Vanhempien käsitykset elintarvikehygieniasta
Joskus kotona käydessä menee täydellisesti hermot vanhan äidin olemattomien hygieniatietojen kanssa, kun se reppana ei tajua mitään esim. ikivanhojen säilykkeiden botulismiriskistä tai kuvittelee, että salaattia voi alkaa tekemään käsillä, joilla on juuri käsitelty raakaa broileria.
Muistan lapsuudesta, miten äiti poimi aina jonkin lattialle pudonneen voileivän, puhalsi siihen pari kertaa, ja työnsi ääntä kohti. Ruoan puhtaus on hänelle enemmän taikamenoja kuin tiedettä. Taudinaiheuttajat katoavat kuin pöly puhaltamalla.
Kuvioon kuuluu toki myös äärimmäinen kauhu ruoan pois heittämistä kohtaan. Kaapeista löytyy vaikka millaista markka-ajalla hankittua elintarviketta, jota vain säilytetään ja säilytetään kuin jonkin Jumalan rangaistuksen pelossa.
Muilla samanlaisia kokemuksia omien vanhempien kanssa?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiinnostavaa lukea täältä vertaistukea. Mun vanhemmilla on elintarvikehygienia aivan hukassa ja heidän luonaan on inhottavaa syödä yhtään mitään. Yleensä vatsa on ihan sekaisin, kun kyläilyreissun jälkeen pääsen kotiin (asun kauempana, joten olen aina yötä).
Juuri tuota samaa on meilläkin, että ruoka vain jätetään kattilassa/pannussa hellan päälle ja sitä sitten lämmitetään. Ruoka ei useinkaan pääse jääkaappiin ollenkaan. Luulin aikuiseksi asti, että ruoka kuuluukin säilyttää sillä lailla, kun en tiennyt paremmin.
Leikkeleitä hamstrataan jääkaappiin ja viimeisellä käyttöpäivällä ei ole mitään merkitystä. Usein jääkaapista tulee aivan kammottava haju, kun oven avaa.
Pahin todistamani laiminlyönti oli, kun äiti pesi vessan lattian rätillä ja toi rätin sitten keittiöön ja jätti sen tiskipöydälle. Hyi v*tun v*ttu. En voinut olla huomauttamat
Meillä on kaksi kissaa, ja ehdottomasti kädet pestään huolella hiekkalaatikon putsaamisen jälkeen. Vähintään toksoplasmoosin takia, jos ei muuten (vaikka tietty muutenkin pitää, kun jätöksiä käsittelee). Naurahdin kyllä muuten tuota "kätevää emäntää".
T: kalapuikkoisän lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ettei pestä käsiä vessassa käynnin jälkeen... mistä tiedän? Anoppi ei (kotonaan) laita vessan ovea kiinni, että voi pöntöllä liritellessään osallistua keskusteluun. Sieltä sit suoraan keittämään kahvia, kattamaan ja asettelemaan keksejä. Yök yök yök. Pehmenneitä Domino-keksejä pissatipoilla. Kelpaisko?
Koskaan en ole onnistunut kusemaan käsilleni vessassa käydessäni. Onkohan sinulla jotain rakenteellista tai neurologista ongelmaa jos pissa tipat käsillä on ihan normi kauraa?
Naisille kyllä jää vessapaperillä pyyhittäessä hyvinkin vähän pissaa sormiin, niin että kyllä ihan saippuapesu on paikallaan.
Ei jää naisille. Sinulle jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini on tällainen. "Jostain syystä" ei syödä siellä ikinä. Juurikin samoja joita kuvailtu, likaisillä käsillä käpistellään ruokia, parasta ennen pvm on vain "suositus". Ihan hyvää on rasvaton maito vielä viikon parasta ennen päiväksesä, vaikka purkki on ollut avattuna. Ihan pokkana pistää jotain jo harmahtavia vuosikertasuklaita lapsenlapsille tarjolle ja suuttuu, kun kielletään lapsia ottamasta niitä. Muutenkin on hyvin likaista hänen kotonaan.
Parasta ennen -päivämäärä nimenomaan on suositus. Viimeinen käyttöpäivä sen sijaan ei ole suositus.
