Siis what? Kymmenen uutisissa oli tänään, kuinka nuoret eivät usko eläkejärjestelmän pysyvyyteen tulevaisuudessa.
Uutisjutussa haastateltiin useampaa. Yksi haastateltu, nuori nainen, sanoi, että hän pääsee varmaan eläkkeelle 90-vuotiaana tai hyvällä tuurilla 85-vuotiaana.
No ei kai se eläkejärjestelmän tulevaisuus nyt noin synkkä ole? Eikä eläkeikä ole nykyäänkään vielä lähelläkään edes 70 vuotta.
Kommentit (117)
Purranistit vievät tuhkatkin pesästä.
Nuoret unohtavat, että suuret ikäluokat ovat jo iäkkäitä, vanhimmat kahdeksankymppisiä. He alkavat vauhdilla väistyä tilastoista, monet ovat jo edemenneitä.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla todettiin, että eläkkeiden rahoitus ei ole riittävällä tasolla. Pieni nosto maksuihin ja rahastoininen olisi korjannut epäsuhdan. Silloin kuitenkin päätettiin, että mitään ei tehdä, vaan nostetaan myöhemmin tulevilta maksajista maksuja reippaasti. Tästä syystä ajan sitä, että eläkkeitä leikataan mahdollisimman paljon.
Jos eläkkeitä leikataan, monet vähävaraiset eläkeläiset joutuvat ahdinkoon. Jo nyt on ikäihmisiä, jotka joutuvat tinkimään ruoasta ja lääkkeistä. Poliitikot ovat syyllisiä: hallitus kuin hallitus ei ole tehnyt mitään tämän tiedossa olevan ongelman korjaamiseksi.
Maksajia ei ole.
Yhä vähemmän lapsia, miehillä juoppoutta ja naiset romahtavat työtaakkansa alla.
Pimeää työtä tekeviä lusmuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla todettiin, että eläkkeiden rahoitus ei ole riittävällä tasolla. Pieni nosto maksuihin ja rahastoininen olisi korjannut epäsuhdan. Silloin kuitenkin päätettiin, että mitään ei tehdä, vaan nostetaan myöhemmin tulevilta maksajista maksuja reippaasti. Tästä syystä ajan sitä, että eläkkeitä leikataan mahdollisimman paljon.
Jos eläkkeitä leikataan, monet vähävaraiset eläkeläiset joutuvat ahdinkoon. Jo nyt on ikäihmisiä, jotka joutuvat tinkimään ruoasta ja lääkkeistä. Poliitikot ovat syyllisiä: hallitus kuin hallitus ei ole tehnyt mitään tämän tiedossa olevan ongelman korjaamiseksi.
Mikä ihmeen tarve on aina ottaa vähävaraiset esimerkiksi? He eivät ole ongelma, vaan he, jotka nostavat tuhansien eurojen eläkkeitä, ja heitä on paljon.
Nuoria kannattaa ohjata sijoittamiseen.
Jos itse olisin saanut opastusta aikoinani, olisi jo hyvä potti kertynyt.
Vaikka aloitin suht myöhään, on silti jo jotain sukanvarressa pahan päivän varalta.
Olen "jo" 43 ja minullakin alin eläkeikä on yli 67 vuotta. Että silleen.
Kannattaa valita ala, jolla viihtyy, koska töitä saa paiskia KAUAN.
Systeemin olisi pitänyt rakentua sillai että valtion maksama eläke olisi enintään 1500/kk. Kaikki sen päälle tuleva jäisi yksilön oman aktiivisuuden ja säästämisen varaan esim. jonkin eläkerahaston tai muun kautta.
Miten voi olla sellaista asiaa kuin eläke, jos ei ole edes sellaista asiaa kuin työelämä? Ajatelkaa pidemmälle. Kaikki työ automatisoidaan 5-10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaako he että se systeemi on ikuinen. Eikö heidän sukupolvi aio ikinä muuttaa tai korjata asetuksia ja lakeja. Saatikka säätää uusia. Hehän ovat jonkun ajan päästä niitä jotka asioista päättää eduskunnassa tms
Ei tämän sukupolven moraali kestä sitä, että ryöstetään enemmän nuoremmilta. Sitähän se vaatisi. Tämä on kovin erilaista joukkoa, kuin vanhemmat ikäpolvet.
Vierailija kirjoitti:
Olen "jo" 43 ja minullakin alin eläkeikä on yli 67 vuotta. Että silleen.
Kannattaa valita ala, jolla viihtyy, koska töitä saa paiskia KAUAN.
Vain jos jostsin löytyy työnantaja joka haluaa ja pystyy geriatrikkoja työllistämään.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret unohtavat, että suuret ikäluokat ovat jo iäkkäitä, vanhimmat kahdeksankymppisiä. He alkavat vauhdilla väistyä tilastoista, monet ovat jo edemenneitä.
Ei ikärakenne silti ole korjaantumassa. Lapsia syntyy vähemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan eläkeikä nuorilla jo n. 70v
Olen 40-vuotias ja minun se tavoite-eläkeikä on 69 vuotta 10 kk. Että ei tarvii edes kovin nuori olla. En minä tuossa iässä enää töissä ole, potkut tulee viimeistään vuosikymmen aiemmin.
Nyt sekoitit tavoite ja varhaisen mahdollisen eläkeiän
Jos jää eläkkeelle heti aikaisimman mahdollisen iän kohdalla, niin saa loppuikänsä kärsiä surkeasta eläkkeestä. Se nousee aika merkittävästi jos pystyy vielä muutaman vuoden pinnistelemään töissä. Mutta sitten taas tullaan siihen, että moniko pystyy lähes seitenkymppiseksi töitä tekemään, kun monet jo viidenkympin jälkeen saa kenkää eikä enää pääse töihin.
Edelleen on myös paljon aloja, jotka kuluttavat kropan rikki paljon ennen 70v ikää. Siitä huolimatta että pitäisi kehostaan huolta.
Nuorten pitää alkaa vaikuttamaan politiikassa. Se mitä buumerit varasti, voidaan myös ottaa heiltä pois, kuten ylisuuret eläkkeet ja suomenkansalaisuus, jos esim. asuu Sveitsissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla sellaista asiaa kuin eläke, jos ei ole edes sellaista asiaa kuin työelämä? Ajatelkaa pidemmälle. Kaikki työ automatisoidaan 5-10 vuoden sisällä.
Jonkun täytyy huolehtia siitä automatisoinnistakin. 5-10v ei ole realistinen aikajänne että koneet hoitaisi toiset koneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikärakenne silti ole korjaantumassa. Lapsia syntyy vähemmän kuin koskaan.
Itse asiassa on jo hieman korjaantunutkin, kiitos maahanmuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan eläkeikä nuorilla jo n. 70v
Olen 40-vuotias ja minun se tavoite-eläkeikä on 69 vuotta 10 kk. Että ei tarvii edes kovin nuori olla. En minä tuossa iässä enää töissä ole, potkut tulee viimeistään vuosikymmen aiemmin.
Nyt sekoitit tavoite ja varhaisen mahdollisen eläkeiän
Jos jää eläkkeelle heti aikaisimman mahdollisen iän kohdalla, niin saa loppuikänsä kärsiä surkeasta eläkkeestä. Se nousee aika merkittävästi jos pystyy vielä muutaman vuoden pinnistelemään töissä. Mutta sitten taas tullaan siihen, että moniko pystyy lähes seitenkymppiseksi töitä tekemään, kun monet jo viidenkympin jälkeen saa kenkää eikä enää pääse töihin.
Edelle
Nykyisin moni on niin huonossa kunnossa että jopa toimistotyöt vie terveyden niska- , hartia- ja selkäsairauksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on käsittää, että eläkkeiden leikkaus ei tarkoita sitä, että eläkkeitä leikataan niiltä, joiden eläkkeessä ei ole leikkaamisvaraa.
Sinänsä tuo korkea eläkeikä on pienempi murhe siihen nähden, ettei ole rahaa, millä maksaa eläkkeitä.
Olen itsekin määräaikaisella tyäkyvyttömyyseläkkeellä ja kun työkyvystä ei ole tietoa, hirvittää ajatus eläkkeiden leikkaamisesta, kun edessä voisi olla 40 vuotta olemattomalla rahalla, mutta ymmärtän myös järjestelmän ongelmat.
Jos eläkkeitä ei voi leikata, valtio voi varmaan verotuloilla subventoida eläkeyhtiöitä eli sieltä saisi rahaa, mutta rankaistaisiin taas väärää kohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria kannattaa ohjata sijoittamiseen.
Jos itse olisin saanut opastusta aikoinani, olisi jo hyvä potti kertynyt.
Vaikka aloitin suht myöhään, on silti jo jotain sukanvarressa pahan päivän varalta.
Näin minäkin teen. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että ei todellakaan ole reilua, että heille ei synny eläketurvaa järjestelmästä, johon he maksavat enemmän kuin nykyeläkeläiset koskaan.
Voisi myös tehdä kaikkensa jotta nyt maksettavia eläkkeitä leikattaisiin.