Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampaaja kysyy "Onko sulla vapaapäivä?"

Vierailija
08.01.2025 |

Menen keskellä arkipäivää kampaajalle. Hiuksista puhuttuamme (siis miten leikataan jne), kampaaja yrittää aloittaa keskustelua kysymällä/toteamalla "sullako vapaapäivä tänään?"  Argh. Mulla on joka päivä ns. vapaapäivä, kun olen työtön, mut sanoin vaan, et "niiiiin..."  Ja keskustelu tyrehtyi siihen. Odotti varmaan, et alan kertoo enemmän töistäni tai mitä ajattelin tehdä vapaapäivänä. Mut ihmisillä erilaisia elämäntilanteita, ei kaikki ole töissä ja asia voi olla arkakin, niin miksi kysellä tuollaisia. Tosin ymmärrän, ettei ne vaan ajattele asiaa; kuvittelevat et kaikki on töissä ja jos on keskellä päivää aikaa käydä kampaajalla, niin on joko vuorotyössä tai vapaapäivä. 

Kerran mulla oli lapsi mukana kampaajalla. Kampaaja ihmetteli, kun odottelee niin nätisti ja kertoi myös omasta suht saman ikäisestä lapsestaan. No, menin sitten puolen vuoden päästä uudestaan samalle kampaajalle, niin hiuskeskustelun jälkeen aloitti jotenkin näin "Sullahan oli lapsi..samaa ikää kuin mulla?" Halusi siis taas alkaa lapsesta/lapsista puhumaan. Olin lehti kädessä, niin siltikin, vaikka eikö lehden luku pitäisi olla vähän niin kuin merkkinä, et haluaa olla rauhassa. Mistään lapsista halua jutella, äh. 

Miks niin vaikeaa tuo kampaajalla käynti, en tajua. Pakkopullaa käydä istumassa se vajaa tunti. Tiedän, et joissain kampaajilla voi valita ns. hiljaisen leikkauksen/käynnin, jolloin kampaaja tietää etukäteen ettei asiakas halua jutella. Mut jotenkaan en osaa valita sitäkään...ja kuitenkaan läheskään kaikissa kampaamoissa sellaista palvelua ei edes ole valittavissa. 

Yks kampaaja oli tosi puhelias; puheli vaan omia asioitaan ja koitti kysellä multakin, mut itse vaan vastailin ja ynähtelin lyhyesti. Mutta siis koko ajan suu kävi, mulla oli lehti kädessä, mutta eihän siitä lukemisesta tullut yhtään mitään. 

Jos ette halua jutella, niin istutteko vaan vai selaatteko puhelinta tai lehteä?  

Tuli taas nämä mieleen, kun pitäis varata aika kampaajalle. Huoh. 

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikosta jo arvasin että AP on työtön, ei kysymys muuten olisi tunteisiin mennyt.

Sama tilanne voi olla joskus sinullakin tai läheisilläsi. Tai pitkä sairausloma tai muuta, josta et halua puhua.  

Vierailija
82/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein omituisin kampaamokäyntini oli, kun annoin kampaajalleni aika yksitavuisia vastauksia, kun en ollut juttutuulella. Viereisessä tuolissa istui puheliaampi asiakas ja niin kampaajani liittyi heidän juttutuokioonsa mukaan. Leikkasi hiuksiani ja puhui näille muille, lopetti välillä leikkuunkin, kun oli niin innostunut puhumaan.  Kolmisin siinä pälpättivät ummet ja lammet :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kosmetologi ja teen hierontoja. Olen aika puheliasta sorttia ja juttelen usein asiakkaiden kanssa hoitojen ja hierontojen yhteydessä, se tuntuu luontevalle. Osa vastaa tosi lyhyesti, kun yritän small talkata ja tiedän etten enää kysele. Mutta välillä nämä lyhyesti vastaavat henkilöt kuitenkin alkavat jutella vähän myöhemmin eikä pelkästä lyhyestä vastailusta tiedä eikö aiheeni vain kiinnostanut vai eikö hän halua puhua ollenkaan. Kaikkein paras ja selkein olisi jos tuppisuut sanovat heti alkuun  suoraan että eivät halua jutella vaan rentoutuvat parhaiten hiljaisuudessa. Muutamat ovat näin sanoneetkin ja suosittelen sitä kaikille, jotka eivät halua jutella kampaajalla, hierojalla, kosmetologilla tms. Sanokaa suoraan, niin asiakaspalvelija ei turhia kysele eikä tarvitse arpoa että ollaanko hiljaa vai ei.

Mitä jos sinä

Minäpä olen löytänyt kampaajan, joka ei aloita mitään juttelua, mutta on oikein miellyttävä ja hyvä työssään. Eli eivät kaikki kampaajatkaan koe tarvetta paapattaa koko työaikaansa asiakkaiden kanssa. 

Ylipäätään vähän outoa, jos kampaaja olettaa ihmisten tulevan kampaajalle höpöttämään niitä näitä, eivät päivittämään hiuksia ja nauttimaan rauhallisesta hetkestä. Ei useimmissa muissakaan ammateissa olla koko ajan suuna päänä juoruamassa, vaan keskitytään työntekoon. 

Vierailija
84/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset harvoin osaa mitään ei-ahdistavaa small talkia. Joko udellaan liian henkilökohtaisia, ollaan aivan tuppisuita tai pärpätetään omasta elämästä juttuja joita kukaan ei jaksaisi kuunnella. Kampaamossa vieras ihminen tulee kirjaimellisesti iholle joten ei ihme jos monia ahdistaa. Itse pidän keskustelun joko hiusasioissa tai sanon heti alkuun että on pikkuisen migreeniä (usein onkin) ja en jaksa nyt kauheasti puhua mitään. Joku hiljaisen palvelun erikseen tilaaminen tuntuisi vähän nololta, kun kyllä mä nyt sen verran uskallan sanoa etten jaksa nyt sitten jutella.

Vierailija
85/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaikeaa elämää pelkästään kampaajalla käyminen on tuollaista kärsimystä jos pitää jokunen sana vaihtaa kampaajan kanssa. Käyn kuuden viikon välein kampaajalla eikä ole vielä ikinä ollut vaikeaa jutella jotain tyhjänpäiväistä kampaajan kanssa. Tunnin puolitoista menee kerralla kun käyn, samalla kampaajalla jo 7 vuotta olen käynyt. Hiljainen käynti, että huvittaa. Jos kampaaja ei puhuisi mitään, en varmaan menisi toista kertaa enää sinne. Tuppisuita kaikesta loukkaantuvia olette!

Hienoa, että olet löytänyt itsellesi sopivan kampaajan.

Uskon, että tyhjänpäiväisyyksistä juttelijat löytävät niitä helposti.

Vierailija
86/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierojalla ja kosmetolohilla haluan ehdottomasti rentoutua ja olla hiljaa. Taustalla voi soida vieno musiikki.  Kampaajalla joskus puhututtaa, joskus haluan olla mietteissäni. Yleensä kerron asiasta, mutta fiksut ymmärtävät muutenkin.

Vierailija
87/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset harvoin osaa mitään ei-ahdistavaa small talkia. Joko udellaan liian henkilökohtaisia, ollaan aivan tuppisuita tai pärpätetään omasta elämästä juttuja joita kukaan ei jaksaisi kuunnella. Kampaamossa vieras ihminen tulee kirjaimellisesti iholle joten ei ihme jos monia ahdistaa. Itse pidän keskustelun joko hiusasioissa tai sanon heti alkuun että on pikkuisen migreeniä (usein onkin) ja en jaksa nyt kauheasti puhua mitään. Joku hiljaisen palvelun erikseen tilaaminen tuntuisi vähän nololta, kun kyllä mä nyt sen verran uskallan sanoa etten jaksa nyt sitten jutella.

Valehtelu ei ehkä kerro rohkeudesta...

Vierailija
88/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa hiljainen palvelu, on tarjolla joissain kampaamoissa. Silloin ei kysellä mitään henkilökohtaisia asioita, suosittelen.

En valitse kampaajaa vain hiljaisen palvelun mukaan, vaan sen mukaan, kuinka tyytyväinen olen leikkaukseen. Se tässä on just se ongelma. Ei se ole sillä ratkaistu, että menen jonnekin vieraaseen kampaamoon saamaan hiljaista palvelua, jos työn tulos ei miellytä. Haluan saada hiljaisen palvelun minne menenkin. Ihmetyttää, miksi vain jotkut kampamot sitä tarjoavat! Mikseivät kaikki?

Kyllä kaikki sitä tarjoavat, jos vain sanot sen sinne mennessä. Ei kai mikään kampaamo voi siihen vastata että se ei käy kun täällä on pakko puhua? 

