Vaimoni ei pysty keskustelemaan rakentavasti. Mikään ei auta
Hän ei pysty kohtaamaan yhtä asiaa kerralaan, vaan vetää muita asioita mukaan juuri ajankohtaisen asian käsittelyyn.
En tahdo jaksa enää. Pistin kulokkeet korville ja käännyin tietokoneeni puoleen, kun siitä rakentavasta keskustelusta ei kerta mitään tule.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tuon ylempänä tuon pitkän kirjoituksen. Tässä kejussa on paljon samaa kuin mitä minulla oli.
Meillä oli vaimon kanssa ensin ongelmia haluttomuuden kanssa, sitten seuraava on oli juuri AP:n kaltainen outo keskustelutapa kuin toinen välttelisi kaikkia keskusteluja. Tähän mennessä olin yrittänyt kaikella tavalla saada "kontaktia" vaimoon. Vaimo oli kotona, mutta sellaista yhteyttä ei ollut. Ainoastaan hänen asioistaan pystyi keskustelemaan tai lasten asioista, lasten asioissakin hän alkoi mennä lasten puolelle ja aikaisemmin sellainen yhteinen vanhemmuus hävisi.
Useita vuosia myöhemmin ja kaikenlaisten vaikeuksien läpikäyneenä ymmärsin vaimoni täyttävän kaikki piilonarsistin kriteerit. Outo keskustelutapa oli ensimmäinen asia
"Narsistisen persoonallisuushäiriön keskeinen piirre on antagonismi eli toisten henkilöiden vastustaminen, vastakkaisuus. Häiriötasoinen narsisti usein janoaa valtaa ja julkisuutta. Narsistin muihin yksilöihin kohdistamat hyökkäykset ja vahingonteot voivat täyttää poliittisen väkivallan määritelmän."
Tylympää tapaa väheksyä ja mitätöidä toista ei ole, kuin se, että laittaa luurit korville ja kääntää selän kesken toisen puhumisen. Ihmettelen, et vaimosi kanssasi vielä on. Tuo suhtautuminen kuulostaa vain julmalta, ei miltään muulta.
Vierailija kirjoitti:
"21.12.2018 klo 13:09 - Jaana Ojanen , psykologi , Väestöliitto
Narsistille ihmissuhteet ovat hyötysuhteita. Narsisti tarvitsee jatkuvaa vahvistusta ja ihailua ympäristöltään. Jos hän kokee tulevansa uhatuksi ihmissuhteessaan, hän mitätöi toista ja vetäytyy. Tämän vuoksi narsistin parisuhteet ovat yleensä lyhytkestoisia. Narsistin vaihtuvat suhteet perustuvat valloittamisen haluun ja kumppanin valinta pinnallisiin tekijöihin. Narsistin ihmissuhteet ylläpitävät hänen haurasta omanarvontuntoa."
Suomalaisten kuvaukset narsisteista oli vaikeatajuisia ja harhaanjohtavia. Yleensä halutaan kuvata julkinarsistia, josta olkoon esimerkkinä Trump, jonka kaikkien tuntema lause on 'you're fired". Jos et ole Narsistin kanssa samaa mieltä työpaikalla näin käy. Narsisti ei siedä häviämistä. Siksi Stubille annettiin ohjeet, että pitää hävitä, jos pelaa Trumpin kansaa golfia. Melanie on ollut naimisissa kauan Trumpin kanssa. Narsistin kanssa voidaan olla pitkäänkin avioliitossa. Kumppaniksi valikoituu luonteeltaan sopiva, siksi ne liitot kestävät, kunnes narsistin puoliso tajuaa mistä on oikeasti kyse.
Suomessa jätetään usein kuvaamatta ne piilonarsisti, jotka ovat pahempia kuin julkinarsistia. Usein uhri on yksin. Mitätöinti on pikkujuttu muiden henkisen väkivallan toimien ohella. Piilonarsistin käsissä puolison sielun elämä tuhotaan kokonaan. Minä kävin siellä. Piilonarsistia ei juuri kukaan tunnista kuin uhri. Pariterapiaan päästiin pitkän taistelun jälkeen, mutta en uskaltanut siellä kuitenkaan ottaa kaikkia asioita esille, koska pelkäsin sitä mitä kotona tapahtuu, kun kukaan ei näe. Terapeutti tietämättään osallistui minun henkiseen pahoinpitelyyn ja alkoi syyttämään minua niistä asioista, mistä puoliso vihjaili terapeutille. Sekosin täydellisesti, kun useampi ihminen ympärillä alkoi kertoa minulle että olen mielisairas. Olin kirjoittanut paljon parisuhteen ongelmista. Niitä lukemalla tajusin ettei kaikki voi olla niin kuin minulle sanotaan ja aloin etsiä tietoa narsismista. Suomalaisista sivuista ei ollut minulle mitään apua, ei vaimoni mitään valtaa kaivannut tai että minä olisin ollut jotenkin pinnallinen ihminen. Minun ongelmat parisuhteessa kasautuivat koska vaimo ei kuunnellut.
Mutta suhde, jossa haluat kirjoittaa tai äänittää keskusteluja, kertoo että sinua manipuloidaan. Et ehkä tunnista tapoja, mutta tunnistat, että asiat menee jotenkin oudosti ja jotkin asiat eivät täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistille ihmissuhteet ovat hyötysuhteita. Narsisti tarvitsee jatkuvaa vahvistusta ja ihailua ympäristöltään. Jos hän kokee tulevansa uhatuksi ihmissuhteessaan, hän mitätöi toista ja vetäytyy. Tämän vuoksi narsistin parisuhteet ovat yleensä lyhytkestoisia. Narsistin vaihtuvat suhteet perustuvat valloittamisen haluun ja kumppanin valinta pinnallisiin tekijöihin. Narsistin ihmissuhteet ylläpitävät hänen haurasta omanarvontuntoa."
Suomalaisten kuvaukset narsisteista oli vaikeatajuisia ja harhaanjohtavia. Yleensä halutaan kuvata julkinarsistia, josta olkoon esimerkkinä Trump, jonka kaikkien tuntema lause on 'you're fired". Jos et ole Narsistin kanssa samaa mieltä työpaikalla näin käy. Narsisti ei siedä häviämistä. Siksi Stubille annettiin ohjeet, että pitää hävitä, jos pelaa Trumpin kansaa golfia. Mela
Olen itse naimisissa ihmisen kanssa, jonka juttuja haluaisin todellakin välillä äänittää, kun aivot menee solmuun siinä "logiikassa". Mut ei hän mikään narsisti ole. Sen enempää, kuin joku muu. Tapa selvitä hänelle ikävistä keskusteluista on vaan sellainen, et nopeasti laukoo "totuuksia", jotka sillä hetkellä vaikuttavat olevan hänen edukseen. Viikon päästä ei välttis muista edes sanomisiaan. Tai ei myönnä, koska ei ole hänelle eduksi. Usean kymmenen vuoden avioliiton aikana olen oppinut tämän toiminnan, enkä ota sitä niin itseeni. Toisinaan tietty loukkaannun, mut elämä jatkuu.
Anoppi on kans ehdotellut minulle minun mielenterveyden olevan kenties haasteellinen. No, itse tiedän mikä olen ja mikä on minulle haastavaa.
En sit tiedä, mitä keinoja puolisosi sinuun käytti, enkä väitä mitään hänen narsismistaan. Mutta jutussasi oli paljon tuttua, paitsi se, etten koe joutuneeni puolison manipuloimaksi. Toki paljon tämäkin on vaatinut oppimista ja ymmärrystä. Ja ollut myös todella vaikeita aikoja. Paljon olen oppinut myös itsestäni.
Hyvää jatkoa sinulle, toivottavasti löydät itsesi uudelleen nyt, kun olette eronneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo tietää itsekin, että olette liian erilaiset ja hän haluaa kevyttä yläpilveä, kunnes löytää mielestään toisen yhtä tasokkaan, eikä halua luopua eduistanne nyt. Haluaa kuvitella että kaikki on ok, vaikka ei ole.
