Sitten kun/milloin teille tulee lapsia
Mitä ihmettä pitäisi vastata, kun tutut ihmiset aloittavat lauseensa sitten kun teille tulee lapsia tai muuten vain kyselevät suu korvissa, että milloinka teille niitä lapsia tulee?
Miehen kanssa ollaan vajaa 10v oltu yhdessä ja kolmekymppisiä ollaan kohta viettämässä. Kumpikaan meistä ei ole ikinä lapsia halunnut ja nyt aikuisiällä minulle (naiselle siis) on ilmennyt terveysongelmia, joiden takia raskaus olisi jo riski ja vaatisi tarkempaa seurantaa jo ennen lapsen yrittämistä. Todennäköisesti minä ainakin jään lapsettomaksi jo näiden terveyssyiden takia, toki realistisia jos ollaan niin ikäkin jo alkaa painaa että siinä mielessä lapsen yrittäminen pitäisi aloittaa asap jos haluaa sellaisia. Tuntuu todella kummalta, että ihan jopa kaveripariskunnat kyselee lapsia nyt kun heille itselleen niitä on siunaantumassa. Jotkut tutut saattaa kohdistaa kysymyksen pelkästään miehelleni, vaikka minäkin olen paikalla. Jos minulta kysytään suoraan, sanon aina etten ole ikinä lapsia halunnut ja en usko että mieli muuttuu ihan heti. Välillä sanon, että lapsia voi tulla sitten kun mieheni on löytänyt itselleen vaimon, joka niitä haluaa tms muuta typerää. Silti tätä jankutusta vain tulee joka suunnasta ja ei uskota, mitä sanon. Terveysasioista en haluaisi puhua näille idiooteille, sillä vaivani ei hedelmällisyyteen itsessään vaikuta, joten en voi vain sanoa että en voi saada lapsia.
Kommentit (26)
Vastakysymys on aina paras tyhmiin kysymykseen.
Miksi meille mitään lapsia tulisi?
Saattaa saada kysyjän ymmärtämään oman mustavalkoisen oletuksensa typeryyden.
Jos vaikka vastaisit, että ette aio hankkia.
Kyllä minä tiedän ystävien suunnitelmat tulevaisuudelle noin suunnilleen ja etenkin lasten hankkiminen on näin kolmikymppisinä luonnollisesti usein puheenaihe. Ohueksi jäisi ystävyydet, jos pitäisi puhua säästä, ettei kukaan loukkaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vastakysymys on aina paras tyhmiin kysymykseen.
Miksi meille mitään lapsia tulisi?
Saattaa saada kysyjän ymmärtämään oman mustavalkoisen oletuksensa typeryyden.
Hitto tämähän on hyvä! Veikkaan että nämä minun tuttuni ovat sellaisia tivaajia, että keskustelu saattaisi tästä jatkua taas.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tiedän ystävien suunnitelmat tulevaisuudelle noin suunnilleen ja etenkin lasten hankkiminen on näin kolmikymppisinä luonnollisesti usein puheenaihe. Ohueksi jäisi ystävyydet, jos pitäisi puhua säästä, ettei kukaan loukkaannu.
Ap tässä. Minunkin läheisimmät ystävät ja kaverit tietävät tasan tarkkaan minkälainen ihminen olen ja mitä elämältäni haluan. Jotkut sitten vähän vähemmän tutut ja esim mieheni omat kaverit ovat tällaisia tivaajia, joista nyt valitin. Minusta on typerää loukata ihmistä sen takia, että hän esittää tyhmiä olettamia minun henkilökohtaiseen elämääni liittyen ja yritän olla ottamatta itseeni näistä heidän kyselyistä ja kommenteista. En vain saa sitä millään loppumaan. En haluaisi turhaan pöyristyttää juuri raskaaksi tullutta pariskuntaa sanomalla, että en minä mistään lapsista tykkää ja siksi niitä en aio hankkia mieheni kanssa, kun ovat juuri kysyneet miestä lapsensa kummiksi.
