Vanhempien käsitykset elintarvikehygieniasta
Joskus kotona käydessä menee täydellisesti hermot vanhan äidin olemattomien hygieniatietojen kanssa, kun se reppana ei tajua mitään esim. ikivanhojen säilykkeiden botulismiriskistä tai kuvittelee, että salaattia voi alkaa tekemään käsillä, joilla on juuri käsitelty raakaa broileria.
Muistan lapsuudesta, miten äiti poimi aina jonkin lattialle pudonneen voileivän, puhalsi siihen pari kertaa, ja työnsi ääntä kohti. Ruoan puhtaus on hänelle enemmän taikamenoja kuin tiedettä. Taudinaiheuttajat katoavat kuin pöly puhaltamalla.
Kuvioon kuuluu toki myös äärimmäinen kauhu ruoan pois heittämistä kohtaan. Kaapeista löytyy vaikka millaista markka-ajalla hankittua elintarviketta, jota vain säilytetään ja säilytetään kuin jonkin Jumalan rangaistuksen pelossa.
Muilla samanlaisia kokemuksia omien vanhempien kanssa?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Mistä ikäluokasta te nyt puhutte? 1930-luvulla syntynyt äitini oli tuollainen jo lapsuudessani.
40-luvulla syntyneistä minä kirjoitin.
Ruokamyrkytykseen kuuluu myös äkillinen oksentelu, joten viekääpä nämä jatkuvasti ripuloivat vanhempanne lääkäriin, ja käykää vaikka itsekin. ;D
Mä aiemmin kirjoitin anopistani. Sikailu ei siis rajoitu ruokaan, vaan esim vessan pyyhkeet ovat siinä kunnossa, ettei niihin voi edes koskea. Kosteita, vaihdetaan hyvässä lykyssä jouluksi ja juhannukseksi. No, eipä siinä vessassakaan oikein voi asioida, samaa siisteysluokkaa. Sukat tarttuu lattiaan.
Ja ei ole kyseessä mistään vanhuuden höperöinnistä, mieheni mukaan heillä on ollut likaista aina.
Mun appivanhemmilla on aina monta (3-5) pakettia leikkeitä jääkaapissa. Mutta syödä saa vain sitä vanhinta, jossa viimeinen käyttöpäivä on mennyt useampi päivä sitten ja siivut ovat harmahtavan limaisia. En tajua, miksei leikkeleitä voi ostaa niin, että saisi syödä ne tuoreena?
Kaapeista löytyy muutenkin kaikkea ikivanhaa. Kuivatuotteissa on nyt ihan sama onko makaroni tms. mennyt päiväyksen yli, hyväksyn myös päiväysvanhat jugurtit, rahkat jne jos ovat aistinvaraisesti ok. Mutta lihat, kalat tai avatut homepintaiset säilykkeet ei kyllä käy.
Sanomattakin on selvää, että meidän perhe ei heillä juuri mitään syö, ei varsinkaan leikkeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vanhoiksihan nuo ovat siitä huolimatta eläneet.
No jep. Olin just kirjoittamassa samaa. Aloituksessa puhutaan vanhasta äidistä. Eipä ole botuliinit ym."myrkyt ja homeet " vaikuttaneet mitenkään.
Botuliini kyllä tap paa, jos sitä menee popsimaan. Ei ole botuliinia ollut siis.
Vierailija kirjoitti:
No, vanhoiksihan nuo ovat siitä huolimatta eläneet.
Saa sieltä hyviäkin bakteereja ja vastustuskykyä
Mun anoppi oli just tuollainen. Hän oli muka sivistynyt ihminen eikä meinannut hyväksyä minua, kun kuuli, että äitini oli käynyt vain 2 v kiertokoulua. Äiti oli s 1913 ja oli super hygieeninen, ilmeisesti siihen vaikutti se, että oli ammatiltaan karjakko. Maidon kanssa silloisissa oloissa oli oltava hygieeninen.
Mun miniäni meinasi saada halvauksen käydessään anoppini luona kylässä, kun lohipiirakka seisoi pöydässä koko päivän ja yritti tarjota lapsillekin. Lähes kaikki juustot tai leikkeleet olivat vanhoilla päiväyksillä.
T.mummeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos nykyisin melkein kaikilla lapsilla on jotain allergia oireita Kaikki on liian hygieenistä Olisi jo lapsena hyvä altistua muullekin kuin käsidesille
Meillä lapsuudessa elintarvikehygienia oli tuntematon käsite (ruoasta homekohta pois ja eikun tarjolle), ja muutenkin todella sotkuista aina.
Keliakia puhkesi sittemmin, siitepölyallergiasta kärsin jo lapsena.
Joo kun se liika siisteys, mikä allergiat aiheutti, saapui jo 1950-luvulla.
Ei sillä niin paljon ole merkitystä, mikä siisteys kotona oli nykypäivän yksilöllä lapsena.
Vaikka toki jotkut tutkimukset sanoo lapsen allergiariskin putoavan 50%, jos perheellä on koira sisätiloissa ja imuroidaan max 2 viikon välein. Ja tämä piti olla käytäntö vähintään 2 vuotta ennen kuin lapsi syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Onneks mulla ei ole ap:n kaltaista ruokapoliisia :)
No kyse ei ole siitä. Kyse on siitä, että sitten valitellaan kun on jatkuvasti ripulia ja vatsaoireita. Hmm, mistähän johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi oli just tuollainen. Hän oli muka sivistynyt ihminen eikä meinannut hyväksyä minua, kun kuuli, että äitini oli käynyt vain 2 v kiertokoulua. Äiti oli s 1913 ja oli super hygieeninen, ilmeisesti siihen vaikutti se, että oli ammatiltaan karjakko. Maidon kanssa silloisissa oloissa oli oltava hygieeninen.
Mun miniäni meinasi saada halvauksen käydessään anoppini luona kylässä, kun lohipiirakka seisoi pöydässä koko päivän ja yritti tarjota lapsillekin. Lähes kaikki juustot tai leikkeleet olivat vanhoilla päiväyksillä.
T.mummeli
Jatkan vielä, anoppi oli s 1925 ja itse ylihygieeninen haukkumanne 40-lukulainen, joten eipäs yleistetä. Omalla ikäluokallani oli kunnon köksäopetusta koulussa, mitä ei enää ole. Lapsenlapseni ihmettelevä, ettei kolussa olla niitä ruokahygienia-asioita opetettu.
Käsiähän myöskään ei ole tarvetta pestä wc käynnin jälkeen ja mennään valmistamaan ruokaa. Huoh. Ei hirveästi tee mieli ruokaa vanhempien luona syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ruokaa hellalla yön yli säilytetä, mutta kyllä sen siinä voi ihan rauhassa jäähdyttää ja sitten jääkaappiin laittaa. Vai työnnättekö kuuman kattilan jääkaappiin?
Kattilan voi jäähdyttää nopsaan, kun laskee tiskialtaaseen kylmää vettä ja jäähdyttää sen siinä. Tämä opetettiin 60-luvulla köksän tunnilla.😏
Ei ole mitään ongelmia kun syön vain omia ruokia ja tarpeen vaatiessa otan vaikka omat eväät mukaan. Muutaman kunnon vatsataudin jälkeen on kyllä oppinut. Muut saavat syödä mitä lystäävät.
En voi sietää ruuantekijällä pitkiä kynsiä, joidenka alustoja ei millään hygieeniseksi saa puhkoen muovihanskatkin ja sormuksia tai mahdollisia irrallaan olevia karvoja ja muita tekohärpäkkeitä jotka voivat ruokiin tippua.
Mun isoäiti (s1913) oli vähän tollanen. Joulupöydässä oli homeinen perunalaatikko, yök. Väitti kiveen kovaan, ettei ole hometta vaan se menee sen näköiseksi pakastimessa. No kai, jos pakastaa homeista. Päiväysvanhoja tuoteita syötiin ihan normaalistikin.
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti (s1913) oli vähän tollanen. Joulupöydässä oli homeinen perunalaatikko, yök. Väitti kiveen kovaan, ettei ole hometta vaan se menee sen näköiseksi pakastimessa. No kai, jos pakastaa homeista. Päiväysvanhoja tuoteita syötiin ihan normaalistikin.
Ja hänellä kanssa perce lauloi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ruokaa hellalla yön yli säilytetä, mutta kyllä sen siinä voi ihan rauhassa jäähdyttää ja sitten jääkaappiin laittaa. Vai työnnättekö kuuman kattilan jääkaappiin?
Kattilan voi jäähdyttää nopsaan, kun laskee tiskialtaaseen kylmää vettä ja jäähdyttää sen siinä. Tämä opetettiin 60-luvulla köksän tunnilla.😏
Niin voi. Täysin tarpeetonta vaan.
Vai menee leipäkin pilalle, jos lattiaa koskee.. Ei ihme, että ihmiset on jatkuvasti sairaina, jos kotona ollaan kuin jossain koeputkessa.
Ennenvanhaan oli sanonta, että jos lätty tippuu lattialle, niin sen voi vielä syödä.
Suuri osa johtunee suurelta osin siitä, että silloin kun on tuollaiset tavat sisäistetty, niin ei yksinkertaisesti ollut samanlaista yltäkylläisyyttä kuin nykyään, että olisi voitu kaikki heittää vaan menemään.
Toinen on se, että kun monilla oli liuta kakaroita, eikä miehet pääsääntöisesti osallistuneet likimainkaan siinä määrin kuin nykyään huushollin pyörittämiseen, niin sehän olisi ollut yötä myöten pelkkää putsailua ympäri tupaa.
On ja perse raikaa. Kumma juttu ku maha aina vähä sekasin, mikä lie. Ja jos yritän jotain hygieniasta puhua, alkaa mouhkaamaan 50 vuotta sitten käymästään emäntäkoulusta jossa kaikki opetettiin. Mun tuore hygieniapassikoulutukseni on toki ihan huuhaata ja liioittelua muinaiseen emäntäkouluun verrattuna.