Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
441/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vajaaälyisten vouhotusketju taas. Niin on liioiteltua shittiä, hyökätään kimppuun jos on vähäänkään parempia kokemuksia. Silloinhan täytyy olla tyhmä jos synnytyskokemus ja olo osastolla on sujunut ilman kummempaa valituksen aihetta. Parempi tosiaan, että ette lisäänny, vässykät!

Niissä paremmissa kokemuksissa on ollut muita vähättelevät tyyli. Voisiko johtua siitä?

Vierailija
442/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään tuntuisi, että täällä on tarinoihin laitettu vähän reilummasti värikynää. Kokemukseni mukaan sairaalan henkilökunta on aina ollut ystävällistä ja käyttäytynyt korrektisti. Aina olen saanut apua halutessani niin vauvan hoidossa kuin muutenkin. Onpa hoitaja jopa tarjoutunut tuomaan ruokatarjottimen huoneeseeni ja auttanut lakananvaihdossa.

Harva saa synnärillä oman yksiön, siellä voi huoneessa olla 3 äitiä ja 3 vauvaa ja 3 puolisoa, eli vipinää riittää ja isälle tai siis puolisolle on tarjolla 1 kpl tuolia, ei mitään muuta. Kaiken lisäksi tuoli on maksimaalisen epämukava, ei siinä mielellään istuskele vauva sylissä.

Niin no perhehuoneen voi saada jos pyytää ja jos sattuu olemaan vapaana. Kokemukseni mukaan usea ei edes perhehuonetta halua. Potilashuoneet ovat tosiaan sen verran ahtaita, ettei sinne mahtunut kovin hääppöisiä tuoleja. Osastolla oli kuitenkin useampia tiloja, jossa esim. keinutuoleja/nojatuoleja, joissa puoliso voi käydä lasta hoivaamassa, vaikka sillä välin kun äiti nukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen osan kirjoituksia. 

Miten esimerkiksi se olis pitänyt hoitaa, jos vauva ei saa happea kuin äidin ollessa yhdessä asennossa? Tässä kritisoitiin, ettei äitiä huomioitu yhtään. Olisiko se aidosti kirjoittajan mielestä parempi, että äiti saisi liikkua ja vauva kärsisi hapen puutteesta? 

Toinen, mitä ihmettelen on se, että miksi teille ei saisi sanoa, että ole hiljaa/ älä huuda. Se nimittäin vain häiritsee ponnistamista ja riippuen äänen korkeudesta, estää kohdunkaulan rentoutumista  

Tai jos raavitte ja potkitte kätilöä, hän varmasti asiasta napakasti sanoo! 

Sitäjään en ihan ymmärrä, että miksi silloin kun on hartiabystokia, niin oikeasti, että haluaisi kätilön vain toimivan. Ei minulle tulisi mieleenkään, että siinä tilanteessa tarvitsisi ketään muuta miettiä, kun sitä vauvan irrotusta. Kyse on minuuteista, että se vauva selviää. Mulle on ainakin aivan sama, tehköön kaikkensa, että niin käy. Tilanteen voi käydä läpi jälkikäteen, mutta luulisi kaikkien tietävän, että jos pää on syntynyt ja kätilö ei saa hartioita autettua ulos, on kyseessä hätä! Tai niin ainakin luulen. 

Kertokaa minulle, niin että ymmärtäisin, miten toimisitte toisin kätilönä noissa tilanteissa. 

Vierailija
444/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos odotitte synnytyksen jälkeen osastohoidon olevan joku viiden tähden hemmottelulomakokemus, jossa ette joudu itse laittamaan tikkua ristiin, olette varmaan olleet todella pettyneitä. 

Yksityissairaaloissa on kyllä aivan ihana palvelu. Varmaan jopa parempi kuin viiden tähden hotelleissa. En ymmärrä miksi niin monet naiset ihan tunkemalla tunkevat tuollaisiin julkisiin laitoksiin ja sitten jälkeenpäin alkavat valittaa että ei ollut kiva palvelu.

Vierailija
445/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos odotitte synnytyksen jälkeen osastohoidon olevan joku viiden tähden hemmottelulomakokemus, jossa ette joudu itse laittamaan tikkua ristiin, olette varmaan olleet todella pettyneitä. 

Yksityissairaaloissa on kyllä aivan ihana palvelu. Varmaan jopa parempi kuin viiden tähden hotelleissa. En ymmärrä miksi niin monet naiset ihan tunkemalla tunkevat tuollaisiin julkisiin laitoksiin ja sitten jälkeenpäin alkavat valittaa että ei ollut kiva palvelu.