Jostain syystä minulta ja minun mieheltäni Matilta (43v) ei koskaan kysytä, että koska meille tulee lapsia? T: Kalle 34v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Minunkin läheisimmät ystävät ja kaverit tietävät tasan tarkkaan minkälainen ihminen olen ja mitä elämältäni haluan. Jotkut sitten vähän vähemmän tutut ja esim mieheni omat kaverit ovat tällaisia tivaajia, joista nyt valitin. Minusta on typerää loukata ihmistä sen takia, että hän esittää tyhmiä olettamia minun henkilökohtaiseen elämääni liittyen ja yritän olla ottamatta itseeni näistä heidän kyselyistä ja kommenteista. En vain saa sitä millään loppumaan. En haluaisi turhaan pöyristyttää juuri raskaaksi tullutta pariskuntaa sanomalla, että en
Mitäpä jos et loukkaantuisi tai pöyristyttäisi ketään mistään, ja asiallisesti vain vastaat, että et halua lapsia? Problem solved. "Mut sit ne kysyy uudestaan / uudet ihmiset kysyy / muuta lapsettoman draamaa yhyyyy". Jälleen vastaat saman: en halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ohutta on ihmisen elämä, sivistys ja kiinnostuksen kohteet, jos osaa puhua vain lapsista/perheestä tai säästä.
Sääliksi käy.... Erikoista, että osaa kuitenkin kirjoittaa suht. selkeää suomen kieltä, vaikka aivoissa ei mitään muuta kuin lapset ja sää liikukaan. Peruskoulu onnistui tämän tapauksen kanssa sentään yhdessä tehtävässään (mutta ei tod. kaikissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Minunkin läheisimmät ystävät ja kaverit tietävät tasan tarkkaan minkälainen ihminen olen ja mitä elämältäni haluan. Jotkut sitten vähän vähemmän tutut ja esim mieheni omat kaverit ovat tällaisia tivaajia, joista nyt valitin. Minusta on typerää loukata ihmistä sen takia, että hän esittää tyhmiä olettamia minun henkilökohtaiseen elämääni liittyen ja yritän olla ottamatta itseeni näistä heidän kyselyistä ja kommenteista. En vain saa sitä millään loppumaan. En haluaisi turhaan pöyristyttää juuri raskaaksi tullutta pariskuntaa sanomalla, että en
Vaikutat todella tyhmältä ihmiseltä. Kukaan ei voi tietää tasan tarkkaan millainen toinen ihminen on tai mitä hän elämältään haluaa, ja toisaalta on yhdentekevää mitä me elämältämme haluamme. Kaikki ei aina mene suunnitelmien tai toiveiden mukaan.
Multa & mieheltäni ei ole kysytty, mutta ärsyttäviä "vihjailuja" on ollut. Esim tv:ssä pyörii joku vauvamainos. Joku lausahtaa: Kohta teilläkin on sitten tuollaine pieni söpöli!. Vaikka ollaan sanottu monesti, että lapsia ei sitten aiota tehdä. Kummallista tämä mielestäni.
Sano, ettet halua keskustella noin henkilökohtaisesta asiasta sivullisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kompata ap:tä tässä. Jos jonkun ihmisen aivoihin ei mahdu mitään muuta kuin lasten hankkiminen ja sää, eikä mitään muita keskustelunaiheita voi ystävien kanssa kehitellä, niin tuollaiselle ystävälle voi antaa lahjaksi ennakoivan sukupuolineutraalin vauvakortin sekä sääkirjan ja todeta, että ystävyys oli sitten siinä.
voit vastata... varmaan palmusunnuntaina vai milloin ne virpovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Minunkin läheisimmät ystävät ja kaverit tietävät tasan tarkkaan minkälainen ihminen olen ja mitä elämältäni haluan. Jotkut sitten vähän vähemmän tutut ja esim mieheni omat kaverit ovat tällaisia tivaajia, joista nyt valitin. Minusta on typerää loukata ihmistä sen takia, että hän esittää tyhmiä olettamia minun henkilökohtaiseen elämääni liittyen ja yritän olla ottamatta itseeni näistä heidän kyselyistä ja kommenteista. En vain saa sitä millään loppumaan. En haluaisi turhaan pöyristyttää juur
"Vaikutat todella tyhmältä ihmiseltä. Kukaan ei voi tietää tasan tarkkaan millainen toinen ihminen on tai mitä hän elämältään haluaa, ja toisaalta on yhdentekevää mitä me elämältämme haluamme. Kaikki ei aina mene suunnitelmien tai toiveiden mukaan."
