Onko sinusta 4100e eläke hyvä?
Äitini saa tuon eläkkeen. Itse saan kokopäivätyosta 2867e. Olen pyytänyt äidiltä apua. Nyt hän maksaakin lapseni terapiat noi 450 e kk ja mun hammaslääkärin 500e. Onko tämä teistä ok.
Äiti on jo 74 v eikä tarvitse paljoa rahaa. Hän kyllä matkustelee.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti I sai palkkaa jotain 5500e kk. Hän oli esimies ja itse olen lähihoitaja.
4100e bruttoeläkkeeseen tarvitaa yli 8000e palkka vuosien ajan!
5500e palkalla saa eläkettä n 3000e
Höpö, höpö! Perehdy hieman eläkkeen kertymiseen ensin kuin jakelet asiantuntemustasi! Et ole kuullut palkkakertoimesta, joka nostaa eläkekertymää ennen eläkkeelle siirtymistä ja eläkkeen indeksikorotuksista mitään? Päälle vielä jos lykkää eläkkeelle siirtymistä, niin se vaikuttaa vielä paljon lopulliseen eläkkeeseen!
Vierailija kirjoitti:
Eli äitisi palkka on vuosikymmeniä ollut n 10 000e/kk?
Ihan varmasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö! Perehdy hieman eläkkeen kertymiseen ensin kuin jakelet asiantuntemustasi! Et ole kuullut palkkakertoimesta, joka nostaa eläkekertymää ennen eläkkeelle siirtymistä ja eläkkeen indeksikorotuksista mitään? Päälle vielä jos lykkää eläkkeelle siirtymistä, niin se vaikuttaa vielä paljon lopulliseen eläkkeeseen!
Mun mieheni eläkearvio on nyt 3700e, bruttopalkka 8000e. Nyt 61-65v eläke kertyy 135e/kk vuosittain eli 65v:nä eläke tulee olemaan 4240e/kk. Ei todellakaan aio työskennellä päivääkään ylimääröistä
Mahtaakohan paljon tulla leskeneläkettäkään jos oma 3000. Että eläke kohous yli neljän tonnin. Ap kyll vähän laittas apuhoitajalisää juttuunsa
Omaan eläkkeeseen verrattuna äidilläsi ei ole hyvä eläke, mutta yleiseen eläketasoon verrattuna tuo on yli kaksinkertainen, joten varmaan se hyvä on. Verottaja tosin tasaa näitäkin ihan riittävästi.
M78
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tarvita.
Mun palkka on kämänen 7400 ja eläkearvio sanoo 4100 - 4800 (tavoite vs. korkein)
Minun kertynyt eläke on 2600 euroa. Ikä 51, palkka nyt 6000 €. Eläkearvio, jos jään eläkkeelle 66 vuotiaana on 4441 €/kk ja jos jatkaisin 70 vuotiaaksi niin eläkearvio on 5932 €. Luvuissa huomioitu elinaikakerroin, joka arviolta laskee eläkettäni yli 7%:ia.
Tuossa laskurissa käytin optiota, jossa ansiot kasvaisivat oletusten mukaisesti, joten 19 vuoden päästä 70-vuotiaana viimeinen palkkani olisi 7147 € ja siten eläke olisi 83%:ia viimeisestä palkasta.
Vanha järjestelmä oli tosi epäoikeudenmukainen, jos jäi työttömäksi joitain vuosia ennen eläkeikää, ei ollut hyötyä aiemmasta työnteosta juurikaan.