lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Ylilautalaiset ovat juuri heränneet
Ajattelin samaa, sen verran sakeita kommentteja nämä illan viimeisimmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa sinä pick me girl mistä johtuu nämä yleiset kokemukset siitä että naisen kipua ei oteta tosissaan kun et pysty hyväksymään syyksi sitä että naisia ei arvosteta yhteiskunnassa.
Naisia ei silloin arvosteta, kun naiset ovat kaikkialla vaatimassa lisää lisää lisää. Perustelut ovat aivan puutaheinää, mikäli niitä on ollenkaan, aivan kuin sinun kommentissasi. Siksi. Sellainen terve maalaisjärki puuttuu ihan kokonaan todella monelta. Esimerkiksi miksi äänestää vihreitä jotka vastustivat vuosikausia ydinvoimaa ja kiihdyttivät ilmastonmuutosta?
Nyt puhutaan terveydenhuollosta. Eli tarkoitat että naisia ei arvosteta, koska he vaatii lisää kivunhoitoa, että ei pidä vaatia lisää, niin silloin saisi arvostusta ja lääkettä? Aika absurdia.
Osittain näin. Jos ette olisi vaatimassa elämän joka osa-alueella lisää, silloin vaatimukset otettaisiin vakavammin. Voit ymmärtää asioita tahallasi väärin voittaaksesi jonkun lapsellisen väittelyn, mutta se ei auta tilannettasi mitenkään. Täällä palstalla huomaa miten yksinkertaisia ihmiset lopulta ovatkaan, asiassa kuin asiassa oma perse ja ego ovat tärkeimmät. Valitettavasti. Samalla logiikalla voisi sanoa että kätilöt ja sairaanhoitajat tienaavat niin paljon että kivunlievitykseen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa siihen että kaikki pelokkaat leikattaisiin.
turha kitistä kun ei synny lapsia. Emme suostu tällaiseen kohteluun.
Voit synnyttää kotonasi ihan rauhassa.
Äkkiseltään tuntuisi, että täällä on tarinoihin laitettu vähän reilummasti värikynää. Kokemukseni mukaan sairaalan henkilökunta on aina ollut ystävällistä ja käyttäytynyt korrektisti. Aina olen saanut apua halutessani niin vauvan hoidossa kuin muutenkin. Onpa hoitaja jopa tarjoutunut tuomaan ruokatarjottimen huoneeseeni ja auttanut lakananvaihdossa.
Täältä saa lukea, että miten verta valuvana on jouduttu vaihtamaan omia lakanoita ja hoitamaan itse vauvaa. Tosiaan se jälkivuoto kestää jotain 4-6 viikkoa yleensä. Ajattelitteko maata sen ajan sängyssä? Ja kenen se vauva pitäisi hoitaa? Itse ainakin haluan pitää omani lähelläni muutoin, joskin yöksi annoin hänet muutamaksi tunniksi hoitajille, että sain vähän unta palloon. Sitten tämä väite, että kun ei saanut perhehuonetta, ei mies voinut olla auttamassa? Kyllä vierailuajat osastolla tais olla klo. 10-21 tms., jonka aikana mies sai olla apuna just niin paljon kuin itse halusimme. Joku valittaa, että osaston WC oli likainen. Tämä vain tarkoittaa, että siellä oli käynyt joku porsas ennen sinua joka ei osaa siivota jälkiään. Odotitko todella, että hoitaja kulkee edelläsi vessankin siisteyden tarkistamassa ja tarvittaessa siivoamassa?
Jos odotitte synnytyksen jälkeen osastohoidon olevan joku viiden tähden hemmottelulomakokemus, jossa ette joudu itse laittamaan tikkua ristiin, olette varmaan olleet todella pettyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Sektioita tehdään kyllä paljon, myös suunnitellusti ja usein syynä on synnytyspelko. Toisaalta joillain on myös sektiopelko. Keskimäärin alateitse synnyttäneet toipuu nopeammin ja helpommin kuin sektiosta, mutta onhan noita tosi karuja tarinoita myös.
