Onko sinusta 4100e eläke hyvä?
Äitini saa tuon eläkkeen. Itse saan kokopäivätyosta 2867e. Olen pyytänyt äidiltä apua. Nyt hän maksaakin lapseni terapiat noi 450 e kk ja mun hammaslääkärin 500e. Onko tämä teistä ok.
Äiti on jo 74 v eikä tarvitse paljoa rahaa. Hän kyllä matkustelee.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
On hyvä eläke + päälle varmaan sijoitusosingot yms., mutta mitä helvettiä, mihin tarvii äitiltä apua jos on töissä käyvä aikuinen?
Todella hienoa, että mummi maksaa lastenlasten terapiat! Nostan hattua.
Psykoterapia opettaa vihaamaan lähimmäisiään: ongelmiesi syy on lapsuuden tiedostamaton trauma, joka johtuu siitä, että a) isä teki jotain tai b) äiti jätti tekemättä jotain.
Ilmeisesti äitisi ei sinua noteerannut riittävästi, koska tunnet syvää vihaa tätä kohtaan.
Äiti on selkeästi saanut elämässään jotain aikaiseksi.
Samaa ei voi sanoa lapsesta eikä lapsenlapsesta.
Mieheni on Toimitus johtaja ja tulee saamaan yli 8000e eläkettä kuussa.
Sitten syömme 100m2 Terassillamme Motsarellaa ja Bougueta Bresolan kera ja juomme Champpanijaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on kilpailu, niin laita oma CV.
Vierailija kirjoitti:
On harhaanjohtavaa mitata ihmisen saavutuksia rahassa. On esim. kuuluisia taiteilijoita, jotka ovat kuolleet köyhinä, ja silti heidän työnsä on ollut arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on kilpailu, niin laita oma CV.
Oletko ylpeä miten elät muiden rahoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti I sai palkkaa jotain 5500e kk. Hän oli esimies ja itse olen lähihoitaja.
4100e bruttoeläkkeeseen tarvitaa yli 8000e palkka vuosien ajan!
5500e palkalla saa eläkettä n 3000e
Ei tarvita. Mulla eläke suurinpiirtein tuo ja viimeisten vuosien palkka oli n 6500 (aikaisemmin matalampi).
Riipuu myös työvuosien määrästä.
Mielenkiintoista!
Mun mieheni brutto on 7900e ja 6v kuluttua eläkearvio 47 työvuoden jälkeen 3800e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita. Mulla eläke suurinpiirtein tuo ja viimeisten vuosien palkka oli n 6500 (aikaisemmin matalampi).
Mielenkiintoista!
Mun mieheni brutto on 7900e ja 6v kuluttua eläkearvio 47 työvuoden jälkeen 3800e.
Tulevilta eläkeläisiltä on leikattu eläkkeitä, ei ole enää mitään viimeisyen työvuosien superkarttumia, joita nykypäivän eläkeläisillä oli.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri on nykyään kallis. Tosin kuussa hammaslääkärin ei pitäisi maksaa 500e, korkeintaan yksityisellä 100-120e tai jotain sinnepäin, kaksi paikkausta ja puudutus. Julkisalla johon ei yleensä pääse 85e (se on voinut nousta tuosta) ja köyhille liian kallis. Ellei kerralla joku tee enemmän tai vaativampaa yksityisellä.
Kävin juuri paikkauttamassa ison lohkeaman yksityisellä. Ei puudutettu, koska se olisi nostanut hintaa. Piti paikata useammalta eri pinnalta. Lasku oli 238 euroa.
Voi teitä perhanan palkasta puhujia. Sanokaa edes, että onko palkka netto vai brutto. On monia keskusteluja ja ei ole tietoa mistä on kyse.
Maailman ärsyttävin asia kirjoittajissa, kun ei osata puhua netosta ja brutosta. Minua haileet veisaa teidän brutto. Se käteen jäävä osa on ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!
Tulevilta eläkeläisiltä on leikattu eläkkeitä, ei ole enää mitään viimeisyen työvuosien superkarttumia, joita nykypäivän eläkeläisillä oli.
Kyllä teillä nykyään on palkka hirveän korkea verrattuna meidän kauan eläkkeellä oleviin. Ei eläke voi olla samaa luokkaa kuin työssä käydessä. Minä tein eläkkeellä aluksi pitkään lisäansioita. En niitä olisi tarvinnut mutta oli hauska tehsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!
Sitten tärkeä huomio superkarttumien lisäksi, miten työuran aikana se palkka on ollut. Jos palkka on hyvä työuran lopussa, niin sillä ei ole lähellekään samanlainen merkitys kuin sillä, että palkka on myös ollut hyvä työuran alussa. 40 vuodessa nimittäin niihin työuran alkuvuosien eläkekertymiin ehtii tulla paljon indeksikorotuksia.
Vaikka nykyisin ei ole sellaista todella kovaa superkerttymää, niin nykyisinkin voi eläkettään parantaa paljon, jos jatkaa töissä varsinaisen eläkeiän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä perhanan palkasta puhujia. Sanokaa edes, että onko palkka netto vai brutto. On monia keskusteluja ja ei ole tietoa mistä on kyse.
Maailman ärsyttävin asia kirjoittajissa, kun ei osata puhua netosta ja brutosta. Minua haileet veisaa teidän brutto. Se käteen jäävä osa on ainoa.
Aina brutto!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!
Itse jäin 2v sitten eläkkeelle eikä minunkaan eläkkeeni ollut alussa kuin 56% viimeisestä palkasta.
Miten 5500e brutosta voisi saada eläkettä 75%? Sellaisia eläkkeitä ei ole ollut ikinä, 60% on tainnut olla viimeiset 30v max
Juon vuosittain tuolla rahalla viinaa.
On se varmaan hyvä eläke v 2025 mutta v 2045 ei enää, koska kaikki hinnat, kulut nousevat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina brutto!!
Eikö siitä mene veroja, olkoonkin brutto, mutta mikä on veroprosentti, onko se aina sama?
Vierailija kirjoitti:
Äidilläsi täytyy olla muitakin eläketuloja kuin pelkkä työeläke. Oma palkkani oli aikanaan tonnin enemmän ja sillä irtosi vajaan kolmen tonnin eläke täyden työuran jälkeen.
Suomessa ilmainen koulutus. Ei voi kuin itseään syyttää.