Raamattua ymmärtävät
Jos leikitään ajatuksella, että raamattu on kirjoitettu jumalallisessa johdatuksessa, niin minulle herää pari kysymystä.
Miksi kyseiseen kirjaan ei kirjoitettu suoraan miten suhtautua homoihin, aborttiin, naispappeihin, avoliittoihin, irtosuhteisiin yms, vaan asiat esitettiin kierrellen kautta rantaen niin, että vielä vuosituhansia myöhemmin joudutaan miettimään, että mitähän tällä on tarkoitettu. Eikö olisi ollut helpompaa jos olisi selkeästi vaikka ranskalaisilla viivoilla laitettu mikä on sallittua ja mikä ei?
Tietenkään tuohon maailman aikaan noita termejä ei tunnettu mutta kyllähän ne nyt toki yläkerrassa oli tiedossa. Olisi ne voitu kirjaan silti kirjata. Aikalaiset olisi vain ihmetelleet, että mitä ihmettä se kirjuri taas on johdatuspäissään kirjoitellut.
Kommentit (664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiskirje:
1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa.2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
Paavali kirjoitti galatalaiskirjeet.
Onko siis niin, että lähetyskäsky ( kaikkeen maailmaan) ei ole Jeesuksen itsensä sanoma ja toivoma asia, vaan vasta hänen jälkeensä tulleiden ihmist
https://glanier.wordpress.com/2017/02/23/no-saul-the-persecutor-did-not…
Tässä perustellaan miksi nimimuunnos Saul-Paul ei olisi totta. Kirjoittaja sanoo nimenmuunnoksen olevan doktriini, mitä ei Raamatussa itse asiassa ole. Paljon keskustelua hebrean ja kreikankielisistä nimistä, joista voidaan päätellä myös tätä asiaa. Vaikea kirjoitus, jota täytyy lukea uudemman kerran.
Yksi kirjoittajan käyttämä lähde mielipiteelleen on tämä:
BDAGthe Bauer-Danker-Arndt-Gingrich Greek/English lexicon on the NTcomments on ,
from the beginning he bore the Israelite name Saul as well as the Graeco-Roman Paul
Eli Paavalilla olisi ollut kaksoisnimi jo ennestään, israelilainen Saul sekä kreikkalais-roomalainen Paavali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakramentti tarkoittaa salaisuutta: jo englannin kielen sana, secret tai vanha, secrette: salaisuus, ilmaisee selkeästi sakramentti sana merkityksen.
hänen (portto) otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Sakramentti, salaisuudet ovat keskeinen osa katolilais-luterilaista porttokirkkoa. Otsa on keskellä ja näkyvällä paikalla, kuten sakramentit ovat luterilaisessa kirkossa.
Mitä eroa on sanoilla sacred ja secret? Sacred viittaa pyhään ja secret salaisuuteen. Oletko tarkastanut kumpi on ollut ensin ja missä kirjotus- ja ääntämismuodossa, jos nämä ovat käsityksesi mukaan samaa alkuperää? Voiko olla että sanoilla ei ole yhteistä kantasanaa? En sano ettei hyvinkin voisi olla, sillä pyhään tuntuu usein liittyvän salaisuuksia.
Sacred olisi nimittäin luonnollisin sacrament sanan sukulainen, ei secret.
Bible Hub, GotQuestions ja Quora ovat esimerkiksi paikkoja, mistä voi etsiä vastausta tähän. Joku sanoi Quora harhaoppikseksi sivustoksi, mutta sehän riippuu kirjoittajasta. Kyllä sieltä hyvää tietoakin löytyy.
Tein Bible Hubiin haun sanalla sacraments, antoi tulokseksi tosin vain yhden Raamatun kohdan, Ef. 5:32. Paavali on kirjoittanut efesolaiskirjeet. GotQuestions antaa paljon viittauksia asetuksiin ja sakramentteihin. Quorassa monia mielenkiintoisia kirjoituksia sakramenteista.
Mielestäni nuo on kyllä sanottu selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mielestäsi Jeesuksenruumis-seurakunta ,jonka pää on Kristus,tarkoittaa?
Mitä väliä sillä on, mitä minä ymmärrän jonkun sellaisen sanan tarkoittavan, jota en ole itse käyttänyt? Tämä on tietysti keskustelupalsta, mutten ymmärrä mitä hyötyä tällaisesta keskustelusta voisi olla. Jos olet aidosti kiinnostunut siitä, mikä on ortodoksisen kirkon näkemys asiasta, voit ottaa yhteyttä asuinpaikkakuntasi ortodoksisen seurakunnan pappiin.
