Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta 4100e eläke hyvä?

Vierailija
02.01.2025 |

Äitini saa tuon eläkkeen. Itse saan kokopäivätyosta 2867e. Olen pyytänyt äidiltä apua. Nyt hän maksaakin lapseni terapiat noi 450 e kk ja mun hammaslääkärin 500e. Onko tämä teistä ok.

Äiti on jo 74 v eikä tarvitse paljoa rahaa. Hän kyllä matkustelee.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti I sai palkkaa jotain 5500e kk. Hän oli esimies ja itse olen lähihoitaja.

4100e bruttoeläkkeeseen tarvitaa yli 8000e palkka vuosien ajan! 

5500e palkalla saa eläkettä n 3000e

Ei tarvita. Mulla eläke suurinpiirtein tuo ja viimeisten vuosien palkka oli  n 6500 (aikaisemmin matalampi).

Riipuu myös työvuosien määrästä.

Mielenkiintoista! 

Mun mieheni brutto on 7900e ja 6v kuluttua eläkearvio 47 työvuoden jälkeen 3800e.

Jos tarkoitat eläkekertymää niin sehän tarkoittaa sitä, että jos miehesi päättää NYT työt hän eläkkeelle jäädessään 6 vuoden kuluttua saa summan 3800€.

Jokainen tuleva työvuosien kerryttää eläkettä lisää

Mutta verotus vie tuon kokoluokan eläkkeestä puolet.

Vierailija
62/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa. Hän sanoi että oli johtotehtävissä  40v ja palkka oli lopulta 5700e. Jäi eläkkeelle 10v sitten. Isäni elää. 

Lapseni käy puheterapiassa. Hammaslääkäri oli kertamaksu. Eli kulujen maksaminen on hyvä, ei mene veroa. Pitää maksaa suoraan ei minun tilini kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirouvana eläke on varmaan 1000 e. Minusta kaikilla pitäisi olla sama eläke. Kotirouvana professorin. 2000 e kk. Kotona äidit tärkeitä.

Tässä olen aina ollut samaa mieltä. Valtion maksama peruseläke ja työttömyysraha pitäisi olla kaikille sama. Koska sama status. Kuka haluaa enemmän, säästäköön tai sijoittakoon erilliseen yksityiseen rahastoon. Minä pärjäisin vaikka 1500 euron eläkkeellä. Neljä tonnia on tosi hyvä.

Vierailija
64/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan nettona eläkettä 1800€. Asuminen, vakuutukset, puhelin, netti ja sähkö vievät tuosta 1000-1100€. Loppu jää ruokaan, vaatteisiin yms. Hyvin pärjään. Asun yksin, tosin 2 kissaa elätettävänä. Autoa en enää pidä, eikä ole kalliita lääkityksiä. En viitsi enää matkustellakaan, mutta kulttuuririennoista tykkään.

Vierailija
65/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap äidilläsi tuossa jotain leskeneläkettä myös? Kysyn vain koska tuolla palkalla ei saa yli 4000 euron eläkettä. Satun tietämään, kun katson omaa eläkelaskelmaani ja minulla palkka on aikalailla sama ja eläke tulee olemaan n. 3300 e

Minulla on eläke suurinpiirtein sama kuin sinulla. Leskeneläkettä ei ainakaan minulle makseta kun oma eläke on tuo. Mieheni oli merikapteeni ja hänellä oli myös hyvä eläke mutta leskeneläkettä en saa. Enkä tietty tarvitsekaan. Omalla eläkkeelläni pärjään ihan kommeesti. Ap:n äidin eläke ei voi olla neljä tonnia äidin palkasta pelkästään.

Leskeneläke perustuu palkkaeroon. Kaksi hyvätuloisia ei leskeneläkettä saa. Hyvätuloisen rinnalla pitää olla vielä enemmän tienannut leski, niin sitä saa.

Myös pienituloisen pelastus on enemmän tienaavan leskeneläke.

Vierailija
66/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi saa ihan liikaa, ei meidän työikäisten kukkarot kestä tuollaisia eläkkeitä. Joku järki pitäisi olla siinä paljonko voi toisilta ottaa rahaa.

Ja ei, eläke ei ole "itse ansaittua" tai "omaa rahaa". Jos olisi, silloin ei oltaisi meidän nuorempien taskuilla.

Vierailija
67/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuollakin elää, oma eläkkeeni on vuoden alusta lähtien 7.089 euroa/kk.

T: ex-talousjohtaja, nykyinen vapaaherra

Miten joku kehtaa nostaa tuollaista eläkettä? Ja miten yhteiskunta hölmönä maksaa?

Ikääntyneiden määrä kasvaa. Heillä on koko elämä ollut aikaa kerätä varallisuutta. Mielestäni lapsiperheitä pitäisi tukea ennemmin.

Vierailija
68/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7000 verojen jälkeen????

Vierailija
69/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeisiin inflaatioon sidottu katto. Esim. 2025  katto olisi (kaikille eläkeläisille) 3000-4000 euroa. Lainat pitäisi olla tuohon ikään mennessä maksettu. Törkeää rahojen tuhlausta!

Vierailija
70/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin inflaatioon sidottu katto. Esim. 2025  katto olisi (kaikille eläkeläisille) 3000-4000 euroa. Lainat pitäisi olla tuohon ikään mennessä maksettu. Törkeää rahojen tuhlausta!

Kaikki hyväpalkkaiset kiittäisivät, kun eläkemaksut tippuisi nollaan, kun kattoeläke saavutettu. Tulisi käänteinen veroprogressio. Noinhan on esim. Ruotsissa, jossa on eläkekatto.

Vierailija
71/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku vastustaisi tätä? Olen hyvätuloinen, vaimonikin on hyvätuloinen. Asuntolaina on maksettu eläkkeeseen mennessä. Mihin sen jälkeen enää erityisemmin tarvitsee rahaa? Ja ei ole ansaitsemassa sitä omalla työllä.

Vierailija
72/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on parempi kuin 4000 mutta ei niin hyvä kuin 5000.

Vierailija
73/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jollekin suodaan yltäkylläisyys vielä 20-30 vuotta työelämästä poistumisen jälkeen yhteiskunnan kustantamana? Käsittämätöntä!!

Vierailija
74/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkohan bill gates saa työ eläkettä

pitääkö meidä kadehtia

Vierailija
75/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirouvana eläke on varmaan 1000 e. Minusta kaikilla pitäisi olla sama eläke. Kotirouvana professorin. 2000 e kk. Kotona äidit tärkeitä.

Tässä olen aina ollut samaa mieltä. Valtion maksama peruseläke ja työttömyysraha pitäisi olla kaikille sama. Koska sama status. Kuka haluaa enemmän, säästäköön tai sijoittakoon erilliseen yksityiseen rahastoon. Minä pärjäisin vaikka 1500 euron eläkkeellä. Neljä tonnia on tosi hyvä.

Valtion maksama (kansaneläke) onkin kaikille sama. Paitsi, että sitä ei makseta, jos on käynyt töissä ja maksanut työeläkemaksua ja ansainnut sen riittävän suuren työeläkkeensä.

Vierailija
76/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidin eläke pitää tulla mieheltään.

Isäni lähti lätkimään kun olin 15v. Äiti oli tuloton kotiäiti. Häntä harmitti kotiin jääminen. Hitaasti pääsi omiin tuloihin. 

Vierailija
77/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti I sai palkkaa jotain 5500e kk. Hän oli esimies ja itse olen lähihoitaja.

4100e bruttoeläkkeeseen tarvitaa yli 8000e palkka vuosien ajan! 

5500e palkalla saa eläkettä n 3000e

Ei tarvita. Mulla eläke suurinpiirtein tuo ja viimeisten vuosien palkka oli  n 6500 (aikaisemmin matalampi).

Riipuu myös työvuosien määrästä.

Mielenkiintoista! 

Mun mieheni brutto on 7900e ja 6v kuluttua eläkearvio 47 työvuoden jälkeen 3800e.

Tulevilta eläkeläisiltä on leikattu eläkkeitä, ei ole enää mitään viimeisyen työvuosien superkarttumia, joita nykypäivän eläkeläisillä oli. 

Oikeastaan superkartuma on edelleen, mutta se kulkee lykkäyskorotuksen nimellä. 0,4% per kuukausi, kun ei ota eläkettä alimmassa eläkeiässä eli 4,8% vuodessa. Jos lisäksi käy töissä, niin siitä kertyy uutta eläkettä.

Vierailija
78/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten tärkeä huomio superkarttumien lisäksi, miten työuran aikana se palkka on ollut. Jos palkka on hyvä työuran lopussa, niin sillä ei ole lähellekään samanlainen merkitys kuin sillä, että palkka on myös ollut hyvä työuran alussa. 40 vuodessa nimittäin niihin työuran alkuvuosien eläkekertymiin ehtii tulla paljon indeksikorotuksia."

Ei niistä indeksikorotuksista ollut hyötyä, koska vuonna 2005 leikattiin 20% siihen asti saadusta eläkekarttumasta.

Vierailija
79/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Suomen eläke järjestelmässä todella paha vinoutuma kun toisen eläke on ennen veroja 1000€ ja toinen saa 5000€ käteen, perus tarpeet on kuitenkin samat; asua, syödä etc.! Mielestäni noista super eläkkeistä voi oikein huolella leikata ja nostaa noita alimpia eläkkeitä inhimilliselle tasolle...Vuonna 2021 omasta laskennallisesta eläkkeestäni 743€ leikattiin lähes 14% pois eläkkeen laskiessa 640 euroon...meni muutama kuukausi kun uutisoitiin suurten eläkkeiden nostosta jopa 1200€/kk., menikö ihan oikein kun otetaan järki käteen, ei mun mielestä, eikä varmaan monen muunkaan!

Vierailija
80/100 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomen eläke järjestelmässä todella paha vinoutuma kun toisen eläke on ennen veroja 1000€ ja toinen saa 5000€ käteen, perus tarpeet on kuitenkin samat; asua, syödä etc.! Mielestäni noista super eläkkeistä voi oikein huolella leikata ja nostaa noita alimpia eläkkeitä inhimilliselle tasolle...Vuonna 2021 omasta laskennallisesta eläkkeestäni 743€ leikattiin lähes 14% pois eläkkeen laskiessa 640 euroon...meni muutama kuukausi kun uutisoitiin suurten eläkkeiden nostosta jopa 1200€/kk., menikö ihan oikein kun otetaan järki käteen, ei mun mielestä, eikä varmaan monen muunkaan!

Et ole taas seurannut yhtään. Isoihin eläkkeisiinhän jo Katainen toi ylimääräisen raippaveron ja se on vain tiukentunut. Eli valtio siis verottaa itselleen ison osan niistä eläkerahastojen miljardeista ja työntekijöiden eläkemaksuista, eikä ne päädykään ihmisten tileille,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän