Laihdutuslääkkeen lopettaminen ja tavoitepainossa pysyminen - Mounjaro
Erittäin mielenkiintoinen ja jännittäväkin vaihe on laihdutuslääkkeen lopettaminen ja se, miten hyvin siinä onnistuu vai onko lääkettä syytä käyttää myös jatkossa. Suomessa on muutamia lihavuuslääkäreitä, jotka tuovat aktiivisesti kokemuksiaan esiin myös lehdistössä. Se on hyvä, vaikka varmaa tietoa ei ole siitä, miksi osa säilyttää saavutetun painon ja osan paino nousee nopeastikin, mutta jossain jutussa lihavuustutkija Pietiläinen totesi, että jos henkilö on kyennyt omaksumaan uudet elämäntavat lääkityksen aikana, niin paino on pysynyt.
Joka tapauksessa olen nyt tässä kokeellisessa vaiheessa Mounjaron lopettamisen osalta. Painonpudotustavoitteeni -20kg saavutin pari viikkoa sitten ja nyt lääkityksen lopettamisprosessi on alkuvaiheessa. Laihdutusprojektistani sen etenemisestä ja kokemuksista projektin aikana olen kirjoittanut erillisessä ketjussa, jonka löydät täältä https://www.vauva.fi/keskustelu/5690753/mounjaro-laihdutuslaake-kokemuk…
Lopettamisprosessi tarkoittaa siirtymistä aloitusannokseen 2,5 mg, samoin pistämisväli on aiempaa pidempi ja tulee pitenemään ennen lopullista lopettamista. Tähän irrottautumisvaiheeseen on aikataulutettu 2-3 kk, josta on nyt 2 viikkoa takana. Kerron kyllä sitten miten homma etenee ja olen kiinnostunut siitä, mitä havaintoja muut ovat tehneet onnistuneesta lääkkeestä irrottatumista.
Luin aiemmin tanskalaisesta tutkimuksesta, jossa oli tehty havainto siitä, että jos henkilö kykenee pitämään painon kurissa vuoden laihdutustuloksen saavutettuaan, painonhallinta helpottuu. Yksi lääkityksen avulla tavoitepainon saavuttanut ja lääkityksen lopettanut kertoi, että ainakin hänen osaltaan homma meni juuri noin. Tosin hänkin suhtautui lääkkeeseen tukitoimena elämäntapamuutoksessa eikä laihdutuskeinona sellaisenaan.
Tiedän, että nämä asiat on yksilöllisiä enkä voi itse, eikä voi kukaan ennakoida sitä, miten hyvin pysyn tavoitepainossani lääkityksen loputtua. Osa pysyy, osa ei. Olen kuitenkin mielestäni henkisesti valmistautunut hyvin siihen, mitä kaikkea voi olla edessä.
Kommentit (141)
Voi, kun tuntuu mukavalta nähdä aina muutama peukku. Siitä tiedän, että joku lukee ja tukee minua painonhallintaprojektini vakiinnuttamisessa. Sillä on todella iso merkitys. Kiitos teille hiljaiset, mutta silti näkyvät tsempparit.
-AP
Tänään on yksi virstanpylväs. Tänään olen ollut yhtä kauan tavoitepainossa kuin prosessin painonpudotusvaiheeseen kului. Olen pysynyt hyvin painonpudotustavoitteessani.
Paljon on muuttunut luontaisesti itsestään, mutta tietoisesti olen toetauttanut itselleni avautuneita asioita:
1. Ota suuhun vain suht vähän ruokaa. Keskity pureskelemaan paljon ja kauan, maistele ruokaa ajatuksella. Viipyile tässä vaiheessa. Anna hyvien makujen viipyä suussasi.
2. Kun syöt, keskity siihen. Älä katso televisiota, tietokonetta, puhu puhelimessa tms, Katso ruokaasi, esim. voileipää. Kun katsot sitä, nautit viipyillen jokaisesta palasesta enemmän ja se tyydyttää sinut.
3. Kiinnitä huomiota annoskokoon ja ruuan sijoitteluun lautaselle. Ota vain ruokaa kohtuudella/vähän. Asettele ruoka lautasen keskelle ja avarasti. Lautanen näyttää heti täydemmältä kuin silloin, jos aloittaa niputtamalla salaatit ja tms. ruuat reunalle. Kun ruuat asettelee noin peittämän lautasta, tulee itselle kokemus siitä, että ruokaa on riittävästi.