Sektiolla pelotellaan, kerrotaan kaikki mahdolliset kauhutarinat, vaikka itse asiassa suunniteltu sektio on vauvalle ja äidille turvallisempi kuin iso osa alatiesynnytyksistä. Äideille väitetään, että vauvaa ei saa itse hoitaa ja kas, siellä osastolla teet sen kuitenkin, ei tarvitakaan kotiin 5 viikoksi hoitoapua.
Äärimmäisen harvoin suunnitellussa sektiossa vauva kärsii hapenpuutteesta ja vammautuu. Alatiesynnytyksessä on harmillisen usein komplikaatioita, joista vaietaan. Äiti voi anella kipulääkettä 8 tunnin ajan, sitä ei saa, koska aina on aikaista tai myöhäistä. Tietoihin kirjataan, että äiti ei halunnut tarjottua kipulääkitystä.
"Valtaosa lääkäreistä ja hoitajista on naisia. Miksi he eivät arvosta naisia? Toksinen feminiinisyys syynä?"
Minua on kohdeltu pääsääntöisesti todella hyvin terveydenhuollossa.
Uskon, että hoitajat on todella kuormittuneita ja työt on pakko hoitaa. Ei ole tilaa kuin välttämättömälle hoidolle jos sillekään.
Leikkaavat lääkärit ovat myös budjetista vastuussa. Sektio on kallis tapa synnyttää.
ps. Italiassa on maailman vähiten komplikaatioita synnytyksissä. Siellä ei yleensä käytetä kivunlievitystä. Synnytksiin puututaan mahdollisimman vähän.
Tällainen ei toimisi Suomessa ikinä. Synnyttäjä tarvitsisi todella paljon tukea ja luottamusta kätilöön.
Suomessa tietenkin synnyttäjät ovat vanhoja ja ylipainoisia (niin olin minkäkin, molemmat vauvat syntyneet sektiolla).
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään tuntuisi, että täällä on tarinoihin laitettu vähän reilummasti värikynää. Kokemukseni mukaan sairaalan henkilökunta on aina ollut ystävällistä ja käyttäytynyt korrektisti. Aina olen saanut apua halutessani niin vauvan hoidossa kuin muutenkin. Onpa hoitaja jopa tarjoutunut tuomaan ruokatarjottimen huoneeseeni ja auttanut lakananvaihdossa.
Täältä saa lukea, että miten verta valuvana on jouduttu vaihtamaan omia lakanoita ja hoitamaan itse vauvaa. Tosiaan se jälkivuoto kestää jotain 4-6 viikkoa yleensä. Ajattelitteko maata sen ajan sängyssä? Ja kenen se vauva pitäisi hoitaa? Itse ainakin haluan pitää omani lähelläni muutoin, joskin yöksi annoin hänet muutamaksi tunniksi hoitajille, että sain vähän unta palloon. Sitten tämä väite, että kun ei saanut perhehuonetta, ei mies voinut olla auttamassa? Kyllä vierailuajat osastolla tais olla klo. 10-21 tms., jonka aikana mies sai olla apuna just niin paljon kuin it
Siis missä sairaalassa annetaan vauva yöksi hoitajille, siis edes pariksi tunniksi? Eihän tuollaista palvelua ole ollut ainakaan 20 vuoteen, ei kansliassa ole mitään vauvalatilaa, johon väsyneet äidit kärrää lapsiaan. Ehei, se vauva on sun vieressä koko ajan ja vain sinä vastaat siitä.
Harva saa synnärillä oman yksiön, siellä voi huoneessa olla 3 äitiä ja 3 vauvaa ja 3 puolisoa, eli vipinää riittää ja isälle tai siis puolisolle on tarjolla 1 kpl tuolia, ei mitään muuta. Kaiken lisäksi tuoli on maksimaalisen epämukava, ei siinä mielellään istuskele vauva sylissä.
Vierailija kirjoitti:
Haista akka vi##u teorioinesi. Sitä saa mitä tilaa ja ansaitsee.
Tämä järjen jättiläisen kommentti nauratti. Vallan piristävä aivo-oksennus.
Todistaa teorian sisäistetystä naisvihasta ja naisen "ansaitsemasta kärsimyksestä".
Eri
Tää naisten uhriutumisterminologia on huvittavaa. Miehet ovat toksisia mutta naisparat "sisäistäneet naisvihan" 😂 ja sitte ihmettelette kun teitä pidetään vähän ressukoina.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ketju taas. Jokainen joka tekstissään mollaa alatiesynnytystä saa yläpeukutusta osakseen. Joku jos jakaa kuitenkin ihan ok kokemuksen alatiesynnytyksestä saa negatiivista palautetta. Kyllä ne lapset useammin syntyy alateitse ja kipukin on aina subjektiivinen kokemus. Jos synnytys niin hirveästi pelottaa osaa varmaan suunsa avata ja pääsee asiaa käsittelemään odotusaikana. Turhia leikkauksia kuitenkin pyritään aina välttämään. Mikä valitusvirsi siitä syntyisi jos oltais tehty se sektio (alatie synnytyksen ollessa vaihtoehto) ja tästä olisi seurannut jotain komplikaatioita? Ei kukaan lääkäri/kätilö voi kuitenkaan tulevaisuutta ennustaa. Tämä avautuminen siis mitenkään väheksymättä ap:n kokemuksia.
Itänaapurissa on vaihtunut teemaksi vihollismaiden syntyvyyden jarruttaminen, sieltä tulee lisää pontta näihin ketjuihin.
Tuskin tähän monikaan eksyy kertomaan positiivisista synnytyskokemuksistaan...
"Siis missä sairaalassa annetaan vauva yöksi hoitajille, siis edes pariksi tunniksi? Eihän tuollaista palvelua ole ollut ainakaan 20 vuoteen, ei kansliassa ole mitään vauvalatilaa, johon väsyneet äidit kärrää lapsiaan. Ehei, se vauva on sun vieressä koko ajan ja vain sinä vastaat siitä.
Harva saa synnärillä oman yksiön, siellä voi huoneessa olla 3 äitiä ja 3 vauvaa ja 3 puolisoa, eli vipinää riittää ja isälle tai siis puolisolle on tarjolla 1 kpl tuolia, ei mitään muuta. Kaiken lisäksi tuoli on maksimaalisen epämukava, ei siinä mielellään istuskele vauva sylissä."
Sain esikoiseni Oulaskankaan sairaalassa 18v sitten ja silloin oli vielä lastenhoitaja. Vauva tuotiin syömään muutaman tunnin välein 😃.
Sain esikoisen sektiolla ja olin nuori. En ole yhtään varma, että oli hyvä olla erossa vauvasta, meni ainakin vuosi, ennen kuin vauva tuntui omalta.
Ja tuosta miesten epämukavasta tuolista tulee mieleen kun mies valitti, että synnytyssalissa on kylmä. Kertoo tuota joka kerta kun tulee puhe synnytyksestä. Hänellä oli niin kylmä, että ei saanut nukuttua.
Se täytyy sanoa, että vaikka Naikkarin osasto oli inhottava kokemus, niin ruoka oli hyvää. Lisäksi opin laittamaan ajan kuluessa asiat tärkeysjärjestykseen. Sain viedä kotiin terveen pienen pojan.
Muutamaa kuukautta aiemmin sairaalassa kuoli vauva, kun sektiota viivyteltiin. Ehkä se oli syynä, että vain 5h yrittämisen jälkeen (synnytys ei edennyt) tehtiin kiireellinen sektio, että saataisiin ulos "hyvä vauva".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä sairaalassa annetaan vauva yöksi hoitajille, siis edes pariksi tunniksi? Eihän tuollaista palvelua ole ollut ainakaan 20 vuoteen, ei kansliassa ole mitään vauvalatilaa, johon väsyneet äidit kärrää lapsiaan. Ehei, se vauva on sun vieressä koko ajan ja vain sinä vastaat siitä.
No viimeksi kävin synnyttämässä 8kk sitten ja hoitajat ottivat vauvani yöllä muutamaksi tunniksi katsottavakseen pyynnöstäni. Antoivat vielä oikein korvatulpat, että saan paremmin unta. Hoitajien kansliassa oli vauvojen sänkyjä vaikka kuinka paljon. Sama päiväsaikaan jos joku oli vaikka juuri päässyt synnytyksestä ja tarvitsi lepohetken. Kyseinen sairaala oli Oulun yliopistollinen sairaala.
"Sain esikoiseni Oulaskankaan sairaalassa 18v sitten ja silloin oli vielä lastenhoitaja. Vauva tuotiin syömään muutaman tunnin välein 😃."
Johtuisiko siitä, että alue on raamattuvyöhykettä ja äidit saa todennäköisesti levätä sairaalassa ja kotona arki pyörähtää usean lapsen kanssa päälle heti.
Tuo jutun naisen kokemus kuulostaa kammottavalta. Järkyttävää, että mitään jälkihoitoa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa lukea, että miten verta valuvana on jouduttu vaihtamaan omia lakanoita ja hoitamaan itse vauvaa. Tosiaan se jälkivuoto kestää jotain 4-6 viikkoa yleensä. Ajattelitteko maata sen ajan sängyssä? Ja kenen se vauva pitäisi hoitaa? Itse ainakin haluan pitää omani lähelläni muutoin, joskin yöksi annoin hänet muutamaksi tunniksi hoitajille, että sain vähän unta palloon. Sitten tämä väite, että kun ei saanut perhehuonetta, ei mies voinut olla auttamassa? Kyllä vierailuajat osastolla tais olla klo. 10-21 tms., jonka aikana mies sai olla apuna just niin paljon kuin it
Oletko jotenkin päävikainen? Jälkivuoto on tietysti suurimmillaan heti synnytyksen jälkeen. Ei sitä samaa tahtia enää viikkojen päästä tule. Siivoavatko potilaat muillakin osastoilla wc:n toisten jäljiltä? Ja tuohon 10-21 ulkopuolelle jää aika paljon tunteja kun mies ei ole paikalla. Vai meinasitko, että vastasyntynyt nukkuu nätisti koko yön?
Vierailija kirjoitti:
Synnytysosasto on naisen häpäisyn viimeinen linnake. Yhteen kertaan jäi itsellänikin, minua ei stna toista kertaa kiduteta ja nöyryytetä - ja lähetetä siitä "ilosta" vielä lasku kotiin. Terveisiä Keski-Suomen keskussairaalaan: haistakaa pitkä paska!
Tismalleen sama kokemus samasta puljusta. Silloin vielä kärsivät hometiloista ja ainoa huolenaihe tuntui olevan että muistan valittaa sisäilmasta jotta remontti nopeutuu.
Mitä nyt unohtivat sektion jälkeen vauvan nukkumaan täysin lääkepöllyisen äidin viereen (hätäsektio), meinasi kuolla ravinnon puutteeseen sillä maitoa ei tullut ja taju kankaalla äidillä. Edes kipulääkettä ei saanut ja imetysohjaus oli tissin runnomista ja itkua. Apua ei tietenkään saanut, vaikka ei kävelemään pystynyt, ruoka olisi jäänyt hakematta ellei isä olisi ollut paikalla. Pahat leikkauskivut, mutta hei kun vatsa revitään auki niin toipumisaikaa ei tarvitse kun sieltä tuli vauva. Nauroivat kun pyysin suihkuun apua, milläs kotona pärjäät, hehheh. Kiitos pärjäsin hyvin, kun sain voimat takaisin LEVOLLA JA SILLÄ ETTÄ PYSYIN PAREMMIN PYSTYSSÄ VIIKON PÄÄSTÄ TOIVUTTUANI VERENHUKASTA. Melkein jäi toinen tekemättä. Tosin toisen jälkeen olikin päätös ettei kolmatta koskaan. Hirveä sairaala. Ja mitä Novaan tulee, on ilmeisesti pahempi mitä kuullut. Hoitometodit jostain 80-luvulta.
Oletko jotenkin päävikainen? Jälkivuoto on tietysti suurimmillaan heti synnytyksen jälkeen. Ei sitä samaa tahtia enää viikkojen päästä tule. Siivoavatko potilaat muillakin osastoilla wc:n toisten jäljiltä? Ja tuohon 10-21 ulkopuolelle jää aika paljon tunteja kun mies ei ole paikalla. Vai meinasitko, että vastasyntynyt nukkuu nätisti koko yön?
Ei ole päässä vikaa, tosin kommentistasi päätellen et näytä olevan pensselin terävin kynä.
On toki jälkivuoto suurinta synnytyksen jälkeen. Mitä sitten? Etkö osaa käyttää sidettä? Voit toki odottaa, että siivooja käy jonkun veritipan pöntön reunalta putsaamassa. Itse en kokenut tästä nyt olevan niin isoa vaivaa, että olisin viitsinyt asiasta numeroa tehdä. Mikäli sinulla itselläsi lapsia edes olisi tietäisit, että vastasyntynyttä syötetään noin 3 tunnin välein. Ja en ole niin päävikainen, etten selvisi vauvan hoidosta hetkeä ihan yksinäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa lukea, että miten verta valuvana on jouduttu vaihtamaan omia lakanoita ja hoitamaan itse vauvaa. Tosiaan se jälkivuoto kestää jotain 4-6 viikkoa yleensä. Ajattelitteko maata sen ajan sängyssä? Ja kenen se vauva pitäisi hoitaa? Itse ainakin haluan pitää omani lähelläni muutoin, joskin yöksi annoin hänet muutamaksi tunniksi hoitajille, että sain vähän unta palloon. Sitten tämä väite, että kun ei saanut perhehuonetta, ei mies voinut olla auttamassa? Kyllä vierailuajat osastolla tais olla klo. 10-21 tms., jonka
Synnytin korona-aikaan, eikä mies todellakaan saanut olla siellä koko päivää. Oli tiukat vierailuajat, paitsi niillä joilla oli perhehuone. Ja olin tosiaan oman voinnin vuoksi viikon sairaalassa, lapsi myös kipeä ja valohoidossa. Yhden kerran ottivat yöllä hoitoon kun itkien pyysin, että sen tekisivät. Yön pimeinä tunteina kävin aika synkissä vesissä, kun ei saanut nukkua yhtään. Sairasta että sairaalassa annetaan asioiden olla niin heikolla tolalla. Jos sattuikin nukkumaan aamulla, niin eiköhän tultu herättämään jonkun helkkarin panadolin takia.
Elokuvateattereissa pyörii Ilon ja kivun työ. Suosittelen tutustumaan.
Ihan vajaaälyisten vouhotusketju taas. Niin on liioiteltua shittiä, hyökätään kimppuun jos on vähäänkään parempia kokemuksia. Silloinhan täytyy olla tyhmä jos synnytyskokemus ja olo osastolla on sujunut ilman kummempaa valituksen aihetta. Parempi tosiaan, että ette lisäänny, vässykät!
Olihan synnytys ja osastolla olo molemmilla kerroilla tosi karua. HUS:n synnytyssairaalat olivat kuluneita, syksyllä kylmiä, synnyttäjien vaatteet ovat usein lopussa, itse pitää verta vuotavana vaihtaa lakanoita, siivota edellisen sotkut vessasta ja hoitaa vauva ilman mitään apuja. Syyllistetään, että ei huutavan vauvan kanssa pääse hakemaan ruokaa toisesta päästä käytävää. Ihmeen tylyjä osa noista osaston hoitajista.