Toinen vaihtoehto on se, että teillä on valtataistelu? Kolmas, että olet mokannut jo ajat sitten ja vaimosi vihaa sinua edelleen ja siksi keksii uusia riidan aiheita. Neljäs on, että haluaa yksinkertaisesti tuhota mielenterveytesi.
Pallotteletteko erosta puhumista syyttelemällä toisianne, vai?
Hyvä pointti tuo valtataistelu. Vaimo varmaan näkee asian niin. Hän esim. väittää että minä päätän kaikki asiat. Ei pidä paikkaansa. Hänestä voi tuntua siltä, mutta ei pidä paikkaansa. Hän voi tulla ja mennä ihan vapaasti. Voi tehdä sitä ruokaa mitä haluaa. Voi katsoa niitä ohjelmia mitä haluaa jne. Ihan kuin hänelle ei
Tuokin viittaa edelleen siihen narsismiin. Kirjotuksesi olisi voinut olla sanasta samaan sama kanssani. Tämä oli meillä yleinen riidan aihe. vaimo koki ettei saa päättää asioista. Kun sitten mietin oikein asiaa, hän on saanut mennä minne on halunnut ja on voinut päättää asioista ja monesta asiasta on päätetty yhdessä. Ainoastaan rajoittava seikka on ollut, että rahat eivät ole riittäneet kaikkeen siihen mitä hän on halunnut, minkä hän koki rajoittamiseksi ja siksi että hän ei saa päättää. Rahaa piti aina olla kaikkeen, mutta rouvaa ei säästäminen kiinnostanut yhtään.
Narsisti ei näe omaa toimintaa vaan näkee vain sinun. Siksi teidän kokemusmaailma eroaa. Mitä pidemmälle hyväksikäyttö etenee sitä enemmän teidän näkemykset eroavat toisistanne. narsistinen vaimo haluaa sinusta täyden kontrollin.
T: Se, jolla oli narsistinen vaimo
ps. onko sulla sääntöjä, jotka ei kosketa vaimoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kuvaukset narsisteista oli vaikeatajuisia ja harhaanjohtavia. Yleensä halutaan kuvata julkinarsistia, josta olkoon esimerkkinä Trump, jonka kaikkien tuntema lause on 'you're fired". Jos et ole Narsistin kanssa samaa mieltä työpaikalla näin käy. Narsisti ei siedä häviämistä. Siksi Stubille annettiin ohjeet, että pit
Tajusin manipuloinnin vasta, kun aloin epäillä vaimoa pettämisistä. Se voi olla vain yksi lause, joka sisältää kehun ja puutteen/vian/epäkohdan. Puutteen ei tarvitse olla totta. 20 vuotta naimisissa, enkä ollut tajunut mitään. Tais siis olin, mutta en tiennyt mistä kaikki ongelmat johtui. Samaan aikaan kun vaimo ei kuunellut,tunsin että ajudumme kokoajan kauemmas toisitamme ja olen hänelle prioriteettina täysin nolla. Ensimmäisen kerran kun hän halusi riidellä siitä, että vain minä päätän asioista, eikä hän saa päättää, meni vielä 7 vuotta, kun tajusin koko kuvion. Kaikki paheni kokoajan hiljalleen. tietenkin uskoin avioliittoon ja rakastijn vaimoa. Yritin parantaa ja olla häntä kohtaan entistä parempi hänen antaman palautteen kautta. Tietenkin odotin ja jäin odottamaan että asiat kääntyy paremmaksi niin kuin hän lupaili. Joskus teimme yhteisen suunnitelman vuodeksi, kun koin, että vaimo elää eri elämää ja häönelle tuntuu olevan eri tavoitteet kuin aikaisemmin. Juteltiin aisoista, mitkä on parisuhteessa tärkeitä ja mitä kumpikin haluaa tehdä seuraavan vuoden aikana. Aluksi olin niin onnellinen kun lapuissa oli samat asiat. Onnea kesti 2 vkoa, kun vaimolla oli ihan muita suunitelmia, joihin minä en kuulunut. Koko tulevaisuuden suunnittelu oli häneltä täyttä peliä. Vuosia myöhemmin olin lopulta täysin arvoton ihmisenä.