Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien käsitykset elintarvikehygieniasta

Vierailija
10.01.2025 |

Joskus kotona käydessä menee täydellisesti hermot vanhan äidin olemattomien hygieniatietojen kanssa, kun se reppana ei tajua mitään esim. ikivanhojen säilykkeiden botulismiriskistä tai kuvittelee, että salaattia voi alkaa tekemään käsillä, joilla on juuri käsitelty raakaa broileria.

Muistan lapsuudesta, miten äiti poimi aina jonkin lattialle pudonneen voileivän, puhalsi siihen pari kertaa, ja työnsi ääntä kohti. Ruoan puhtaus on hänelle enemmän taikamenoja kuin tiedettä. Taudinaiheuttajat katoavat kuin pöly puhaltamalla.

Kuvioon kuuluu toki myös äärimmäinen kauhu ruoan pois heittämistä kohtaan. Kaapeista löytyy vaikka millaista markka-ajalla hankittua elintarviketta, jota vain säilytetään ja säilytetään kuin jonkin Jumalan rangaistuksen pelossa.

Muilla samanlaisia kokemuksia omien vanhempien kanssa?

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vanhoiksihan nuo ovat siitä huolimatta eläneet. 

Samalla olette itse aikoinaan äitinne ruuilla aikuisiksi kasvaneet. Nälkä on hävinnyt syödessä.

Vierailija
82/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltu niin tarkkoja, vaan ei ollut allergioitakaan.

Ihan vaan maitorupea ja heinänuhaa oli, ei mitään allergioita.

Siitäkö ne tuli, kun kastike jäähtyi hellalla???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla on myös tapana laittaa ruokaa kilokaupalla kerralla. Laatikoita monta sorttia. Ja kun ruvetaan syömään niin joka hiton loota pitää uunissa lämmittää koko astiallinen,  joka ruokailun jälkeen jätetään taas hellalle jäähtymään moneksi tunniksi. Sama se rokkakattilallinen lämmitetään joka päivä kokonaan uudestaan ja uudestaan. Niillä on kyllä mikro jolla voisi lämmittää sen lautasellisen mieheen mutta ei ne sitä voi käyttää. Ja kohta taas soi puhelin että tuokaa imodiumia.

Vierailija
84/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös appivanhemmat jättävät ruuat lämpimään läsöttämään vaikka tunneiksi! Ja sitten ilman kelmua/kantta lopulta jääkaappiin niin, että ruoka kuivuu pinnoilta ja ruuan maku tarttuu kaikkeen. Oksettavaa! Ihme, ettei kukaan saa koskaan ruokamyrkytystä. Heittävät kyllä myös valtavasti ruokaa roskiin.

Omat vanhempani (äitini) taas ovat tosi tarkkoja siitä, että ruoka menee heti kylmään ja muutenkin on hygieenistä. Mutta sitten taas mitään ei saa heittää muruakaan pois ja sekin on tiettyyn pisteeseen mennessään todella raskasta.

Vierailija
85/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi ei hygieniasta välitä. Vanhan kansan letkautuksia heittelee. Tulee hyvä lauluääni kun syö homeista leipää, heh heh.

Hän on harvoin kipeä. On varmaan kroppa niin tottunut pöpöihin, ettei enää vaikuta.

Vierailija
86/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aihe, itselläni kokemusta molemmista "ääripäistä".

Oma äitini on ruoan suhteen hygieniafriikki, eli näin olen kasvanut. Ruokaa heitetään pois kauhistuttavissa määrin, usein jo ennen viimeistä käyttöpäivää jos ollut avattuna edes sen yhden päivän/margariini seissyt päydällä yli 10 min, ihan hyvää olevaa leipää jne. Kauhuesimerkkinä mainittakoon, että heitti pois 2 viikkoa avattuna olleen pullon etikkaa (!!), koska se "saattaa olla pilaantunut" (?!).