4. Syö hitaasti. Jos lautasella on jotain, mikä et pidä, jätä se. Ei kannata syödä asioita, joista ei pidä, kannattaa syödä asioita, joista oma suu pitää riippumatta niiden kaloreista. Rahoita mieluummin annoskokoja kuin mieltymyksiäsi.
5. Älä santsaa, vaikka olisi jotain tosi hyvää, mitä tekisi ottaa lisää. Olet saanut riittävästi ja jaksat odottaa. Kylläisyyden tunne tulee tulee joka tapauksessa aina hieman perässä, joten anna mahdollisuus sille, että on kiva olo. On saanut riittävästi, mutta ei ole ähky.
6. Mitään tai koskaan ei kannata syödä vain toisen mieliksi. Aterioi silloin, kun koet tarvitsevasi sitä.
7. Opettele tunnistamaan mieliteon ja todellisen ravinnon tarpeen ero. (Esim. Minulla mieliteko tuntuu "nälkänä " suussa ja kurkussa, aito ravinnontarve tuntuu vatsassa)
8. Keskustele itsesi kanssa ja luota kehoosi. Koko ajan tulee erilaisia ismejä, mutta kehosi on Kunkku. Ei ole pakko syödä 2-3 tunnin välein, jos se ei ole luontaista. Jos et tykkää syödä aamulla, älä syö. Olet ihan hyvä siitäkin huolimatta.
Upeaa kevättä ja saapuvaa kesää,
-AP
Nyt on 21 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta. Paino on pysynyt kohdillaan ja suhtaudutaan puntarointiin painonpudotuksen eri koulukunnissa miten tahansa, punnitsen itseni joka aamu. Homma on edennyt ihan ansiokkaasti, koen kuitenkin olevani edelleen tässä prosessissa oppimisvaiheessa. Se ei pelkästään riitä, että saavuttaa painotavoitteen ja tuulettaa onnistumista. Yhtä iso prosessi on totutella pysymään tavoitteessaan siten, ettei paino nouse eikä laske.
En nyt tarkkaan muista kauanko siitä on, mutta olisiko parisen viikkoa sitten, kun minulla oli muutaman päivän sellainen "olen ISO"-tunne. Kävin itseni kanssa tiukkaa mietintää sen suhteen pudotanko painoa lisää vai en. Tiedän, ettei kannata eikä ole mitenkään järkevä ajatus. Silti kävin sellaista Jaakobin painia, jonka olen onneksi nyt saanut ohitettua. Toisaalta houkuttaisi "vielä pari kiloa", mutta kokemuksesta tiedän että siitä seuraa vaan mielihalu seuraavaan "vielä pariin kiloon" ja lopulta onkin synnyttänyt itselleen syömishäiriön ja tyytymättömyyden kierteen. Eli - nyt on hyvä.
-AP
Ap: se tasapainoilu on todella vaikeaa! Se on täysipäiväistä työtä olipa laihduttanut tavalla millä hyvänsä. Anna arvo omalle työllesi tasapainoilun saralla.
mulle tuli lääkityksen loppumisen jälkeen niin vietävä nälkä, että meinasi järki mennä. nyt painan 7 kiloa enemmän kuin ennen laihdutusta ja se masentaa. mutta sainpahan hetken nauttia kevyen kivutonta elämää itsevarmempana ja nätimpänä.
Vierailija kirjoitti:
mulle tuli lääkityksen loppumisen jälkeen niin vietävä nälkä, että meinasi järki mennä. nyt painan 7 kiloa enemmän kuin ennen laihdutusta ja se masentaa. mutta sainpahan hetken nauttia kevyen kivutonta elämää itsevarmempana ja nätimpänä.
Miksi lopetit lääkityksen? Eikö lääkäri neuvonut ylläpitoannosta?
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjaa. Kauanko lääkityksen lopettamisesta on kulunut? Oletko saanut lääkäriltä ohjeistuksia, miten tulisi toimia?
AP
Vierailija kirjoitti:
Muutitko ruokailutottumuksia lääkityksen aikana? Liika hiilihydraattien saanti ylläpitää nälkää.
En halua masentaa, mutta mun kilot (60+) palasivat korkojen kera, kun lopetin laihdutuslääkkeen. Tuttu kaava eli ihan sietämätön nälkä mikä meinasi tehdä hulluksi ja sitten kuin huomaamatta syömistä kellon ympäri ja hups paino nousi kuin raketti!