Seurakunta on keskeistä Raamatussa. Uskovien on tarkoitus kasvaa pois tuttipulloa tarvitsevista syömään oikeaa ruokaa.
Mielenkiintoista...ketju on ollut hengissä muutaman päivän. Ateistit, agnostikot, realistit yms ovat kyllästyneet tähän jankutukseen ja poistuneet paikalta. Nyt täällä enää eri uskishihhulit kisaavat keskenään siitä kuka on paras ja oikeamielisin uskovainen ja ketkä kaikki muut ovat väärässä ja joutuvat kadotukseen.
Sakeaa settiä...
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista...ketju on ollut hengissä muutaman päivän. Ateistit, agnostikot, realistit yms ovat kyllästyneet tähän jankutukseen ja poistuneet paikalta. Nyt täällä enää eri uskishihhulit kisaavat keskenään siitä kuka on paras ja oikeamielisin uskovainen ja ketkä kaikki muut ovat väärässä ja joutuvat kadotukseen.
Sakeaa settiä...
Sinullekkin on tarjolla rauha,shalom joka on luvattu Jeesuksen lampaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiskirje:
1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa.2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
Paavali kirjoitti galatalaiskirjeet.
Onko siis niin, että lähetyskäsky ( kaikkeen maailmaan) ei ole Jeesuksen itsensä sanoma ja toivoma
Valitettavasti tuo kirjoittaja professori Greg Lanier on täysin tuntematon henkilö, perustelut tuntuvat kuitenkin olevan tutkittuja ja totta.
Onhan siellä irtosuhteista sanottu että jos aviomies on aasin kulkeman päivämatkan päässä kotoaan on hän sillä seudulla poikamies. Ei tuota paljon selvemmin voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä irtosuhteista sanottu että jos aviomies on aasin kulkeman päivämatkan päässä kotoaan on hän sillä seudulla poikamies. Ei tuota paljon selvemmin voi sanoa.
Tätä olen noudattanut ja arvioinut tuon matkan olevan n. 30 km.
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu?
Raamatussa.
Itseä mietityttää et jos ihmiset elelly/kuollu täällä samanlaisina kuin me satoja tuhansia vuosia ennen raamatun kirjoittamista. Helvetissäkö ne miljardit ihmiset on ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu?
Raamatussa.
Anna raamatun kirja, luku ja jae.
Vierailija kirjoitti:
Itseä mietityttää et jos ihmiset elelly/kuollu täällä samanlaisina kuin me satoja tuhansia vuosia ennen raamatun kirjoittamista. Helvetissäkö ne miljardit ihmiset on ?
Miksi he olisivat helvetissä? Jos kerran Jumala voi herättää Abrahamille lapsia vaikka kivistä, kuten Raamatussa sanotaan, hän voi varmasti antaa jokaiselle ihmiselle mahdollisuuden päästä taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun nykyisenajan ihmiset alkaa 6000v. sitten. Heillä oli tieto Jumalasta ja pelastuksesta hänen pojassaan. Samallalailla kuin meilläkin.
Evoluutiolla on omat poikkeavat oppinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu?
Raamatussa.
Anna raamatun kirja, luku ja jae.
Turhaan pyydät, koska sellaista kohtaa ei löydy Raamatusta. Jokainen voi halutessaan tarkastaa asian vaikka tämän raamattuhaun avulla: https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on sanottu?
Raamatussa. Omatekemästä raamatusta ei ole mitään hyötyä.
Miksi jokainen ihminen ei voisi syntyä paratiisiin ja päästä siellä kukin tekemään ihan itse sen oman valintansa, syökö omenaa vai ei. Ja jos syö niin heippa. Tämä olisi ainoa reilu ja oikeudenmukainen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Sakeaa settiä...
Itse en kyllästynyt vaan olen ollut töissä pari pitkää päivää, enkä ehtinyt enkä jaksanut kommentoida paria viestiä lukuunottamatta. Harkitsen kyllä, että kommentoin kymmenen sivun takaisia juttuja vielä mitä luin, mutta en ehtinyt vastaamaan. Muutama varsin älytön töräys löytyy joukosta.
Mitä väliä sillä on, mitä minä ymmärrän jonkun sellaisen sanan tarkoittavan, jota en ole itse käyttänyt? Tämä on tietysti keskustelupalsta, mutten ymmärrä mitä hyötyä tällaisesta keskustelusta voisi olla. Jos olet aidosti kiinnostunut siitä, mikä on ortodoksisen kirkon näkemys asiasta, voit ottaa yhteyttä asuinpaikkakuntasi ortodoksisen seurakunnan pappiin.