Anoppini (joka n. 25 v vanhempaa ikäpolvea) kelpuutti kaiken ruoan (homeinen juusto ihan ok, pvm-suositukset ovat huuhaata, aisteilla mennään), ja mieheni sekä erityisesti kälyni hänen kasvattamanaan ajattelee näin myös (siivotessani pöytää uudenvuoden aikana minua ojennettiin kun olin heittämässä pois jo jonkun lautaselle jääneen neljännes kananintafileen..). Pataruoat seisovat päiviä hellalla "jäähtymässä" ja lämmitetään samassa padassa uudelleen ja uudelleen... Kalapuikot jätetään myös esille yön yli. Jopa muikunmäti voidaan sulattaa ja uudelleenpakastaa moneen kertaan (!).

No toisaalta, en ole toistaiseksi vielä joutunut kokemaan ruokamyrkytystä tai vastaavaa kotona valmistellusta ruoasta. :)

Vierailija
87/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kattilan jäähtymään tiskisaltaaseen  kylmään veteen ja kansi päälle.  Tai jos on uuniruokaa niin haen pakkasesta kylmäkallen, joka siihen vuoan päälle. Voi laittaa folion ja sitten sen päälle.  Ja kyllä,meillä oli sama tämän vanhan ruuan kanssa kun vanhemmat olivat vielä olemassa. Aina piti varoa mitä siellä söi. Luulen että nämä oikein vanhat ei ole koskaan ymmärtäneet  hygieniasta mitään. Eihän heidän nuoruudessaan mitään jääkaappeja edes ollut. Ja nyt sitten seuraava sukupolvi tekee samoin. Ei onneksi kaikki

Kuulostaa hyvältä, mutta älä jätä kantta päälle kattilaan kun jäähdytät. Pääsee lämpö paremmin haihtumaan ja jäähtyy nopeammin, paitsi jos kyökki pörrää kärpäsiä, niin tottakai pitää suojata. Laatikoiden kanssa parempi laittaa ne kylmäkallet alle, ei päälle, eikä foliota päälle, koska se kattilan kannen tavoin se hidastaa jäähtymistä. Talouspaperia vaikka päälle, jos asunnossa pörrää kärpäsiä. Sunkin miniäsi/tyttäresi joskus vielä tänne kirjottelee, että anoppi/äiti jäähdyttää ruoat kannen ja folion alla, eihän ne siellä jäähdy, ja lapset ei ainakaan koskaan milloinkaan saa siellä enää syödä mitään ja omat ruoat pitää ottaa mukaan, ettei vanha huuhkaja myrkytä meitä. ;D

Vierailija
88/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopilla on myös tapana laittaa ruokaa kilokaupalla kerralla. Laatikoita monta sorttia. Ja kun ruvetaan syömään niin joka hiton loota pitää uunissa lämmittää koko astiallinen,  joka ruokailun jälkeen jätetään taas hellalle jäähtymään moneksi tunniksi. Sama se rokkakattilallinen lämmitetään joka päivä kokonaan uudestaan ja uudestaan. Niillä on kyllä mikro jolla voisi lämmittää sen lautasellisen mieheen mutta ei ne sitä voi käyttää. Ja kohta taas soi puhelin että tuokaa imodiumia.

Meillä sama, sekä omilla vanhemmilla että appivanhemmilla.

KAIKKI ruoka (jota on tehty mahdottomat sammiot) lämmitetään joka ruokailuun uudelleen ja uudelleen. KAIKKI mitä ei hellalle saada lämmitetään mikrossa aina koko tarjoiluastiallinen.

Ihme jos ei bakteerit idä kun niille annetaan tasaisin väliajoin tuollainen mukava boosti sopivaa lämpöä, ja sitten taas seisotetaan niitä haaleita astioita pöydässä tuntitolkulla.

