Vaimoni ei pysty keskustelemaan rakentavasti. Mikään ei auta
Hän ei pysty kohtaamaan yhtä asiaa kerralaan, vaan vetää muita asioita mukaan juuri ajankohtaisen asian käsittelyyn.
En tahdo jaksa enää. Pistin kulokkeet korville ja käännyin tietokoneeni puoleen, kun siitä rakentavasta keskustelusta ei kerta mitään tule.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"keksittyä vikaa"?
Puhut aika halventavasti vaimostasi. Ikään sinä olisit itse täydellinen.
Eikö se ole "keksitty vika", jos ei normaalissa arjessa nosta asiaa esille? Jos on valittamista ja jotain hankausta omasta mielestään niin eikö siitä silloin pitäisi keskustella.
Että kyllä ne keksittyjä vikoja oli täysin. Luultavasti teki noin että sai pitää langat omissa hyppysissään myös terapiassa.
ap
No olet jostain syystä suostunut menemään naimisiin naisen kanssa, jota et kunnioita, josta et pidä ja jonka kanssa et pysty keskustelemaan. Pariterapiakaan ei onnistunut, mutta jatkoit edelleen avioliittoa. Nyt tulet vauvapalstalle haukkumaan vaimoasi.
Ja sitten uskot edelleen, että olet mitä täydellisin aviomies, jossa ei voi olla mitään vikaa? Ja ilmeisesti uskot myös antavasi itsestäsi kuvan hyvinkin fiksuna miehenä?
Jokin tässä haisee pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö älynnyt ongelmaa jo ennen avioitumista? Vai onnistuiko keskustelu ennen?
Ei ole keskustelu koskaan onnistunut. Oli semmoinen välivaihe, että ei kommunikoitu ollenkaan. Loppujen lopuksi se olisikin hyvä vaihtoehto edelleen, jos siihen voisi pakittaa.
ap
Tommoisen kanssa menit sitten naimisiin. Miksi ihmeessä?
Vaimosi kuullostaa narsistiselta persoonalta.
Onko joskus tiukassa paikassa (eli heikolla hetkellä, kun nimenomaan olisit tarvinnut apua) jättänyt sinut pulaan? Onko pilannut juhlapäiviä tai lomareissuja? Onko kova tarve pitää kulissit kunnossa, mutta kodin seinien sisällä on ilkeä ja manipuloiva?
Jos vastaat noihin kyllä, narsismiin viittaa. Ero on silloin ainoa tie helpompaan elämään sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko joskus tiukassa paikassa (eli heikolla hetkellä, kun nimenomaan olisit tarvinnut apua) jättänyt sinut pulaan? Onko pilannut juhlapäiviä tai lomareissuja? Onko kova tarve pitää kulissit kunnossa, mutta kodin seinien sisällä on ilkeä ja manipuloiva?
Jos vastaat noihin kyllä, narsismiin viittaa. Ero on silloin ainoa tie helpompaan elämään sinulle.
Enemmänkin AP vaikuttaa omaavan narsistisia piirteitä, kovin mustavalkoinen henkilö. "Minua et määrää". Vaimo kuulema "saa" laittaa sitä ruokaa mitä haluaa Herran luvalla - "saako" olla myös laittamatta ruokaa ollenkaan vai mitä sitten? Ja AP myös päättää näköjään mitä vaimo tuntee, se mitä vaimo sanoo tuntevansa kun ei AP:n mielestä voi pitää paikkaansa. Lisäksi epäilee että vaimo "keksii" hänestä vikoja.
Juupa juu.
Tuttua, mutta ei tullut vaimoksi. Harmittaa vain että en ensimmäisistä oiresta lähtenyt kävelemään. Syytän itseä että kestin sitä niinkin kauan ja yritin kääntää onnelliseksi suhteeksi.
Viskaa kurvista ulos. Aikuisen kanssa sinä kai menit naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Se kysymys jäi uupumaan, että onko muilla samanlaisia kokemuksia
ap
On, mies ei pysty rakentavaan keskusteluun ja vastaa kaikkeen kliseillä tyyliin "se kuuluu asiaan". Ja lopettaa aina kuuntelemisen, jos hänelle huomauttaa jostain, koskaan ei tee virheitä ja ainakaan ei hyväksy, että niistä sanotaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
"keksittyä vikaa"?
Terve Ap:n vaimo
On kokemusta. On ex-vaimo. Suosittelen vapautumista.
Ehkä meidänkin pitäisi erota, sillä mies kun haluaa puhua jostain aiheesta, emme voi ikinä poiketa siitä emmekä siirtyä aiheesta syntyneeseen sivuaiheeseen. Ikinä.
Tuon aloituksen perusteella on ihan mahdoton tietää miten päin asiat oikeasti ovat.
Voi olla niin, että teillä on määrätön määrä asioita, jotka ovat olleet vaimon mielestä ongelma, mutta joita ei ole koskaan keskusteltu, ehkä sinä et ole halunnut keskustella. Niitä on kertynyt sellainen röykkiö, että ne purskahtelevat ulos ihan joka keskustelussa nyt.