Liha-ja kalatuotteissa on kyllä viimeinen käyttöpäivä eikä parasta ennen päivä. Ainakin meidän kylän kaupoissa.
Missä hän väitti noin olevankaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko muille tuttua, että ruokia säilytetään kuistilla tai eteisessä? Esim. se kymmenen kilon kinkku, kun ei mahdu jääkaappiin. Ymmärrän tämän vielä talvella, jolloin siellä kuistilla on oikeasti kylmä, vaikka lämpötila vaihteleekin. Mutta kesällä sama juttu.
Tällaiseen tottuneilla täytyy olla vastustuskyky kehittynyt pilaantuneen ruuan suhteen.
Miksi kellään olisi 10kg kinkku kesällä kuistilla?
meillä on tällä hetkellä kylmäeteisessä -3 astetta. Kyllä siellä voi syksystä kevääseen kaikenlaista ruokaa säilyttää. Kesällä siellä on tpsin 35 astetta lämmintä, joten silloin ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Isäni bravuuri on, että kaupan kalapuikot lämmitetään mikrossa. Niitä ei siis kypsennetä, vaan pannaan vain jäisinä mikroon. Olen sen sata kertaa sanonut, että se on raakaa kalaa, ja hänen mikronsa vain lämmittää sen, ei kypsennä. Yääh.
Isä myös kerää paljon marjoja syksyisin, sitten ne päiväkaupalla odottaa perkaamista, lopulta puolihomeisina pakkaseen. Sieltä sulatetaan kerralla iso määrä ja vähitellen jääkaapista syödään koko ajan homeisemmaksi menevät marjat.
Äiti lämmitti mikrossa koko lapsuuteni minulle ruokia kaupan muovisessa einesruokakipossa. Siinä yhdessä ja samassa astiassa, uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... kun se oli lähes pehkua, niin muoviastia sitten vaihdettiin. Minkä määrän mikromuovia olenkaan siinä ohessa syönyt. Kärsin myös lapsettomuudesta ja lapset sain hoitojen avulla, sattumaa vai ei.
Tuota en nyt ymmärrä, että miten niin se mikro vain lämmittää, eikä muka kypsennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiinnostavaa lukea täältä vertaistukea. Mun vanhemmilla on elintarvikehygienia aivan hukassa ja heidän luonaan on inhottavaa syödä yhtään mitään. Yleensä vatsa on ihan sekaisin, kun kyläilyreissun jälkeen pääsen kotiin (asun kauempana, joten olen aina yötä).
Juuri tuota samaa on meilläkin, että ruoka vain jätetään kattilassa/pannussa hellan päälle ja sitä sitten lämmitetään. Ruoka ei useinkaan pääse jääkaappiin ollenkaan. Luulin aikuiseksi asti, että ruoka kuuluukin säilyttää sillä lailla, kun en tiennyt paremmin.
Leikkeleitä hamstrataan jääkaappiin ja viimeisellä käyttöpäivällä ei ole mitään merkitystä. Usein jääkaapista tulee aivan kammottava haju, kun oven avaa.
Pahin todistamani laiminlyönti oli, kun äiti pesi vessan lattian rätillä ja toi rätin sitten keittiöön ja jätti sen tiskipöy
Paska hommien jälkeen aina käsien pesu. Meillä ei kissoilla ollut Toksoplasmoosia, mutta eihän sitä ole itselläkään ja aina kädet pestään paskalla käymisen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni bravuuri on, että kaupan kalapuikot lämmitetään mikrossa. Niitä ei siis kypsennetä, vaan pannaan vain jäisinä mikroon. Olen sen sata kertaa sanonut, että se on raakaa kalaa, ja hänen mikronsa vain lämmittää sen, ei kypsennä. Yääh.
Isä myös kerää paljon marjoja syksyisin, sitten ne päiväkaupalla odottaa perkaamista, lopulta puolihomeisina pakkaseen. Sieltä sulatetaan kerralla iso määrä ja vähitellen jääkaapista syödään koko ajan homeisemmaksi menevät marjat.
Äiti lämmitti mikrossa koko lapsuuteni minulle ruokia kaupan muovisessa einesruokakipossa. Siinä yhdessä ja samassa astiassa, uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... kun se oli lähes pehkua, niin muoviastia sitten vaihdettiin. Minkä määrän mikromuovia olenkaan siinä ohessa syönyt. Kärsin myös lapsettomuudesta ja lapset sain hoitojen avulla, sattumaa vai ei.
