Riittäisikö sinulle elämiseen 2 000e nettona kuukaudessa?
Kommentit (98)
Kahdella tonnilla eläisin kuin rosvopäällikkö!
Vierailija kirjoitti:
Ihqun pihejä vastaajia täällä.
Ilmeisesti nyt tehdyt sosiaaliturvan leikkaukset ovatkin siis ihan ok, toisin kuin itse olen olettanut, sillä suurin osa ihmisistä elää pyhällä hengellä (tai jonkun muun siivellä).
Todellisuudessa 2k netto on yksin eläjällekin vähän ainakin jos asuu pk-seudulla, missä vuokra tavallisesta kaksiostakin saattaa olla lähempänä tonnia.
Asumiskulujen päälle muut laskut, ruoka, liikkuminen, kauneuden ja terveydenhoito, harrastukset ja vapaa-aika, vaatteet, kodin hankinnat yms, niin ei tuolla summalla kyllä leveästi elä.
Moni meistä kokoaikatyöläisistä joutuu tuolla summalla tai pienemmälläkin elämään, koska Suomessa nyt vaan on paljon pienipalkkaisia. Eikä me kaikki vaan pystytä siirtymään mihinkään superpalkattuihin töihin tai elelemään osinkotuotoilla.
Kun puhutaan sosiaaliturvan leikkauksista, ei puhuta parin tonnin nettotuloista. Puhutaan siitä, saako kuussa tonnin vai 500€ käteen, mikä voi monille olla elämän ja kuoleman raja.
Vähän suhteellisuudentajua, please.
Matematiikkaa , ei riitä vuokran korotukset sähkö vesi remontit hygienia siivous kengät ruoka hampaat parturi jne 2600€ kk pärjäisi melko hyvin perus elämän tarpeissa. Lääkärit ja matkat työkengät talvikenkiä takkia bussit ja pyörän huolto. Sukulaisten auttaminen ja hautojen hoitomaksut kuin että muistaa ihmisiä jouluna kuin synttäreillä. Siinä se perus eläminen vakuutukset ja netti puhelin. Liikunta maksut ja jumppavaatteet. Kellojen patterit ja shampoot on siinä. Muistakaa käydä sukulaisten luona kerran vuodessa ja sairaalassa katsomassa. Liikunta pitää yllä terveyttä. ( Jos kaikilla olisi perustulo 2600 kk ei tarvi mitään muuta tukimuotoja. ). Sitten nämä 500€ kk ne on kaikkein minimin TUKIRAHA ruokaan ja hot ostaa kirppikseltä villapaidan ja uimapuvun mutta se on pienin kk tuki. Sen varassa ei voi elää vain köyhyys tyylillä aina surkeinta aina käytettyä aina avustuksia. Siitä on päästävä pois ja yksi keino on opiskelu kuin työnteko. Jos kansalaispalkka olisi 2600€ kk kaikilla niin silti tehdään työtä ja opiskellaan kuin autetaan muita ja siivotaan. Mutta varastaminen vähenisi ja väärennökset. Vain rikolliset väärentää. Jos esimerkiksi Romaniassa olisi oikeasti sosiaaliturva heidän ei tarvisi ryöstellä. Joten rikollisuutta on aina ennalta ehkäisty sosiaaliturvalla. Terveys on yhteinen asia ennalta ehkäisyssä estetään tartunnan leviämiset ja opettamalla hygieniaa kuin ettei yski päin toisia eikä sylje päin eikä mihinkään vain roskiin ja nenäliinaan. Pese käsiä. Pese vaatteet. Käy parturissa. Ota rokotukset. Meidän yhteinen maa vaatii yhteisesti hoidettua terveyttä. Nostetaan tukia tehdään pimeitä tuloja tämä taas on pois niiltä jotka oikeasti ovat heikompia. Ja pimeät tulot taas vie sen rahan verot pois meiltä jotka tavallisesti tarvitsemme apua ja kouluja sekä muuta. Veroja maksetaan siksi että on maantie kunnossa ja koulu kuin sairaala. Yhteinen. Ei kenenkään kuulu varastaa toisten vaatteita joten ne kuuluu korvata rahassa. Älä varasta Mooses. Käsky. Ja palkasta otetaan ne sun tulevat kulut etukäteen kun sä sairastut käyt koulua ajat maanteitä ja jäät eläkkeelle se on sun omaa hyvinvointia. Niin meillä myös otettu palkasta lomaraha etukäteen ja sitten kun jää lomalle hoitamaan perunamaata kasvimaata niin saa lomarahan millä maksaa sen ajan kulut vuokran. Meillä on aina ajateltu etukäteen. Meidän ilmastossa tehdään kesällä kasvimaa työt. Lomilla. Pellot ja viljat kuin kalastus. Siksi meillä on lomaa kesällä. Nuoriso tekee Suomessa kesällä työtä jos ette ole huomannut tätä puolta tämän maan kulttuurista.