Tai voi olla niin, että vaimosi väistelee joitain aiheita ja yrittää tarkoituksella johdatella keskustelua sivuraiteelle, jotta pääsisi pälkähästä.
Voi tietenkin olla, että kumpikin on väistellyt keskustelunaiheita jo pitkään, ja siksi asiat ovat hyvin tiukassa solmussa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä meidänkin pitäisi erota, sillä mies kun haluaa puhua jostain aiheesta, emme voi ikinä poiketa siitä emmekä siirtyä aiheesta syntyneeseen sivuaiheeseen. Ikinä.
Ja aina pitää olla valmiina keskusteluun olin sitten tekemässäetänä töitä tai lukemassa kirjja, kun miehellä on tarve alkaa jutella maailman asioista. Meidän asioistahan ei puhuta koskaan. Ja kinun pitää löytää ratkaisu kaikkeen, viimeisin viikkoja kestänyt kriisi oli käsijohteet. Arvatkaa vaan, miksi olen yleensä toimistolla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ihan yhtä hyvin olla ap, jolla on kaikki nuo piirteet. Ja vaimolla on alkanut keittää yli. Ja kun hän on alkanut puolustamaan itseään, niin ap sanoo, että vaimon kanssa on täysin mahdoton keskustella. Tietenkin toinen tuntuu alistajasta mahdottomalta ihmiseltä, jos ei enää alistukaan kuten ennen.
Minun ex-mies teki sitä, että aina kun hän oli törttöillyt, alkoi armoton minun syyttelyni kaikesta muusta kuin tästä hänen omasta töpeksimisestään.
En ole vieläkään tavannut yhtäkään naista joka ei noin tekisi. Sen lisäksi vielä voivat milloin vain päättää mitä sinä oikeasti sanoit.. Sen mukaan miltä se heistä tuntui.
Kätevää. Eikös? Eihän miehet koskaan kuuntele muutenkaan. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo tietää itsekin, että olette liian erilaiset ja hän haluaa kevyttä yläpilveä, kunnes löytää mielestään toisen yhtä tasokkaan, eikä halua luopua eduistanne nyt. Haluaa kuvitella että kaikki on ok, vaikka ei ole.
Toinen vaihtoehto on se, että teillä on valtataistelu? Kolmas, että olet mokannut jo ajat sitten ja vaimosi vihaa sinua edelleen ja siksi keksii uusia riidan aiheita. Neljäs on, että haluaa yksinkertaisesti tuhota mielenterveytesi.
Pallotteletteko erosta puhumista syyttelemällä toisianne, vai?
Hyvä pointti tuo valtataistelu. Vaimo varmaan näkee asian niin. Hän esim. väittää että minä päätän kaikki asiat. Ei pidä paikkaansa. Hänestä voi tuntua siltä, mutta ei pidä paikkaansa. Hän voi tulla ja mennä ihan vapaasti. Voi tehdä sitä ruokaa mitä haluaa. Voi katsoa niitä ohjelmia mitä haluaa jne. Ihan kuin hänelle ei
Olen pahoillani, jos ymmärrän tekstisi väärin. Tästä kyl saa sinusta aika ikävän kuvan. Noi mainitsemasi asiat ovat niin itsestäänselvyyksiä, ettei noita mainita miksikään "omaksi tahdoksi". Ei mitään reiluutta sinun puolelta. Voit silti jyrätä isoissa aioissa.
Kuulostaa todellakin siltä, että teidän tarina on lopussa. Teet molemmille palveluksen, jos vaan eroat.
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se noinkin päin rasittavaa. Kokonaisuudesta käsitellään kerralla vain jokin pieni murto-osa. Ei keskustelu noinkaan etene.
Mutta ei se etene niinkään, että itse asiasta ei keskustella, että heitellään heittoja sieltä täältä, ja koko keskustelusta tulee mössöä, jossa ei ole enää mitään punaista lankaa lopulta.
Kumpikaan näistä ei edusta tervettä keskustelukulttuuria, jossa kuunnellaan ja kunnioitetaan toista.
Vierailija kirjoitti:
"keksittyä vikaa"?
Samaa mietin. Hyvin kontrolloivalta kuulostaa myös tapa, jolla ei suostu keskustelemaan, jos ei saa itse rajata aihetta, mistä keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin AP vaikuttaa omaavan narsistisia piirteitä, kovin mustavalkoinen henkilö. "Minua et määrää". Vaimo kuulema "saa" laittaa sitä ruokaa mitä haluaa Herran luvalla - "saako" olla myös laittamatta ruokaa ollenkaan vai mitä sitten? Ja AP myös päättää näköjään mitä vaimo tuntee, se mitä vaimo sanoo tuntevansa kun ei AP:n mielestä voi pitää paikkaansa. Lisäksi epäilee että vaimo "keksii" hänestä vikoja.
Juupa juu.
Saman vaikutelman sain myös. En oikein luota apn juttuihin tässä. Terapiassa voi olla helpompi ottaa puheeksi asioita, mitä ei ole aiemmin maininnut. Ehkä vaimosi ei uskalla olla ihan avoin sinulle. Mitä luulet, miten hän kertoisi tästä teidän tilanteesta, jos avautuis täällä myös?
Olen täysin samaa mieltä.
ap