Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu lähestyy...Miten selitä naisystävälle, perheelleni ja kaikille ystäville että tänä vuonna mulla ei käytännössä ole varaa jouluun?

Vierailija
07.11.2024 |

Kela on leikannut perustoimeentulotuen osaani 32% ilman aikarajaa, eli pysyvästi, ja sen takia mulla ei ole enää varaa tehdä muuta kuin pysyä kotona ja selvitä jotenkin hengissä. Talvikenkiäkään ei ole, ja takki yli 10v vanha rikkinäinen. Mistään joulusta ei voi edes haaveilla. Miten selitän tämän tuoreelle naisystävälle? (5kk seurusteltu) ja perheelle sekä ystäville? Yleensä olen kuitenkin joulua pystynyt viettämään suht normaalisti kun tuet olivat normaalilla tasolla

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan

Vierailija
2/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan

Eikö nainen silloin muka jätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihuu, ostin kesällä jo kaikki joululahjat ulkomailta, lompakkoni kiittää ja muutamat euroopan valtiot alveistani :D . Suomi sain 0 €

Vierailija
4/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, miten voit viettää joulua mukavasti ilman rahanmenoa. Kerro ihan rehellisesti tilanne, ja muista et ole ollenkaan ainoa tässä 'jamassa'. Joululauluja, perinteiset vuosien takaiset joulukoristeet, havuja ulkoa, löytyykö kynttilänpätkä? Ruokaa söisit kuitenkin niin ehkä punainen maitopurkki, riisipuuroriisiä, piparitaikina jos mahdollista, tai tiedät mikä teidän tilanteeseen sopii. Lumi, hämyvalaistus, aikaa läheisille, lapsuuden jouluaskareet. Joulukirkko on ilmainen ja sen sanomastahan joulussa onkin kyse, ei kulutusjuhlasta. Tunnelmoi!

Vierailija
5/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavasta itsesi flunssaan ja pysy joulu peiton alla 🙂

Vierailija
6/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuathan ovat halpoja. Viime vuonna meillä oli iso joulu. Minun ja puolison lapset, osalla kumppani mukana ja yhdet naaourustosta.

Kinkku ja kastike tehtiin itse, samoin jälkiruuat. Lohi, mäti, en muista, tuli ns niinään.

Laatikot Saarioisten ja ostin jotain salaatteja työpaikan ruokalasta

Vierailija
7/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat valitukset joka joulun alla. Ehkä kannattaisi sitä joulua viettää vain 3 päivää eikä kahta kuukautta.

Vierailija
8/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan

Eikö nainen silloin muka jätä?

Voi olla naiselle jopa helpotus. Kaikki naiset eivät ole kiinnostuneita siitä, että joulupöytä on väärällään ruokaa ja on itse leivottuja joululeipomuksia seitsemää sorttia. Minulle jouluna tarvii olla vain kaksi pakollista asiaa, jotka olen oppinut lapsuudenkodissani: joulurauhanjulistus ja riisipuuro kunnon voisilmän kanssa. 

Kaikki muu lahjarumba ja tuskailu siitä, mitä toiselle ostaa jne on hermoja raastavaa hommaa. Suurempi lahja olisi vaikka viettää vaatimattomuuden retriittiä. Ruokaa on hyvä olla sen verran, että hengissä pysyy. Alkoholitonta glögiä on mukavaa juoda kynttilänvalossa. Jos käydään saunassa niin se, että toinen pesee selän on jo lahja sinällään. 

Nainen jättää jos valehtelet. Ole rehellinen. Kukaan ei halua tulla kusetetuksi.

Vierailija
9/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPÄMMI POISTOON

Vierailija
10/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUKIEN LEIKKAUS HULLU JANKUTUS ILMIANNETTU

Vierailija
11/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ChatGPT:ltä, mitä voit tehdä naisystäväsi kanssa ilmaiseksi jouluna yhdessä. 

Vierailija
12/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt et esitä yhtään,  vaan alat askartelemaan kierrätystaidetta. Saat pisteitä, kun maalaat ne kullanvärisiksi spaymaalilla. Se on hienoa, muodikasta ja sivistynyttä.

Vierailija
13/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan sanoo sen. Että ei pysty viettämään erityisesti. Ehkä äitisi laittaa jotain joulujuttuja. Tai naisystävä.