Vierailija
89/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mun äiti on todella tarkka hygieniasta ihan kaikessa tekemisessään. Itse taas en ole niin tarkka säilytysaikojen kanssa, muuten kyllä. Parasta ennen on mulla parasta ennen, ei viimeinen käyttöpäivä. Voin nuolaista keittiöni lattiaa sairastumatta mihinkään, joten voin kyllä syödä siihen tippuneen leivänkin. Liedellä jäähtyy ruoka, ei sitä kuumana jääkaappiin tungeta pilaamaan jääkaapissa olevia tuotteita lämmöllään. Talvella vien kuistille jossa on 3-8 astetta lämmintä. 

Vierailija
90/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🎵Vesipuisto Surina,

siellä jalkasieni myy lippuja 😳🎵

🎵Vesipuisto Surina,

venäläinen käy pesulla 🤣🎵

🎵Vesipuisto Surina,

vesi on siellä keltaista 🤯🎵

🎵Vesipuisto Surina,

porealtaassa muhii kummia 👀🎵

🎵Pissaa vesiliukuriin 🥴🎵

🎵Hiivasieni nivusiin 😁🎵

🎵Mukaan kaikki paistumaan 💀

ihosta kaiken irti saa Surina 🥰🎵

Vierailija
91/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempien kanssa kyllä. Siellä lohikeitto tai kermainen kanakastike jäähtyvät liedellä, voi sulaa ruokapöydässä ja mitään ruokaa ei heitetä pois. Anoppi mm. antoi minulle valehtelematta peukalon pään kokoisen palan lohta jemmattavaksi jääkaappiin. Ylipäätään ruoat lojuvat huoneenlämmössä liian pitkään. Tomaatit homehtuvat pöydällä jne.

Tomaatit tulee säilyttää huoneenlämmössä. Rakenne kärsii liian kylmässä. 

Rakenne kylläkin kärsii huoneenlämmössä, menee ihan muussiksi koko tomaatti. Itse otan tomaatin huoneenlämpöön vähän ennen käyttöä koska toisaalta ei se ihan kylmänäkään ole hyvä.

Vierailija
92/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on varmasti kultainen keskitie jossain oikean pilaantumisen ja hysteerisen päivämäärien tuijottamisen välillä.

Vierailija
93/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä paistaa ihan selvä tietämättömyys asioista.

Näitä asioita ei ole ennen vanhaan opetettu, eikä kyllä vieläkään opeteta, ellet itse ota selvää ruokahygieniasta.

Vierailija
94/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,appivanhemmat. Voi nököttää keittiön pöydällä päiväkausia ja tehty ruoka saa olla hellalla,siitä aina lämmitetään mikrossa mutta jääkaappiin kattila ei mene missään vaiheessa. Apella on usein ripulia ja anopilla päivän "oksenustautia",mieheni muistaa  että heillä oli veljensä kanssa mahat usein kipeät mm. miten kerran kesken lumilinnan teon kumpikin juoksi metsään ripulille (maaseutu ei  naapureta).

En uskalla appivanhemmilla juoda kuin mustaa kahvia.

Vierailija
95/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keskustelu kun saa vertaistukea. Minun 50-luvun lopulla syntyneen äidin tavat keittiössä ovat seuraavat: 

- Juurikin tuo että ruokia pidetään liian kauan pöydällä. Ei sentään viikkokausia mutta koko päivän saattaa olla ruoka hellalla ja sitten illalla siirtää sen vasta jääkaappiin. 

- Keittiöluutu lojuu aina märkänä jossain pöydällä tai pahimmillaan tiskialtaassa. Hänellä on keittiössä tanko ja koukkukin rättiä varten, vaan ei kun aina se vain nakataan johonkin ja ei kun pyyhkimään sitten kaappien kahvoja. Olen sata kertaa sanonut että huuhtele se luutu hyvä ihminen käytön jälkeen ja ripusta kuivumaan, sehän on kunnon bakteeripesä kun märkänä säilytät sitä ties missä. 

- Pesee perunat likaisessa tiskialtaassa. Hänellä on perunanpesukulhokin sitä varten mutta ei kun kaataa potut likaisen altaan pohjalle. 