Kaikki eivät asu pk-seudulla tai isoissa kaupungeissa 

Vierailija
446/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten esimerkiksi se olis pitänyt hoitaa, jos vauva ei saa happea kuin äidin ollessa yhdessä asennossa? Tässä kritisoitiin, ettei äitiä huomioitu yhtään. Olisiko se aidosti kirjoittajan mielestä parempi, että äiti saisi liikkua ja vauva kärsisi hapen puutteesta? 

Toinen, mitä ihmettelen on se, että miksi teille ei saisi sanoa, että ole hiljaa/ älä huuda. Se nimittäin vain häiritsee ponnistamista ja riippuen äänen korkeudesta, estää kohdunkaulan rentoutumista  

Sitäjään en ihan ymmärrä, että miksi silloin kun on hartiabystokia, niin oikeasti, että haluaisi kätilön vain toimivan. Ei minulle tulisi mieleenkään, että siinä tilanteessa tarvitsisi ketään muuta miettiä, kun sitä vauvan irrotusta. Kyse on minuuteista, että se vauva selviää. Mulle on ainakin aivan sama

Epäilen, että suurimmalla osalla näistä tarinoista ei ole totuuspohjaa. Jokainen (normaali) äiti laittaa sen syntyvän lapsen terveyden/hengen/edun omansa edelle. 

Vierailija
447/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut eikös homot pian jo synnytä peräsuolen kautta? Jonossa halajavat tehtävään. Minä myös. Minä myös.

Miksi homot synnyttäisi peräsuolen kautta? Eiköhän homotkin synnytä ihan normaalisti? Vai miksi se homo nainen haluaisi toista kautta sen lapsen ulos?

Vihervasemmistolaiset syntyvät pyllystä

Vierailija
448/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama juttu. Peloteltiin sektiolla ja koin että painostettiin alatiesynnytykseen. Ilokaasusta ei ollut apua,oksensin vain. Epiduraalia en ehtinyt saada. Menin kivusta sokkiin ja käperryin itseeni,kätilö huusi ettei nyt voi jäädä haaveilemaan! Repeämät ommeltiin ennenkuin ehdin puutua. Kätilö ei koskaan tullut keskustelemaan vaikka luvattiin.

Lapsi on  nyt  teini ja ainoaksi jäi. 

Aivan samalla tavalla kävi myös minulle. Hassua, että sekin sattui aika lailla (tosin henkisesti), ettei kätilö tullutkaan keskustelemaan. Sain keskustella sitten sen lääkärin kanssa, joka veti lapsen imukupilla ulos. 

Minun kanssani kyllä haluttiin keskustella. Vasta vuosien päästä tajusin, että pelkäsivät, että teen valituksen sekä synnytyksestä että lapsen ruokkimisesta vastoin kieltoani.

"Luultiin, että lapsi olisi pienempi." No, olikin isompi. Ne vauriot eivät ole vieläkään korjaantuneet.

"Haluttiin, että saat levätä." Olin pyytänyt, että saisin ruokkia lapsen myös yöllä. Maitoa tuli kuin hanasta. Kielsin antamasta tarpeetonta "lisämaitoa." Enkä sen pakollisen lähes viikon sairaalassa olon aikana nukkunut juuri lainkaan. Lisämaidon antaminen paljastui, kun toivat lapsen aamulla syömään, jolloin tämä alkajaisiksi pulautti kunnolla. Huomautin tiukasti tästä.

Olin aiemmin synnyttänyt Jorvissa 2 lasta ja saanut nauttia itsenäisestä vierihoidosta. Sen jälkeen Hyvinkään sairaalan aataminaikuinen meininki oli sangen turhauttavaa. - Tästä olen katkera edelleen, koska sen synnytyksen muistot eivät haalene (fyysisestikään).

Oli kylmäävää tajuta aamuyöllä synnytyspöydällä, että tuo ihminen (kätilö) ei aio auttaa minua. - Tuon ihmisen takia iltatähteä ei enää hankittu, koska hänen selkeästi virheellinen toimintansa ja arvionsa (arvailunsa) osoittivat, että synnytys on vakava riski naisen terveydelle. Aiemmat ammattitaitoiset kätilöt olivat tuudittaneet siihen luuloon, että synnytyksestä ei seuraa mitään pysyvämpää haittaa.

Vierailija
449/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut eikös homot pian jo synnytä peräsuolen kautta? Jonossa halajavat tehtävään. Minä myös. Minä myös.