Vierailija
14/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu spämmeri juujuu

Vierailija
15/49 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa et sano mitään vaan menet suoraan junan alle tai vedät itsesi kiikkuun. Ei köyhän elämä ole minkään arvoista vaan kuolema vapauttaa kärsimyksistä.

Jeesus Kristus vapauttaa kärsimyksistä ja hänestä on kyse kun puhumme Joulusta.

Vierailija
16/49 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käytä jouluun kuin jotain 25 euroa 3 päivän ruokiin. Miksi jouluna pitäisi syödä enemmän kuin normaalisti. En minä ainakaan syö.

Vierailija
17/49 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko mennä jouluavustajaksi töihin tai pukiksi tienaamaan

Vierailija
18/49 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et koe pakahduttavaa tarvetta päästä kertomaan täyttä totuutta voit aina ystävällisessä hengessä kertoa, ettet tänä vuonna ole joulutuulella ja ajattelit minimoida sen muutamiin joulun toivotuksiin. Ei kai kukaan edellytä sinulta muutenkaan täyttä joulusirkusta?

Vierailija
19/49 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jihuu, ostin kesällä jo kaikki joululahjat ulkomailta, lompakkoni kiittää ja muutamat euroopan valtiot alveistani :D . Suomi sain 0 €

Matka oli ilmainen....? 

Vierailija
20/49 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy ChatGPT:ltä, mitä voit tehdä naisystäväsi kanssa ilmaiseksi jouluna yhdessä. 

Säästin ap:ltä vaivaa ja kysyin joulusta ilman rahaa. Naisystävää en maininnut, mutta chatgpt näköjään olettaa, että joulua vietetään aina muiden kanssa. Tässä sen vastaus:

Joulunvietto ilman rahaa voi olla erittäin merkityksellistä ja tunnelmallista, kun keskitytään yhteisiin hetkiin ja arjen pieniin iloihin. Tässä muutamia ideoita joulun juhlimiseen ilman suuria rahallisia panostuksia:

1. **Yhteiset hetket perheen kanssa**: Joulun tärkein osa on usein yhdessäolo. Viettäkää aikaa perheen kanssa, pelatkaa lautapelejä, katsokaa yhdessä jouluelokuvia tai kuunnelkaa joulumusiikkia.

2. **Joulukoristeet itse tehtynä**: Voit askarrella koristeita luonnonmateriaaleista, kuten männynkävystä, kanelitangoista tai oksista. Myös vanhat joulukortit voivat olla koristeluun hyviä. Kierrätys ja DIY-koristeet tuovat tunnelmaa ja ovat samalla ekologisia.

3. **Leivonta kotona**: Voit leipoa joulupiparkakkuja tai muita joululeivonnaisia ilman suuria kustannuksia. Leivonta on myös mukavaa yhteistä tekemistä ja tuottaa hauskoja hetkiä.

4. **Itse tehty joulukalenteri**: Jos sinulla on lapsia tai läheisiä, voit luoda itse tehdyn joulukalenterin, johon on piilotettu pieniä henkilökohtaisia viestejä tai tehtäviä joka päivälle. Se voi olla koskettavaa ja luoda odotusta.

5. **Lahjat omatekoisina**: Jos haluat antaa lahjoja, voit valmistaa ne itse. Esimerkiksi säilykkeet, leivonnaiset, käsintehdyt kortit tai villasukat voivat olla lämpimiä ja henkilökohtaisia lahjoja, jotka eivät vaadi suuria rahasummia.

6. **Joulukirkko tai joululaulut**: Monilla paikkakunnilla järjestetään ilmaisia joulukonsertteja, joululaulutilaisuuksia tai kirkon joulumessuja. Näihin voi osallistua ilman kustannuksia, mutta ne tuovat silti joulun tunnelmaa.

7. **Tarinan kertominen**: Voit esimerkiksi kertoa joulutarinoita, lukea joulukirjallisuutta tai luoda oman joulutarinan perheen kesken. Tämä voi tuoda kaivattua yhteisöllisyyttä ja perinteitä ilman rahaa.

Joulun tärkein elementti on mieli ja tunnelma, joten rahalliset resurssit eivät ole este joulun vietolle. Yksinkertaisuus voi tuoda jopa syvemmän merkityksen, kun sen yhdistää yhteisiin kokemuksiin ja rakkauteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan