Hautausmaan kausityö, kokemuksia, palkka?
Olen kuullut, että ainakin nuoret kesätyöntekijät ovat pitäneet ja on luotettava ensimmäinen työpaikka, mutta entäs onko kokemuksia ihan aikuisena?
Onko palkka todellakin noin surkea mitä moni seurakunta kirkkorekryssä näytti tarjoavan, alle 1800e kuussa, vai onko siinä neuvotteluvaraa, kokemuslisää (mistä ja miten se lasketaan?), onko jostain opinnosta hyötyä tms.?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Niin yksinkertaista hommaa, että ei tuosta kummoisia tarvitse maksaa!
Raskasta kuitenkin, helteellä etenkin.
Itsekin 5 kesää olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaille on valtakunnallisesti vaikea saada sitoutunutta porukkaa. Ei siinä paljoa senkään takia makseta. Nämä yhdessä tosin syy-ja-seuraus. Plus työ ei ole rakettitiedettä, fyysisesti toki rankkaa kylläkin, 15 000 - 20 000 askelta ihan normi päivä ja siihen päälle vielä muu fyysinen kuormitus. Oman lohkon tiiminvetäjät ja kausityönjohtajat pääsee kai siihen 2000 euron nurkille, vakituiset sitten 2600 euron pintaan.
Ei tuolla palkalla kyllä sen kummemmin sitoudukaan. Muna vai kana?
Nimenomaan.
Itse olen tehnyt näitä hommia 9 vuotta/kesää (huhti-marraskuu). Jos 5kk pituiselle kaudelle saadaan keskimäärin aina 7 kokoaikaista tekijää, näistä 2 pääsee vakituiseen ja huomattavasti parempipalkkaiseen työhön ja lopettaa siksi ennen juhannusta ja 1-2 lopettaa muiden syiden vuoksi. Eräs vuos
Kaikki täyspäiset kausityöntekijät lopettavat viimeistään elokuussa, kun koulut alkavat. Syksy on muutenkin ankein, kun työ on pelkkää haravointia.
Ei kannata. Voi joutua ulos. Liikkuakin pitää ja se on nykyihmiselle luonnotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaille on valtakunnallisesti vaikea saada sitoutunutta porukkaa. Ei siinä paljoa senkään takia makseta. Nämä yhdessä tosin syy-ja-seuraus. Plus työ ei ole rakettitiedettä, fyysisesti toki rankkaa kylläkin, 15 000 - 20 000 askelta ihan normi päivä ja siihen päälle vielä muu fyysinen kuormitus. Oman lohkon tiiminvetäjät ja kausityönjohtajat pääsee kai siihen 2000 euron nurkille, vakituiset sitten 2600 euron pintaan.
Nimenomaan.
Itse olen tehnyt näitä hommia 9 vuotta/kesää (huhti-marraskuu). Jos 5kk pituiselle kaudelle saadaan keskimäärin aina 7 kokoaikaista tekijää, näistä 2 pääsee vakituiseen ja huomattavasti parempipalkkaiseen työhön ja lopettaa siksi ennen juhannu
Syksy ei todellakaan ole pelkkää haravointia! Parasta aikaa esimerkiksi leikata pensaat ja perennat, kalkita, kantata käytävät (kevään ohella), lehtipuhaltimella käytävät ja parkkipaikat käydä läpi yms.. kyllä tekemistä piisaa ennen lumen tuloa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan.
Itse olen tehnyt näitä hommia 9 vuotta/kesää (huhti-marraskuu). Jos 5kk pituiselle kaudelle saadaan keskimäärin aina 7 kokoaikaista tekijää, näistä 2 pääsee vakituiseen ja huomattavasti parempi
Meillä ne pensaiden leikkuut ja muu oli vakituisten työntekijöiden hommia ja kausityöläiset vain haravoi. Viikosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin yksinkertaista hommaa, että ei tuosta kummoisia tarvitse maksaa!
Ai, että senkun ajelee hautojen edestä kaiken maailman krääsän yli ruohonleikkurilla? Jättää sopimushaudan sieltä täältä kastelematta, tai vaikka kukat istuttamatta kokonaan? Ei tyhjennetä roskiksia, kerätä lintujen kuljettamia kynttilöitä? Ja siimaleikkurilla vaan rohkeasti lasiset lyhdyt pskaksi ja lehtipuhaltimella voidaan myös hautajaissaattueen sekaan mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan.
Itse olen tehnyt näitä hommia 9 vuotta/kesää (huhti-marraskuu). Jos 5kk pituiselle kaudelle saadaan keskimäärin aina 7 kokoaikaista tekijää, näi
Mitä ne kesällä haravoi, käpyjä? Kukas sopimushaudat hoiti? Ei hautausmaalla ole yleensä pahemmin vakituisia, koska talven työt lähinnä haudan kaivuuta.
Juu työ on fyysisesti raskasta, mutta eipähän tarvitse käydä kuntosalilla. Työ ei sovellu laiskoille sohvaperunoille.
Kauheaa draamaa siellä välillä on. Epätoivoissaan yrittävät päteä tullakseen toistekin valituksi kausityöhön, ja kyräilevät toisia peläten heidän menevän ensi vuoden valinnoissa ohi. Haaveilevat ympärivuotisesta työstä tai pikkupomon hommasta jo kymmenettäå vuotta. Siksi pelkäävät uusia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Juu työ on fyysisesti raskasta, mutta eipähän tarvitse käydä kuntosalilla. Työ ei sovellu laiskoille sohvaperunoille.
Muistan edelleen, muutaman kesän kyseisessä työssä olleena, miten roteesti aina ne uudet työntekijät tuli aamun sarastaessa töihin fillareilla aamusalilla juuri käyneenä. Kyllä pian alkoi jäädä se sali pois kuitenkin kuvioista ja kulkupelikin vaihtui autoon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä palkalla on veroprosenttikin olematon. Eli kyllä silläkin elää, jos pitää vain itsensä elättää.
Kyllähän sen ~6% verorposentin ja 8% muuta mitä lähtee tuntee tuollaisestakin palkasta.
2016 Lähtien ollut kunnalla kausityöntekijänä ja vero ollut aina 3%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä palkalla on veroprosenttikin olematon. Eli kyllä silläkin elää, jos pitää vain itsensä elättää.
Kyllähän sen ~6% verorposentin ja 8% muuta mitä lähtee tuntee tuollaisestakin palkasta.
2016 Lähtien ollut kunnalla kausityöntekijänä ja vero ollut aina 3%
Minulla aina 10% luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa draamaa siellä välillä on. Epätoivoissaan yrittävät päteä tullakseen toistekin valituksi kausityöhön, ja kyräilevät toisia peläten heidän menevän ensi vuoden valinnoissa ohi. Haaveilevat ympärivuotisesta työstä tai pikkupomon hommasta jo kymmenettäå vuotta. Siksi pelkäävät uusia työntekijöitä.
Höpö höpö. Osaavista työntekijöistä kyllä pidetään kiinni.
Hirveä hierarkia. Vakituiset miehet, haudankaivajat, vakituiset naiset, kappelityöntekijät, kausityöntekijämiehet ja - naiset. Nokkimisjärjestys oli selvä. Ei kannata olla kuin yhden kesän, jos on pakko esim. opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä hierarkia. Vakituiset miehet, haudankaivajat, vakituiset naiset, kappelityöntekijät, kausityöntekijämiehet ja - naiset. Nokkimisjärjestys oli selvä. Ei kannata olla kuin yhden kesän, jos on pakko esim. opiskelijana.
Vähän riippuu seurakunnasta. Olen ollut neljällä eri hautausmaalla kesätöissä. Yhdessä olin vain yhden kesän, muissa kaksi kesää. Vain tässä yhdessä oli aivan järkyttävän tiukka hierarkia, todellakin tiesi olevansa pahnanpohjimmainen, edes nuori pappi ei tervehtinyt jos vastaan tuli. Muissa kyllä on saanut olla osana koko seurakuntaa.
Palkka oli 2020 ja 2021 n. 1300 - 1400 euroa nettona kuussa. Minulla ei tosin ollut muuta työkokemusta kuin tuo hautausmaa. Työ oli enimmäkseen kivaa. Ulkoilua ja raitista ilmaa. Sadepäivää aika ikäviä, koska vain ukkonen oli syy jäädä sisätiloihin.
Kerran hain mutta en päässyt. Masennuin - palasin kotiin ja sanoi; en kelvannut edes hautausmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Palkka oli 2020 ja 2021 n. 1300 - 1400 euroa nettona kuussa. Minulla ei tosin ollut muuta työkokemusta kuin tuo hautausmaa. Työ oli enimmäkseen kivaa. Ulkoilua ja raitista ilmaa. Sadepäivää aika ikäviä, koska vain ukkonen oli syy jäädä sisätiloihin.
Nuo on pitänyt olla nuorien palkkoja? Jo 2016 täysi-ikäinen sai siihen aikaan 1630e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on pitänyt olla nuorien palkkoja? Jo 2016 täysi-ikäinen sai siihen aikaan 1630e.
Olin 18, 19 ja 20. Olin siis itseasiassa kolmena vuonna kahdella eri hautausmaalla. Eka sillä toisella ja vikana vuonna vaihdoin hautausmaata eri seurakuntaan. Ehkä tuo summa minkä kirjoitit on bruttona, tai sitten minua huijattiin.
Kyllä tuon verran pitäisi suurin piirtein jäädä nettona käteen.
Alaikäiset ehkä erikseen. Alaikäisiä ei voi laittaa käyttämään kaikkia koneita ja tarvitsevat muutenkin valvontaa.