Tuota en nyt ymmärr
No kypsentäähän se siis toki, jos on riittävän kauan mikrossa, mutta joku 30 sek. esikypsentämätön kalapuikko ei mikrossa valmistu.
Vierailija kirjoitti:
Pahin todistamani laiminlyönti oli, kun äiti pesi vessan lattian rätillä ja toi rätin sitten keittiöön ja jätti sen tiskipöydälle. Hyi v*tun v*ttu. En voinut olla huomauttamat
Et ole turhan tarkka. Ihmettelen aina ihmisiä jotka ei pese käsiä,nehän pestään ,leikillisesti sanoen,aina ennen ja jälkeen ,ja kerran vielä vaikka ei tarvitse. En ole hygienisti millään lailla mutta puhtaus ja siisteys pitää tulla ihan takaraivosta,ilman miettimistä että pesenkö nyt kädet,jos olen käsitellyt jotain sottaista. Mielestäni voit hienovaraisesti huomautella jatkossakin.
Öh... Oletko kuullut siivoamisesta? 🙄 minä voin aivan hyvin nostaa lattialtani (omaltani) jotain ja syödä. Joskus teen niin, joskus en. Minulla on tapana pitää asuntoni siistinä ja puhtaana.
Minä luulin, että minun mieheni on huolimaton näiden asioiden suhteen, mutta ei hän sentään yllä täällä kerrottuihin. Mutta minun pitää erikseen hänelle aina mainita, mitä ei saa enää lapsille syöttää. Hän ei ollenkaan katso tuotteiden viimeistä käyttöpäivää, vaan leikkeleitäkin voi syödä vaikka kolme viikkoa pakkauksen avaamisen jälkeen, jos ne eivät haise. Ja pilaantunut liha on hänen mielestään vain raakakypsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tarkistan vanhempieni luona käydessä aina ensin jääkaapin. Katson päiväykset ja heitän sieltä pois kaikki vanhentuneet ja tyhjään ruoan tähteitä rasioista, kipoista ja kupeista ja heitän roskiin epämääräisiä kääröjä, joissa saattaa olla leipää, kuivahtunut omena tai paistettua jotain.
80-vuotiaalla äidilläni diagnosoitiin pari vuotta sitten alzheimer. Aiemmin jääkaappi oli siisti ja puhdas ja kaikki oli järjestyksessä.
Se sana on TYHJENNÄN!!!!! 🙄 TYHJENTÄÄ. Ei ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempien kanssa kyllä. Siellä lohikeitto tai kermainen kanakastike jäähtyvät liedellä, voi sulaa ruokapöydässä ja mitään ruokaa ei heitetä pois. Anoppi mm. antoi minulle valehtelematta peukalon pään kokoisen palan lohta jemmattavaksi jääkaappiin. Ylipäätään ruoat lojuvat huoneenlämmössä liian pitkään. Tomaatit homehtuvat pöydällä jne.
Ööööö. Minä olen hygieniafriikki ja aina saanut kuulla siitä. En minäkään silti laita kattiloita lattialle tuohon ranskalaisen parvekkeen eteen jäähtymään. 🙄 Kyllä ne saavat jäähtyä ihan liedellä ja avaan ikkunoita ja ovia mahdollisuuksien mukaan, jotta nopeutan jäähtymistä. Ne valviroiden vauhko-ohjeet on tehty, jotta vältetään satoja-miljoonia oikeudenkäyntejä milloin ketäkin vastaan. Kotona saa käyttää järkeä.
Mun ruokahygienia on mitä on. elän niin aistinvaraisesti, että ei mitään järkeä. Päiväyksistä ei ole mitään tietoa oikeastaan ikinä. Maito: hyvinkin aukinaisena jääkaapissa 3sta neljään viikkoa. Käytän vain aamukahvissa lauantaina ja sunnuntaina. Heitän pois vasta jos kahviin tulee paakkuja. Kananmunat: pois vasta jos haisee tai kelluu liikaa.
Vehnäjauhot: en muista, että olisin koskaan heittänyt jauhoja pois. Nykyiset ostettu kai vuosi sitten.
Juusto: ostan yleensä ison kermajuuston ja jos en muista raastaa heti avattuna pakastimeen suurinta osaa niin saatan jättää auki ja syön kun syön. Leikkaan noin viikko avaamisesta paketin auki, kaikki ilman kanssa tekemisissä olleet pois ja raastan lopu pakastimeen.
Ruoka: saatan myöhään illalla vielä keitellä jotain pitkään hautuvaa ruokaa, otan pois hellalta tai uunista. Jätän jäähtymään pöydälle ja aamulla ennen töihin lähtemistä pistän osan pakkaseen ja ne pari rasiaa mukaan töihin jääkaappiin.
juurekset: syön niitä niin kauan kun eivät näytä mätääntymisen merkkejä. Kestävät juureslaatikossa yleensä kuukausia.
vihannekset: syön niin kauan kun näyttävät ok. Nahistuminen ei ole syy heittää pois. Vihanneksista käytän vain vihreää paprikaa ja tomaattia. Vasta näkyvä home on syy itsellä heitää pois.
Marjoista syön yleensä puolukkaa ja se nyt happamuutensa ansiosta säilyy viileässä ties kuinka kauan. Harvemmin edes pakastan kun tiedän syöväni vuoden saaliin ennen kuin menee pilalle. Jos tulee joku usean kuukauden työkeikka taas niin sitten pakastan.
en käytä oikeastaan mitään muita noita ns tuoretuotteita. Mun jääkaapista ei löydy esimerkiksi leikkeleitä tai hedelmiä. Voita voi hyvin säilyttää tasoilla, en ole ikinä kenenkään kuullut sitä säilyttävän jääkaapissa. Leipää en syö kotona niin en tiedä miten sitä kuuluisi säilyttää. Siinäkin luotan siihen, että maistan mahdollisen homeen ja olen sen usein tehnytkin jos jossain on pilalle mennyttä leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en nyt ymmärr
Länkyttäjä luulee väärin. Kalapuikot ovat oikeasti kypsennettyä kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempien kanssa kyllä. Siellä lohikeitto tai kermainen kanakastike jäähtyvät liedellä, voi sulaa ruokapöydässä ja mitään ruokaa ei heitetä pois. Anoppi mm. antoi minulle valehtelematta peukalon pään kokoisen palan lohta jemmattavaksi jääkaappiin. Ylipäätään ruoat lojuvat huoneenlämmössä liian pitkään. Tomaatit homehtuvat pöydällä jne.
Ööööö. Minä olen hygieniafriikki ja aina saanut kuulla siitä. En minäkään silti laita kattiloita lattialle tuohon ranskalaisen parvekkeen eteen jäähtymään. 🙄 Kyllä ne saavat jäähtyä ihan liedellä ja avaan ikkunoita ja ovia mahdollisuuksien mukaan, jotta nopeutan jäähtymistä. Ne valviroiden vauhko-ohjeet on tehty, jotta vältetään satoja-miljoonia oikeudenkäyntejä milloin ketäkin vastaan. Kotona saa käyttää järkeä.
Ja jos joku nyt aikoo kysyä että eikö siihen oven eteen voi laittaa pöytää siksi aikaa, niin joo toki voi. Mutta en pidä pakkasella ovea auki tuntikaupalla. Tuuletan kyllä ympäri vuoden, totta kai, mutta en halua sentään arktisia olosuhteita kotiin, jotta saisin ruuan jäähdytettyä jossain määrätyssä ajassa.
Miesystäväni on tällainen säästäjä. Toissapäivänä teki hernekeiton joulun kinkunjämistä. Kinkku on toki ollut jääkaapissa, mutta silti, yöks. Sen halvatun lihan olemassaoloa piti vielä jatkaa keiton muodossa, jota muuten pakastettiinkin vielä. En edes maistanut kehoituksesta huolimatta.
Maksalaatikoita hän säilyttää kuistilla, "Ei ne siellä miksikään mene, pakkasessa", paitsi että pakkasta ei ole ollut joulusta asti, eikä missään tapauksessa -18 astetta, joka pitäisi olla.
