Miksei Te-palvelut ilmoita julkisesti mitä uusia palveluita heillä on tarjota työttömille?
Palkkatukea supistetaan, työkokeilua lyhennetään yms
Työvoimakoulutuksia on nähtävästi vähennetty.
Mitä uusia palveluja tarjotaan??
Itse olen yli 60 v ja palvelu jota tarjotaan on työkokeilu. Osaan kyllä ihan itse hakea työkokeilupaikkoja mutta mikä ihmeen palvelu tämä on?
Työtyömyyteni alkoi koronan seurauksena.
Kommentit (33)
TE-palvelut siirtyivät kunnille 31.12.2024.
Vierailija kirjoitti:
TE-palvelut siirtyivät kunnille 31.12.2024.
Onko tämä palvelu? Kaikki tämän tietävät mutta kiitos.
Koska ei niillä ole mitään uusia palveluita tarjota. Satonenkin sanoi jossain haastattelussa että työkyvyttömille tarjotaan jotain uutta palvelua. Eipä ole näkynyt eikä kuulunut. Lyödään kovemmin kuin terveitä työttömiä.
On ainoastaan yksi palvelu: työvoimapoliittinen lausunto Kelaan tai työttömyyskassaan. (Lausunto, joka on joko työmarkkinatukea puoltava tai karenssia puoltava.) Mitä tiedotettavaa siinä on?
Vaikuttaa salaseuralta. Se että käytäisiin kunnolla läpi palvelut on täysi mahdottomuus. Koska pitää kirjoittaa lausunto Kelaan. Se on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei niillä ole mitään uusia palveluita tarjota. Satonenkin sanoi jossain haastattelussa että työkyvyttömille tarjotaan jotain uutta palvelua. Eipä ole näkynyt eikä kuulunut. Lyödään kovemmin kuin terveitä työttömiä.
Taitaa olla palveluna se että pitää hakea työpaikkoja vaikka kaikki tietävät ettei työnantaja palkkaa ketään jolla terveysongelmia.
Päättäjät suunnittelevat ja suunnittelevat. Työllistävät itsensä ja saavat palkkaa ns. turhasta työstä.
Ei siellä mitään uusia palveluita ole. Joitakin juttuja on karsittu, johtuen lakimuutoksista. Työttömän on itse hoidettava itsensä.
Mulle ei ole mitään palveluita. Mulle ei laitettu edellisen yhteydenoton jälkeen mitään työnhakuvelvoitetta, sanoivat vaan, että ottavat sitten tammikuun puolella yhteyttä. No, eilen mä kävin omat tiedot kattomassa, mulle oli vaan laitettu joulukuussa ettei ole estettä työttömyysetuuden maksamiselle, siis se työvoimapoliittinen lausunto. Mutta mitään yhteydenottopäivää tai velvoitteita ei ole laitettu.
Eli mä saan olla täällä ihan miten vaan... vaikka lopun ikääni.
Mulla on ikää yli 60 v.
Mulle ei kyllä tuolla kunnalla jolle tää siirtyi ole mitään tarjottavaa muutenkaan. Ei terveyspalveluita, kirjastossakin käyn toisessa kaupungissa, kaupassa käyn tämän kylän ulkopuolella. Terkkarissa mulle on naurettu päin naamaa, hammashoitolasta hammaslääkärin antama hoitolähete laitettiin poikki hammashoitajan omin teoin, mulla ei ollut siihen osuutta että laittoi poikki. Johonkin työllistamistukipaikkaan on annettu tarjouksia, olen hakenut, ja ne on pyytäneet haastastteluun, mutta se haastattelu on ollut täysin asiaton... nauroivat lopulta päin naamaa. Sitten jos olen hakenut koulutukseen, joka te-rahoitteinen, työkkärin edustaja joka oli valintahaastattelussa "Mitä sinua hyödyttää kouluttaa", ja toisessa kouluttajan edustaja tykkäs että mun aiemmissa työtodistuksissa on kerrottu valeita tai olen ne työtodistukset väärentänyt... sillä minä en sen kouluttajan edustajan mielestä ole voinut pärjätä työssäni niin hyvin kuin työtodistukssa on väitetty.
Että semmosta! Mikä seutu? No, Varsinais-Suomi!
Ai niin tää loistava juttu unohtui. Kävin jossakin yhteydessä tiedustelemassa työkkärin tietosuojavastaavan yhteystietoja, työkkärin työntekijä maisterinainen kirjoitti mun tietoihin "Tulee kysymään tietosuojavaltuutetun nimeä!"
No, semmosta vitsiä nää vääntää!
Minua alkaa vähän pelottaa, että minut on unohdettu. Minulla ei ole mitään uutta suunnitelmaa. Laitoin viime kuussa sen muutoksien piikkiin, mutta kai jo nyt heillä kaikki toimii normaalisti?
Tiedot kuntien sivuilla nykyisin.
Sinä kun tunnut tietävän, mitä ne uudet palvelut sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitushan valehtelee niin paljon kuin ehtii. Säälittää vaan kun suuri osa ihmisistä uskoo näitä heidän juttuja. Kansalaisille riittää kun joku sanoo/luettelee erilaisia asioita mitä tehdään. Toteutuksella ei sitten niin väliä, kovat puheet vaan.
Töitä ei ole. Palveluita ei ole. Sellaista.
Uudellamaalla työttömiä työnhakijoita vähän alle 100 000 ja avoimia työpaikkoja 5000. Töitä on siis tarjolla 0,05% työnhakijoista.
Sinänsä ihan loogista, ettei ole mitään kursseja tai muuta, koska mihin työpaikkoihin niillä ketään valmistellaan?
Tämä taloustilanne on kamalin ikinä ja huonommaksi menee.
Eikö teidän työllisyyssuunniyelmaan ole laitettu sitä 4 työpaikkaa haettava ja merkattava sinne nettiin, pelleily? Ihme jos joillekin laitetaan tuollainen ja joillekin ei?
Onko työkokeilu palvelu? Minusta se on silkkaa kyykytystä ja työnhakijan aliarviointia. Ainakin jos kyseessä on jo pitkään työelämässä ollut ja ehkä koulutettu henkilö. Nuorten kohdallavarsinkin jos ei ole pahemmin koulutusta tai työkokemusta tilanne on varmasti toinen.
Itsekin olen juuri kuuskymppiseksi kääntynyt työtön. Koulutettu, työkykyinen ja työhaluinen. Ikäsyrjinnän takia en minnekään kelpaa joten olen valmis siirtymään eläkkeelle. Ehkä silloin kelpaan edes pätkätyöhön. Eläkkeelle voisin opiskella mitä haluan ja tehdä yksinyrittäjänä erilaisia projekteja. Rahaa noista ei tule riittävästi elämiseen mutta olispa satunnaisesti kiva pieni lisä laihan eläkkeen päälle.
Nopeampia ja pidempiä karensseja sekä orjatöitä.