Jään työttömäksi ja ikää 62-vuotta. Otin jo yhteyttä te-palveluihin
Ja sieltä kuulemma voi päästä työnhakuun liittyville kursseille. Tai johonkin digikurssille.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö poistui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Niin, Mariinin hallitus. Kiitä sinä vaan idoliasi tästäkin aivopierusta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tossa iässä kohti eläkeputkea?
SDP hallitus poisti tämä työväkeä edustava puolue,mutta vain unelmissaan.
Nimenomaan, Mariinin hallitus suuressa viisaudessa (räkänaurua) sössi tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
62-vuotias pääsee vielä eläkeputkeen.
Varsinaista eläkeputkea ei enää ole. Siinä mielessä on vielä jäänteitä eläkeputkesta, että 62-vuotias saa eläkkeelle jäämiseen saakka sitä 75-prosenttiseksi leikattua ansiosidonnaista. Mutta ei siis ole enää mitään sellaista, että kunnalla olisi velvollisuus työllistää tai että työllistämisen jälkeen ansiosidonnaisen päivät nollautuisi. Eli aika kökkö loppu työuralle ja köyhyys on luvassa lopuksi elämää, koska töihinkään ei tuossa iässä enää pääse, ja eläkekin jää pieneksi.
Voit kiittää demareita ja Marinia tästäkin idarikarhunpalveluksesta. Kun koko maan asiat olis sössitty hupakot pakeni ulkomaille jottei joudu vastaamaan tekosistaan. Haavistoa lukuun ottamatta toki vaikka kova on yritys ollut hänelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
62-vuotias pääsee vielä eläkeputkeen.
Varsinaista eläkeputkea ei enää ole. Siinä mielessä on vielä jäänteitä eläkeputkesta, että 62-vuotias saa eläkkeelle jäämiseen saakka sitä 75-prosenttiseksi leikattua ansiosidonnaista. Mutta ei siis ole enää mitään sellaista, että kunnalla olisi velvollisuus työllistää tai että työllistämisen jälkeen ansiosidonnaisen päivät nollautuisi. Eli aika kökkö loppu työuralle ja köyhyys on luvassa lopuksi elämää, koska töihinkään ei tuossa iässä enää pääse, ja eläkekin jää pieneksi.
Voit kiittää demareita ja Marinia tästäkin idarikarhunpalveluksesta. Kun koko maan asiat olis sössitty hupakot pakeni ulkomaille jottei joudu vastaamaan tekosistaan. Haavistoa lukuun ottamatta toki vaikka kova on yritys ollut hänellä
Haavisto lähtisi vaikka heti huomenna, jos pääsisi. Häntä on presidenttiä myöten tyrkytetty ulkomaille töihin, mutta ei hän kelpaa minnekään. Onnekseen hänellä on tuo suojatyöpaikka ja sen verran ikää, että ei tarvitse pelätä uudelleenkouluttautumiskehotusta.
No ei tuo Stubbkaan enää niin nuori ole. Sössi sekin aikoinaan ja nytkin on saanut kritiikkiä. Kukin vuorollaan.
Opetin tietotekniikkaa koulussa. Ja kun jäin työttömäksi 52 vuotiaana niin työkkärissä ne ehdotti että menisin cv kurssille opettelemaan tietokoneen käyttöä. Sanoin suoraan sille työkkärin akalle että haista nyt jo paska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputkea ei enään ole.
" Höpö höpö. Juuri eilen luin, että työttömyysturvan lisäpäiviä saavat vielä nykyisin vuonna 1964 ja sitä ennen syntyneet. Eli työttömäksi työnhakijaksi, eläkeputkeen ja 65v eläkkeelle. Ansiosidonnaisen lisäksi voit halutessasi ottaa OVE:n eli omasta jo kertyneestä työeläkkeestäsi 25 % tai 50% ennakkoon 3 vuoden ajalle. Tuleva eläke siitä vähän pienenee, mutta eipähän tarvi kituuttaa. Minä sain kenkää 50v. sairaalamaailmasta, määräaikainen työ loppui.
Sen jälkeen en ole työtä hakemisesta huolimatta saanut. Otin OVE:n heti kun täytin 61v. Nauti vapaasta ja kehitä itseäsi. Työelämä ei arvosta yli 60-vuotiaita lainkaan. Se on tosi. Turha lässyttää kenenkään työvoimapulasta. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on 62-vuotias, hän on syntynyt n. vuonna 1962. Se ikäluokka pääsee eläkkeelle vasta 65-vuotiaana.
Varhennettu eläke?
Kunnan velvoitetyöstäminen (edellyttää tietyn ajan työttömyyttä ja jatkaa ansiosidonnaista).
- näillä minä menin kun jäin pois 58-vuotiaana.
Joo 1962 syntynyt pääsee aikaisintaan koko eläkkeelle 65-vuotiaana. Samoin 1963 ja 1964 syntyneet, 1965 syntynyt pääsee eläkkeelle 65 v. ja 1 kuukauden ikäisenä. 1966 syntynyt 65 ja 2 kk. 1967= 65 ja 3 kk. Kaikki myös pääsevät osa-aikaeläkkeelle noin 62-vuotiaana. En viitsi tähän kaikkien eläkeikää kirjoittaa.
Jotta saisi lisäpäiviä ansiosido naisee , ja on sy tyytyväinen 1962, pitää olla työhistoriaa 5 vuotta viimeisten 20 vuoden aikana. Kelpaako tuohon osa-aikatyö. Miten se 5 vuotta lasketaan? Olen ollut 18 tunnin/viikko sopparilla vaadittavat vuodet, mutta riittääkö se?
Siis edellä olevaan sekavaan viestiini: varsinainen kysymys on sekoilun jälkeen, osaisiko joku vastata. Kiitos! Olen syntynyt 1962.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputkea ei enään ole.
Eikä kukaan enää kirjoita enään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin pakkoyrittämisen. Eivät asiakkaat huoli raihnaista yli 60 vuotiasta kotiaan/yritystään siivoamaan! Alle 20000 oli arvonlisäverollinen myynti, joten ei palkka häävi ollut! Minimi yel, joten peruspvraha tiedossa! Työtä haluaisin vielä tehdä. Polvien nivelrikon takia kävely on tuskaa, ja eikä nuo kädetkään ole voimissaan! Lääkäriltä kysyin, että saisinko häneltä B-lausunnon, että voisin hakea työuraeläkettä, mutta hänen mielestä en ole niin raihnainen, vielä! Joten kaipa sitä kelanpalkollinen pitää nämä kolme vuotta olla! Köyhyydestä huolimatta Hyvää alkanutta vuotta meille kaikille, jos jostain asiasta/tapahtumasta edes pienen ilon kokea saisi
Minä olen kohta 61 eikä mikään raihnainen! Miksi 60- lla pitää tuntea itseään raihnaiseksi??
Minä taas 64 ja ihan hyväkuntoinen.
Kelpaa tuo 18 t viikkotyö ansiosidonnaisella. Lisäksi saat osari eläkettä 50 pros eli kummatkin saat kun haet. Anssi ja puolet eläkkeestä. Niillä menee mukavasti eläkkeelle asti tai melkein kun 2 vuotta saa tuota ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin pakkoyrittämisen. Eivät asiakkaat huoli raihnaista yli 60 vuotiasta kotiaan/yritystään siivoamaan! Alle 20000 oli arvonlisäverollinen myynti, joten ei palkka häävi ollut! Minimi yel, joten peruspvraha tiedossa! Työtä haluaisin vielä tehdä. Polvien nivelrikon takia kävely on tuskaa, ja eikä nuo kädetkään ole voimissaan! Lääkäriltä kysyin, että saisinko häneltä B-lausunnon, että voisin hakea työuraeläkettä, mutta hänen mielestä en ole niin raihnainen, vielä! Joten kaipa sitä kelanpalkollinen pitää nämä kolme vuotta olla! Köyhyydestä huolimatta Hyvää alkanutta vuotta meille kaikille, jos jostain asiasta/tapahtumasta edes pienen ilon kokea saisi
Minä olen kohta 61 eikä mikään raihnainen! Miksi 60- lla pitää tuntea itseään raihnaiseksi??
Minä taas 64 ja ihan hyväkuntoi
Minä olen 74 ja minulla on iso suonikas kulli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on 62-vuotias, hän on syntynyt n. vuonna 1962. Se ikäluokka pääsee eläkkeelle vasta 65-vuotiaana.
Varhennettu eläke?
Kunnan velvoitetyöstäminen (edellyttää tietyn ajan työttömyyttä ja jatkaa ansiosidonnaista).
- näillä minä menin kun jäin pois 58-vuotiaana.
Ei kai tuollaista velvoitetyöllistämistä enää ole.
Vähiten osaavat reagoivat voimakkaimmin, kun osaamattomuus tuodaan ilmi. Ok. Armoa ei, Siperiaan. Armoa, ei Siperiaan. Pieni mutta merkityksellinen ero.