Ohis, mutta täytyy puolustaa ap:tä. Hän vastasi asiallisesti kommenttin, jonka kirjoittaja oli se, joka vaikutti "todella tyhmältä ihmiseltä".
On olemassa hyvin yksinkertaisia vastauksia kun teiltä kysytään milloin teille tulee lapsia:
Ei milloinkaan.
Eiköhän se ole meidän oma asiamme.
Emme voi saada lapsia.
Tiedätkö miten monta keskenmenoa minulla on ollut?
Koko ajan yritetään.
jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohutta on ihmisen elämä, sivistys ja kiinnostuksen kohteet, jos osaa puhua vain lapsista/perheestä tai säästä.
Sääliksi käy.... Erikoista, että osaa kuitenkin kirjoittaa suht. selkeää suomen kieltä, vaikka aivoissa ei mitään muuta kuin lapset ja sää liikukaan. Peruskoulu onnistui tämän tapauksen kanssa sentään yhdessä tehtävässään (mutta ei tod. kaikissa).
Niinkö sanoin, ettei muusta puhuta? Ei minulla ja ystävilläni edes ole vielä lapsia, sanoin että puheet mahdollisista hankkimisista ovat iän puolesta ajankohtaisia. Taisit lukea omiasi rivien väliin.
Ja just tuon takia en ole suurimman osan ihmisistä kanssa yhteyksissä. Ovat sivistymättömiä, typeriä ja eivät osaa käyttäytyä. Itse en menisi keneltäkään utelemaan tai kysymään ilman heidän omaa aloitusta aiheesta, että tuleekos niitä lapsia. Mitä jos on vaikka tilanne, että on ollut keskemenoja tai ei voi saada lapsia ja aihe on arka? Tuntuu että suurin osa ihmisistä ei ajattele omilla aivoillaan. Mutta näinhän se on mennyt iät ja ajat, se "erilainen" tulee kiusatuksi koulussa, vaikka muka yhteiskunta niin inttää tätä samaa lausetta " niin ja erilaisuus tulee hyväksyä, jokainen on ihana sellaisena kuin on!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan, että tällä hetkellä asia ei ole ajankohtainen. Tarvittaessa pyydät ystävällisesti, ettei asiasta keskusteltaisi.
Jos ihminen ei tuosta ymmärrä olla tivaamatta, saa jo pöyristyäkin suorennasta sanomisesta.
Itse olen joskus sanonut suoraan, ettei ole kohteliasta tivata tuttavan lapsettomuudesta, ettei niin henkilöhtainen asia kuulu hänelle. Lopetti. Oli tuttava töistä. Ei edes työkaveri, vaan yhdessä työpaikan illanvietossa sinä päivänä tapaamani henkilö.
Nykyisin saan kuitattua asian sillä, että kerron olevani jo yli nelikymppinen, joten asia ei ole millään tavalla enää ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Minunkin läheisimmät ystävät ja kaverit tietävät tasan tarkkaan minkälainen ihminen olen ja mitä elämältäni haluan. Jotkut sitten vähän vähemmän tutut ja esim mieheni omat kaverit ovat tällaisia tivaajia, joista nyt valitin. Minusta on typerää loukata ihmistä sen takia, että hän esittää tyhmiä olettamia minun henkilökohtaiseen elämääni liittyen ja yritän olla ottamatta itseeni näistä heidän kyselyistä ja kommenteista. En vain saa sitä millään
"Ohis, mutta täytyy puolustaa ap:tä. Hän vastasi asiallisesti kommenttin, jonka kirjoittaja oli se, joka vaikutti "todella tyhmältä ihmiseltä"."
Kerrotko, miksi vaikutin todella tyhmältä ihmiseltä? Koska minusta se on ihan normaali puheenaihe ystävien kesken, että haluaako lapsia vai ei? En edes itse halua lapsia, mutta jengi sai jostain pääteltyä, että puhun vain ja ainoastaan lapsistani, joita ei ole olemassa. Tuo joka haukkui ap:ta tyhmäksi en ollut minä, se oli minustakin asiatonta.
Kysy heiltä, että mistäs he luulevat sinun edes saavan lapsia millään tavalla. Todennäköisesti keskustelu loppuu siihen.