Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomimammat tykkää kun tuodaan hoitsuja vietnamista, filippiineiltä, brasiliasta, intiasta?

Vierailija
10.01.2025 |

Monikulttuuria suomimammoillekin.

Kommentit (161)

-
121/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosi sitten potilaana kirurgisella osastolla, jossa oli muutama ulkomaalainen hoitaja. Olivat osaavia, ystävällisiä ja kielitaitoisia. Kiitos heille.

Vierailija
122/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisivat tuoda esim. Thaimaasta työskentelytapojakin. Olin juuri Thaimaassa sairaalassa ja kävin muutamana päivänä tutkimuksissa: homma toimi hemmetin hyvin. Myös osastolla ollessa sain todella hyvää hoitoa. Kunhan kielitaito löytyy niin en valita

Lukiko sairaalanoven yläpuolella punaisilla kirjaimilla bordell.

Ei, ei Thaimaassa lue ruotsiksi kylttejä.

Jos englantia tarkoitat, sana on brothel.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tulee työvoimaa.  Kielitaito monella alkuun huono, mutta kyllä se arjessa kohenee,

Vierailija
124/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisivat tuoda esim. Thaimaasta työskentelytapojakin. Olin juuri Thaimaassa sairaalassa ja kävin muutamana päivänä tutkimuksissa: homma toimi hemmetin hyvin. Myös osastolla ollessa sain todella hyvää hoitoa. Kunhan kielitaito löytyy niin en valita

Olen nainen ja en harrasta maksullisia. 

ja ihan sukupuolitesteissä kävin kun annoin paljaalla.

Vierailija
125/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaavat kieltä natiivitasoisesti, eipä muuta kun tervetuloa. 

Mutta jos ei niin, ei kiinnosta yhtään. Olen itse hoitaja ja joka päivä ollaan ongelmissa ulkomaalaisten hoitajien kanssa. Eivät osaa kieltä, hommat (puhelut, kirjaus, asiakkaan ymmärretyksi tuleminen) jää meille. Myös potilasturvallisuus vaarantuu ihan koko ajan. 

Onkohan norjalaisilla sairaanhoitajilla sama asenne sinne saapuvien suomalaisten työntekijöiden suhteen? En ole ainakaan mediassa kuullut tällaisesta asennevammasta.

Väitän, että tavanomaisen heikon kouluruotsin pohjalta sielläkään ei uusi tulokas ole "natiivitasoisesti".

Vierailija
126/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako suomimiehelle yh, jos hän tulee Aasiasta? Moni tulee tänne töihin elättääkseen lapsensa ja toivoo voivansa tuoda nämä myöhemmin luokseen.

Sairaanhoitajan palkka on kyllä sitä luokkaa että ne saa lapsen mukaan vaikka heti.

Eikös ne sairaanhoitajat tule tänne lähihoitajiksi? Ei sillä, että lähihoitajillakaan ihan paskat palkat olisi...

Vierailija
127/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:ta ei kiinnosta suomipappojen suhtautuminen asiaan?

Ja nuorison. Nuorissa on tulevaisuus. Niin ne ainakin sanoo.

Vierailija
128/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako suomimiehelle yh, jos hän tulee Aasiasta? Moni tulee tänne töihin elättääkseen lapsensa ja toivoo voivansa tuoda nämä myöhemmin luokseen.

Sairaanhoitajan palkka on kyllä sitä luokkaa että ne saa lapsen mukaan vaikka heti.

Eikös ne sairaanhoitajat tule tänne lähihoitajiksi? Ei sillä, että lähihoitajillakaan ihan paskat palkat olisi...

Suomalaisen lähihoitajan palkka on filippiiniläisen sairaanhoitajan näkökulmasta hyvin houkutteleva. Siellä näkyy sairaanhoitajan (registered nurse) keskimääräinen kk-palkka olevan 380 eur/kk. Toki Suomessa on paljon kallimpi elää, se on selvä.

Vierailija
129/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä. 

Vierailija
130/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille voi vastaavat sh:t v.ttuilla, eivät ymmärrä.

Oliko tämän kommentin esittäjä joku violettitukkainen lähihoitaja?

Lähihoitaja opiskelija jota ei tarvita, koska filippiinit vei harkkapaikat ja suomalaiset 70+ eläkemummot tyäpätkät. Eläkkeellä pitää pysyä kotona.

Kurja juttu, mutta älä silti hauku suomalaisia vanhoja naisia mummoksi.  Mummo on nykyään halveksuntaa ilmentävä sana. Se loukkaa syvästi niitä, joilla ei ole lapsenlapsia.

Vierailija
131/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen lähihoitajan palkka on filippiiniläisen sairaanhoitajan näkökulmasta hyvin houkutteleva. Siellä näkyy sairaanhoitajan (registered nurse) keskimääräinen kk-palkka olevan 380 eur/kk. Toki Suomessa on paljon kallimpi elää, se on selvä.

Samaa mieltä siitä, että Suomessa on kalliimpi elää.

Vierailija
132/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan ok mistä kukakin on kotoisin, mutta hoitotyössä pitää osata suomea. On tärkeää, että potilas tulee ymmärretyksi.

Vierailija
133/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mono kirjoitti:

Olin vuosi sitten potilaana kirurgisella osastolla, jossa oli muutama ulkomaalainen hoitaja. Olivat osaavia, ystävällisiä ja kielitaitoisia. Kiitos heille.

Mitäkieltä puhuivat?

Vierailija
134/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit kuitenkin lukemiskuntoinen.

Vierailija
135/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan ok mistä kukakin on kotoisin, mutta hoitotyössä pitää osata suomea. On tärkeää, että potilas tulee ymmärretyksi.

Toki, mutta jos vaihtoehto on hoitajavaje, niin mieluummin sekaan huonosti suomea puhuvia. Kyllä se kielitaito kohenee.

Vierailija
136/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä juttu.

Tosin en ole mamma enkä hoitaja, ilmeisesti oletus oli suomimammojen pelkäävän hoitoalojen töidensä puolesta. Vai mikä pointti olikaan.. tuskin ne pelkää.

VelaN43 ekonomi, pitäähän jonkun mun pylly pyyhkiä sitku en ite enää osaa 😂

Vierailija
137/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei vaivaudu oppimaan suomea ollenkaan koska sitä ei vaadita vaan käyttää englantia. Kulttuurierot vaikuttavat myös, Aasian maissa on normaalia että hymyillään ja nyökkäillään vaikka ei ymmärretä mitään. Ovat myös passiivisaggressiivisia ja kovia paskanpuhujia tuon ulkokultaisuutensa seurauksena 😄

Ennen suomalaiseen työelämään astumista heille pitää selittää selvästi, että työpaikalla ei saa sanoa, että ymmärtää asian, jos ei ymmärrä. Esimies ja kollega luulevat, että kaikki on kunnossa, kun toinen sanoo joo joo tai yes yes. Jossain päin maailmaa puhuja menettää kasvonsa, jos myöntää, ettei ymmärrä, mitä toinen henkilö sanoi. Täällä on oletusarvo, että henkilö vastaa niinkuin asia on. Jos ei ymmärrä jotain, ei tiedä jotain, se tulee kertoa heti, niin asiaa voidaan opetella. E.m. tapa käyttäytyä liittyy muuhunkin työhön kuin hoitoalaan. Sitä tapahtuu myös korkeasti koulutettujen kohdalla. Luonnollisesti tämä aiheuttaa  närää työssä ja kollegat luulevat henkilön olevan laiska tai tyhmä tai sabotoija, kun asioita alkaa mennä pieleen ja joku joukuu niityä korjailemaan tai työpaikan brändi kärsii mainehaittaa.

Vierailija
138/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, saatiin kokemusasiantuntijan kommentit. 

Vierailija
139/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, saatiin kokemusasiantuntijan kommentit. 

Kyllä, englannin kielen kokemusasiantuntijan. Kuten tässäkin ketjussa niin selvästi tulee esille, suomalaiset hoitajat eivät osaa englannin kieltä, ja mielelläni tätä kokemusasiantuntemustani heille kommentoin. 

Vierailija
140/161 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä juttu.

Tosin en ole mamma enkä hoitaja, ilmeisesti oletus oli suomimammojen pelkäävän hoitoalojen töidensä puolesta. Vai mikä pointti olikaan.. tuskin ne pelkää.

VelaN43 ekonomi, pitäähän jonkun mun pylly pyyhkiä sitku en ite enää osaa 😂

huutista vanhapiikalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi