Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien käsitykset elintarvikehygieniasta

Vierailija
10.01.2025 |

Joskus kotona käydessä menee täydellisesti hermot vanhan äidin olemattomien hygieniatietojen kanssa, kun se reppana ei tajua mitään esim. ikivanhojen säilykkeiden botulismiriskistä tai kuvittelee, että salaattia voi alkaa tekemään käsillä, joilla on juuri käsitelty raakaa broileria.

Muistan lapsuudesta, miten äiti poimi aina jonkin lattialle pudonneen voileivän, puhalsi siihen pari kertaa, ja työnsi ääntä kohti. Ruoan puhtaus on hänelle enemmän taikamenoja kuin tiedettä. Taudinaiheuttajat katoavat kuin pöly puhaltamalla.

Kuvioon kuuluu toki myös äärimmäinen kauhu ruoan pois heittämistä kohtaan. Kaapeista löytyy vaikka millaista markka-ajalla hankittua elintarviketta, jota vain säilytetään ja säilytetään kuin jonkin Jumalan rangaistuksen pelossa.

Muilla samanlaisia kokemuksia omien vanhempien kanssa?

Kommentit (220)

Vierailija
1/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempien kanssa kyllä. Siellä lohikeitto tai kermainen kanakastike jäähtyvät liedellä, voi sulaa ruokapöydässä ja mitään ruokaa ei heitetä pois. Anoppi mm. antoi minulle valehtelematta peukalon pään kokoisen palan lohta jemmattavaksi jääkaappiin. Ylipäätään ruoat lojuvat huoneenlämmössä liian pitkään. Tomaatit homehtuvat pöydällä jne.

Vierailija
2/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään: ruokiin ei laiteta turhia kelmuja, vaan ne työnnetään sellaisenaan jääkaappiin. Edellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Syövät vanhentuneita ja lämpimässä seisseitä maitotuotteitaja sitten ihmetellään, miksi vatsa sekaisin.

Vierailija
4/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia vanhempia pitäisi holhota näissä hygienia-asioissa, mutta sitten eläkeläiset ovat vihaisia että meitä ei tulla neuvomaan.

Vierailija
5/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan samoja juttuja mun äidillä kuin ap ja eka vastaaja kertovat. Oman kivan lisänsä tuo alkava muistisairaus. Jauheliha on ihan hyvää vielä viikko vkp:n jälkeen, vuosia vanhat säilykkeet täysin syötäviä, kastikkeet saavat olla yön hellalla "jäähtymässä", riisiä syödään päiväkaupalla sen keittämisen jälkeen jne. Kesällä tyhjensin sen jääkaapin ja ruokakaapin, roskiin jähti varmaan kymmenen muovikassillista vanhaa ruokatavaraa. Voi sitä kitinää ja kiukuttelua mitä äitini siinä vieressä piti. 

Vierailija
6/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempien kanssa kyllä. Siellä lohikeitto tai kermainen kanakastike jäähtyvät liedellä, voi sulaa ruokapöydässä ja mitään ruokaa ei heitetä pois. Anoppi mm. antoi minulle valehtelematta peukalon pään kokoisen palan lohta jemmattavaksi jääkaappiin. Ylipäätään ruoat lojuvat huoneenlämmössä liian pitkään. Tomaatit homehtuvat pöydällä jne.

Tomaatit tulee säilyttää huoneenlämmössä. Rakenne kärsii liian kylmässä. 

Vierailija
7/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näiden vanhempien terveys, onko paljon vatsaoireita?

Vierailija
8/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vanhoiksihan nuo ovat siitä huolimatta eläneet. 

Vierailija
9/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat kyllä tosi siistejä ihmisiä, että jos leipä putoaa lattialle siitä voisi muutenkin syödä suoraan lattian puhtauden vuoksi. Ja jos se leipä ei jää siihen päiväkausiksi lojumaan en ihan tajunnut, mitä väärää on syödä lattialle muutama sekunti sitten  pudonnutta leipää? Elävätkö vanhempasi saastaisessa kodissa ja olet siksi huolissasi heidän puolestaan?

Suomen elintarvikelainsäädäntö on todella tiukka. Me  saamme salmonellan jo katsomalla myyntiajan ylittänyttä broileria, joka kypsyttämällä olisi vielä syöntikunnossa. Reissaamme kuitenkin ympäri maailman ja popsimme katukeittiöistä. edullisista ravintoloista ja toreilta aivan mitä tahansa miettimättä miten käy. Sitten taivastellaan matkareissun ripulikohtauksi työpaikan kahvipöydässä yksityiskohtaisilla kuvauksilla ripuloinnin määrästä. Onko siinä jotakin, mikä poikkeaa vanhempiesi elintavoista?

Ja mikset osta vanhemmillesi tuliaisina kannellisia säilytuspurkkeja? Kaikki eivät pidä kelmuista tai saastaisista, uudelleen käytettävistä mehiläisvaharievuista ruokansa suojana. Mitä vanhemmaksi ihminen elää sen vaikeampaa hänen on muovikelmurullaa käsitellä. Eläydy nyt ihan vähän vanhempiesi elämään ja mieti ratkaisuja, apukeinoja, kuin kirjoittelet täällä arvostelua heistä. Kertoo sinusta karua tarinaa heidän lapsenaan.

Vierailija
10/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu niin tarkkoja, vaan ei ollut allergioitakaan.

Vierailija
12/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vanhoiksihan nuo ovat siitä huolimatta eläneet. 

No jep. Olin just kirjoittamassa samaa. Aloituksessa puhutaan vanhasta äidistä.  Eipä ole botuliinit ym."myrkyt ja homeet " vaikuttaneet mitenkään.

Vierailija
13/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla vanhemmallani oli tuota jo kun olin lapsi. Jos juustossa oli hometta, niin leikattiin vaan pois ja eikun siivuja leivän päälle. Samoin ruokaa tehdessä, jos jossain aineksessa oli hometta, niin homekohta vaan pois ja loppu pataan. Ja juu, en todellakaan syönyt näitä.

Kärsin pitkään kammosta, etten suostunut käyttämään mitään elintarviketta, jos oli sen viimeinen käyttö tai parasta ennen -päivä. Vuosien jälkeen onneksi helpottanut, mutta pilaantuneen ruoan kammo on silti. 

Vierailija
14/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos nykyisin melkein kaikilla lapsilla on jotain allergia oireita Kaikki on liian hygieenistä Olisi jo lapsena hyvä altistua muullekin kuin käsidesille 

Vierailija
15/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulla ei ole ap:n kaltaista ruokapoliisia :)

Vierailija
16/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ja perille ei mene asiat muutoin kun fyysisen kivun avulla. 

Vierailija
17/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat säilytti valmiita ruokia aina hellalla kattilassa. Se vaan lämmitettiin uudelleen ja taas jätettiin hellalle.  Viime jouluna oli tarjolla riisipuuroa ja sekahedelmäkiisseliä, molemmat edellisenä päivänä tehty ja seisoneet pöydällä lämpimässä yön yli. Kukaan ei niitä syönyt vaikka kovasti tuputettiin.

Tästä on huomautettu usein mutta vastaus äidillä aina sama:" ei MINULLE  ole koskaan tullut mitään mahaoireita niistä". Niin, ei hänelle, mutta minä kärsin hirveistä vatsaoireista koko lapsuuteni. Kärsin edelleen eli vaurioita tuli. Mutta eihän äiti ole koskaan ymmärtänyt että jos hänellä ei tullut oireita, jollakin toisella tuli.  Ei ole koskaan ymmärtänyt sitäkään että jos hänellä ei ole kylmä, jollakin toisellapa voi olla samassa huoneessa. Tai sitäkään että lapsi voi kokea kovaakin kipua vaikka hän itse ei ole kipeä. 

Vierailija
18/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän tomaatit ja kurkut jääkaapissa koska MINÄ ITSE tykkään kylmänä ne syödä, lisäksi tomaatti säilyy siellä pidempään.  Koeta tulla siirtämään sieltä pöydälle säilytykseen niin tungen ne kylmänä persijeeseesi.

Vierailija
19/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ikäluokasta te nyt puhutte? 1930-luvulla syntynyt äitini oli tuollainen jo lapsuudessani.

Vierailija
20/220 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilytän tomaatit ja kurkut jääkaapissa koska MINÄ ITSE tykkään kylmänä ne syödä, lisäksi tomaatti säilyy siellä pidempään.  Koeta tulla siirtämään sieltä pöydälle säilytykseen niin tungen ne kylmänä persijeeseesi.

Hehheh, meni herneet nenään.