Kampaaja kysyy "Onko sulla vapaapäivä?"
Menen keskellä arkipäivää kampaajalle. Hiuksista puhuttuamme (siis miten leikataan jne), kampaaja yrittää aloittaa keskustelua kysymällä/toteamalla "sullako vapaapäivä tänään?" Argh. Mulla on joka päivä ns. vapaapäivä, kun olen työtön, mut sanoin vaan, et "niiiiin..." Ja keskustelu tyrehtyi siihen. Odotti varmaan, et alan kertoo enemmän töistäni tai mitä ajattelin tehdä vapaapäivänä. Mut ihmisillä erilaisia elämäntilanteita, ei kaikki ole töissä ja asia voi olla arkakin, niin miksi kysellä tuollaisia. Tosin ymmärrän, ettei ne vaan ajattele asiaa; kuvittelevat et kaikki on töissä ja jos on keskellä päivää aikaa käydä kampaajalla, niin on joko vuorotyössä tai vapaapäivä.
Kerran mulla oli lapsi mukana kampaajalla. Kampaaja ihmetteli, kun odottelee niin nätisti ja kertoi myös omasta suht saman ikäisestä lapsestaan. No, menin sitten puolen vuoden päästä uudestaan samalle kampaajalle, niin hiuskeskustelun jälkeen aloitti jotenkin näin "Sullahan oli lapsi..samaa ikää kuin mulla?" Halusi siis taas alkaa lapsesta/lapsista puhumaan. Olin lehti kädessä, niin siltikin, vaikka eikö lehden luku pitäisi olla vähän niin kuin merkkinä, et haluaa olla rauhassa. Mistään lapsista halua jutella, äh.
Miks niin vaikeaa tuo kampaajalla käynti, en tajua. Pakkopullaa käydä istumassa se vajaa tunti. Tiedän, et joissain kampaajilla voi valita ns. hiljaisen leikkauksen/käynnin, jolloin kampaaja tietää etukäteen ettei asiakas halua jutella. Mut jotenkaan en osaa valita sitäkään...ja kuitenkaan läheskään kaikissa kampaamoissa sellaista palvelua ei edes ole valittavissa.
Yks kampaaja oli tosi puhelias; puheli vaan omia asioitaan ja koitti kysellä multakin, mut itse vaan vastailin ja ynähtelin lyhyesti. Mutta siis koko ajan suu kävi, mulla oli lehti kädessä, mutta eihän siitä lukemisesta tullut yhtään mitään.
Jos ette halua jutella, niin istutteko vaan vai selaatteko puhelinta tai lehteä?
Tuli taas nämä mieleen, kun pitäis varata aika kampaajalle. Huoh.
Kommentit (108)
Jaa, minä olen sanonut aina uudelle kampaajalle mennessäni, että haluan rentoutua ja nauttia käsittelystä hiljaisuudessa,koska joudun työssäni tapaamaan paljon ihmisiä ja puhumaan. Olen sanonut, että tämä on minun palautumishetkeni.
Kukaan ei ole loukkaantunut, kaikki ovat noudattaneet toivettani ja puhuneet vain pakolliset hiuksia koskevat kysymykset.
Uskaltakaa kertoa toiveistanne.
Täh, tunti? Mulla on ollut toistakymmentä vuotta sinettipidennykset, kerran 12 viikossa laitetaan uudet ja joka kerta menee 4 h kaikkineen. Kerran kuudessa viikossa päivitetään väri ja latvat, näillä kerroilla menee 2 h kerralla 😃
Mulla on luottokampaaja, sama nainen on tehnyt tukkaani melkein 20 vuotta. Puhumme melkein aina, vaikkemme ole ystäviä muualla. Ainoastaan, jos teen töitä kone sylissä, emme puhu. Minusta se on vähän kuin terapiassa kävisi! Puhun sokeroinnissakin neljän viikon välein kaikesta maan ja taivaan välillä, ihana avautua!
Vierailija kirjoitti:
Varaa hiljainen palvelu, on tarjolla joissain kampaamoissa. Silloin ei kysellä mitään henkilökohtaisia asioita, suosittelen.
En valitse kampaajaa vain hiljaisen palvelun mukaan, vaan sen mukaan, kuinka tyytyväinen olen leikkaukseen. Se tässä on just se ongelma. Ei se ole sillä ratkaistu, että menen jonnekin vieraaseen kampaamoon saamaan hiljaista palvelua, jos työn tulos ei miellytä. Haluan saada hiljaisen palvelun minne menenkin. Ihmetyttää, miksi vain jotkut kampamot sitä tarjoavat! Mikseivät kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi sen kampaajan, hierojan tms. osata vähän lukea haluaako asiakas jutella. Kuinka moni sitä paitsi haluaa jutella työstään (vaikka töissä olisikin)? Lähes poikkeuksetta minulta tivataan ja tivataan mitä työtä teen. Aina vaan pitää tarkentaa. Jos vastaan välttelevästi, että olen sote-alalla, niin miksi pitää kysyä tarkemmin? Jos sitten lopulta kerron, mitä teen, niin kampaaja tms. haluaa usein mielipiteeni johinkin erityisen hankalaan asiaan työssäni, josta kuullut tiedotusvälineistä.
Joku sanoi, että alun hiljaisuus ei välttämättä kerro, haluaako jutella. Kyllä se ainakin minun kohdallani kertoo. Voin lopulta lörpötellä vilkkaasti jostain turhanpäiväisestä, jotta työntekijä ei taas palaisi vaikka työstäni uteluun. En siis halua jutella, mutta pakon edessä pidän puhetta yllä.
Sinun kohdallasi kertoo, mutta jonkun toisen kohdalla ei kerro. Ja vaikka siinä työssä vähän oppiikin lukemaan ihmistä niin ei sitä ihan osata ajatuksia lukea tuntemattomilta. Kannattaa sanoa ettet halua jutella töistäsi tai ollenkaan niin selviää helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Täh, tunti? Mulla on ollut toistakymmentä vuotta sinettipidennykset, kerran 12 viikossa laitetaan uudet ja joka kerta menee 4 h kaikkineen. Kerran kuudessa viikossa päivitetään väri ja latvat, näillä kerroilla menee 2 h kerralla 😃
Mulla on luottokampaaja, sama nainen on tehnyt tukkaani melkein 20 vuotta. Puhumme melkein aina, vaikkemme ole ystäviä muualla. Ainoastaan, jos teen töitä kone sylissä, emme puhu. Minusta se on vähän kuin terapiassa kävisi! Puhun sokeroinnissakin neljän viikon välein kaikesta maan ja taivaan välillä, ihana avautua!
Vau, ihana tarina. Mutta eikö tuo ole hirmu kallista? Sinettipidennykset ja sokerointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa hiljainen palvelu, on tarjolla joissain kampaamoissa. Silloin ei kysellä mitään henkilökohtaisia asioita, suosittelen.
En valitse kampaajaa vain hiljaisen palvelun mukaan, vaan sen mukaan, kuinka tyytyväinen olen leikkaukseen. Se tässä on just se ongelma. Ei se ole sillä ratkaistu, että menen jonnekin vieraaseen kampaamoon saamaan hiljaista palvelua, jos työn tulos ei miellytä. Haluan saada hiljaisen palvelun minne menenkin. Ihmetyttää, miksi vain jotkut kampamot sitä tarjoavat! Mikseivät kaikki?
Kyllä kaikki sitä tarjoavat, jos vain sanot sen sinne mennessä. Ei kai mikään kampaamo voi siihen vastata että se ei käy kun täällä on pakko puhua?
Kampaajan työssä tulee mahdollisuus udella, miksi asiakas ehtii tulla kampaajalle sellaisena kellonaikana, jolloin useimmat on töissä. Taustalla voi olla pelkkä uteliaisuus. Mutta myös kateus siitä, ettei asiakkaalla ehkä ole työpaikkaa, vaan hän saa olla kotona lasten kanssa kaiket päivät, on työtön, lomalla tms. Eihän sellainen yksityisasia nyt kenellekään tietenkään kuulu, joten vastata voi mitä vaan tai olla vastaamatta mitään. Minultakin on semmoisia kysytty. En edes muista enää, mitä mahdoin vastata.
Vierailija kirjoitti:
Olen kosmetologi ja teen hierontoja. Olen aika puheliasta sorttia ja juttelen usein asiakkaiden kanssa hoitojen ja hierontojen yhteydessä, se tuntuu luontevalle. Osa vastaa tosi lyhyesti, kun yritän small talkata ja tiedän etten enää kysele. Mutta välillä nämä lyhyesti vastaavat henkilöt kuitenkin alkavat jutella vähän myöhemmin eikä pelkästä lyhyestä vastailusta tiedä eikö aiheeni vain kiinnostanut vai eikö hän halua puhua ollenkaan. Kaikkein paras ja selkein olisi jos tuppisuut sanovat heti alkuun suoraan että eivät halua jutella vaan rentoutuvat parhaiten hiljaisuudessa. Muutamat ovat näin sanoneetkin ja suosittelen sitä kaikille, jotka eivät halua jutella kampaajalla, hierojalla, kosmetologilla tms. Sanokaa suoraan, niin asiakaspalvelija ei turhia kysele eikä tarvitse arpoa että ollaanko hiljaa vai ei.
Mitä jos sinä ammattilaisena ottaisit tavaksesi kysyä, haluaako asiakas jutella vai onko mieluummin hiljaa?
Miksi noin järjettömät välit kappaleiden jälkeen?
Kai niillekin voi sanoa, että nautin hiljaisuudesta tällä kertaa, kiitos.
Itsehän en osaa lehteä lukea kampaajan penkissä ja vielä vähemmän räpeltää kännykkää. Mun pitää nähdä miten työ etenee. Kerran kävin kampaajalla, joka ei puhunut kuin töiden verran. Se oli maailman kiusallisin pari tuntinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki sitä tarjoavat, jos vain sanot sen sinne mennessä. Ei kai mikään kampaamo voi siihen vastata että se ei käy kun täällä on pakko puhua?
Tässä ketjussa on mainittu, että pitää oikein varata hiljaisen palvelun aika :D
Suurin osa ihmisistä on töissä. Se on normaaleille ihmisille mitä luontevin keskustelunaihe.
Olen käynyt yli 10 vuotta samalla kampaajalla. Hän on ihana ja luonteva ihminen, juttelen hänen kanssaan tosi mielelläni aina kun näemme. Tietysti myös taitava ammatissaan, mutta tuo mukavuus ja huumorintajuisuus tekee hänestä ihan parhaan. Jos joutuisin etsimään uuden kampaajan, pelottaisi kyllä lähteä etsimään vastaavaa.
Noin yleisesti jutustelen kyllä ihan mielelläni kosmetologilla, kampaajalla ja muissakin vastaavissa tilanteissa. Jopa hammaslääkärissä pieni jutustelu ennen toimenpiteitä on rentouttavaa ja tekee tilanteen jokapäiväisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kampaajan työssä tulee mahdollisuus udella, miksi asiakas ehtii tulla kampaajalle sellaisena kellonaikana, jolloin useimmat on töissä. Taustalla voi olla pelkkä uteliaisuus. Mutta myös kateus siitä, ettei asiakkaalla ehkä ole työpaikkaa, vaan hän saa olla kotona lasten kanssa kaiket päivät, on työtön, lomalla tms. Eihän sellainen yksityisasia nyt kenellekään tietenkään kuulu, joten vastata voi mitä vaan tai olla vastaamatta mitään. Minultakin on semmoisia kysytty. En edes muista enää, mitä mahdoin vastata.
Tai sitten kampaajaa ei nakkaa vittujakaan, mitä sille asiakkaalle kuuluu, ellei ole vakkari. Small talkiahan tuommoinen kysely on, Haistelua, että mihin suuntaan keskustelua vie, jos tarvii viedä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kun jotkut näissä tv-ohjelmissakin menee deiteille vaikka jonnekin hierojalle, jalkahoitoon tms. ja juttelevat siinä samalla. Tai kaverukset menee ehkä ihan tosielämässäkin. Ei itse pystyis, sinnehän on tarkoitus mennä nauttimaan hoidoista, niin en itse ainakaan pysty keskittyy samaan aikaan juttelemaan ja nauttimaan/rentoutumaan, kun joku hieroo selkää tai rapsuttaa varpaita. Samoin en halua jutella sen itse tekijän kanssakaan.
Googletin nyt huvikseen hiljainen kampaamo, niin tuli joku kampaamo missä normaali hiustenleikkaus oli alkaen 34e ja hiljainen 45e. Täh? Hiljainen ilman keskusteluja ja halutessa ilman taustamusiikkia. Mut miks kalliimpi? Eikö tuo palvelu ole yleensä 0e ja voi valita erikseen normi hiusleikkaus (esim. tuo alkaen 34e) lisäksi sieltä valikosta? Johan on markkinat. :D
ap
Hiljaisuus on niin vaativaa :D
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on töissä. Se on normaaleille ihmisille mitä luontevin keskustelunaihe.
En halua kertoa mitään henkilökohtaista.
Ei kuulu kampaajalle mun työasiani. Menen leikkauttamaan hiuksiani, en avautumaan elämästäni. Keskustelumme kuulevat paitsi kampaaja ne muutkin asiakkaat ja ne muut kampaajat. Minusta se on kiusallista. Esitelmöidä nyt oman elämänsä kuviot ventovieraille.
Kummallista, että täällä vastuutetaan asiakkaita erikseen kertomaan, että haluavat olla hiljaa. Eikö se nyt luontevasti kuuluisi kampaajan kysyä? Heillähän on tuo kyselemisen taito hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa aikaa varatessa valita myös hiljaisen ajan, eli mitään muuta keskustelua kuin siihen työsuoritukseen liittyvää.
Kumpa "hiljaisuus" koskisi myös radion melusaastetta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihanaa rentoutua jalkahoidossa, kun hoitaja kyselee töistä. "Niin, teillähän on ne yt:t menossa. Sinäkö päätät ketä potkitaan pihalle? Ai päätät osittain. Miltäs se tuntuu, onko helppoa? Ai rankkaa on. Ootko ajatellut, että niillä irtisanotuilla tuo voi pilata koko elämän? Luulisi, että tuossa menee yöunet? Ai menee? Jne."
Suunnilleen tuollaisen keskustelun kävin, vailka en halunnut kertoa työstäni mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kosmetologi ja teen hierontoja. Olen aika puheliasta sorttia ja juttelen usein asiakkaiden kanssa hoitojen ja hierontojen yhteydessä, se tuntuu luontevalle. Osa vastaa tosi lyhyesti, kun yritän small talkata ja tiedän etten enää kysele. Mutta välillä nämä lyhyesti vastaavat henkilöt kuitenkin alkavat jutella vähän myöhemmin eikä pelkästä lyhyestä vastailusta tiedä eikö aiheeni vain kiinnostanut vai eikö hän halua puhua ollenkaan. Kaikkein paras ja selkein olisi jos tuppisuut sanovat heti alkuun suoraan että eivät halua jutella vaan rentoutuvat parhaiten hiljaisuudessa. Muutamat ovat näin sanoneetkin ja suosittelen sitä kaikille, jotka eivät halua jutella kampaajalla, hierojalla, kosmetologilla tms. Sanokaa suoraan, niin asiakaspalvelija ei turhia kysele eikä tarvitse arpoa että ollaanko hiljaa vai ei.
Mitä jos sinä ammattilaisena ottaisit tavaksesi kysyä, haluaako a
Sitähän nämä "hiljaiset ajat" on, joista täällä nyt valitetaan että kaikkien pitäisi tarjota.
Missä välissä on tullut hyväksi tavaksi kysellä vieraiden ihmisten "kuulumisia" eli onko sulla vapaapäivä, missä oletkaan töissä, onko teiltä irtisanottu paljonkin porukkaa, missä asut, onko levoton alue, uskaltaako iltaisin liikkua, entä lapset, onko heillä harrastuksia, mitä harrastavat, montako krt viikossa.... nämä viimeisellä kampaajakäynniläni. En mene sinne enää.