Miksi homot synnyttäisi peräsuolen kautta? Eiköhän homotkin synnytä ihan normaalisti? Vai miksi se homo nainen haluaisi toista kautta sen lapsen ulos?

Vihervasemmistolaiset syntyvät pyllystä

Persut perseestä.

Vierailija
450/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varataan aika sektioon ja laitetaan se aika ihan kuule kalenteriin niinkuin kampaajalla käynti. Sitten mennään sinne yksityissairaalaan kun siinä kalenterissa lukee että nyt on sektio. Miten nainen voi olla noin tyhmä?

Vierailija
451/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varataan aika sektioon ja laitetaan se aika ihan kuule kalenteriin niinkuin kampaajalla käynti. Sitten mennään sinne yksityissairaalaan kun siinä kalenterissa lukee että nyt on sektio. Miten nainen voi olla noin t

Suomessa ei ole yksityissairaaloita, joissa voi synnyttää.

Vierailija
452/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varataan aika sektioon ja laitetaan se aika ihan kuule kalenteriin niinkuin kampaajalla käynti. Sitten mennään sinne yksityissairaalaan kun siinä kalenterissa lukee että nyt on sektio. Miten nainen voi olla noin t

Kaikkihan eivät halua sektiota, vaan asiallista kohtelua synnytyksessä ja osastolla, vaikka olisi kuinka julkinen sairaala. Etkö lue kommentteja?

Vierailija
453/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole yksityissairaaloita, joissa voi synnyttää.

Kuinka typerä voi olla?

Vierailija
454/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäjään en ihan ymmärrä, että miksi silloin kun on hartiabystokia, niin oikeasti, että haluaisi kätilön vain toimivan. Ei minulle tulisi mieleenkään, että siinä tilanteessa tarvitsisi ketään muuta miettiä, kun sitä vauvan irrotusta. Kyse on minuuteista, että se vauva selviää. Mulle on ainakin aivan sama

Empaattisuus ja ystävällisyys ei maksa mitään. Sinulle nuo on rutiinitöitä, mutta synnyttäjälle tilanne on uusi, ja voi olla oikeasti tosi peloissaan.

Siinä, että tiuskitaan ja käsketään nyt vaan kestää, ei saada sitä pelkoa ainakaan laskemaan.

Itselleni tiuskittiin jo tullessani niin, että mietin kerkeisinkö vielä lähteä vaan kotiin. Tuntui oikeasti siltä, että olen tullut vain häiritsemään muutenkin kiireistä työpäivää. Toista kertaa en sitten ole mennyt, eli jäi ainoaksi.

Anteeksi, mutta tekstistäsi tulee jotenkin tunne, että synnyttäjät kiusallaan olisi kipeitä ja "vaikeita". 

Ja ihan maallikon kysymys, eikö sektio tule kyseeseen jos vauva on hapenpuutteen vuoksi vaarassa? Jos siis happea saa äidin ollessa tasan tarkkaan tietyssä asennossa.

Vierailija
455/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin päävikainen? Jälkivuoto on tietysti suurimmillaan heti synnytyksen jälkeen. Ei sitä samaa tahtia enää viikkojen päästä tule. Siivoavatko potilaat muillakin osastoilla wc:n toisten jäljiltä? Ja tuohon 10-21 ulkopuolelle jää aika paljon tunteja kun mies ei ole paikalla. Vai meinasitko, että vastasyntynyt nukkuu nätisti koko yön?

Ei ole päässä vikaa, tosin kommentistasi päätellen et näytä olevan pensselin terävin kynä.

On toki jälkivuoto suurinta synnytyksen jälkeen. Mitä sitten? Etkö osaa käyttää sidettä? Voit toki odottaa, että siivooja käy jonkun veritipan pöntön reunalta putsaamassa. Itse en kokenut tästä nyt olevan niin isoa vaivaa, että olisin viitsinyt asiasta numeroa tehdä.  Mikäli sinulla itselläsi lapsia edes olisi tietäisit, että vastasyntynyttä syötetään noin 3 tunnin välein. Ja en ole niin päävikainen, etten selvisi vauvan hoidosta hetkeä ihan yksinäänkin.

Mennessäni ekaa kertaa sektion jälkeen HUS:n sairaalassa vessaan sain siivota ihan kunnon verilammikot pöntön reunalta ja lattialta. Ilmeisesti sitten laitoshuoltajia palkata tarpeeksi. Kiva siivoilla muiden jälkiä, kun itseä huimaa ja hyvä, että tolpillaan pysyy. Ja tiedoksi, että ainakaan Helsingissä kukaan ei ota sun vauvaa sairaalassa hoitoon edes tunniksi, vaikka olisit käynyt mitä läpi.

-eri

Vierailija
456/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Yle Areenassa:

https://areena.yle.fi/1-63712779

Podcastin nimi on "Maailmaansaattajat - suomalaisten kätilöiden historiaa"

Todella mielenkiintoinen katsaus alan historiaan ja nykypäivään. Kätilöt kertomassa tarinoitaan. Suosittelen lämpimästi, taisi olla tippa linssissä jossain vaiheessa.

Vierailija
457/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vajaaälyisten vouhotusketju taas. Niin on liioiteltua shittiä, hyökätään kimppuun jos on vähäänkään parempia kokemuksia. Silloinhan täytyy olla tyhmä jos synnytyskokemus ja olo osastolla on sujunut ilman kummempaa valituksen aihetta. Parempi tosiaan, että ette lisäänny, vässykät!

Jos sulla on hyvä kokemus, niin ei se poista sitä, että monella muulla on huono. Niistä pitää puhua, eihän mikään muuten muutu. Samana vuonna kuin itse synnytin, eli 2017, NKL:lla kuoli vauva, juuri siksi että äidin hätää ei otettu tosissaan. 

Vierailija
458/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ajatteli minun olevan kätilö, kun kysyin, että mitä he ajattelivat, että pitäisi tehdä, jos vauva kärsii hapen puutteesta ja jne. 

Empaattisuus ei maksa mitään, se on totta, mutta miten sen empatian halua näkyvän, kun on hätä. Itse ainakin haluan, että kätilö keskittyy tekemään kaikkensa, että saa lapsen ulos. Se on parasta empatiaa. Ja kyllä minä ymmärrän, että jos raavin, huudan ja potkin minulle saa sanoa napakasti. Tuskin siinä pöydässä muuten asiaa edes tajuaa. 

Enkä minä haluaisi sektion, sen vuoksi, että vauvalla on hyvä olla vain yhdessä asennossa. Sitten ollaan siinä ja odotetaan, että vauva liikkuu, koska tilanne voi muuttua sen myötä. Eli ei se ole sektion syy. Napanuora voi vain hetken olla sellaisessa kohtaa, että lapsi saa happea vain yhdessä asennossa. 

Aika monesti ihmisillä on synnytkseen niin paljon toiveita, että ne menee pilalle ihan siksi, ettei kaikkea voi toteuttaa. Synnytykseen täytyy ja pitää valmistautua, mutta pitää myös uskaltaa valmistautua siihen, ettei mikään mene niin kuin on suunniteltu. 

Vierailija
459/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä haluaisi sektion, sen vuoksi, että vauvalla on hyvä olla vain yhdessä asennossa. Sitten ollaan siinä ja odotetaan, että vauva liikkuu, koska tilanne voi muuttua sen myötä. Eli ei se ole sektion syy. Napanuora voi vain hetken olla sellaisessa kohtaa, että lapsi saa happea vain yhdessä asennossa. 

Okei. Eli kun ollaan alatiesynnytyksessä, niin kaiken saa tehdä saadakseen vauvan ulos, ja tästä ei voi valittaa, koska hyvä äiti ajattelee aina ensin vauvaa. Mutta tuossa kohtaa on ok, ettei halua sektion, vaikka voihan se tilanne huonontukin ihan hetkessä. Itse ainakin haluaisin vauvan mahdollisimman nopeasti ulos, jos on jo hapenpuutetta.

Vierailija
460/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ajatteli minun olevan kätilö, kun kysyin, että mitä he ajattelivat, että pitäisi tehdä, jos vauva kärsii hapen puutteesta ja jne. 

Empaattisuus ei maksa mitään, se on totta, mutta miten sen empatian halua näkyvän, kun on hätä. Itse ainakin haluan, että kätilö keskittyy tekemään kaikkensa, että saa lapsen ulos. Se on parasta empatiaa. Ja kyllä minä ymmärrän, että jos raavin, huudan ja potkin minulle saa sanoa napakasti. Tuskin siinä pöydässä muuten asiaa edes tajuaa. 

Aika monesti ihmisillä on synnytkseen niin paljon toiveita, että ne menee pilalle ihan siksi, ettei kaikkea voi toteutta

Olisi ollut hyvä, jos olisit lainannut sitä kommenttia, jossa sanottu äidin raapineen ja potkineen hoitajia. Ei ole sattunut silmään.