Kylmäsäilytystä vaativat ostokset saattavat lojua kassissa vaikka yön yli, kun "unohtui".
Toistuvasti miehellä on mahanpuruja ja niitä sitten ihmettelee. Oon sanonut, että saattaa johtua puutteellisesta kylmäsäilytyksestä, mutta ukko ei usko.
Minä en syö miehen luona mitään, minkä valmistukseen/säilytykseen en ole itse osallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ettei pestä käsiä vessassa käynnin jälkeen... mistä tiedän? Anoppi ei (kotonaan) laita vessan ovea kiinni, että voi pöntöllä liritellessään osallistua keskusteluun. Sieltä sit suoraan keittämään kahvia, kattamaan ja asettelemaan keksejä. Yök yök yök. Pehmenneitä Domino-keksejä pissatipoilla. Kelpaisko?
Koskaan en ole onnistunut kusemaan käsilleni vessassa käydessäni. Onkohan sinulla jotain rakenteellista tai neurologista ongelmaa jos pissa tipat käsillä on ihan normi kauraa?
Naisille kyllä jää vessapaperillä pyyhittäessä hyvinkin vähän pissaa sormiin, niin että kyllä ihan saippuapesu on paikallaan.
Ei jää naisille. Sinulle jää.
Hei jankkaaja. Voin tulla kylään,käydä kusella ja paskalla samalla kun menkat ja sitten ilman käsipesua laittaa sinulle tarjottavia pöytään kun KAKKA JA PISSA ON STERIILIÄ LANNOITETTA. Naminami?
Vierailija kirjoitti:
Mun ruokahygienia on mitä on. elän niin aistinvaraisesti, että ei mitään järkeä. Päiväyksistä ei ole mitään tietoa oikeastaan ikinä. Maito: hyvinkin aukinaisena jääkaapissa 3sta neljään viikkoa. Käytän vain aamukahvissa lauantaina ja sunnuntaina. Heitän pois vasta jos kahviin tulee paakkuja. Kananmunat: pois vasta jos haisee tai kelluu liikaa.
Vehnäjauhot: en muista, että olisin koskaan heittänyt jauhoja pois. Nykyiset ostettu kai vuosi sitten.
Juusto: ostan yleensä ison kermajuuston ja jos en muista raastaa heti avattuna pakastimeen suurinta osaa niin saatan jättää auki ja syön kun syön. Leikkaan noin viikko avaamisesta paketin auki, kaikki ilman kanssa tekemisissä olleet pois ja raastan lopu pakastimeen.
Ruoka: saatan myöhään illalla vielä keitellä jotain pitkään hautuvaa ruokaa, otan pois hellalta tai uunista. Jätän jäähtymään pöydälle ja aamulla ennen töihin lähtemistä pistän osan pakkas
Kiitos tästä viestistä, aloin jo miettimään olenko ainoa joka ei ole niin tarkka päiväysten suhteen.
Maito tosiaan säilyy kuukaudenkin parasta ennen päiväyksen jälkeen, samoin kerma jos avaamaton paketti. Kyllähän sen huomaa, jos on maito piloille mennyt, kun kokkaroituu kahvissa.
Kananmunat säilyy kuukausia, samoin hapanmaitotuotteet. Lihan suhteen olen tarkempi, mutta kyllä mä syön jos on vaikka edellisenä päivänä mennyt vanhaksi.
Mulla ei ole koskaan elämäni aikana ollut yhtään ruokamyrkytystä. Enkä oo muutenkaan koskaan kipeänä. Oon 44 v.
Vähän kyllä surettaa kun niin moni heittää täysin syömäkelpoista ruokaa roskiin.
Vanhempani ovat eronneet. Isäni luona on jääkaappi täynnä päiväysvanhoja tuotteita kun ostaa enemmän kuin yksinasuva syö. Lisäksi ei ikinä pese käsiään. Kerran olin tullut kahville ja kuulin miten isä kävi tekemässä paskat,sitten veti vessan ja käsiä pesemättä kahvinkeittoon.
Ei kärsi. Pidän vaan yhtä tomaattia kerralla huoneenlämmössä. Ei tule mitään jos kaikki jättää kerralla huoneenlämpöön. Meillä ei ole mitään vanhaa paitsi minä.