Hautausmaan kausityö, kokemuksia, palkka?
Olen kuullut, että ainakin nuoret kesätyöntekijät ovat pitäneet ja on luotettava ensimmäinen työpaikka, mutta entäs onko kokemuksia ihan aikuisena?
Onko palkka todellakin noin surkea mitä moni seurakunta kirkkorekryssä näytti tarjoavan, alle 1800e kuussa, vai onko siinä neuvotteluvaraa, kokemuslisää (mistä ja miten se lasketaan?), onko jostain opinnosta hyötyä tms.?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin yksinkertaista hommaa, että ei tuosta kummoisia tarvitse maksaa!
Fyysisesti raskasta, siitä pitää maksaa.
Onko tuossa fyysisesti muuta raskasta kuin haudankaivaminen, jos tehdään käsipelillä? Nykyisin taitavat kaivaa suurimmaksi osaksi koneella. Itse olin haudankaivajana kahtena kesänä 80-luvun lopulla ja silloin kaivettiin käsipelissä lapiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa fyysisesti muuta raskasta kuin haudankaivaminen, jos tehdään käsipelillä? Nykyisin taitavat kaivaa suurimmaksi osaksi koneella. Itse olin haudankaivajana kahtena kesänä 80-luvun lopulla ja silloin kaivettiin käsipelissä lapiolla.
On se monelle aika raskasta työntää koko päivä käsikäyttöistä ruohonleikkuria. Ei sitä tietty jokapäivä joudu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
"Hautausmaille on valtakunnallisesti vaikea saada sitoutunutta porukkaa. Ei siinä paljoa senkään takia makseta"
😂😂😂
Hulvaton logiikka!!!
Sama on käytössä pääkaupungiseudun kaupungeilla. Esimerkiksi opetusalalla maksetaan järjestään tes-minimiä koska kyllähän niitä tulijoita on -ajattelu elää vahvana eikä ymmärretä että niitä hyviä työntekijöitä kannattaisi sitouttaa esimerkiksi paremmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla tavallinen rento päivä sisästi 12k askelta. Jos oli kastelua tai ruohonleikkuuta, kyllä se 20k pamahti jo puolen päivän jälkeen parhaimmillaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä palkalla on veroprosenttikin olematon. Eli kyllä silläkin elää, jos pitää vain itsensä elättää.
Kyllähän sen ~6% verorposentin ja 8% muuta mitä lähtee tuntee tuollaisestakin palkasta.
2016 Lähtien ollut kunnalla kausityöntekijänä ja vero ollut aina 3%
Minulla aina 10% luokkaa.
Mulla viime vuonna 0,5%.
Palkka on huono mutta työtahti hidas ja rauhallinen. Sunnuntaisin saa aina täytekakkua kahvitunnilla 👍
Vierailija kirjoitti:
Palkka on huono mutta työtahti hidas ja rauhallinen. Sunnuntaisin saa aina täytekakkua kahvitunnilla 👍
Okei. Taitaa riippua paikasta. Hidasta ja rauhallista tuo työ ei ainakaan ole. Tietty, jos on laiskimus, jonka työt muut tekee, eikä edes huomaa, että tahtia pitäisi kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on hortonomi, on aina kesätöissä hautausmaalla.
Juu eli korkeakoulun käynyt
Huonoin työpaikka missä olen ollut. Ei työvaatteita, ei edes sadetakkeja firman puolesta. Hirveä simputus ja hierarkia. Ilmapiiri niin huono että porukkaa lopetti ekalla viikolla (itkien). Pikkupomot luulivat olevansa jotain kuninkaita ja jos heitä ei nöyristellyt, sai huutoa. Huono palkka, ei mitään työsuhde-etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että kyllä se selässä tuntuu jos 8 tuntia haravoi
Sama palkka oli miehillä ja naisilla. Naiset hoitivat kukkapuolen ja miehet konehommat ja auttoivat suntiota uurnapaikkojen kaivamisessa. Joskus joutui jopa osallistumaan arkun laskemiseen, kun ei vainajalla ollut omaisia.
Maassa pitäisi olla suurtyöttömyys, kauhea taistelu työpaikoista ja yksi miettii viitsisikö hautausmaalle mennä töihin. Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu työ on fyysisesti raskasta, mutta eipähän tarvitse käydä kuntosalilla. Työ ei sovellu laiskoille sohvaperunoille.
Muistan edelleen, muutaman kesän kyseisessä työssä olleena, miten roteesti aina ne uudet työntekijät tuli aamun sarastaessa töihin fillareilla aamusalilla juuri käyneenä. Kyllä pian alkoi jäädä se sali pois kuitenkin kuvioista ja kulkupelikin vaihtui autoon :D
Mua huvittaa kun näin taannoin miesmetsurin lähtevän töihin aamulla moottorisaha pyörän tarakalla. Sanoin hiljaa itselleni ettet sä kauaa polkupyörällä töissä kulje. En itse ole metsuri mutta sen verran metsätöitä tehnyt vapaalla että tiedän metsurin työn olevan liian raskasta pitemmäm päälle kelle tahansa miehellekin. Enkä muutenkaan kehota ketään hakeutumaan ulkotyöhön. Onhan se pensaiden leikkaaminen aurinkoisena kesäpäivänä kevyttä puuhastelua mutta mieli voi muuttua kun tekee sitä vesisateessa. Suomen kesässä kun ulkotyöntekijän työasu on usein shortsien sijaan kumisaappat, sadehousut ja sadetakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkapenkit kaivetaan käsin, mullat kärrätään kottikärryillä, haudat haravoidaan, isommat alueet puhalletaan ja puhallin painaa. Siimausta on paljon eikä siimaleikkurikaan kevyt ole, jos sitä koko päivän selässä kantaa. Ruohonleikkureita työnnetään rinteissä ja kasteluletkuja vedetään perässä. Askelia kertyy joka työpäivän aikana melkoisesti.
Positiivista on, että syödä voi miten paljon tahansa eikä lihomaan pääse.
Toista kautta olen kausityöntekijänä. Palkka lisinineen n. 2170,-/kk. Nelikymppinen olen. Ja kyllä tuo palkka minulle kelpaa ja hyvin pärjää. Ennemmin tämä kuin työmarkkinatuki joka vain 700,-/kk...
Aivan mielettömän ihana työ vaikka onkin tosi fyysistä. Suht monipuolistakin ja kiva kun saa tehdä omassa rauhassa omaan tahtiin. Mukavat työkaverit jne.
Ja meille kyllä työnpaikan puolesta on työvaatetus. Sadevaatteet, työhousut ja takki, tpaitaa, turvakengät, käsineet yms.
Suosittelen, jos tykkää puutarhahommista. Toki kevät ja syyshommat on ne raskaimmat, mutta kun niistä seleviää niin mikäs siinä kukkia ja ympäristöä hoidellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta 16vuotta ollut kausityöntekijänä. Palkka noin 3500 plus lisät päälle. Ihan ok palkka
Olet varmaan mies ja konekuski? Ei ne haravoinnista ja ruohonleikkuusta maksa noin paljoa, kun ne on naisten hommia.
Ei ne konekuskit mitään kausityöntekijöitä ole vaan vakituisia jotka kaivavat hautoja ympäri vuoden
Brutosta tietysti yleensä palkkavertailussa puhutaan, en huomannutkaan että kirjoitit nettopalkan.