- Hänellä on yksi leikkuulauta aina pöydällä eikä pese sitä koskaan (minä pesen silloin kun käyn) ja saattaa säilyttää siinä päällä ties mitä. Monesti saattaa nakata likaisen puhelimensa siihen leikkuulaudan päälle ja hetken päästä leikkaa siinä jotain leipää. 

- Säästää kaikki muovirasiat mitä vain eteen tulee. Käyttää pieniä jogurttipurkkeja juomalaseina vaikka oikeita astioitakin hällä ois vaikka muille jakaa. 

Onneksi on alkanut edes koronan ja minun luennoinnin myötä pesemään käsiä paremmin. Ennen saattoi tulla suoraan ulkoa likaisilla käsillä tekemään ruokaa. 

Vierailija
96/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, vertaistukea.

Apen kädet ovat niin likaiset, että kun ostivat uudet sohvat (olivat kyllä vaaleat), niin muutamassa kuukaudessa apen istumapaikalle käsinojalle tuli likaiset, tummat ruskeanharmaat läikät. Eivät asu missään maalla edes missä tehtäisiin jatkuvasti jotain maalaistöitä. Mietin vaan miten likaiset kädet on oltava, että jää pinttynyttä likaa sohvaan ihan vaan siitä, että pitää kättä siinä. 

Käsiä ei pestä, kun tullaan ruokapöytään, vaikka tultaisiin ulkoa. 

Vierailija
97/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin syön lattialle pudonneita ruokia, mutta meillä ei ole lemmikkejä, pesen usein lattioita, mattoja ja imuroin. Eikä meillä kuljeta sisällä kengät jalassa. 

Meillä jääkaappi ei koskaan haise, kuten monessa muussa kyläpaikassa. Pesen jääkaapin aina joko talouspaperin avulla tai uudella chifonet-liinalla.

Vierailija
98/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ja perse raikaa. Kumma juttu ku maha aina vähä sekasin, mikä lie. Ja jos yritän jotain hygieniasta puhua, alkaa mouhkaamaan 50 vuotta sitten käymästään emäntäkoulusta jossa kaikki opetettiin. Mun tuore hygieniapassikoulutukseni on toki ihan huuhaata ja liioittelua muinaiseen emäntäkouluun verrattuna. 

Tässähän jännä on se, että samaan aikaan käynyt bonusmummoni on tarkka hygieniasta ja tietoisuus esim nykyajan elintarvikehygieniasta  hyvää eli A) aika on muuntanut opit tai B) eri emäntäkouluissa oli eri hygieniaopit?

Vierailija
99/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ruokaa hellalla yön yli säilytetä, mutta kyllä sen siinä voi ihan rauhassa jäähdyttää ja sitten jääkaappiin laittaa. Vai työnnättekö kuuman kattilan jääkaappiin?

Kun ruokailu on ohi, tyhjennän jääneet ruuat pois kuumista kattiloista  laakeisiin asioihin ja jäähdytän huoneenlämmössä vain hetken. Jos on talvi, saatan jäähdyttää ruuat ulkona ennen jääkaappiin siirtoa. Kesällä laitan ruuat jäähtymään ylimääräiseen jääkaappiin laakeassa astiassa, enkä säilytä mitään vieressä suoraan lämmön vaikutuksessa. Jos kesäkuumalla tulee tehtyä iso kattila keittoa, joka ei mahdu mihinkään astiaan , laitan sen jääkylmään veteen altaaseen jäähtymään ja siitä jääkaappiin mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
100/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ettei pestä käsiä vessassa käynnin jälkeen... mistä tiedän? Anoppi ei (kotonaan) laita vessan ovea kiinni, että voi pöntöllä liritellessään osallistua keskusteluun. Sieltä sit suoraan keittämään kahvia, kattamaan ja asettelemaan keksejä. Yök yök yök. Pehmenneitä Domino-keksejä pissatipoilla. Kelpaisko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme