Siis what? Kymmenen uutisissa oli tänään, kuinka nuoret eivät usko eläkejärjestelmän pysyvyyteen tulevaisuudessa.
Uutisjutussa haastateltiin useampaa. Yksi haastateltu, nuori nainen, sanoi, että hän pääsee varmaan eläkkeelle 90-vuotiaana tai hyvällä tuurilla 85-vuotiaana.
No ei kai se eläkejärjestelmän tulevaisuus nyt noin synkkä ole? Eikä eläkeikä ole nykyäänkään vielä lähelläkään edes 70 vuotta.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se asia on tutkittu ja riittää. Tietenkin kun nykyinen nuoriso menee myöhemmin työelämään, eikä se työ ole niin rankkaa kuin ennen oli, niin eläköitymisikää joudutaan nostamaan. Ei ole mitään järkeä läsiä eläkkeellä 20 vuotta elämästään, jos pystyy töihinkin. Ja 30 vuotta koulussa, ei sillä makseta kovin hyvin voivaa yhteiskuntaa.
Toimii jos puolet elämästään käy töissä, ja toisen puolen ensin lapsena ja opiskelijan ja loput eläkkeellä.
Nykyiset eläkeläiset alkoivat työnteon jo 14 - vuotiaana kotitilalla ja 17-vuotiaana tehtaaseen tms töihin.Eikä se nuoruuden työ edes kerryttänyt eläkettä.
Olen 80-luvulla syntynyt. Menin kesätöihin ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja siitä lähtien tein joka ikinen kesä töitä koko loman ajan. Ensimmäisistä kesätöistä ei kertynyt eläkettä. En nyt muista missä vaiheessa se muutos tuli, että eläkettä alkoi kertyä aiemmin kuin 23-vuotiaana. Ensimmäinen palkallinen kesäloma oli joskus päälle parikymppisenä pari viikkoa. En tunne ikäluokastani ketään, joka ei olisi opintojen ohessa ollut töissä. Sen sijaan tunnen lukuisia perheellisiä ihmisiä, jotka käyvät töissä täyspäiväisesti ja opiskelevat uutta tutkintoa samalla. Osa jopa satojen kilometrien päässä perheestään. Itse olen peruskoulun jälkeen opiskellut yhteensä 12 vuotta, tehnyt kaksi lasta ja olen nykyisin vakituisessa työssä, josta maksan aivan helvetisti veroja. Onneksi lapseni ovat 3-7 vuoden sisällä täysi-ikäisiä niin voin alkaa kerryttämään lisäeläkettä itselleni, jotta voin jäädä joskus eläkkeelle. Muuten eläkeikä alkaisi tuossa noin 70-vuotiaana. Pakko todeta, että tuntuu siltä, että käteen olisi jäänyt arpa, jossa todetaan "ei voittoa". En ihmettele, että syntyvyys laskee. On tämä yhtä koiran hommaa. Muistan lisäksi elävästi ollessani lukiossa 2000-luvun alussa, miten oikein hehkutettiin töitä löytyvän ihan joka paikasta ja alalta, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Miten kävikään? Boomerit olivat niin tehottomia ja hyödyttömiä, ettei heidän tilalleen edes palkattu ketään! Teiltä boomereilta myös tuntuu unohtuvan se, ettei sillen 60 vuotta sitten tarvinnut kuin kävellä tehtaan ovesta sisään. Kokeilepa samaa nykyaikana.
Ihan tiedoksi vain, nykyään alaikäisten on todella vaikea päästä kesätöihin yhtään mihinkään. Lähipiiristä vain ne, joilla on tuttuja oikeassa paikassa töissä, pääsevät töihin. Esimerkiksi tuttavani lapsi valittiin kymmenien hakijoiden joukosta vain siksi, että tuttava tunsi rekrytoijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se asia on tutkittu ja riittää. Tietenkin kun nykyinen nuoriso menee myöhemmin työelämään, eikä se työ ole niin rankkaa kuin ennen oli, niin eläköitymisikää joudutaan nostamaan. Ei ole mitään järkeä läsiä eläkkeellä 20 vuotta elämästään, jos pystyy töihinkin. Ja 30 vuotta koulussa, ei sillä makseta kovin hyvin voivaa yhteiskuntaa.
Toimii jos puolet elämästään käy töissä, ja toisen puolen ensin lapsena ja opiskelijan ja loput eläkkeellä.
Nykyiset eläkeläiset alkoivat työnteon jo 14 - vuotiaana kotitilalla ja 17-vuotiaana tehtaaseen tms töihin.Eikä se nuoruuden työ edes kerryttänyt eläkettä.
Olen 80-luvulla syntynyt. Menin kesätöihin ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja siitä lähtien tein joka ikinen kesä töitä koko loman ajan. Ensimmäisistä kesätöistä ei kertynyt eläkettä. En nyt muista missä va
Juuri sama olo. Paitsi, että nyt kun lapset täysi-ikäistyy, niin täytyy huolehtia heidän opiskelun aikainen selviäminen, koska töitä ei todellakaan ole ja tuet pieneni. Pian tähän päälle kosahtaa vanhusten hoivataakka. Sen voin todeta, että mun vanhemmat ei omista senioreista joutuneet huolehtimaan, kun kotihoito ja palveluasuminen vielä toimivat toisella tasolla. Mun opiskeluaikana pääsi myös helpommin työhön ja tuet oli paremmat, joten mitään ei vanhemmilta saatu eikä pyydetty.
Luu on jäänyt käteen, mutta ei tämä mitään verrattuna meidän lasten osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla sellaista asiaa kuin eläke, jos ei ole edes sellaista asiaa kuin työelämä? Ajatelkaa pidemmälle. Kaikki työ automatisoidaan 5-10 vuoden sisällä.
Jonkun täytyy huolehtia siitä automatisoinnistakin. 5-10v ei ole realistinen aikajänne että koneet hoitaisi toiset koneet.
Koneille työeläkemaksut, jotka jaetaan sitten eläkkeelle jääville jonkun kaavan mukaan.
Lukekaa asiallista tietoa asiasta, niin ei tarvitse kirjoittaa älyttömyyksiä.
Sixsten Korkman kirjoitti vastikään hyvän ja täyttä asiaa olevan kolumnin tästä aiheesta.
Tieto ei tapa, lue muuta kuin nettiä, edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota itsekkyttä nuorissa, että eivät haluaisi maksaa tyeliä sen takia, kun eivät MUKA itse pääse koskaan eläkkeelle. Ihan paskapuhetta ja oman navan tuijottamista, kun halutaan tässä ja nyt kaikki vaan itselle ja sen takia dissataan vanhempia ihmisiä, jotka ovat eläkkeensä ansainneet. Kyllä ne nuoretkin eläkkeelle pääsee ja hyvissä ajoin, turha spekuloida tuollaista parikymppisenä.
Kukahan tässä on itsekäs? Jos olisit itse eläkkeesi maksanut, niitä ei tarvitsisi nyt velkoa nuorilta vaan he kerryttäisivät tai olisivat kerryttämättä omaa eläkettään.
Ja kerropa, miten hahmotat systeemin pysyvän kasassa eikä nuorilla huolta. Itse en näe mitään samanlaista kanssasi.
Enemmän minä olen maksanut eläkemaksuja kuin sinä mitään opiskelusta. Moni nuori ei maksa edes asumistaan itse vaan elävät kelan tuella, kun pitää päästä huippupaikalle asumaan.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/elakeika-syntyma…
Jo vain perkules! 2007 syntyneen eläkeikä lähes 69 vuotta. Ei siihen asti monet edes elä. Ainakaan miehet. Moni tuttuni on lähtenyt jo paljon ennen 70 ikävuotta. Naisiakin kuollut syöpäään. Ukkoja kaatunut syövällä ja ilman. Nuorin meni alle 40v. eikä ollut onnettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahan muutto voi sitä vain korjata. Suomalaiset saa liian vähän lapsia. Koska systeemiä ei ole rakennettu siihen, että se kestäisi näin paljon pieneneviä ikäluokkia, poliitikkojen on pakko tehdä kaikkensa, että saataisiin tänne lisää ihmisiä ulkomailta!
Voisi myös tehdä kaikkensa jotta nyt maksettavia eläkkeitä leikattaisiin.
Ja oikeastiko uskot tämän tapahtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan eläkeikä nuorilla jo n. 70v
Olen 40-vuotias ja minun se tavoite-eläkeikä on 69 vuotta 10 kk. Että ei tarvii edes kovin nuori olla. En minä tuossa iässä enää töissä ole, potkut tulee viimeistään vuosikymmen aiemmin.
Nyt sekoitit tavoite ja varhaisen mahdollisen eläkeiän
Jos jää eläkkeelle heti aikaisimman mahdollisen iän kohdalla, niin saa loppuikänsä kärsiä surkeasta eläkkeestä. Se nousee aika merkittävästi jos pystyy vielä muutaman vuoden pinnistelemään töissä. Mutta sitten taas tullaan siihen, että moniko pystyy lähes seitenkymppiseksi töitä tekemään, kun monet jo viidenkympin jälkeen saa kenkää eikä enää pääse töihin.
Kannatta muistaa , että suuremmasta eläkkeestä on suurempi veroprosentti. Eläkkeiden ero ei ehkä nettotuloissa olekaan enää niin suuri, että kannattaa rehkiä 70-vuotiaaksi.
Eläke pitäisi saada työvuosien mukaan.
Isäni aloitti työelämän 13 vuotiaana ja pääsi eläkkeelle 62 vuotiaana. Oli melkein 50 vuotta työelämässä.
Moni nykynuori istuu veronmaksajien rahoittamana koulunpenkillä 30 vuotiaaksi.
Kyllä täytyy olla älyvapa päästään, kun on viemässä koko elämänsä työelämässä olevalta toimeentulon.
Suosinkin palkanmaksua "puhtaana käteen"-periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota itsekkyttä nuorissa, että eivät haluaisi maksaa tyeliä sen takia, kun eivät MUKA itse pääse koskaan eläkkeelle. Ihan paskapuhetta ja oman navan tuijottamista, kun halutaan tässä ja nyt kaikki vaan itselle ja sen takia dissataan vanhempia ihmisiä, jotka ovat eläkkeensä ansainneet. Kyllä ne nuoretkin eläkkeelle pääsee ja hyvissä ajoin, turha spekuloida tuollaista parikymppisenä.
Vanhempani pääsivät eläkkeelle alle 60v. Minä tulen pääsemään vuosia myöhemmin ja lapseni taas paljon minua myöhemmin. Hyvissä ajoin he eivät pääse eläkkeelle todellakaan ja eläkkeen taso on minulla pienempi kuin vanhemmillani ja taas lapsillani minua pienempi.
Teillä on siis pippeli ja pimpsa olleet yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoria kannattaa ohjata sijoittamiseen.
Jos itse olisin saanut opastusta aikoinani, olisi jo hyvä potti kertynyt.
Vaikka aloitin suht myöhään, on silti jo jotain sukanvarressa pahan päivän varalta.
Näin minäkin teen. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että ei todellakaan ole reilua, että heille ei synny eläketurvaa järjestelmästä, johon he maksavat enemmän kuin nykyeläkeläiset koskaan.
Tietenkin syntyy. On se kumma kun omat vanhempani luotti eläkejärjestelmään kun siellä oli 0e ja rahoja alettiin vasta säästää sinne 60 luvulla. He on suurinta ikäluokkaa mikä on syntynyt ja nyt tämä nuorisosukupolvi pelkää sen järjestelmän loppumista vaikka siellä on nyt 250 miljardia ja tulevaisuuden laskemat osoittaa arvonsa 1.5 ke
"Kuvitteletko, että eläkejärjestelmää olisi suostuttu ottamaan tuolloin käyttöön nykyisellä hyötysuhteella?
Ihmiset olisivat nousseet barrikadeille ja syyttäneet valtiota mielivaltaisesta ryöstöstä."
Jos puhutaan sodanjälkeisestä sukupolvesta, niin hehän alkoivat rakentaa raunioina olevaa maata nollilta vielä raskaat sotakorvaukset ja valtava maansisäinen pakolaismäärä niskassaan. Silloin oli oltava ahkera eikä voinut laskeskella, että saisiko kotiinjäämällä enemmän, jos ei halunnut kuolla nälkään tai olla ilman kotia. Ei silloin noustu barrikadeille tietenkään, vaan aamuvarhain sängystä rakentamaan hyvinvointivaltiota ja ansaitsemaan oma elanto kovalla työllä.
-Kiitollinen vanhemmille sukupolville, jotka hyvinvointimme rakensivat
"Jos puhutaan sodanjälkeisestä sukupolvesta, niin hehän alkoivat rakentaa raunioina olevaa maata nollilta vielä raskaat sotakorvaukset ja valtava maansisäinen pakolaismäärä niskassaan. Silloin oli oltava ahkera eikä voinut laskeskella, että saisiko kotiinjäämällä enemmän, jos ei halunnut kuolla nälkään tai olla ilman kotia. Ei silloin noustu barrikadeille tietenkään, vaan aamuvarhain sängystä rakentamaan hyvinvointivaltiota ja ansaitsemaan oma elanto kovalla työllä.
-Kiitollinen vanhemmille sukupolville, jotka hyvinvointimme rakensivat"
Silloin taisi olla oikeasti sitä "Ask not what your country can do for you - Ask what you can do for your country" -mentaliteettia, jota JFK peräänkuulutti USA:ssakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole enää täysin nuori mutta en minäkään usko eläkejärjestelmään ja eläkejärjestelmä on aika surkea.
Oliko se niin että jos tienaat alle 3500e/kk bruttona kuukaudessa niin sun eläke tulee olemaan sama mikä on kansaneläke eli sen saa kaikki.
Itse en lapsia tälläiseen maahan tee ja mä sijoitan/säästän jotta pystyisin jäämään työelämästä pois ennen eläkeikää joskus noin 60 vuotiaana.
Tässä on ihan helvetisti nyt virheitä. Takuueläke on se mitä saa jos ei ole ikinä tehnyt töitä. Kansaneläkettä saa pienen työeläkkeen rinnalle, mutta sitä tuskin maksetaan kellekään täyten' määränä pelkästään, ei ainakaan nykyaikana. 3500e bruttotuloilla eläke on karkeasti puolet siitä, eli 1750e.
"Hassua kyllä meillä vanhustyössä on edelleen naisia, joille maksetaan kansanseläkettä täytenä, koska ovat koko ikänsä olleet kotiäiteinä. Harvinaista on toki."
Kertovatko he asiasta itse, vai mistä tiedät heidän tulonsa? Jos siis olet jossakin hoitopaikassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 57-vuotias ja jo minun ikäpolveni on aina tiennyt, ettei eläkejärjestelmään ole luottamista.
Tämä on juuri näin! Olen 56-vuotias, työuraa 35 vuotta, eläkkeeme alkoi kertyä vasta yli 20-vuotiaana. Kertymä nyt n 2000 kuukaudessa, maksan yrittäjänä summaa joka vastaa 4000 kuukausituloja, en saa koskaan kerrytettyä noin suurta summaa. Työuraa jatkettava vielä 15 vuotta. Neuvon nuoria säästämään johonkin pysyvään, sijoitukset tms. joilla saa rahaa säästöön.
Olen sinua kymmenisen vuotta nuorempi palkansaaja ja koko työurani ajan jo säästänyt eläkettä varten. Alussa vain muutaman roposen mutta nykyään reippaammin kun enää ei ole mitään lainoja tai muita. Lapseni on täysin varma ettei saa koskaan kunnollista eläkettä ainakaan ja rakentanut omat suunnitelmat sen mukaisesti ja sijo
Ehkä nuorilla on myös sellaista "joukkopsyykkausta" eli jotain "emme koskaan saa eläkettä" -hokemaa aletaan vähitellen uskoa jonakin faktana, ja kaikki on muka niin synkkää.
Ennen vanhaan nuorille ei maksettu eläkkeitä. Piti ensin olla töissä monta vuosikymmentä ja sitten eläkkeelle.
Ai niin, nykyäänhän nuoret vinkuu olevansa masentuneita tai nöpsyjä. Ja sit eläkkeelle alle 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jo vain perkules! 2007 syntyneen eläkeikä lähes 69 vuotta. Ei siihen asti monet edes elä. Ainakaan miehet. Moni tuttuni on lähtenyt jo paljon ennen 70 ikävuotta. Naisiakin kuollut syöpäään. Ukkoja kaatunut syövällä ja ilman. Nuorin meni alle 40v. eikä ollut onnettomuus.
Keskimääräinen elinikä on pidentynyt ja taitaa kuitenkin alkaa jo 8:lla, joten yksittäistapauksistasi huolimatta valtaosa elää huomattavasti pitempään kuin 70-vuotiaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen elinikä on pidentynyt ja taitaa kuitenkin alkaa jo 8:lla, joten yksittäistapauksistasi huolimatta valtaosa elää huomattavasti pitempään kuin 70-vuotiaiksi.
Elää kyllä, mutta siinä on kuule aika iso ero 62 vuotiaan kunnossa ja miten siinä vaiheessa pystyivät kahdeksan vuotta ennen 70 ikävuotta nauttia eläkepäivistä, niin kuin omat vanhempani ja toisaalta siinä, että pääsee vasta 70-vuotiaana eläkkeelle!
Vanhempani pääsivät eläkkeelle alle 60v. Minä tulen pääsemään vuosia myöhemmin ja lapseni taas paljon minua myöhemmin. Hyvissä ajoin he eivät pääse eläkkeelle todellakaan ja eläkkeen taso on minulla pienempi kuin vanhemmillani ja taas lapsillani minua pienempi.