Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis what? Kymmenen uutisissa oli tänään, kuinka nuoret eivät usko eläkejärjestelmän pysyvyyteen tulevaisuudessa.

Vierailija
04.01.2025 |

Uutisjutussa haastateltiin useampaa. Yksi haastateltu, nuori nainen, sanoi, että hän pääsee varmaan eläkkeelle 90-vuotiaana tai hyvällä tuurilla 85-vuotiaana.

No ei kai se eläkejärjestelmän tulevaisuus nyt noin synkkä ole? Eikä eläkeikä ole nykyäänkään vielä lähelläkään edes 70 vuotta.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 57-vuotias ja jo minun ikäpolveni on aina tiennyt, ettei eläkejärjestelmään ole luottamista.

Tämä on juuri näin! Olen 56-vuotias, työuraa 35 vuotta, eläkkeeme alkoi kertyä vasta yli 20-vuotiaana. Kertymä nyt n 2000 kuukaudessa, maksan yrittäjänä summaa joka vastaa 4000 kuukausituloja, en saa koskaan kerrytettyä noin suurta summaa. Työuraa jatkettava vielä 15 vuotta. Neuvon nuoria säästämään johonkin pysyvään, sijoitukset tms. joilla saa rahaa säästöön. 

Vierailija
62/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei ole suorastaan valanut luottamusta kansalaisiin, vaan tehnyt parhaansa hajoittaakseen hyvinvointivaltion rakenteita ja rohkaistakseen ihmisiä työskentelemään vuoroitta 90 ikävuoteen asti. Samalla mahdollisuudet työhön ovat vähentyneet ja ihmiset ovat käytännössä pätkätöissä nelikymppiseksi ja viidenkympin jälkeen työttömiä. Nyt on lisäksi ennenkuulumaton lama, sekin aikalailla hallituksen aiheuttama

Osa eläkeongelmastavon demografinen - isoin ikäluokka on juuri nyt eläkkeellä mutta ikäluokat alkavat sen jälkeen pienenemään. Toisaalta nyt eläkkeellä ja hoitokodeissa oleva ikäluokka on tehnyt kovasti töitä ja meidän elintasomme on heidän ansiotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laikesta tehdään paniikki, myrsky vesilasissa, etsitään kaikestä synkemmät mielipiteet ja skenaariot. Pelottellaan ihmisiö. Ottakaa rauhallisesti. Kyllä se päättäjienkin ikäraja ja eläkkeikä joskus niiille vastaan tulee. Kyllä sitten kellot ja jutut, teot ja säännöt muuttuvat. 

Vierailija
64/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole enää täysin nuori mutta en minäkään usko eläkejärjestelmään ja eläkejärjestelmä on aika surkea. 

Oliko se niin että jos tienaat alle 3500e/kk bruttona kuukaudessa niin sun eläke tulee olemaan sama mikä on kansaneläke eli sen saa kaikki.

Itse en lapsia tälläiseen maahan tee ja mä sijoitan/säästän jotta pystyisin jäämään työelämästä pois ennen eläkeikää joskus noin 60 vuotiaana.

Tässä on ihan helvetisti nyt virheitä. Takuueläke on se mitä saa jos ei ole ikinä tehnyt töitä. Kansaneläkettä saa pienen työeläkkeen rinnalle, mutta sitä tuskin maksetaan kellekään täyten' määränä pelkästään, ei ainakaan nykyaikana.  3500e bruttotuloilla eläke on karkeasti puolet siitä, eli 1750e. 

Hassua kyllä meillä vanhustyössä on edelleen naisia, joille maksetaan kansanseläkettä täytenä, koska ovat koko ikänsä olleet kotiäiteinä. Harvinaista on toki.

Vierailija
65/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 57-vuotias ja jo minun ikäpolveni on aina tiennyt, ettei eläkejärjestelmään ole luottamista.

Tämä on juuri näin! Olen 56-vuotias, työuraa 35 vuotta, eläkkeeme alkoi kertyä vasta yli 20-vuotiaana. Kertymä nyt n 2000 kuukaudessa, maksan yrittäjänä summaa joka vastaa 4000 kuukausituloja, en saa koskaan kerrytettyä noin suurta summaa. Työuraa jatkettava vielä 15 vuotta. Neuvon nuoria säästämään johonkin pysyvään, sijoitukset tms. joilla saa rahaa säästöön. 

Inflaattio, rahan vaihto jne syövät jokaisen sukupolven säästöt aiemmin tai myöhemmin. 

Vierailija
66/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota itsekkyttä nuorissa, että eivät haluaisi maksaa tyeliä sen takia, kun eivät MUKA itse pääse koskaan eläkkeelle. Ihan paskapuhetta ja oman navan tuijottamista, kun halutaan tässä ja nyt kaikki vaan itselle ja sen takia dissataan vanhempia ihmisiä, jotka ovat eläkkeensä ansainneet. Kyllä ne nuoretkin eläkkeelle pääsee ja hyvissä ajoin, turha spekuloida tuollaista parikymppisenä.

Vierailija
67/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret eivät vain tajua, miten eläkejärjestelmä toimii. 

Vierailija
68/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se asia on tutkittu ja riittää. Tietenkin kun nykyinen  nuoriso menee myöhemmin työelämään, eikä se työ ole niin rankkaa kuin ennen oli, niin eläköitymisikää joudutaan nostamaan. Ei ole  mitään järkeä läsiä eläkkeellä 20 vuotta elämästään, jos pystyy töihinkin. Ja 30 vuotta koulussa, ei sillä makseta kovin hyvin voivaa yhteiskuntaa.

Toimii jos puolet elämästään käy töissä, ja toisen puolen ensin lapsena ja opiskelijan ja loput eläkkeellä.

Nykyiset eläkeläiset alkoivat työnteon jo 14 - vuotiaana kotitilalla ja 17-vuotiaana tehtaaseen tms töihin.Eikä se nuoruuden työ edes kerryttänyt eläkettä.

Jo on kuvitelmat nykypäivän työelämästä... Ja ilmeisesti kuvittelet, että nykyään eläke alkaa kertymään heti työuran alusta. Mutta ymmärrän kyllä, että valheesta on elettävä, että moraali kestää riistää omilta lapsi

wtf?

Vierailija
69/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44 vuotias. En uskonut minäkään nuorena eläkejärjestelmään, enkä usko vieläkään. Ihmettelisi jos nykynuorilla olisi siihen uskoa.

Vierailija
70/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työpäivääkään tee, eläkettä ei kerry, sitä nämä haastatellut lapsukaiset eivät tienneet. Rahastoja kartuttamalla voi päästä mukavasti "eläkkeelle" jo nelikymppisenä, mutta sossun tuloilla sekin on haastavaa. Jos ei tahdo tehdä töitä, niitä paskatöitäkään kuten nuoriso sanoo, rahan tulo on niukkaa hautaan saakka.

Vierailija
71/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät vain tajua, miten eläkejärjestelmä toimii. 

Sinä tiedät sitten? Ole hyvä ja selitä.

Vierailija
72/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota itsekkyttä nuorissa, että eivät haluaisi maksaa tyeliä sen takia, kun eivät MUKA itse pääse koskaan eläkkeelle. Ihan paskapuhetta ja oman navan tuijottamista, kun halutaan tässä ja nyt kaikki vaan itselle ja sen takia dissataan vanhempia ihmisiä, jotka ovat eläkkeensä ansainneet. Kyllä ne nuoretkin eläkkeelle pääsee ja hyvissä ajoin, turha spekuloida tuollaista parikymppisenä.

Helppo sinun on sanoa, kun sinusta on jo aika jättänyt siinä vaiheessa. Voipi olla, että huoltosuhteen huonontumisen takia on koko järjestelmä romahtanut 40-50 vuoden päästä.

Vierailija
73/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tekemään nuoriso niin ei tarvitse eläkkeistä huolehtia.

Ei tämmöinen pyramiidi pysy kasassa ilman uusia maksajia.

Vierailija
74/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinua kymmenisen vuotta nuorempi palkansaaja ja koko työurani ajan jo säästänyt eläkettä varten. Alussa vain muutaman roposen mutta nykyään reippaammin kun enää ei ole mitään lainoja tai muita. Lapseni on täysin varma ettei saa koskaan kunnollista eläkettä ainakaan ja rakentanut omat suunnitelmat sen mukaisesti ja sijoittamisen jo aloittanut. Hänen uskonsa yhteiskuntaan muutoinkin on todella heikko ja mitä kuulemme ystäviensä puheita niin näkevät asiat samoin. Eli tulevaisuudessa heidän huolehdittava täysin itsestään oli kyse sairastumista tai muusta. Sosiaaliturvaa ei enää ole samoin kuin nyt ovat viisikymppisiä saati sen yli. Näkevät myös lasten hankinnan aika mahdottomana ajatuksena juuri kyseisestä syystä ellei tilanne muutu nopeasti. 

Vierailija
75/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo sinun on sanoa, kun sinusta on jo aika jättänyt siinä vaiheessa. Voipi olla, että huoltosuhteen huonontumisen takia on koko järjestelmä romahtanut 40-50 vuoden päästä.

No jos suomalaiset ei yhtään lisäänny EIKÄ maahan saa tulla ketään, niin sitten ei ole eläkkeelle maksajia. 

Toisaalta tällä hetkellä maa on vajoamassa sellaiseen lamaan että kukaan ei uskalla lisääntyä

Vierailija
76/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla todettiin, että eläkkeiden rahoitus ei ole riittävällä tasolla. Pieni nosto maksuihin ja rahastoininen olisi korjannut epäsuhdan. Silloin kuitenkin päätettiin, että mitään ei tehdä, vaan nostetaan myöhemmin tulevilta maksajista maksuja reippaasti. Tästä syystä ajan sitä, että eläkkeitä leikataan mahdollisimman paljon. 

Jos eläkkeitä leikataan, monet vähävaraiset eläkeläiset joutuvat ahdinkoon. Jo nyt on ikäihmisiä, jotka joutuvat tinkimään ruoasta ja lääkkeistä. Poliitikot ovat syyllisiä: hallitus kuin hallitus ei ole tehnyt mitään tämän tiedossa olevan ongelman korjaamiseksi.

Mikä ihmeen tarve on aina ottaa vähävaraiset esimerkiksi? He eivät ole ongelma, vaan he, jotka nostavat tuhansien eurojen eläkkeitä, ja heitä on paljon.

Sitten näin olisit kirjoittanut heti alussa, muuten sinua ymmärrettään vääriin. 

Vierailija
77/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purranistit vievät tuhkatkin pesästä.

Eläkeläiset märisee, ja haukkuu hallitusta, vaikka oikeastaan mitään ei heiltä ole leikattu. Hallituksen toimet esti joutumasta talousholhoukseen. Ja ne väistetyt "lääkkeet" olisi olleet eläkeläisille karvaita. 30% olisi ollut siinä tilanteessa ihan realistinen leikkaus eläkkeisiin. Viiveettä. Nyt maksettaviin. Niin kävi Kreikassakin.

Vierailija
78/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olet yrittäjänä ottanut kuitenkin vapaaehtoisen eläkevakuutuksen? Siihen saa sen 8500 euroa laitettua vuodessa suoraan firmasta ja sijoitukset tietty hajautettuna rahastoihin. Rahat saa perilliset jos kupsahtaa ja tuollahan saa ihan eritavalla eläkettä kuin YEL-maksuilla!

Vierailija
79/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan tässä on itsekäs? Jos olisit itse eläkkeesi maksanut, niitä ei tarvitsisi nyt velkoa nuorilta vaan he kerryttäisivät tai olisivat kerryttämättä omaa eläkettään.

Ja kerropa, miten hahmotat systeemin pysyvän kasassa eikä nuorilla huolta. Itse en näe mitään samanlaista kanssasi.

Vierailija
80/117 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Systeemin olisi pitänyt rakentua sillai että valtion maksama eläke olisi enintään 1500/kk. Kaikki sen päälle tuleva jäisi yksilön oman aktiivisuuden ja säästämisen varaan esim. jonkin eläkerahaston tai muun kautta.

Mitä sa puhut säästämisestä, kun mutään et tiedä jsa elämänkokemus on olematon. Olen säöstönyt penestä pitäen. Ensimmäiset sööstöt vei valtion vallan vaihto, toiset valtion haihto, kolmannen kerran euron käyttönotto. Sitten tuli lama, inflaatio. Oletkp kuulta putonnut? Mitkä säästöt, miten oystyt tämmöisessö järjestynyt systeemissä säästämään, missä kaikkia tiettyijen ajanjaksojen väliin köyhytettään tahallaan ja suunnitelmallisesti. Kuinka sokea, pimeä ja tieyömätön täytyy olla, kun heität tämmöisiä viisaseluita? Rajan takia teet sitä? Ostaisit viisautta, kun muuten ei ole annettu. Ei ole ostettavissa? No sitten älä viisastele, kun asiasta mitään et tiedä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan