytköyttänyt pumpusta.

Minä en ole vuosiin jaksanut kävellä sataa metriä levähtämättä. On otettu EKG ja vuorokausiseuranta. Yskinyt limaa kuukausia. Nyt menee näkö kun kävelee rauhallisesti. Aina syy on jossain muussa kuin sydämessä. Verenpainetauti ollut kymmenen vuotta. Kyllä meitä nyt karsitaan, viivyttelemällä. Ihan tietoisesti meitä karsitaan, etenkin jos ei ole vakituista työpaikkaa. Hyödyttömät pois. 

Ja tämä oire alkoi koronapiikkien ottamisen jälkeen? Tyypillinen koronapiikkihaitta.

Vierailija
36/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei tajua mistä se johtuu että koko ajan sairastellaan, ja tulee turbosyöpiä ja veritulppia sekä aivorappeumatauteja. Aivopestyinä hinkuvat vaan lisää koronamyrkkypiikkejä.

Vierailija
37/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo oireet eivät ole vaihdevuosia nähneetkään. Epäilisin ennemmin jotain virustautia.

Vierailija
38/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun paljon päivittäin, nyt kun olin tietyistä velvoitteista johtuen himassa pari viikkoa ja pääsin käymään vaan kaupassa, niin koko kroppa oli täysin voimaton, en päässyt edes sängystä kunnolla ylös. Liikkumattomuus alkaa olla keholle myrkkyä vaihtari-ikäisille naisille.

Vierailija
39/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jaksoittain niin heikossa kunnossa ettei onnistu se parin sadan metrinkään kävely. Se oli hurha pudotus 6 kertaa viikossa kuntosalilla treenavalle joutua tilaan missä miettii turvarannekkeen käyttöä ja joutuu tilaamaan ruuat kotiin kun ei kertakaikkisesti voimat riitä edes kävellä muuta kuin kotona huoneiden väliä. Kerran jouduin tilaamaan ambulanssin kun verenpaineet alkoi hakata 200 pinnassa ja syke nousi yhtäkkiä korkeaksi. Kaikki vain pyöri silmissä. Sitten kun ambulanssi saapui niin olin jo suhteellisen ok. Ihme kohtaus. Sydämestä löytyi ylimääräisiä lyöntejä entisten sydän ongelmien lisäksi. Nyt on vaivana pistävät kivut nivelissä, sekä nivelten turvotus. En ole enää vuosiin päässyt kuntosalille, välillä riudun ja paino laskee, välillä turpoan nopeasti. Välillä olo on ok ja sitten olen taas todella raihnainen. Suolisto on epäkunnossa.  Olo tuntuu vanhalle ja hauraalle aika usein.  Mutta se on vaan ne vaihdevuodet ja ne on kestettävä. Unettomuuteen sain lääkäriltä ihan ok pillerin.

Vierailija
40/84 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Montako piikkiä hihassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän