Onko sinusta 4100e eläke hyvä?
Äitini saa tuon eläkkeen. Itse saan kokopäivätyosta 2867e. Olen pyytänyt äidiltä apua. Nyt hän maksaakin lapseni terapiat noi 450 e kk ja mun hammaslääkärin 500e. Onko tämä teistä ok.
Äiti on jo 74 v eikä tarvitse paljoa rahaa. Hän kyllä matkustelee.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti I sai palkkaa jotain 5500e kk. Hän oli esimies ja itse olen lähihoitaja.
4100e bruttoeläkkeeseen tarvitaa yli 8000e palkka vuosien ajan!
5500e palkalla saa eläkettä n 3000e
Ei tarvita. Mulla eläke suurinpiirtein tuo ja viimeisten vuosien palkka oli n 6500 (aikaisemmin matalampi).
Riipuu myös työvuosien määrästä.
Mielenkiintoista!
Mun mieheni brutto on 7900e ja 6v kuluttua eläkearvio 47 työvuoden jälkeen 3800e.
Tulevilta eläkeläisiltä on leikattu eläkkeitä, ei ole enää mitään viimeisyen työvuosien superkarttumia, joita nykypäivän eläkeläisillä oli.
Ei ollut mullakaan mitään superkarttumia, ainoastaan 53-62 vuotiaana, 1.7% (ja myös korkeampi työeläkemaksu)
Minä tulen omalla brutollani toimeen. Minäpä olen nuoresta alkaen säästänyt. Nyt on oma koti ja autot siinä myös.
Joo tätä mallia teidän tuhlareiden pitäisi elää.
Ei ole totta, ettei 5000 € brutto riitä ostamaan asuntoa ja autoa, jolloin ei tarvitse roikkua vanhemmissa tai sosiaalituissa.
Nuoresta alkaen säästetään ja hankitaan oma asunto kun mahdollista. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita. Mulla eläke suurinpiirtein tuo ja viimeisten vuosien palkka oli n 6500 (aikaisemmin matalampi).
Mielenkiintoista!
Mun mieheni brutto on 7900e ja 6v kuluttua eläkearvio 47 työvuoden jälkeen 3800e.
Eläkkeiden määräytymistä on muutettu eli heikennetty sen jälkeen, kun suuret ikäluokat pääsivät turvallisesti eläkkeelle. Heillähän oli viimeisten vuosien kovan palkan superkarttuma siinä missä nyt työelämässä oleva saa vain työuran keskimääräisen ansion mukaan eläkettä. Tasan ei käy onnen lahjat. Siksi minunkin isäni saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa, vaikka teen täsmälleen saman palkkaluokan työtä viranhaltijana kuin hänkin työuransa teki.
Miten te laskette karttuman? Minulla 0,3 % vuotta kohden. Kyllä sillä elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!
Eläkkeiden määräytymistä on muutettu eli heikennetty sen jälkeen, kun suuret ikäluokat pääsivät turvallisesti eläkkeelle. Heillähän oli viimeisten vuosien kovan palkan superkar
Olen tuo 6500 ansioilla reilun 4000 eläkettä saava. Jäin eläkkeelle v. 2024 aikana, joten en kuulu suuriin ikäluokkiin, enkä saanut superkarttumaa.
Mitä teillä näyttää arviopalkkana? Minulla 7464€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti ei maksa veroja.
Kotiäiti usein tekee perheen ostokset maitopurkista talvikenkiin. Alvia pukkaa sekä päätöksiä tuetaanko suomalaisia firmoja vai ei.
Kotiäiti ei shoppaile omilla rahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista!
Eläkkeiden määräytymistä on muutettu eli heikennetty sen jälkeen, kun suuret ikäluokat pääsivät turvallisesti eläkkeelle. Heil
On kyllä kova eläke, sillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap äidilläsi tuossa jotain leskeneläkettä myös? Kysyn vain koska tuolla palkalla ei saa yli 4000 euron eläkettä. Satun tietämään, kun katson omaa eläkelaskelmaani ja minulla palkka on aikalailla sama ja eläke tulee olemaan n. 3300 e
Minulla on eläke suurinpiirtein sama kuin sinulla. Leskeneläkettä ei ainakaan minulle makseta kun oma eläke on tuo. Mieheni oli merikapteeni ja hänellä oli myös hyvä eläke mutta leskeneläkettä en saa. Enkä tietty tarvitsekaan. Omalla eläkkeelläni pärjään ihan kommeesti. Ap:n äidin eläke ei voi olla neljä tonnia äidin palkasta pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuollakin elää, oma eläkkeeni on vuoden alusta lähtien 7.089 euroa/kk.
T: ex-talousjohtaja, nykyinen vapaaherra
Haista vee ja hyppää järveen!!!
Miten ihmisillä edelleenkin on noin huono ymmärrys eläkejärjestelmästä? Moni selittää, että kuinka paljon heidän viimeisen vuoden palkka oli ja paljon on eläke. Eläke kertyy nykyisin koko työuran ajalta. Tämä muutettiin aikoja sitten. Joskushan eläkkeeseen vaikutti vain viimeisten vuosien palkka. Ihmisillä on työuran aikana erilaisia palkkakehityksiä. Päälle eläkertymään tulee joka vuosi indeksikorotukset. Toisin sanoen jos sulla on 20 vuotta sitten ollut 5000 euron kuukausipalkka, niin sen vuoden eläkekertymä on paljon enemmän kuin viime vuoden, jos sinulla oli viime vuonna 5000 euron kuukausipalkka,
Tämän päälle eläkkeeseen vaikuttaa se, kuinka pitkään jaksaa töissä! Tuo 74-vuotias sai superkertymän halutessaan, mutta edelleenkin saat paljon nostettua, jos jatkat työskentelyä minimieläkeiän jälkeen.
Kyllä tuolla ihan pärjäilee. Itse saan sairaseläkettä vain 3800€/kk. Eihän sillä juhli, mutta arjessa kyllä pärjää ihan kohtalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni jää kohta eläkkeelle ja eläke tulee olemaan n. 5600 EUR/brutto, palkka n. 9600 EUR/brutto. Itsekin olen hyvätuloinen, mutta se työura kelan loisena ei riitä noin korkeisiin eläkkeisiin.
Tuo ei voi olla eläkkeen määrä. Leskeneläke mukana?
Tuo 4000€ kuukaudessa on kyllä niin pieni summa, ettei sillä perheitä perustella ,eikä eläkeikäisenä juhlita.
AP. Vastaa. Äitini oli yliopistossa töissä 40 v. Pitkälle koulutettu.
Mun eläke on alle 800, miinus verot, joten mielestäni 4100 ekee on aika helvetin hyvä eläke!
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvana eläke on varmaan 1000 e. Minusta kaikilla pitäisi olla sama eläke. Kotirouvana professorin. 2000 e kk. Kotona äidit tärkeitä.
Ai että kahden lapsen äiti-kirurginaisen tulisi saada sama eläke kuin lasten varjolla kotona lorvineen kotirouvan? Onneksi näin ei tule koskaan tapahtumaan.
Superkarttumalla sai esimerkiksi aikoinaan 5000 euron kuukausi palkalla nostettu eläkettä melkein tonnin verran, jos jaksoi tehdä töitä 63-vuotiaasta vielä 67-vuotiaaksi asti!
Mieheni jää kohta eläkkeelle ja eläke tulee olemaan n. 5600 EUR/brutto, palkka n. 9600 EUR/brutto. Itsekin olen hyvätuloinen, mutta se työura hyvätuloisena ei riitä noin korkeisiin eläkkeisiin.