Miksi en vaan laihdu?
Mikä on, etten laihdu?
Olen 50 v., töissä aika ajoin normaalia stressiä, mutta ei ylikuormitusta. Nukun hyvät yöunet, töiden takia saatan herätä aamuyöllä pohtimaan asioita noin kerran kahdessa viikossa.
Pituutta on 167 cm, painoa 72 kg. Viisi kiloa haluaisin pois, vähintään.
Liikun paljon: pyöräilykaudella pyöräilen matkat kauppaan, metrolle, harrastuksiin jne. Nyt talvella kävelen. Harrastan vaihtelevasti jumppaa, joogaa, kehonhuoltoa jne. keskimäärin 4-5 h viikossa. Ajattelen, että kaikki liikunta on kotiin päin. Painoja pitäisi nostaa enemmän, tätä aion lisätä.
Esimerkkipäivä on tällainen:
Aamu: luonnonjugurttia, mustikoita, omena, kahvi kauramaidolla.
Mandariini
Lounas: iso salaatti/ wokkivihannekset, nytkin kokoinen määrä kanaa, kalaa, tai vähemmän fetaa mozzarellaa tms. proteiinia
Välipala: viili ja puolukoita/ banaani
Päivällinen: Samantyyppinen ruoka kuin lounaalla, kiireessä valmissalaatti
Iltapala: iso, maustettu kaurajugurtti, mahd. hedelmä jos olen nälkäinen
Juon paljon vettä ja kupin teetä tämän lisäksi.
Alkoholia kului ennen joulua reippaammin eri juhlissa, nyt olen jättänyt sen kokonaan pois.
Miten tätä kokonaisuutta kannattaisi säätää? Hiilareita en pysty syömään paljon.
Kommentit (143)
Syöt liian vähän!
Valmissalaatit ovat liian suolaisia, just oli juttu lehdessä.
Sulla puuttuu kuituakin.
Laske KAIKKI päivässä syömäsi kalorit ja muuta kattausta 500 kcal pienemmäksi.
Kiitos, yritän toimia lautasmallilla, mutta ehkä pitää tosiaan alkaa laskea kaloreita. Ajattelen, että yritän syödä sellaisella tavalla, mikä kantaa pidemmälle kuin kuurin verran. Ap
Syy on salaatissa. Ylipainoiset laihduttajat syövät eniten salaatteja, oletko huomannut?
Siis syöt kuusi kertaa päivässä jotain?
Outoa. En keksi selitystä tuohon, ellet jätä jotain kertomatta. Noilla eväillä en itse edes pärjäisi.
Olen alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Syy on salaatissa. Ylipainoiset laihduttajat syövät eniten salaatteja, oletko huomannut?
Aivan, syövät liian vähän ja elimistö pitää kiinni vanhoista koska ruokaa tulee liian vähän!
Niin KAUANKO sinä olet noudattanut tätä? Ennen joulua meni paljon alkoholia joten saan sen käsityksen että tämä on ihan uusi elämä.
Yritä nyt jaksaa muutama kuukausi ennen kuin alat ihmetellä. Ei se hetkessä lähde, ei ole hetkessä tullutkaan.
Mun mielestä noi sun mitat kuulostaa ihan hyviltä. Jos on hyvä olo, niin antaisin olla.
Unohdin kertoa: olen elänyt tosi terveellisesti ja liikkunut edellä kuvatun tapaisesti usean vuoden ajan. Kesällä lisäsin salaattia/ korvasin sillä muuta ruokaa, ja söin proteiinia sen kanssa. Marras-joulukuussa meni alkoholia ja herkkuja, mutta nyt olen palannut normaaliin. Paino vain on sama, tein mitä vaan. Miten kuituja kannattaa lisätä? Tai mitä muuta ruokaa? Ap
No ei se sun pyöräily kesällä näin keskellä talvea mitään auta.
Kuulostat terveellisesti elävältä ihmiseltä.
Kuvittelisin sinun voivan hyvin.
Mietin vaan, että kuinka paljon niitä vaaan numeroita kannattaa palvoa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. En keksi selitystä tuohon, ellet jätä jotain kertomatta. Noilla eväillä en itse edes pärjäisi.
Olen alipainoinen.
Melkein voi sanoa, että 100 % näistä "syön vain pari kertaa päivässä salaattia enkä silti laihtu" tyypeistä valehtelee. Ei välttämättä tietoisesti vaan saattavat onnistua valehtelemaan jopa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. En ole huomannut.
Takuulla syy ei ole salaatissa.
Ikä. 46-59 naisilla kertyy herkimmin painoa ja aineenvaihdunta hidastuu ja päälle vielä vaihtarit .
Miten kauan tätä olet nyt tehnyt?
Ne kilot on luultavasti kerätty vuosikymmenten aikana. Ei niistä parissa viikossa pääse eroon.
Feta ja mozzarella on ainakin tosi rasvaisia energiapommeja. Toki ei rasvaa kannata liikaa pelätä, mutta kannataa ihan punnita ja laskea mitä oikeasti syö. Intuitio ja näppituntuma voi valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat terveellisesti elävältä ihmiseltä.
Kuvittelisin sinun voivan hyvin.
Mietin vaan, että kuinka paljon niitä vaaan numeroita kannattaa palvoa.
No kyllä. En herkuttele tai syö pikaruokaa, koska niistä tulee huono olo. Salaatteja, hedelmiä ja juureksia syödessäni olo kohenee. Pelaan myös sulkapalloa, luistelen ja laskettelen silloin kun ehdin.
Vaatekoko on 38/s yläosa ja 40/m alaosa. En koe itseäni lihavaksi tai ylipainoiseksi, mutta ennen lapsia painoin 61 kg ja siihen nähden 72 kg on paljon.
Joten mietin, miten ruokavaliota voisi parantaa? En halua laskea kaloreita, koska en ole kuurilla, haluan vain keventää järkevästi. Ap
Mutä kannattaa syödä esim. fetan ja mozzarellan sijaan? Mitä ruokavaliosta puuttuu? Ap
Olisiko teillä näkemyksiä tähän?