Vierailija kirjoitti:
En halua masentaa, mutta mun kilot (60+) palasivat korkojen kera, kun lopetin laihdutuslääkkeen. Tuttu kaava eli ihan sietämätön nälkä mikä meinasi tehdä hulluksi ja sitten kuin huomaamatta syömistä kellon ympäri ja hups paino nousi kuin raketti!
Siksihän tätäkin lääkettä suositellaan jatkavan jollakin pienellä annostuksella sen jälkeen kun tavoitepaino on saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän tätäkin lääkettä suositellaan jatkavan jollakin pienellä annostuksella sen jälkeen kun tavoitepaino on saavutettu.
Ei kannata tarttua provoon.
Eilen tuli 23 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Olin reilun viikon työmatkalla ja siitä jatkuneella lomareissulla. Aika moni on kirjoittanut ettei yksi loma hommaa pilaa, vaikka lomalla maistaisikin matkakohteen ruokalajeja laajemmin kuin normaalisti. No näin toimin ja aika täysinäinen olo, ei ihan heti tee mieli tankata. Kotiuduin yöllä ja aamupaino on kilon korkeampi kuin alhaisimmillaan. Eli homma hallussa. Kilon vaihteluväli on ihan normaalia ja tiedän, mistä se johtuu. Ehkä tärkeintä on ollut se, etten ole kokenut syyllisyyttä ja olen todella iloinen, että paino on pysynyt tavoitteessa.
Lopettaessani lääkkeen, en voinut olla varma miten kehoni reagoi. Tuleeko jokin pohjaton nälkä tms. Mutta niin ei ole käynyt ja paino tuntuu vakiintuneen hyvin tavoitetasolle. Painon pudotus kesti lähes 5 kk, joten siinä jotenkin omaksui uusia asioita, vaikken sellainen tavoite edellä lähtenytkään. Niin kävi vain huomaamatta ja luonnostaan. Tsemppiä kaikille tavoitepainon saavuttaneille riippumatta siitä, onko päätynyt käyttämään ylläpitolääkitystä tai onko lopettanut lääkitysten tavoitteen saavuttamisen jälkeen. Yhtä ainoaa tapaa tässäkään ei ole.
-AP
Lomalla tulee käveltyä tavallista enemmän ja se näkyy iltaisin turvonneiden jalkojen lisäksi kilon tai pari lisääntyneenä painona. Keho ja lihakset keräävät treenin jälkeen nestettä parantuakseen mikrovaurioista.
Osalla on matkalla niin sanottu ujon kakan syndrooma. Vatsa ei toimi matkalla ja tavallista suurempi suolensisältö lisää painoa. Homma alkaa toimia kotona tutussa vessassa.
Kolmanneksi lomaillessa tulee syötyä ravintoloissa. Ravintolat eivät noudata mitään Sydänmerkki-suosituksia. Ruoassa on siten paljon reippaammin suolaa kuin kotoisessa ruoassa. Suola kerää myös nestettä. Nesteen kertymiseen auttaa veden juominen ja runsaasti vettä sisältävien ruoka-aineiden syöminen (melonit, kesäkurpitsa, munakoiso, kurkku ja ananas).
Painon nousu loman jälkeen on monen tekijän summa. Missään nimessä ei kannata ajatella, että kaikki on pilalla. Kotona pitää palata omiin rutiineihinsa ikäänkuin mitään ei olisi tapahtunut ja paino tasaantuu.
Hienoa AP, että olet onnistunut pysymään tavoitepainossasi ilman lääkitystä eikä painosi ole karannut myöskään reissusi aikana. Onnittelut.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP, että olet onnistunut pysymään tavoitepainossasi ilman lääkitystä eikä painosi ole karannut myöskään reissusi aikana. Onnittelut.
Kiitos. Pakko tunnustaa, että olen helpottunut, ettei lääkkeen lopettamisen jälkeen ole tullut mielitekoja eikä painon ylläpitäminen ole osoittautunut hankalaksi vaan sujuu itsestään, vaikka esim. lehtiartikkeleissa asiantuntijalääkärit toteavat, että paino nousee jos lääkkeen lopettaa. Tosin tutkimustuloksissa on tullut esiin, että 15-20%:lla paino pysyy tavoitetasolla lääkkeen lopettamisen jälkeen.Siispä laihdutuslääkkeen itsepintainen jatkaminen ei välttämättä ole edellytys sille, että pysyy tavoitepainossa, vaikkakin lääkettä kannattaa jatkaa ylläpitoannoksella jos sitä tarvitsee. Mitään lääkettä ei kuitenkaan kannata syödä varmuuden vuoksi.
-AP
minulta meni reilu vuosi lihottaa itseni takaisin ja vielä 14 kg yli lähtöpainon... 😢😢😢 siis lääkekuurin loppumisen jälkeen. jotenkin se vaan ei pitänyt tapahtua ja pidin itseni muka nälässä...
oi kuinka kaipaankaan kevyttä aikaa ilman kipuja, väsymystä, nälkää ja nälkäkiukkua!!! pärjäsin hoikkana ilman masennuslääkitystäkin.
nyt säästä rahaa vielä pidempään hoikkuusjaksoon.
Vierailija kirjoitti:
minulta meni reilu vuosi lihottaa itseni takaisin ja vielä 14 kg yli lähtöpainon... 😢😢😢 siis lääkekuurin loppumisen jälkeen. jotenkin se vaan ei pitänyt tapahtua ja pidin itseni muka nälässä...
oi kuinka kaipaankaan kevyttä aikaa ilman kipuja, väsymystä, nälkää ja nälkäkiukkua!!! pärjäsin hoikkana ilman masennuslääkitystäkin.
nyt säästä rahaa vielä pidempään hoikkuusjaksoon.
Jos lihoit yli vuodessa takaisin painoosi ja vielä 14 kg yli, niin tuliko missään vaiheessa mieleen puuttua tuohon, jos olit käyttänyt laihdutuslääkettä painonpudotukseen? Eihän tuollainen määrä ihan kuukaudessa tule eikä puolessa vuodessakaan? Jos koit samalla nälkää, niin eihän kehosi ollut valmis lääkkeen lopettamiseen. Vain osa onnistuu lääkkeen lopettamisessa ilman painohaasteita, mutta aloittaja on hyvä esimerkki siitä että osalle ei kerry nälkävelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa!!
Katsokaa elokuva Substance.
Siinä irvaillaan laihdutuslääkkeelle oikein huolella. 😂
Koukussa olet, oikotietä onneen ei ole. Rupsahdatte rupusäkeiksi. 😂 Mikään lääke ei tehoa. Mikään lääke ei paranna. Ylläpitoa lopun ikää? Sitten itkette uusia liitännäsisairauksia.
Ei teistä malleja tule, eikä nuoria, viehättäviä. Ole läski ja myönnä että syöt salaa, liikaa jne. Siitä alkaa parantuminen. Syömishäiriö on korvien välissä.
Sama pätee botoxiin.😂🥚🥚
Kiitos mukavasta kirjoituksesta 80. En ollut mitenkään suunnitellut omaa projektiani ennakkoon, vaan hankin lääkityksen hetken motivaatiopuuskassa. En myöskään suunnitellut mitenkään sitä, miten minun tulisi elää lääkkeen kanssa. Ensimmäisellä viikolla kuitenkin heräsin siihen, ettei tämä niin mene että vain odotan mitä tapahtuu. Niinpä aloin laskemaan ruokien energioita, mutta päätin etten kyllä luovu mistään. Se ei vaan ole toimiva tapa minulla. Mieluummin keskityn annoskokoihin kuin makujen tuomien nautintojen karsimiseen. Tosin viikkoja tavoitepainon saavuttamisen jälkeen huomasin, että myös luontaiset mieltymykset ovat osin muuttuneet.
Tänään on kulunut tasan 20 viikkoa tavoitepainon saavuttamisesta ja lääkkeen alasajosta. Edelleen paino on pysynyt samassa tasossa eikä mielitekoja ole tullut. Päin vastoin tuntuu, että ruokahalun ja mielitekojen osalta Mounjaron käytön aikainen olotila on tavallaan jäänyt päälle ja kaipaan osin erilaisia asioita kuin aiemmin. Osaltani oli mitä todennäköisimmin oikea ratkaisu olla luopumatta mistään. Nyt kehoni tekee parempia ratkaisuja omatoimisesti.
Alkoholin osalta huomasin lääkityksen aikana, ettei mitenkään tissuttelemallakaan saanut saunaolutta juotua. Se oli minulle yllätys enkä ensin edes huomannut sitä, koska en ollut lukenut sellaisesta mahdollisuudesta. Nyt olut tms, tulee taas juotua loppuun, mutta jokin siinäkin on muuttunut.
Tsemppiä kaikille omissa painonhallintaprosesseissaan.
Aurinkoisin kevät terveisin
-AP