No itseasiassa kun kävin yhdellä hyvällä kampaajalla, joka puhui lähes taukoamatta, vaikka en siis itse puhunut juuri mitään, niin kysyin kuitenkin häneltä miksi hänellä ei ole nettiajanvarausta. Hän sanoi suoraan, et ei pystyisi sellaiseen aikatauluttamiseen, et hän sumplii ajat asiakkaitten kanssa suoraan puhelimessa tai whatsapilla. Eli jos joku kysyy jotain aikaa, niin jos hällä on siinä vaikka vartti aikaa, niin hän kysyy toiselta asiakkaalta käykö hälle, et siirretään hänen aikaa vähän jne et saa sen yhden asiakkaan mahtuu siihen väliin. Ja oikein korosti sitä, et hän kun haluaa kohdata kunnolla asiakkaat, jutella ja vaihtaa kuulumisia rauhassa jne. Eli hänen palvelukonseptiinsa kuului tuo pälätys, halusipa asiakas sitä tai ei. Näin sen ymmärsin. Ei varmaan edes tajunnut, et joku voisi haluta olla vaan hiljaa. Mut ehkä se olisi onnistunut kuitenkin jos olisi sen hälle sanonut. Mut en tiiä olisko osannut olla vaan hiljaa :D 

Mulla oli joskus toinenkin hyvä kampaaja, joka oli sellainen taivaanrannan maalari. Olin kulman takana kampaamosta, niin soittaa, et hän on nyt myöhässä, et siellä ja siellä ajamassa kampaamolle päin. Eli tyyliin 5min ennen aikaa soitti. Miksi ei aikaisemmin? Hänellä ei ollut paljon asiakkaita, oli aika vasta muuttanut sille seudulle. Hän oli puhelias, kertoi paljon omia asioitaan ja kävi nappaa välissä suklaan suuhun ja tarjosi mullekin (en ottanut...). Joku tuossa sanoi, et hällä ollut puhelias kampaaja jolla työ aina välillä keskeytyi kun puhui niin paljon, niin tämä kampaaja oli samanlainen. Monesti työ seisoi, kun hän puhui. Ei pystynyt oikein puhumaan ja tekemään samaan aikaan. No en ihmettele, en minäkään pystyisi. Mut itse siinä yrittää et joo joo, leikkaa nyt et pääsis joskus poiskin täältä. 

ap

Vierailija
89/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla varaa työttömällä parturiin!!!!!??????

Vierailija
90/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sulla menee kuitenkin vain tunti kampaajalla. Mulla on pitkät hiukset jotka raidoitan ja lopuksi kiharran niin menee noin kolme tuntia! Siinä ajassa haluan jo itsekin jutella jotta menee nopeammin. Mulle tuo on ahdistavaa juurikin tuon pituuden takia ja koska olen ns. sosiaalinen ahdistuja. Kauheaa olla samassa paikassa monta tuntia istuen.

Ajattelin seuraavaksi jos tilaisin kotiin kampaajan. Juttelisin ihan niitä näitä, jostain asuinpaikastani ja asunnostani tms.

Vierailija
91/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran hierojalle ajatuksena vain rentoutua. Hieroja puhua pälpätti koko ajan ja veti väkisin mukaan keskusteluun, vaikka varsin lyhytsanaisesti vastailin. Ei minulla ollut pokkaa sanoa, että jospa oltaisiin ihan hiljaa. Ei tullut rentoutunut olo. 

Vierailija
92/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvällä hierojalla oli kiva käydä, mutta taustamusiikki oli toisinaan aika lemmekkään kuuloista. 

Rauhallista, mutta ilmiselvästi intiimeihin hetkiin tarkoitettua huokailua. Aiheutti vaivaantuneen olon. 

Vierailija
93/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko arabic. Ne kyselee oikein ilkeitä vielä. Päässeet tänne oleskelulupa huijauksin joskus. Ylimielisiä. Meiltäkin nainen kampaaja kyseli että vapaa päiväkö vai mikä. Nainen oli takahuoneessa Arabin kanssa puuhannut. Oikeasti. Toinen parturi kysyi missä olet työssä ja alkoi valittaa miten hänellä pomo vaan lisää työtä. Sitten yksi olikin venäjän Pietarista ja kertoi että hän maksaa verot siellä eikä täällä ja pyörittää kirppistä tavaroista mitä näpistelee muilta. Siksi he hakee avustusruokia koska kaikki varastaa. Alusvaatteitakin varastetaan. Hän kertoi ettei osta mitään itse ja vie Pietariin mitä saa täältä Suomesta otettua. Asiakkaat näkyi olevan vanhoja puolikaljuja ukkoja. Sitten joku helluntailainen mies kyseli mitä SÄ teet työkses. SÄ !!!! No kuule mitäs SÄ teet sitten itse. Et mitään. Huijaat muilta. Eihän hän työssä käynytkään. No ei mitään kateus vie tuhkat pesästä vanha sanonta. Arabi oli pakottanut naisen antamaan hänelle rahaa ja kääntämään suomeksi hänen mainoksia ilmaiseksi. Mitäs muuta teet kuin huijaat ja varastelet voisi kysellä. 

Vierailija
94/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap ihan samanlainen, en jaksa enkä osaa small talkata ns. merkityksettömissä tilanteissa. 

Vierailija
95/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi arabimies kertoi hän on täällä vain saadakseen rahaa ja vie rahat ensin Viroon sitten kotimaahansa mikä oli joku Iran . Yksi bussikuski kertoi hänellä on talo Virossa ja sinne hän vie rahat kuin tavarat. Hän oli turkista. Tapasimme naisen joka asui ullakolla Sörnäisissä , hän on tullut Viron kautta Latviasta laittomasti. Asuu siis ullakko varastossa hänellä on siellä patja ja pöytä. Kerrostalon ullakolla. Itiksessä tapaa heitä. Heillä on pimeät tulot eikä hän pääse Latviaan koska rikollinen siellä pidätetään. Hänen isänsä on muslimi Latviassa. Te ette tiedä mitään mitä tässä maassa puuhataan. 

Vierailija
96/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan kampaajalla käyntiä pakollisen small talkin vuoksi, enkä muutenkaan voi ymmärtää miten joku pitää hemmotteluna sitä että vieras akka saksii ja hipelöi omia hiuksia parikin tuntia, lisäksi pakko tuijottaa omaa rumaa pärstäänsä peilistä koko ajan ellei ole silmät kiinni. Kamalaa kidutusta josta joutuu vielä maksamaan. Leikkaisin itse jos se olisi mahdollista, mutta en taivu sellaiseen akrobatiaan.

Vierailija
97/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itiksessä kun istut kahvilaan joku vie sun ostokset usein nainen. Älä siis luota ystävälliseen hymyyn. Jopa kaupoista varastetaan silmälaseista rintaliiveihin kuin kenkiä. Kännykät. Vyölaukku ja ostoskassi missä vetoketju kiinni. Jotkut käyttää reppuja mutta kun varkaatkin käyttää. Parturissa ei kannata jättää pakkikorttia tunnuksia naulakkoon vaan vyölaukussa tai taskussa. Kelakortin väärentäminen ja muun on nykyään niin sanottua identiteetti varastelua. Kampaaja kuitenkin saa sinulta rahan joten sinun asiat ei hänelle edes kuulu . Sinun rahoilla hän ostaa ruokaa kuin shampoota. Asiakas maksaa . Maksava asiakas maksaa myös bussikuskit palkan ei kuulu hänen huijata tai syrjiä asiakkaita. Jos kaikki jää pois kampaajalta millä he sitten elää ??? Voidaan pitää kampaaja vapaa kevät niin loppuu asiakkaiden huijaus. 

Vierailija
98/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä,miksei asiakas vaan voi sanoa: mä haluaisin olla hiljaa ja puhumatta. Mä luen tätä lehteä. Kiitos, saa leikata. Sanot vaan,jos pitää laittaa leuka rintaan kiinni tai jotain,niin teen sen.

Vierailija
99/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itiksessä kun istut kahvilaan joku vie sun ostokset usein nainen. Älä siis luota ystävälliseen hymyyn. Jopa kaupoista varastetaan silmälaseista rintaliiveihin kuin kenkiä. Kännykät. Vyölaukku ja ostoskassi missä vetoketju kiinni. Jotkut käyttää reppuja mutta kun varkaatkin käyttää. Parturissa ei kannata jättää pakkikorttia tunnuksia naulakkoon vaan vyölaukussa tai taskussa. Kelakortin väärentäminen ja muun on nykyään niin sanottua identiteetti varastelua. Kampaaja kuitenkin saa sinulta rahan joten sinun asiat ei hänelle edes kuulu . Sinun rahoilla hän ostaa ruokaa kuin shampoota. Asiakas maksaa . Maksava asiakas maksaa myös bussikuskit palkan ei kuulu hänen huijata tai syrjiä asiakkaita. Jos kaikki jää pois kampaajalta millä he sitten elää ??? Voidaan pitää kampaaja vapaa kevät niin loppuu asiakkaiden huijaus. 

Miten tämä aiheeseen liittyy?

Vierailija
100/108 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaajan työssä tulee mahdollisuus udella, miksi asiakas ehtii tulla kampaajalle sellaisena kellonaikana, jolloin useimmat on töissä. Taustalla voi olla pelkkä uteliaisuus. Mutta myös kateus siitä, ettei asiakkaalla ehkä ole työpaikkaa, vaan hän saa olla kotona lasten kanssa kaiket päivät, on työtön, lomalla tms. Eihän sellainen yksityisasia nyt kenellekään tietenkään kuulu, joten vastata voi mitä vaan tai olla vastaamatta mitään. Minultakin on semmoisia kysytty. En edes muista enää, mitä mahdoin vastata.

Minä vastasin, että käytän ruokatuntini tähän, mikä oli sinänsä totta, kun olin varannut kampaajan puolen päivän tienoille. Illalla en ehdi, kun lapsi on haettava päiväkodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme