Kukaan ei halua enää opettajaksi?
(Muutan juttua vähän yksityiskohtien osalta, ettei asianomisia tunnisteta)
Työkaverin lapsi, aineopettaja yläkoulussa. Sanoi itsensä irti, sai karenssin mutta ei välitä siitä. Aikoo jatkaa opiskelua "eikä ikinä enää opetushommia"
Miehen sisar, ammattikoulun lehtori. Lopetti opettamisena ja ryhtyi yksinyrittäjäksi epävarmalle alalle, tulot romahtivat mutta pärjää kun muutti halvempaan asuntoon ja pahimpina aikoina hakee ruokajakelusta ruokaa
Serkku. Aineopettaja yläkoulussa, aiempi ammatti hoitoalalla. Kokeili alaa vuoden ja palasi sen jälkeen hoitoalalle. Oli kuvitellut että opettajana ei ole niin rankkaa, mutta vuoden jälkeen tuli eri ajatuksiin. On vielä erikoissairaanhoitaja henkisesti rankalla osastolla.
Entinen naapuri. Alakoulun luokanopettaja, isommat lapset. Tuli OVE-ikään ja jäi kokonaan pois heti huokaisten jos olisin nuorempi olisin vaihtanut alaa
Serkun vaimo (eri serkku kuin tuo toinen) alakoulun luokanopettaja, pääasiassa 3-4-luokkia, joskus isompia. Vaihtoi humanistiselle hömppäalalle. Serkku on hyvätuloinen joten vaimolla on varaa harrastustyyliseen työntekoon.
Miten paljon on niitä, joita tai joiden lähipiiriä en tunne?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei. Tein opiskelujen ohessa sijaisuuksia noin kolme kuukautta, mikä sai ymmärtämään että alalle en ole jäämässä. Ainakin PK-seudun koulut ovat sellaisessa alamäessä, että ihan hirvittää. Tästä on noin 4v, enkä usko että asiat ovat ainakaan parantuneet.
Ei ole. Tänä aikana on tullut myös inkluusio, jossa erityisoppilaat on integroituneena yleisopetukseen Vain harva pääsee enää erityisluokalle.
Erityisluokat on ajettu alas. Ei niitä enää ole kuin vaikeasti vammaisille. Kaikki muut on samassa luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä reksi tarkasti numerot ennen joulujuhlaa sen varalta ettei vaan kukaan opettaja ollut laskenut liikaa kenenkään oppilaan arvosanoja. Sanoi ihan suoraan, että ei ole sen arvoista ottaa vanhemmilta turpaan. Tämä kiteyttää aika hyvin sen mikä nykyään kouluissa on ongelmana.
Jos oikeasti näin tapahtui, teepä valitus. Rehtori ei voi ottaa kantaa arvosanoihin. Opettaja on se joka arvioi, ei rehtori.
Rehtori on myös opettajien esihenkilö. Erittäin vastuullista huolehtia alaisten turvallisuudesta.
Tuttava lähti opiskelemaan labrahommiin näytteenottajaksi. Myös erilaisissa järjestöissä on asiakaspalveluhommia joihin ei välttämättä tarvita alan koulutusta. Tiedän erään entisen vaatemyyjän joka on nykyään eräässä järjestössä juurikin asiakaspalvelussa. Hoitaa hakemuksia. Myös teollisuudesta löytyy monen eri alan työntekijöitä. Esimerkiksi insinöörejä on paljon tehtaissa ihan perusduunarin hommissa. Eli kyllä niitäkin hommia löytyy joihin voi hakea jollain muulla koulutuksella.
Tässä joitain vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä reksi tarkasti numerot ennen joulujuhlaa sen varalta ettei vaan kukaan opettaja ollut laskenut liikaa kenenkään oppilaan arvosanoja. Sanoi ihan suoraan, että ei ole sen arvoista ottaa vanhemmilta turpaan. Tämä kiteyttää aika hyvin sen mikä nykyään kouluissa on ongelmana.
Jos oikeasti näin tapahtui, teepä valitus. Rehtori ei voi ottaa kantaa arvosanoihin. Opettaja on se joka arvioi, ei rehtori.
Rehtori on myös opettajien esihenkilö. Erittäin vastuullista huolehtia alaisten turvallisuudesta.
Mutta ei rehtorilla ole mitään oikeutta puuttua opettajan arviointiin.
Vierailija kirjoitti:
Koulu jossa on paljon s2 oppilaita ja rehtori jolla on paljon woke ajatuksia on ehkä koko universumin huonoin ja kauhein työpaikka mitä voi olla.
Yleensä nämä wokerehtorit petaa itselleen paikkaa kaupungin opetuksen ja kasvatuksen toimialalalta eli jättävät rehtoripestin heti, kun sopiva paikka aukeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettajankoulutukseen on edelleen tunkua.
Pitäisikö opinto-ohjausta vähän parantaa kun niillä kympin tytöillä on väärä luulo alasta ja sen hohdokkuudesta?
Yksityiskoulut tulevat pian kaikkien kunnollisten lasten kouluiksi ja kunnille jää heikot koulut. Tilanne on muuttunut nuorten opettajien kouluajoista.
Yksityiskouluihin vaaditaan lupa ja niitä on myönnetty vain muutama Moni yksityiskoulu on oikeasti koulu, jolla on oppilaaksiottovelvollisuus alueen oppilaista. Ne ei ole oikeita yksityiskouluja, vaikka sillä nimellä kulkeekin.. Pääkaupunkiseudullakin on monta yksityiskoulua, mutta oppilaaksiottovelvollisuus lähialueesta ja painotuksiin Saman aikaan moni aluuen vanhempi ei edes tiedä, että lapsi opiskelee ns. yksityiskoulussa, koska ei eroa mitenkään muista kouluista
Olen tosi tyytyväinen työhöni ja palkkaani. Kuitenkin 4500 ja on työterveys jne.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestani uskaltaisin väittää, että suurin muutos opiskelijoissa tapahtui kännyköiden myötä. Liian moni on riippuvainen siitä, eikä kännykkäkiellot oikein auta, jos opiskelija on aiemmin tottunut vilkuilemaan puhelintaan tuon tuostakin. Kotona ne rajat olisi pitänyt vetää, eikä sysätä opettajien tehtäväksi -riipuvuushoidot.
Tämä on aivan totta. Olen tiukka puhelimista, ja oppilaani tietävät, etten salli tunneillani niiden näpelöintiä, eivätkä ne ole tunneillani iso ongelma.
Silti oppilaat ovat levottomampia ja lyhytjänteisempiä kuin ennen. Osaa ei myöskään kiinnosta mikään muu. Ei ole harrastuksia, ei kiinnostuksen kohteita, on vain puhelimen lärääminen.
Tiedän erään vaativan äidin jonka kympin tytär sai seiskan todistukseen eräästä aineesta. Eihän se yksi seiska kymppirivin keskellä hienolta näyttänyt. No se äitihän ei tätä hyväksynyt, vaan otti opettajan kiukkuiseen puhutteluunsa. Opettaja oli periksi antava tossukka ja suostui nostamaan aiheetta tytön arvosanan kasiin. Äiti oli tyytyväinen.
Olen sitä mieltä, että opettaja ei olisi saanut antaa äidille periksi, tai sitten olisi pitänyt nostaa reiluuden merkiksi muidenkin oppilaiden arvosanoja kyseisessä aineessa. Nyt ne oppilaat jotka olivat tätä tyttöä selkeästi parempia, joutuivat tyytymään samaan arvosanaan.
Vierailija kirjoitti:
Meno on muuttunut hurjasti siitä kun aloitin Helsingissä yläkoulun erityisopettajana 24 vuotta sitten. Oppilaiden käytös on paljon törkeämpää ja väkivaltaisempaa kuin ennen. Opettajat palaa loppuun nopeammin. Ihmettelen miksi rehtori koko ajan ottaa parikymppisiä naisia opettajiksi kun tietää jo ennalta ettei niillä ole tietotaitoa saati auktoriteettia näiden nuorten kanssa. Ottaisin mielummin pari kadettia armeijasta vaikka ei olisi tuntiakaan aineenopettajan luentoa käynyt. Sekoilu senkun jatkuu. Pitää olla kelpoisuus, mutta mitä se auttaa kun suurin osa on aivan muuta kuin aineen opettamista. Ja jos jotakuta kiinnostaa en ole lähtemässä alalta, on paljon nuoria jotka tarvitsee minua nyt ja tulevaisuudessa.
Sitä vaan ihmettelen että mistä näitä parikymppisiä opettajaneitoja riittää tulijoiksi kun eihän heidän omistakaan kouluvuosista ole kovin kauaa joten luulisi olevan käsitys edes noin suunnilleen mihin ovat ryhtymässä. Vai ovatko käyneet omat koulunsa jossain lintukodossa eikä käsitystä isosta kuvasta? Varmaan nuoret joutuu aloittamaan sijaisuuksilla yms. ja vaihtuvuus pahimmissa paikoissa lienee suurinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei riitä voimat setviä tätä asiaa. Reksi on itse yksi pirulainen ja saisin hankaluuksia itselleni. Opetustoimenjohtaja tukee tätä reksiä. Niillä on joku keskinäinen YYA. Koitan selviytyä oman luokkani kanssa.
On kyllä nyt vähn nyt ikävästi todettava.. Älä sitten valita, jos halua viedä asiaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi tyytyväinen työhöni ja palkkaani. Kuitenkin 4500 ja on työterveys jne.
Onnea sulle Peruskoulussa maksimipalkkamon noin 3800e, kun olet ollut 20v töissä ja saanut maksimi-ikälisät.
Joko työakentelet jossain muualla tai helkkaristi ylityötunteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sulle Peruskoulussa maksimipalkkamon noin 3800e, kun olet ollut 20v töissä ja saanut maksimi-ikälisät.
Peruskoulussa on sen 20 kokemusvuoden jälkeen palkka tasan 4000. Sitten päälle muutama lisätunti ja lv-palkkio.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään vaativan äidin jonka kympin tytär sai seiskan todistukseen eräästä aineesta. Eihän se yksi seiska kymppirivin keskellä hienolta näyttänyt. No se äitihän ei tätä hyväksynyt, vaan otti opettajan kiukkuiseen puhutteluunsa. Opettaja oli periksi antava tossukka ja suostui nostamaan aiheetta tytön arvosanan kasiin. Äiti oli tyytyväinen.
Olen sitä mieltä, että opettaja ei olisi saanut antaa äidille periksi, tai sitten olisi pitänyt nostaa reiluuden merkiksi muidenkin oppilaiden arvosanoja kyseisessä aineessa. Nyt ne oppilaat jotka olivat tätä tyttöä selkeästi parempia, joutuivat tyytymään samaan arvosanaan.
Ensinnäkään tämän opettajan ei olisi tarttenut suostua mihinkään keskusteluun. Olisi riittänyt kun perustelee arvosanan.
Valituskelpoinen arvosana on vain ja ainoastaan päättöarvosana ja se menee aviin Kaikesta muusta voi vanhemmat valittaa ihan miten paljon haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa on sen 20 kokemusvuoden jälkeen palkka tasan 4000. Sitten päälle muutama lisätunti ja lv-palkkio.
No, muistelen tuon itse parin vuoden takaa Toki nyt tuli indeksikorotukset yms
Mutta niinkuin sanoit, siihen 4500euron palkkaa tarvitaan 20v työkokemus, muutama ylityotunti viikottain ja lv-palkkio. Esim 3ylityötunti viikottain tarkoittaa jo 12h ylityötunteja kuukudessa Ei ylityötunnit tarkoita normipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, muistelen tuon itse parin vuoden takaa Toki nyt tuli indeksikorotukset yms
Mutta niinkuin sanoit, siihen 4500euron palkkaa tarvitaan 20v työkokemus, muutama ylityotunti viikottain ja lv-palkkio. Esim 3ylityötunti viikottain tarkoittaa jo 12h ylityötunteja kuukudessa Ei ylityötunnit tarkoita normipalkkaa.
Aika tyypillinen normipalkka.
Opetan aikuisia. Parempi palkka, ei kukaan huuda, eikä vanhemmat soittele. Opettajan työtäkin on erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä viihdyn lukion lehtorina. Olisi kiva tietää kuinka moni alanvaihtajista tai alanvaihtoa suunnittelevista on sellaisia, joilla on omia lapsia. Veikkaan kovasti, että se vaikuttaa asiaan.
Samoin. Eläkeikä käsillä parin vuoden päästä, silloin lähes 40 lukion opevuotta kärsineenä. Upeaa työtä, ihania nuoria. En ole varma, maltanko jäädä pois heti kun pääsen.
Good for you. Lukion ja yläkoulun ero on kuin yö ja päivä. Lukiossa voi vielä opettaa sitä omaa ainettaan, yläkoulussa se tehdään kaiken muun kueki vyön alla juiksemisen ohessa vasemmalla kädellä jos muulta palaveeraamiselta ja konfliktien selvittämisiltä ennättää. Lukio karsii sen pahimman häirikköporukan pois, oppilaat hoitavat asiansa itsenäisesti, ei tarvitse vääntää huoltajien kanssa, ei välituntivalvontoja eikä ulosheittovuoroja yms yms. Olin 2v töissä lukiossa välissä ja oli kuin olisin lepolomalla ollut. Nyt takaisin yläkoulussa ja hullummaksi menee koko ajan. Haaveilen pääseväni pois.
23v aineenopena
Inkluusio ja valtavat määrät s2-oppilaita sekä vuoden valmistavan opetuksen jälkeen luokkiin tulevat, melkein ummikot, ilman riittäviä resursseja on ainakin minun kohdalla syitä, miksi olen vaihtamassa alaa. Olen pidetty ja hyvä luokanopettaja,joka todellakin saa luokan haltuun, mutta en kestä katsella tilannetta, jossa lapset eivät saa lähellekään sitä tukea jota oikeasti tarvitsevat.
Vielä pahemmaksi tilanteen tekee huono johtaminen, jossa opettajien uupuminen laitetaan opettajan omaksi syyksi; epäillään työkykyä ja -kuntoa ja vaaditaan resilienssikykyä, samalla kun itse saa korvauksen siitä, että perustaa taas uuden valmistavan luokan tai erityisryhmän kouluunsa.
Mulla ei riitä voimat setviä tätä asiaa. Reksi on itse yksi pirulainen ja saisin hankaluuksia itselleni. Opetustoimenjohtaja tukee tätä reksiä. Niillä on joku keskinäinen YYA. Koitan selviytyä oman luokkani kanssa.