Raamattua ymmärtävät
Jos leikitään ajatuksella, että raamattu on kirjoitettu jumalallisessa johdatuksessa, niin minulle herää pari kysymystä.
Miksi kyseiseen kirjaan ei kirjoitettu suoraan miten suhtautua homoihin, aborttiin, naispappeihin, avoliittoihin, irtosuhteisiin yms, vaan asiat esitettiin kierrellen kautta rantaen niin, että vielä vuosituhansia myöhemmin joudutaan miettimään, että mitähän tällä on tarkoitettu. Eikö olisi ollut helpompaa jos olisi selkeästi vaikka ranskalaisilla viivoilla laitettu mikä on sallittua ja mikä ei?
Tietenkään tuohon maailman aikaan noita termejä ei tunnettu mutta kyllähän ne nyt toki yläkerrassa oli tiedossa. Olisi ne voitu kirjaan silti kirjata. Aikalaiset olisi vain ihmetelleet, että mitä ihmettä se kirjuri taas on johdatuspäissään kirjoitellut.
Kommentit (664)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatusta ei löydy mitään kehotusta käyttää suitsukkeita,eli ihmisen oma keksintö?
Et ilmeisesti lukenut lainkaan antamaani linkkiä? Siellä on mm. suora lainaus Raamatusta, jossa Herra itse antaa ohjeet hänelle pyhitetyn suitsukkeen valmistamiseen: https://www.ortodoksi.net/index.php/Suitsuttaminen
Käsityksesi siitä, että kaikki mitä ei löydy Raamatusta on ihmisen omaa keksintöä, on yleinen protestanttien keskuudessa. Ortodoksinen kirkko opettaa toisin. En kuitenkaan lähde väittelemään tällaisista asioista kenenkään kanssa, koska ortodoksisen kirkon mukaan opettaminen kuuluu siihen tehtävään valituille henkilöille.
No niinpä luinkin huonosti, onhan siinä perustelut VT:ssa tosiaan. Sanotaanko UT:ssa mitään asiasta, mikä on Jeesuksen kanta tähän suitsukkeiden käyttöön? Jeesus sanoi, et
Jumala loi kaiken hyväksi, ja vaikka maailma on turmeltunut syntiinlankeemuksessa, siinä on silti jäljellä paljon hyvää. Myös muissa uskonnoissa on paljon hyvää. Ortodoksisen näkemyksen mukaan kirkko voi ottaa kaiken maailmassa olevan hyvän ja pyhittää sen Jumalalle. Siksi ortodokseille ei ole mikään ongelma, jos esim. joulu on alun perin ollut pakanallinen valon juhla - valo on hyvä asia ja Jeesus on todellinen maailman valo, joten miksemme juhlisi Jeesusta silloin kun muut juhlivat valoa?
Oman käsityksensä mukaan ortodoksinen kirkko poikkeaa kaikista muista kirkoista siinä, että se on se aito ja alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti - kirkko, jota Pyhä Henki johtaa (aivan erityisellä tavalla) ja jota tuonelan portit eivät voita.
1.Korinttolaiskirje:
1:1 Paavali, Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli Jumalan tahdosta,
Roomalaiskirje:
1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
1:2 jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
1:3 hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
1:4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
1:5 jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa
"Oman käsityksensä mukaan ortodoksinen kirkko poikkeaa kaikista muista kirkoista siinä, että se on se aito ja alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti - kirkko, jota Pyhä Henki johtaa (aivan erityisellä tavalla) ja jota tuonelan portit eivät voita."
Kristus ei perustanut yhtään kirkkoa, vaan seurakunnan.
Vierailija kirjoitti:
442, 443 Mihin asiaan kommentoit?
Ihmiset olivat "hölmöläisiä", syödessään hyvän- ja pahantiedon puusta. Alkoivat hölmöyksissään rakentaa tornia taivaaseen (Jumalan asuinpaikkaan), aikomuksenaan sotia Jumalaa vastaan ja vallata taivas ja korvata Jumala omilla epäjumalilla vaikka taivas on maassa ihmisten sisällä ja keskellä. Taivaaseen pääsee vain "oikeamielisyyden" kautta ei torneja rakentamalla.
Vierailija kirjoitti:
"Oman käsityksensä mukaan ortodoksinen kirkko poikkeaa kaikista muista kirkoista siinä, että se on se aito ja alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti - kirkko, jota Pyhä Henki johtaa (aivan erityisellä tavalla) ja jota tuonelan portit eivät voita."
Juuri tämä, kirkko on perustettu kristinuskon hävittämiseksi maailmasta ja on kaikkein saata*allisin ase uskovia, Kristuksen eklessiaa, seurakuntaa vastaan. Kaikki kirkot on kirkkoja, nimestä ja paikasta riippumatta ja ne kaikki ovat pahoja
Maailmassa ei ole koskaan ollut yhtään kristillistä kirkkoa, eiku tuli milloinkaan olemaan. Ilm kirjan loppu kertoo mitä Jeesus tekee kirkolle, sillä niin paljon se on pyhien verta vuodattanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä, kirkko on perustettu kristinuskon hävittämiseksi maailmasta ja on kaikkein saata*allisin ase uskovia, Kristuksen eklessiaa, seurakuntaa vastaan. Kaikki kirkot on kirkkoja, nimestä ja paikasta riippumatta ja ne kaikki ovat pahoja
Maailmassa ei ole koskaan ollut yhtään kristillistä kirkkoa, eiku tuli milloinkaan olemaan. Ilm kirjan loppu kertoo mitä Jeesus tekee kirkolle, sillä niin paljon se on pyhien verta vuodattanut.
Missä mielestäsi seurakuntalaisten tulisi kokoontua ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei ole koskaan ollut yhtään kristillistä kirkkoa, eiku tuli milloinkaan olemaan. Ilm kirjan loppu kertoo mitä Jeesus tekee kirkolle, sillä niin paljon se on pyhien verta vuodattanut.
Sillain kuin veljet kokoontuvat keskenään, puhujapöntöt pitää kantaa ulos ja laittaa polttopuiksi.
Tämän koko kirkollisen seurakunta mallin voisi unohtaa kokonaan.
Allttari on uhripaikka, sillä ei ole Jeesuksen sovituksen jälkeen mitään käyttöä. Alttarin pystyttäminen on Jeesuksen sovitustyön häpäisemistä ja suorastaan majesteetti rikos Jeesusta kohtaan.
Sillain kuin veljet kokoontuvat keskenään, puhujapöntöt pitää kantaa ulos ja laittaa polttopuiksi.
Allttari on uhripaikka, sillä ei ole Jeesuksen sovituksen jälkeen mitään käyttöä. Alttarin pystyttäminen on Jeesuksen sovitustyön häpäisemistä ja suorastaan majesteetti rikos Jeesusta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin että missä kokoonnutaan Opetus,musiikki,ehtoollinen,rukous jne.)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onhan tuossa Raamatussa ihan selkeästiu kerrottu miten suhtautua avuionrikkojiin tai homoihin
nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
1 kor 6
9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumala
Esitin jo.
Muuten, jostain kumman syystä Paavalia kritisoivat viestit poistuvat täältä, vaikka on olevinaan ateistien palsta pääsääntöisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa ei ole koskaan ollut yhtään kristillistä kirkkoa, eiku tuli milloinkaan olemaan. Ilm kirjan loppu kertoo mitä Jeesus tekee kirkolle, sillä niin paljon se on pyhien verta vuodattanut
Jostain luin, että kirkoissa vietettävä ehtoollinenkin olisi vääräoppista, perusteluja ei ollut, mutta sen kertoi henkilö, joka muuten on samoilla linjoilla, että uskonnot eivät ole oikeaa uskon harjoittamaista. Jos joku täällä lukeva tietäisi asiasta jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. kotikirkot voisi olla yksi mahdollisuus kerätä aitoja uskovia. Ikävästi sitäkin kutsutaan kirkoksi, mutta nimestään huolimatta hyvä, jos löytyy oikeita ihmisiä ryhmään. Nettikin olisi yksi mahdollisuus kerätä oikeita ihmisiä ryhmään.
Ns. kotikirkot voisi olla yksi mahdollisuus kerätä aitoja uskovia. Ikävästi sitäkin kutsutaan kirkoksi, mutta nimestään huolimatta hyvä, jos löytyy oikeita ihmisiä ryhmään. Nettikin olisi yksi mahdollisuus kerätä oikeita ihmisiä ryhmään.
Miksi et halua antaa uskoville isoja tiloja kokoontua ja harjoittaa uskoaan?
Mahdollistaa musiikin,sakramentit ym.?
"Oman käsityksensä mukaan ortodoksinen kirkko poikkeaa kaikista muista kirkoista siinä, että se on se aito ja alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti - kirkko, jota Pyhä Henki johtaa (aivan erityisellä tavalla) ja jota tuonelan portit eivät voita."----------------------------
Miksi eriarvoistat maailman uskovia, kun Kristus perusti yhden ainoan seurakunnan?
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiskirje:
1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa.2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
Paavali kirjoitti galatalaiskirjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiskirje:
1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
2:1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa.2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
Onko siis niin, että lähetyskäsky ( kaikkeen maailmaan) ei ole Jeesuksen itsensä sanoma ja toivoma asia, vaan vasta hänen jälkeensä tulleiden ihmisten?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua antaa uskoville isoja tiloja kokoontua ja harjoittaa uskoaan?
Mahdollistaa musiikin,sakramentit ym.?
Mitä musiikkia, en koe minkäänlaista hengellistä yhteyttä Jumalaan kirkossa soitettavan musiikin kautta. En urkumusiinkin enkä kitaranrämpytyksen kautta. Musiikki on meidän aikamme epäjumala. Ehtoollisesta täällä onkin jo kirjoitettu, ja koko sana sakramentti tuntuu myös liian salamyhkäiseltä sanalta, ihan kuin Jumalan edessä pitäisi suorittaa jotain rituaaleja, jotta Jumala huomaa sinut ja että kelpaat Jumalalle. Suora puheyhteys Jumalaan on uskoakseni se, mitä Jumala tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että kirkoissa vietettävä ehtoollinenkin
Ehtoollinen on yhteysateria, täytyy olla tarkkana kenen seurassa se vietetään, jos jumalattomat pääsevät ehtoolliselle, on uskovalla osuus heidän synteihin yhteysaterian kautta.
Ehtoollinen kuuluu vain uskoville, ja se voidaan nauttia vaikka joka päivä aterian yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiskirje:
Apostolin tittelin omaavan piti olla Jeesuksen seurassa 3v.
Hän kertoi kuinka oli temmattuna taivaaseen ja oltuaan Jumalan opissa Arabiassa 3v.Näin hän täytti pakanain apostolin kritteerit.
Ilman Paavalin opetusta olisimme vajaita tarvittavassa tiedossa.
Aiotko esittää niin kunnianhimoisen väitteen että apostoli Paavali ei ollutkaan apostoli?