Juu. Säästin 1200e tuloista 7000e vuodessa.
On miehiä jotka pitää kirjansa jonkun toisen asunnossa eivätkä maksa elatusmaksuja vaan nostavat tukia asuvat muualla tekevät pimeitä töitä salaa. Kerrotko mitä tämä on. On myös leikkikioskeja lypsetään rahat huumemyynnin sivussa ja tehdään sarja leikkikonkursseja jätetään laskut maksamatta ja avataan taas uusi.
Sitten on miehiä jotka majailee eri naisten luona ilmaiseksi ja pitävät yritystä Virossa tai Prahassa tai Turkissa. Vaativat naisia antamaan heille rahaa ja ostamaan vaatteita . Mitäs nämä ovat.
Helposti riittäisi. Jäisi sen verran ylikin ettei säästämistä/sijoittamista tai matkusteluakaan tarvitsisi lopettaa.
Otetaan sitten huomioon sekin että jos sulta varastetaan kassi matkalaukku takki monot kengät kello känny , sä joudut ostaan uudet eikö niin. Varkaat ei ajattele kuin ahneuttaan itseään. Millä rahalla sä ostat uuden talvitakin kun joku varastaa sulta takin. Rikot myös Mooseksen käskyt kun varastat. Lukeeko Raamatussa että varasta kaverin t paita vai keksitkö itse. Onko omien tavaroidesi seassa varastettua. Se on sulle kirous. Turkin valtion alueelta tänne varkaisiin tulleet on kirouksen alaisia Jumalan näkökulmasta. Varas menee varkaan kotiin Turkin valtion alueelle ja varastaa kaiken. Mooses laki. Silmä silmästä on vain yksi laki on muutakin. Katukaa ja korvatkaa vahingot.
Loistavasti. Viimeiset kaksikymmentä vuotta palkkani oli noin 1500 nettona. Nyt olen eläkkeellä ja eläke on nettona 1200.
En yksin tällä elämäntyylillä. Siis mulle jää nettona tuo, mutta mies maksaa puolet kaikesta. On isoja lemmikkejä, talolainaa, lapsia jne.
Selviäisin sillä. Nyt 1200 e/kk, en ole löytänyt kokopäivätyötä. Miinuksella mennään, jossain vaiheessa pitää myydä asunto.
Vierailija kirjoitti:
Ihqun pihejä vastaajia täällä.
Ilmeisesti nyt tehdyt sosiaaliturvan leikkaukset ovatkin siis ihan ok, toisin kuin itse olen olettanut, sillä suurin osa ihmisistä elää pyhällä hengellä (tai jonkun muun siivellä).
Todellisuudessa 2k netto on yksin eläjällekin vähän ainakin jos asuu pk-seudulla, missä vuokra tavallisesta kaksiostakin saattaa olla lähempänä tonnia.
Asumiskulujen päälle muut laskut, ruoka, liikkuminen, kauneuden ja terveydenhoito, harrastukset ja vapaa-aika, vaatteet, kodin hankinnat yms, niin ei tuolla summalla kyllä leveästi elä.
Vuokralla asuminen on tietysti kallista, mutta jos on jo asuntovelka maksettu ja lapsetkin aikuisia ja omillaan, niin täällä pk-seudullakin tuo 2000€ riittää ihan hyvin yhden ihmisen elämiseen. Kotiin nyt tietty joutuu tekemään joskus jotain hankintoja (esim pesukone, pölynimuri jne), mutta ei niitä joudu joka kuukausi tai edes joka vuosi tekemään. Mun sähkölaskuni ei ole edes mikään erityisen halpa, mutta silti mulla on sähkö+siirto vain noin 50€/kk. Ja asunnossa siis 98m2. Kauneudenhoitoon ei mene kuin saippuat, shampoo, hoitoaine ja deodeorantti. Niin ja talvisin huulirasva. Terveydenhoitoon menee max 150€ vuodessa, vaikka onkin pari kroonista sairautta. Vaatteitakaan ei tarvitse jatkuvasti ostaa uusia. Harrastuksiin mulla ei tällä hetkellä mene lainkaan rahaa (jos koiraa ja kissaa ei lasketa harrastuksiksi) ja vapaa-ajan viettoonkin varsin vähän. Mutta sanoisin, että tässä vaikuttaa myös ikä. Kotona ei ole tarvetta uusille tavaroille vaan päinvastoin entisistäkin haluaisi eroon. Etätyö vielä lisäksi, niin ei mene työmatkoihinkaan rahaa. Ja jos olisin vielä nuori tai yleensäkään "biletysikäinen", niin sitten menisi monenlaiseen rahaa, mitä ei näin päälle kuuskymppisenä enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittäisi, etenkin yksin säästöön jäisi satasia.
Olen yh. Tuloina on lapsilisät ja minimi elarit kahdesta lapsesta +yksi josta ei enää saa kumpaakaan. Omasta palkasta jää käteen 1800e/kk.
Asuntolainan lyhennys on n. 500e/kk. Auto on pakko olla, velaton onneksi, vanha auto. Lisäksi omakotitalon kulut.
Rahat riittää, mutta säästöön ei jää mitään, ja kyllä varmaan vähän niukasti eletään, ostetaan vain tarpeeseen, ei matkustella ym.
Tähän on tottunut,koska tätä elämä on aina ollut. Toki lapsille toivon parempaa tulotasoa, mutta toisaalta ajattelen, että se, että oppivat säästäväisiksi ja miettimään mihin on varaa, ei ole huono asia.
Ei tässä kysytty riittäisikö 2000 netto plus nykyiset etuudet, vaan pelkästään että riittääkö kahden tonnin netto. Enemmänhän sinä nyt saat käteen.
Ja minä vastasin. Yhdelle ihmiselle se riittää oikein hyvin. Nyt meitä on 4, ja saan hieman enemmän rahaa. Tottakai sillä on iso merkitys, montako ihmistä pitää sillä 2000e elää. Ja sitä ei aloituksessa kerrottu
Jos et osannut tätä päätellä lukemastasi, en voi asialle mitään.
Jos ei olisi kahta teinipoikaa ruokittavana, pärjäisin oikein hyvin, ja elättäisin miehenikin tarpeen vaatiessa, asuttaisiin paljon pienemmässä asunnossa ja mies syö hyvinkin vaatimattomasti, eikä käytä rahaa itseensä kun ei harrasta kuin kävelyllä käymistä, ei juo, ei polta, ei pelaa, inhoaa kauppoja, ei haluaisi koskaan edes omia vaatteitaan tai kenkiään ostaa.
Ei näillä menoilla mutta aikaisemmassa ammatissa 2000€ nettona oli paljon, riitti vaikka mihin ja säästöönkin jäi. Nyt isommat tulot ja isommat menot.
Ei, olisi kädestä suuhun meininkiä. Pelkät asumiskulut 1300 euroa. Siihen päälle sitten ruokaostokset, vakuutus, bussilippu. Niiden jälkeen jäisi ehkä pari sataa euroa kuussa ns. huvittelurahaa (kuten vaikka shoppailurahaa) tai säästöön laitettavaa rahaa, ei se riitä.
Riittäisi. Osaan pihistellä ja elää niukasti
Minulle riittäisi jos saisin 500e/kk käteen, tukia yms en kaipaisi päälle.