Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko Stigan rattikelkka 80-luvulla niin kallis että vain rikkailla oli sellaiseen varaa?

Vierailija
01.01.2025 |

Minä en sellaista koskaan saanut. 

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vaan yksi suksi ja kolme sauvaa joilla hiihdin vinosilmiä pakoon hevon v.i,tt..uun

Terveisin ILTAPASKAN toimittelija tyttönen

Vierailija
142/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sininen ja oltiin köyhiä.

Niin minäkin, ei ollut muutakuin heitellä hiekkaa pankkisalin lattialle ettei köyhät tule liukureilla salin lattiaa kuluttaan.

t.nalle w

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sellainen puusäleistuin rattikelkka, jossa muut osat rautaa.

.

Joo niin mullakin. Se oli vissiin 60-luvulta. 

Olihan tuollainen puu+metalli 100X parempi, käytännössä ikuinen,  kuin se Stigan muoviviritelmä, mutta ei ollut tietysti niin seksikästä istua hikisellä puulla.  Seksikkäät laskettelivat tyytyväisenä Stigan muovipulkalla kunnes ratti katkesi käteen ja törmäsivät kiveen tai puuhun ja sitten kaikki oli ohi.

Mökillä on meidän sisarusten 2 Stigaa 80-luvulta, joka talvi niillä lasketaan. Perimätieto kertoo että toiseen on vaihdettu etusuksi joskus törmäyksen takia, mutta muuten ovat täysin ehjiä ja hyväkuntoisia. 

Vierailija
144/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ollut kallis. 80 luku oli ylipäätään vahvaa nousukautta ja ihmisille riitti töitä ja tulotaso nousi kohinalla. Ja nopeaa oli se nousu jo 70 luvullakin.

Vierailija
145/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kelpasi kun oli kylän paras Stiiga rattikelekka ja Leego junarata olipa muut kateellisia 

Vierailija
146/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ollut kallis. 80 luku oli ylipäätään vahvaa nousukautta ja ihmisille riitti töitä ja tulotaso nousi kohinalla. Ja nopeaa oli se nousu jo 70 luvullakin.

70 luvulla tavaroista pidettiin hyvää huolta. Muistan, kuinka muoviseen pulkkaankin laitettiin metalliset "jalakset" jos ja kun muovi kului puhki. Tai lätkämailaan vaihdettiin muovinen "lämärilapa" kun alkeräinen lapa katkesi poikki.

Vierailija
147/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sininen ja oltiin köyhiä.

Minä sain noin 1975 joululahjaksi juuri sen sinisen stigan jossa istuin oli tukevaa vaneria ja runko paksua hitsattua putkea. 

Oli sen verran hintava että vastaisi nykyään pleikka vitosta eli joulun päälahja jonka lisäksi sai sitten enää jotain suklaata ja sukkia.

Nuorin pikkusisko sai myös stigan 1980-luvun puolivälissä mutta silloin se oli jo muovinen rimpula jossa metalliosatkin ohutta Ikean peltiputkea eikä hintakaan ollut suhteessa palkkatasoon mitenkään ihmeellinen ja vain yksi lahja muiden joukossa.

Vierailija
148/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se nyt niin kallis ollut.

rikkaille mikään ei ole kallista

Vierailija
149/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut, mutta se oli niin raskas, että sopi vain isommille lapsille. Isommat jaksoivat vetää sen mäen päälle. Pienemmät laskivat Plasto kelkalla.

Vierailija
150/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut stigaa mut serkkupojilla oli. Mulla oli sellainen oranssi muovinen rattipulkka. Silläkin oli hyvä laskea.

Serkkujen vanhemmat oli duunareita joilla aina kaikki uutta ja kallista. Mun vanhemmat akateemisia viherhippejä, jotka ostivat varmaan sen rattipukankin kierrätyksestä tai saivat jostain kavereilta. 

En kärsinyt suuremmin asiasta.

Vierailija
151/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoihin stigoihin saa vieläkin vaihto-osia. Eli jos runko löytyy rispaantuneilla muoviosilla niin osat voi vaihtaa ehjiin.

Vierailija
152/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se jonkinlainen status  vaikka itsellä vsin sininen. 

Vierailija
153/165 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se nyt niin kallis ollut.

Et tainnut olla pieni lapsi 80 luvulla ? ? 

Vierailija
154/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut käsityksen, että meidän perhe oli köyhemmästä päästä, kun oli neljä lasta ja kaksi tehdastyöntekijää. Ennen tilipäivää syötiin muutama päivä kaapista kaivettuja pussikeittoja ja puuroa.

Silti meillä oli juurikin Stigoja kaksi kummallakin veljellä omansa. Itse halusin minarit > sain. Vielä kun käytin broidien vanhoja luistimia eli hokkareita omasta vapaasta tahdosta, niin säästyi kaunoluistinten hinta. Muistan, kun äiti kiitteli sitä. 

vm- 72

Vierailija
155/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vaan yksi suksi ja kolme sauvaa joilla hiihdin vinosilmiä pakoon hevon v.i,tt..uun

Terveisin ILTAPASKAN toimittelija tyttönen

Huijaat ittees, jos olet ollut kasarilla jo olemassa ja sanot ittees tyttöseksi.

Vierailija
156/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ysärilapsuudestani muista mitään tällaista. Minulla oli Stigan rattikelkka, mutta ei mitään pelikoneita. Yhdellä kaverilla oli varmaan kaikki siihen mennessä ilmestyneet Nintendot ja Pleikkarit, mutta se kaikkein ankein vaaleansininen muovipulkka. Olisiko meidän pitänyt asettaa toisemme paremmuusjärjestykseen näiden perusteella?

Onneksi ei tullut silloin mieleenkään! Toivottavasti ei nykylapsillekaan tule!

Vierailija
157/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei mitään Stigaa ku Everlastii!

Vierailija
158/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sininen vai musta

Jos oli musta, niin tiesi, että perheellä oli hieman ylimääräistä rahaa. Muistelin, että sininen maksoi noin 200 markkaa, mutta musta oli lähemmäs 300. Olisiko ollut 179 markkaa ja 279 markkaa. Ei nuo nyt mitään, mutta vanhemmat osti meille joululahjaksi ensin Vic-20:sen ja myöhemmin Commodore 64:sen. Commodore maksoi varmaan siihen aikaan yli puolet isäni nettokuukausipalkasta!

Ja nykyään ei saa high endiä edes koko kuukausipalkalla

Vierailija
159/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kallis. Meillä käytiin pulkkamäessä paljon, mutta aina pulkilla/liukureilla/jätesäkillä.

Vierailija
160/165 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Äiti oli yksinhuoltaja ja mummo ja tädit keräsivät rahaa, että sain sellaisen joululahjaksi <3

Sitä en kuolleeksinakaan muista, mihin se joutui.  Samaan aikaan kauppoihin ilmestyi  sellainen vekotin, missä oli vain yksi suksi ja jossa istuttiin korkeammalla, vähän niinkuin lumessa kulkeva pyörä ilman renkaita. Vaikutti hengenvaaralliselta peliltä. Yhdelläkään kaverilla ei ollut sellaista, mutta haaveiltiin sellaisesta. Sitten kai kasvettiin jo liian isoiksi, ettei seuraavana talvena kiinnostanut enää kelkkailu. Tuli minari-kausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme